هارای نیوز

خبری - تحلیلی

گرامی داشت 29 دی ؛ روز ملی هوای پاک در مرند / شعار امسال روز ملی هوای پاک ؛ « آبی دوباره آسمان »

+0 به یه ن / بپسند
به مناسبت 29 دی ؛ روز ملی هوای پاک و با تلاش انجمن حیات سبز مرند؛

زنگ هوای پاک در مدارس مرند طنین انداز شد/ شعار امسال روز ملی هوای پاک؛ « دوباره آسمان آبی »


29 دی ماه؛ روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و امسال این روز با شعار  « دوباره آسمان آبی » مطرح است. هوای پاک حق همه هستی و حق مشترک انسان و تمام موجودات روی کره زمین است. این روز را همه گرامی می داریم تا به حیات در این کره خاکی، جان و نفسی دوباره ببخشاییم. با این امید  که  محیط زندگی خود را از تمام آلاینده ها دور ساخته و همه روزهای سال را پاک ، زیبا و سالم نگه بداریم.

 هارای نیوز :  مدیران و علاقه مندان حفاظت محیط زیست ، 29 دی؛ روز ملی هوای پاک با شعار « دوباره آسمان آبی » را گرامی داشتند و از همه خواستند دست در دست هم دهند تا زندگی سالم در هوای سالم را در  آسمانی آبی رنگ تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ما ، امروز روز ملی هوای پاک  همزمان با سایر نقاط ایران، با برگزاری  ویژه برنامه هایی از سوی انجمن حیات سبز و اداره حفاظت محیط زیست  در مرند نیز گرامی داشته شد. به همین مناسبت قبل از ظهر مراسمی در دبیرستان غیرانتفاعی شمس و بعد از ظهر در دبستان امام زمان ( عج ) مرند با حضور جمعی از مدیران ، معلمان و دانش آموزان علاقه مند به حفاظت محیط زیست برگزار گردید.

هوای پاک حق همه هستی و حق مشترک انسان و تمام موجودات روی کره زمین است. این روز را همه گرامی می داریم تا به حیات در این کره خاکی، جان و نفسی دوباره ببخشاییم. با این امید  که  محیط زندگی خود را از تمام آلاینده ها دور ساخته و همه روزهای سال را پاک ، زیبا و سالم نگه بداریم.

در همین راستا ، زنگ هوای پاک در مدارس مرند توسط دانش آموزان و مدیران حفاظت محیط زیست طنین انداز شد. دانش آموزان دخترانه دبیرستان غیرانتفاعی شمس و دبستان پسرانه امام زمان به شکل نمادین  با در دستن داشتن پلاکاردها و بادکنکهایی مزین بر شعارهای همچون دوباره آسمان آبی، هوای پاک حیات پاک ، تنفس پاک با هوای پاک، فرزندان سالم با هوای پاک و ... از مسئولان خواستند به فکر محیط زیست  سالم و زندگی سالم جامعه خود باشند.

این تلاشگران عرصه علم و دانش با سرودن شعر و سرود ، قرائت مقاله و داستان و با فریادهای خود صدای حفاظت از محیط زیست را به گوش مدیران رساندند و از مسئولان امر خواستند بیش از گذشته به فکر محیط زیستی سالم برای تمام اقشار جامعه باشند.

این دانش آموزان و فعالان حفاظت محیط زیست و اعضای انجمن حیات سبز مرند از مدیران و مردم خواستند به منظور تحقق هوای پاک و کاهش آلودگی هوا برای تردد از وسائل عمومی حمل و نقل استفاده کنند.

روز هوای پاک نه برای یک روز بلکه باید برای تمام 365 روزهای سال باشد و  تحقق آن عزم ملی و اراده قوی تمام مردم و مدیران را می طلبد. جامعه توسعه یافته به جامعه ای اطلاق می شود که انسان به عنوان محور و سرمایه اصلی آن در یک محیط سالم زیست کند.

براستی آیا می دانید که عامل اصلی و مهم آلودگی های زیست محیطی ، آلودگی  هوا در کشور محسوب می شود که 70 درصد آن به تولید و وجود میلیونها خودرو و وسائط نقلیه غیر استاندار با سوخت و بنزین غیر استاندارد، مربوط می شود ؟!

آیا می دانید که طبق نظر گروه پزشکان متخصص، آلودگی هوا عامل بروز بسیاری از بیماری های تنفسی و ریه ، آسم و آلرژی ، قلب و مغز و سرطان محسوب می شود؟ !

آیا می دانید که سالیانه آلودگی هوا در کشور  هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند؟!

 آیا می دانید که اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه را اعم از مدیران و مردم را به حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی و همگانی مکلف ساخته است ؟!

آیا می دانید که قانون ارتقای کیفیت خودرو و استاندار سازی آن در سال 1389 توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده اما هنوز بعد از گذشت 4 سال در عمل خبری از اجرای این قانون مشاهده نمی شود؟

و اما و آیا  می دانیدهایی که شاید نه شما می دانید و نه ما ، اما حکایت همچنان باقی است...!

انسان بدون هوا، فقط 10 ثانیه می تواند زنده بماند

در این مراسم ، رئیس حفاظت محیط زیست مرند پس از نواختن زنگ هوای پاک در دبیرستان غیرانتفاعی شمس به عنوان سخنران اول گفت: این زنگ این پیام را به شما می رساند که هدف ما از نواختن آن حساس کردن شما دانش آموزان نسبت به مسائل زیست محیطی است تا بدانید که در جامعه شهرنشینی که تک تک ما در آن زندگی می کنیم فعالیت هر یک از ما بر محیط زیست تاثیر گذار است. همچنین شما باید بدانید که اگر هوا آلوده شد و رعایت نکنند چه خطراتی زندگی شما و محیط زیست را تهدید می کند.



