هارای نیوز

خبری - تحلیلی

تبریز و هوای ناپاک

+0 به یه ن / بپسند

تبریز و هوای ناپاک/مسئولان در تلاش و شهروندان در انتظار کاهش آلودگی ها

صدتیتر125486554

هارای نیوز:  شهر اولین ها که روزگاری در برخورداری از هوای متبوع و دلپذیر نیز اولین بود، سال هاست که تنها با خاطرات خوش آن روزها سر می کند و مسئولان آن در تلاش و شهروندان نیز در انتظار کاهش آلودگی ها هستند.

به گزارش هارای نیوز به نقل از خبرنگار مهر، یکی از مهمترین دغدغه های انسان امروز و شاید جدی ترین معضل زندگی شهری، پدیده آلودگی هواست که بطور مستقیم و غیرمستقیم تقریباً بر تمام وجوه زندگی انسان اثر می گذارد و این معضل زمانی ملموس تر می شود که تنفس در هوای ناسالم یک کلانشهر را تجربه کرده باشید. کلانشهری مانند تبریز که در روزگاران قدیم به هوای متبوع و تب ریز و تب بر خود معروف بود تا آلودگی های ناشی از دود انبوه ماشین های تردد کننده در آن یا طوفان های گرد و غبار همسایگان دیوار به دیوار خارجی و یا حتی تهدید طوفان های با نمک داخلی! با تمام این توصیفات مساله آلودگی هوا و لزوم همراهی و همکاری عمومی برای مقابله به آن کار را به جایی رسانده که همه ساله روزی به عنوان «روز ملی هوای پاک» نامگذاری شود تا شاید با برنامه ها و فرهنگ سازی های صورت گرفته در این روز، قدمی هر چند کوچک در مسیر حفاظت از میراثی به نام هوای پاک برای آیندگان باشد و همین موضوع بهانه ای شده تا خبرنگار مهر در گفتگو با مسئولان ذیربط این حوزه در آذربایجان شرقی و بویژه تبریز به بررسی وضعیت و عوامل دخیل در آلودگی هوای این کلانشهر بپردازد. 

کاهش ۵۰ درصدی هوای ناسالم در کلانشهر تبریز 

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش ۵۰ درصدی هوای ناسالم در کلانشهر تبریز خبر داد و افزود: در ۹ ماه سال گذشته  ، کلانشهر تبریز ۳۲ روز هوای ناسالم را تجربه کرد که به لطف تمهیدات سازنده و همت دستگاه های متولی این تعداد به ۱۶ روز در مدت مشابه سال جاری کاهش یافته است. حمید قاسمی یکی از مهمترین علل کاهش روزهای ناسالم را تولید و توزیع بنزین با استادارد آلایندگی یورو ۴ ارزیابی کرد و افزود: پالایشگاه تبریز یک ماه زودتر از زمان بندی مقرر این محصول را تولید و ارائه کرد که با این اقدام گام بزرگی در کاهش میزان آلاینده های خروجی از خودرو ها برداشت. 

صنایع آلاینده 

وی  منابع آلاینده کلانشهر تبریز را به دو منبع ثابت و متحرک تقسیم بندی کرد و افزود: منابع متحرک شامل تمامی خودروها و  وسایل نقلیه با ۷۲ درصد آلایندگی اصلی ترین منبع آلودگی هوا و منابع ثابت متشکل از صنایع، ادارات و منازل در مجموع ۲۸ درصد آلودگی هوای شهر تبریز را شامل می شوند. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: کارشناسان این اداره کل با همکاری صنایع صاحب نام و آلاینده تجهیزات پایش آنلاین خود را در خروجی های این صنایع نصب کرده اند که با این اقدام بر میزان خروج آلاینده ها بصورت لحظه به لحظه نظارت می کنند. قاسمی با بیان اینکه اگر صنایع آلاینده از اجرای استانداردهای اجباری این اداره و انجام تعهدات خود نسبت به کاهش آلاینده ها اقدام مقتضی را انجام ندهند آنها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم، گفت: کارشناسان این اداره کل تنها به نظارت اکتفا نکرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی در وهله اول تذکر و در مراحل بعدی آنها را مجاب به نصب سییتم های فیلتراسیون می کنند.

کاهش بیش از ۱۱۰ درصدی گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز 

رئیس اداره ایمنی و آتش نشانی محیط زیست پالایشگاه و پتروشیمی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش بیش از ۱۱۰ درصدی گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی این مجتمع خبر داد و افزود: در سالیان گذشته میزان گوگرد گازوئیل تولیدی این مرکز در حدود شش هزار پی پی ام بود که با برنامه ریزی و به روز آوری تجهیزات این میزان را به  ۵۰۰ پی پی ام تقلیل داده ایم.  سیاوش درفشی اضافه کرد: در این خصوص اقدامات خود را تنها به کاهش میزان گوگرد گازوئیل محدود نکرده بلکه با تدوین برنامه ای مدون در نظر داریم پروژه تصفیه گازوئیل را با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز عملیاتی کنیم.  وی هدف این پروژه را تولید گازوئیل با استاندارد آلایندگی یورو پنج اعلام کرد و افزود: با برنامه ریزی های انجام شده و صرف هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری  این پروژه تا اسفند ماه سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید. درفشی این طرح را یکی از بزرگترین  پروژه های صنعت پالایشگاهی کل کشور عنوان کرد و افزود: مراحل مطالعاتی این طرح با پشتوانه مالی و تکنولوژیکی نوین، به اتمام رسیده و در مرحله انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکار  قرار دارد. 

آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز 

رئیس اداره ایمنی و آتش نشانی محیط زیست پالایشگاه و پتروشیمی تبریز تصریح کرد: پتروشیمی تبریز نیز در بحث کاهش میزان آلاینده ها اقدامات اساسی انجام داده که پروژه حذف ترکیبات آلی فرار (voc) متصاعد شده از حوضچه های تصفیه پساب این شرکت از مهمترین آنهاست که مراحل مطالعاتی این طرح به پایان رسیده و ۲۹ دی امسال همزمان با روز هوای پاک، احداث مراحل اولیه آن آغاز خواهد شد.

فرسودگی ۴۰۰۰ خودروی ناوگان تاکسیرانی تبریز 

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تبریز نیز در گفتگو با مهر در خصوص کارهای انجام شده و در دست اقدام این سازمان برای کاهش میزان آلاینده های هوای تبریز گفت: این سازمان ۱۱ هزار و ۱۳۸ تاکسی در اختیار دارد که از شروع سال ۹۳ تا کنون بیش از شش هزار تاکسی موفق به اخذ معاینه فنی از مراکز مورد تایید راهور و محیط زیست استان شده اند. پرویز عباس نژاد در ادامه از فرسوده شدن نزدیک به چهار هزار تاکسی در ناوگان تاکسی رانی تبریز خبر داد و افزود: در سالیان گذشته روند تبدیل به احسن تاکسی های فرسوده متوقف شده بود که خوشبختانه توانستیم در سال  ۹۳  این روند را احیا و ۵۶۰ سهمیه تبدیل یه احسن تاکسی های فرسوده را کسب کنیم. وی ادامه داد : تا پایان سال جاری در نظر داریم ۲۱۰ دستگاه تاکسی جدید را وارد چرخه خدمات کرده و میانگین سنی ۷.۵ ساله ناوگان را بهبود بخشیم. 

تاکسی فرسوده

خارج شدن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از خطوط ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه 

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی هم از خروج ۱۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده این شرکت خبر داد و افزود: در ۲۶ آذر روز جهانی حمل نقل ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید  وارد چرخه خدمت رسانی شده  و تا پنج ماه آتی ۱۲۵ دستگاه جدید و نوسازی شده نیز به  ناوگان حمل و نقل اضافه خواهد شد. 

شمس‌الله فیروزیان کاهش چشمگیر میزان گوگرد موجود در سوخت مورد نیاز اتوبوس های این سازمان را یکی از اصلی ترین اقدامات انجام شده برای کاهش میزان آلایندگی ناوگان تحت امر خود ارزیابی و تصریح کرد: علاوه بر کیفیت سوخت و بهینه سازی ناوگان، وضعیت جغرافیایی شهر تبریز و نحوه رانندگی  رانندگان اتوبوس ها نیز فاکتورهای تاثیرگذار در میزان آلایندگی ناوگان این سازمان هستند. 

فیروزیان افزود: در نظر داریم با برگزاری کلاس های آموزشی ضمن خدمت و بهره گیری از علم روز دنیا، نحوه رانندگی رانندگان این سازمان را ارتقاء ببخشیده و گامی اساسی در کاهش میزان آلاینده ها برداریم. مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه از نبود اعتبارات لازم برای نوسازی این سازمان نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۷۵۰ دستگاه  اتوبوس با طول عمر ۴.۵ سال در اختیار داریم  که در صورت اختصاص اعتبارات پیش بینی شده برای حمل ونقل از منابع هدفمند کردن یارانه  ها از سوی دولت، شاهد نوسازی ناوگان و افزایش بیش از پیش خدمات این مجموعه به شهروندان و نیز کاهش میزان آلاینده ها خواهیم بود. 

اتوبوس

افزایش گازرسانی به بخش صنعت با هدف کاهش آلاینده های هوای تبریز 

ولی اله دینی مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز در همین خصوص به خبرنگار مهر گفت: میزان توزیع گاز طبیعی استان در ماه های سپری شده از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و در صدد هستیم در سال آینده نیز با دو برابر کردن حجم توزیع گاز طبیعی به بخش صنعت، میزان مصرف سوخت مازوت در این بخش را کاهش داده و با افزایش اختصاص گاز طبیعی به صنایع و نیروگاه های استان، میزان تولید گاز اکسید گوگرد (so۲) را کاهش دهیم. آنچه در بالا ذکر شد، تنها مربوط به اقدامات صورت گرفته و یا در بیانی بهتر بخشی از وظایف ذاتی سازمان ها و نهادهای دخیل در آلودگی هوای کلانشهر تبریز است و در این میان آنچه که نباید از آن غافل شد، سهم گروهی بنام عموم مردم است که بی گمان تمام اقدامات پیشگیرانه و تعدیلی بدون رعایت الگوهای حفاظت زیست محیطی ساده ای چون عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از سوی آنان، هیچ تاثیری در کنترل آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تبریز نخواهد داشت.

گزارش از: ابوالفضل کیانی