هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مسولین فقط شعار می دهند/ ابرهای سیاه نومیدی بر فراز احیاء دریاچه اورمیه

+0 به یه ن / بپسند
دکتر مهران تبریزی:
مسولین فقط شعار می دهند/ ابرهای سیاه نومیدی بر فراز احیاء دریاچه اورمیه
مردم آذربایجان نیز به صراحت از مقامات مسوول، خواهان توجه ویژه به این مهم هستند و عواقب هر گونه اهمال کاری و وقت کشی مستقیما بر عهده متولیان دولتی و غیر دولتی است! واگر دولتمردان قادر نیستند و یا نمی خواهند کاری انجام دهند کارستان، شایسته است این مهم را به مردم اعلام کنند و بیش از این با حیثیت واعصاب مردم بازی نکنند! و مطمئن باشند عملکرد آنان در حافظه ...

 

در آواخر آذرماه گذشته،همایش تبیین اثرات زیست محیطی انتقال آب دریاچه خزر به دریاچه اورمیه با شرکت مهمانانی از کشور های نروژ-آلمان- روسیه و هلند در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.


 معاون عمرانی استاندارآذربایجان غربی در آن همایش گفت" یکی از پروژه های مورد نظر کمیته احیاء دریاچه اورمیه،انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه اورمیه است که دولت، شرکت آب و نیرو را مسئول مطالعه این طرح کرده و این شرکت نیز در این راستا مشاورانی از کشورهای خارجی را جذب کرده تا مطالعات کارشناسی صورت گیرد."...

برگزاری عجولانه همایش اخیر استانداری آذربایجان غربی  فارغ از نکات بسیار مبهم و ناگفته ای  که دارد امیدها را به یاس مبدل کرده است .

برگزاری آن همایش نشان داد که هنوز ساز و کارهای اصولی و اساسی نحوه احیاء دریاچه اورمیه مشخص نبوده ودر حقیقت در هاله ای از ابهام قرار دارد که استانداری به لحاظ عقب نماندن از این قافله ،سر فصلی جدیدی از مطالعات دیگری را آغاز نموده است.!

براستی باید سوال کرد که برگزاری آنهمه همایشها و جلسات قبلی  با صرف هزینه های کلان، تا کنون چه  دستاورد مطلوبی در برداشته است.؟

باید ازمتولیان چنین همایشهایی سوال کرد که نتایج مطالعات قبلی که در سنوات گذشته با دعوت از کارشناسان خارجی از کشورهای ژاپن –آلمان-آمریکا و استرالیا و ... صورت گرفته  به کجا انجامید که هم اکنون فاز جدیدی از مطالعات آغاز شده است؟ براستی:

سرانجام طرح انتقال آب ارس به دریاجه اورمیه چه شد؟

نتایج مطالعات بارورکردن ابرها به کجا انجامید ؟

توقف سدسازی و روان سازی آب سدها به دریاچه به چه میزان نتیجه بخش بوده است؟و ...

بنظر می رسد عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق از اقدامات انجام یافته قبلی بر میزان تردیدها و اما و اگرها می افزاید که گویی دولتمردان تنها شعار می دهند و درعمل ، اقدام اساسی و جدی  صورت نپذیرفته است!!

پیشتر قائم مقام وزیر نیرو در اورمیه گفته بود که" طی 3 سال دریاچه اورمیه احیا می شود" اما غافل از اینکه با گذشت 18 ماه از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی، عقربه های ساعت به صفر بر میگردد و مطالعات جدیدی را به همایش می گذارند. و اینکه این نسخه پیچی اخیر چه ثمره ای در مدت باقی مانده عمر دولت دکتر روحانی در بر خواهد داشت خود بحث دیگری می طلبد.در حالی که قبلا مهندس کلانتری مسئول کمیته احیا دریاچه اورمیه نیز گفته بود "برای احیا دریاچه اورمیه 10 الی 12 سال وقت لازم است" ....

قائم مقام وزیر نیرو در بخش دیگر صحبت های خود در اورمیه افزوده بود که" اگر نسخه های پیش بینی شده ، عملیاتی شود دریاچه اورمیه به میزان قابل توجهی احیا می شود"... ولی وی اشاره نکرده است که چه نسخه هایی مورد تصویب قرار گرفته و قرار است دریاچه اورمیه چگونه و با چه ساز و کاری احیاء شود! و چه طرح و پروژه هایی در دست اجراست؟

از طرف دیگر مسئول کمیته احیا دریاچه اورمیه ادعا کرده است که " ما منتظر اختصاص بودجه برای احیا دریاچه هستیم"...

تناقض گوئیهای مسوولان و  وعده و عیده های آنان که بیشتر هنگام سفرهای استانی به یاد احیا دریاچه اورمیه می افتند حد و مرزی ندارد وعملا جز اتلاف وقت و ناامید ی مردم از اقدامات جدی و اساسی دولت در این زمینه سودی نداشته است.!

از سوی دیگر مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته حوضه آبریز دریاچه اورمیه در شهریور ماه سال جاری گفته است " با بهره برداری از طرحهای تصویب شده روند احیا آغاز شده است" ....

مطلوب بنظر میرسید که ایشان نیز  به صراحت اعلام می کردند که  قرار است با اجرایی شدن کدام طرح، روند احیا دریاچه آغاز شود؟ و اساسا اگر طرحی مورد تصویب دولت قرار گرفته چرا تاکنون عملیاتی نشده است؟ و اگر طرحی مورد تصویب واقع شده برگزاری همایش اخیر استانداری جهت آغاز مطالعات جدید انتقال آب خزر به دریاچه اورمیه دیگر چه صیغه ای است؟

همگان نیک می دانند فاجعه  خشک شدن دریاچه اورمیه امروزه یکی از دغدغه های ملی و حتی فراملی است که اثرات تخریبی آن تنها متوجه مردم آذربایجان غربی و شرقی نخواهد بود بلکه کل کشور از این مهم آسیب خواهد دید.

 بیائید برای رضای خدا با مردم صادق باشیم !

بیائید به صراحت اعلام کنید تا کنون چه اقدامات اساسی در زمینه احیا دریاچه اورمیه صورت پذیرفته است؟

 دریاچه نیلگون اورمیه در میان چشم میلیونها انسان ،غروب می کند آنگاه تازه مطالعات جدیدی آغاز می شود؟!

مردم آذربایجان نیز به صراحت از مقامات مسوول، خواهان توجه ویژه به این مهم هستند و عواقب هر گونه اهمال کاری  و وقت کشی مستقیما بر عهده متولیان دولتی و غیر دولتی است! واگر دولتمردان قادر نیستند و یا نمی خواهند کاری انجام دهند کارستان، شایسته است  این مهم را به مردم اعلام کنند و بیش از این با حیثیت واعصاب مردم بازی نکنند! و مطمئن باشند عملکرد آنان در حافظه تاریخی مردم می ماند وآیندگان نیز به قضاوت خواهند نشست!

تا فرصتی دیگر....