زمانلو با پراهمیت و حیاتی دانستن محیط زیست و هوای پاک تصریح کرد: برای زندگی و حیات انسان سه فاکتور مهم و اساسی وجود دارد: 1 - هوا  2 - آب 3 - غذا . وی برای تشریح و توجیه بیشتر آن و ربط دادن آن به محیط زیست افزود: طبق نظر دانشمندان انسان قادر است تا یک هفته بدون آب و چند هفته بدون غذا زندگی کند اما بدون هوا فقط 10 ثانیه می تواند زنده بماند.

وی از همه دانش آموزان ، مردم و مدیران  خواست در حفظ و سالم سازی محیط زیست کوشا باشند و در این خصوص به منظور گرامی داشت روز جهانی هوای پاک، صدای خود را به گوش مسوولان برسانند.


اصل 50 قانون اساسی و وظیفه عمومی در قبال حفاظت محیط زیست

در ادامه برنامه ، خانم یکتایی دیگر سخنران این برنامه و به عنوان کارشناس اداره محیط زیست مرند تصریح کرد، در اصل 50 قانون اساسی آمده است: « در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

وی با اشاره به عوامل طبیعی و غیرطبیعی آلودگی محیط زیست و بخصوص آلودگی هوا از دانش آموزان خواست با سوار شدن بر ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس سهم به سزایی در کاهش آلودگی هوا ایفا نمایند. همچنین وی از دانش آموزان خواست با مصرف درست کاغذ و پرهیز از اسراف از قطع بیشتر درختان جلوگیری کنند.

یکتایی عامل اصلی و غیر طبیعی آلودگی هوا را ناشی از سوخت های فسیلی و سوخت خودرو ها دانست و از این وضع انتقاد کرد و مدیران مربوطه خواستار اصلاح آن شد.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت محیط زیست و کره خاکی پرداخت و از همه خواست در برابر تهدیدهایی که محیط زیست و هوا را برای انسان و تمام موجودات هستی ناامن کرده است آگاهانه بایستند و نقش  خود را در حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا ایفا نموده  تا یک جامعه و محیط سالم را شاهد باشیم.

وی در پایان با طرح سوالات مهم در زمینه محیط زیست و حفاظت از آن به 4 نفر از دانش آموزان دبیرستان شمس که پاسخ کاملی را دادند با اهدای جوایزی تقدیر کرد.

روز  ملی هوای پاک ، یک روز همگانی برای حفاظت محیط زیست است



در ادامه مدیر عامل انجمن حیات سبز مرند در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وظیفه همگانی مردم و مسئولان در حفاظت از محیط زیست  گفت: روز ملی هوای پاک ، یک روز همگانی حفاظت از محیط زیست است تا تنفس کردن در آن بدون هیچ گونه عارضه و مشکلی انجام پذیرد. زائر کعبه برای تحقق این امر، توجه جدی مسئولان و مردم را یک ضرورت خواند و از همه آنها خواست نسبت به سالم سازی محیط زیست تلاش کنند.

همچنین این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: انجمن حیات سبز مرند به عنوان یک تشکل مردمی نوپا ، برنامه هایی به منظور ارتقاء آگاهی های زیست محیطی مردم در دستور کار خود قرار دارد که امید می رود در آینده نزدیک شاهد تحقق و عملیاتی شدن آن باشیم.

وی مشارکت، همکاری و تعامل با رسانه ها و خبرنگاران را یک امر مهم و جدی در حفاظت از محیط زیست و تداوم فعالیت های بهتر انجمن دانست و افزود: اصحاب رسانه و روزنامه نگاران و صاحب نظران باید در این امر حیاتی و مهم به یاری ما بشتابند و با فرهنگ سازی و خبررسانی به موقع ما و افکار عمومی را از آنچه که محیط زیست را تهدید  می کند؛ آگاه سازند.
 
مدیر عامل این انجمن در پایان اظهار داشت: ما معتقدیم روزنامه نگاران دیدبان محیط زیست بشمار می روند و این عزیزان با اطلاع رسانی وانتقادهای سازنده خود، همچون موتور محرک عمل می کنند و با این نقش مهم خود یاریگر  مسئولان و فعالان تشکلهای زیست محیطی هستند.

وی نقش مطبوعات و رسانه های مجازی و اینترنتی را در گذشته و حال در خصوص مسائل محیط زیستی خوب ارزیابی کرد و مشارکت و همکاری بیشتر آنها را خواستار شد.

زایر کعبه در پایان از تلاشهای مسئولان  حفاظت محیط زیست، مدیر دبیرستان غیرانتفاعی شمس ( سرکار خانم داوری ) ، مدیر دبستان امام زمان ( جناب آقای بهزاد سلطانپور ) ، معلمان و  دانش آموزان عزیز ، اعضای انجمن حیات سبز مرند ، ،  خبرنگاران حاضر که نقش مهمی در برگزاری هر چه باشکوهتر ویژه برنامه های این روز را داشتند، تشکر و قدردانی کرد.
 


گزارش تصویری از مراسم روز ملی هوای پاک در دبیرستان غیرانتفاعی شمس مرند


 













 

** گزارش تصویری از مراسم روز ملی هوای پاک در دبستان امام زمان ( عج ) مرند