هارای نیوز

خبری - تحلیلی

استفاده از بمب اتم برای انهدام شهاب سنگ های تهدید کننده

+0 به یه ن / بپسند
استفاده از بمب اتم برای انهدام شهاب سنگ های تهدید کننده

استفاده از بمب اتم برای انهدام شهاب سنگ های تهدید کننده

پژوهشگران آمریکائی در صدد اجرای پروژه ای هستند که بر اساس آن شهاب سنگ ها و اشیا آسمانی که به سمت کره زمین حرکت می کنند و احتمال برخورد آن ها با سطح زمین وجود دارد ، پیش از ورود به اتمسفر زمین بر اثر انفجار اتمی مستقیم ، نابود شده یا به وسیله یک انفجار محاسبه شده در مجاورت آن ، تغییر مسیر داده و از کنار کره زمین عبور کند . دانشمندان معتقدند که احتمال برخورد یک شهاب سنگ با زمین دور از ذهن نیست و در این صورت ، فاجعه ای بزرگ پدید خواهد آمد.

هارای نیوز - سینا پرس : پژوهشگران آمریکائی در حال مطالعه پروژه ای هستند که در آن امکان انهدام شهاب سنگ های تهدید کننده کره زمین پیش از ورود به جو توسط بمب های اتمی ، مورد بررسی قرار دارد .

به همین دلیل دانشمندان مرکز پژوهش سلاح های اتمی در لس آلاموس Los Alamos که یک مرکز مطالعاتی دولتی متعلق به آمریکا در نیومکزیکو محسوب می شود ، در این زمینه اعلام کردند : خطر برخورد شهاب سنگ ها و تاثیرات مخرب آن بر روی شرایط زندگی در کره زمین بسیار جدی و واقعی است و به همین دلیل پژوهشگران باید در فکر چاره اندیشی برای مقابله با این تهدید بوده و امکان نابودی این شهاب سنگ ها یا امکان انحراف مسیر آن ها را پیش از برخورد با زمین فراهم کنند .

در همین راستا ، روبرت ویور Robert Weaver از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی لس آلاموس در چکیده پژوهشی ارائه شده این تیم تحقیقاتی  در جلسه سالانه  اتحادیه ژئو فیزیک آمریکا که در سانفرانسیسکو برگذار می شد ، اعلام کرد : " هدف اصلی مطالعات ما ، بررسی تاثیر گذاری استفاده از انفجار اتمی جهت تغییر مسیر یا نابودی کامل اشیا آسمانی با خطر بالقو برای کره زمین است . "

به گزارش منابع خبری ، هدف اصلی این پژوهشگر آمریکایی و تیم همکاران وی ، ایجاد یک برنامه شبیه ساز کامپیوتری جهت تعیین میزان دقیق فاصله انفجار اتمی و قدرت آن در کنار شهاب سنگ های احتمالی تهدید کننده زمین است که بر اساس اندازه شهاب سنگ و زاویه آن مشخص می کند انفجار باید در چه قسمتی و در چه فاصله ای از این شی تهدید کننده ایجاد شود تا در مسیر حرکت شهاب سنگ تغییر ایجاد شده و ان را از مسیر زمین دور کرد .

به طور عادی تاثیرات شهاب سنگ های بزرگ بر روی کره زمین به ندرت مشاهده شده است ولی شبکه سنسورهای بررسی کننده کره زمین در سال های گذشته چندین مورد از برخورد شهاب سنگ ها با زمین را ثبت کرده اند که خوشبختانه در مناطق خالی از سکونت رخ داده است ولی شدت این برخوردها به اندازه یک انفجار مهیب اتمی مخرب بوده اند . به عقیده روبرت ویور این موضوع می توانست در صورت برخورد یکی از این شهاب سنگ ها با مناطق شهری ، فاجعه ای بزرگ به بار بیاورد . وی در این زمینه گفت : برخورد مستقیم شهاب سنگ با مناطق شهری و ابعاد فاجعه آمیز آن بر هیچ کس پوشیده نیست ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این موضوع تنها خطر بالقوه برخورد شهاب سنگ ها با زمین نبوده و باید اذعان داشت برخورد این اشیا آسمانی با اقیانوس ها می تواند سبب ایجاد سونامی های مهیبی در مناطق ساحلی شده و همچنین تاثیراتی مخرب بر محیط زیست کره زمین داشته باشند .

در خاتمه لازم به ذکر است که در سال 2013 یک شهاب سنگ کوچک که تنها 13 هزار تن وزن داشت در آسمان منطقه Chelyabinsk بر اثر برخورد با جو زمین متلاشی شده و انفجار مهیبی پدید آورد که طی آن 7 هزار واحد مسکونی آسیب دیده و بیش از یک هزار و پانصد نفر مجروح شدند .