هارای نیوز

خبری - تحلیلی

معضل ازدواج زود هنگام صرفاً یک معضل فردی و خانوادگی نیست

+0 به یه ن / بپسند

معضل ازدواج زود هنگام صرفاً یک معضل فردی و خانوادگی نیست

1

هارای نیوز: عصر یکشنبه هفتم دیماه جلسه کارگروه اجتماعی- فرهنگی و ساماندهی امور جوانان شهرستان مرند در محل ساختمان بخشداری یامچی با حضور فرماندار شهرستان، امام جمعه یامچی ، معاون فرماندار، و سایر اعضا برگزار گردید. معاون استاندار و فرماندار شهرستان مرند یکی از مسائل اجتماعی مهم در برخی از مناطق شهرستان از جمله یامچی را پدیده ازدواج زودهنگام عنوان نمود و افزود: ازدواج معمولاً بهترین و شیرین ترین اتفاق در زندگی یک انسان است اما اگر به هنگام نباشد یقیناً موجبات تلخی در زندگی فردی و اجتماعی اشخاص را فراهم خواهد کرد که متاسفانه آمار مرند در بحث ازدواجهای زود هنگام خوب نیست.

وی افزود :معضل ازدواج زودهنگام صرفاً یک معضل فردی و خانوادگی نیست بلکه به دلیل پیامدهای زیانبار اجتماعی آن، مسئله مربوط به کل جامعه تلقی می‌شود و راه حل اجتماعی نیز می‌طلبد. 

وی با بیان به اینکه در ازدواج زودرس هیچ هدف و تدبیری وجود ندارد و باعث می شود چرخه ای از آسیب بوجود آید، تصریح کرد: مبنای صحیح ازدواج بر سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد ابتدا باید مبنای آن شناسایی شود چرا که ازدواج در سن پایین و قبل از بلوغ فکری، زوج نوجوان با انتظارات متفاوت و برآورد نشده مواجه می کند. 

کرمی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و این نکته که باید افراد صاحب نفوذ منطقه در این راستا کمک کنند، افزود: ریش سفیدان ، بزرگان ، علما و .. همه باید در فرهنگ سازی و آگاه سازی افراد جامعه بالخص این بخش کوشش کند و با برگزاری مراسماتی و جلساتی درمورد آثار سوء پدیده ازدواج زود هنگاماطلاع رسانی کنند. 

فرماندار مرند تصریح نمود: متاسفانه برخی خانواده ها خیال میکنند که زود ازدواج کردن فرزندشان موفقیت یا هنر می باشد اما غافل از این هستند که چنین ازدواجهایی عواقب ناخوشایندی خواهد داشت و مخصوصاً اگر اختلاف سنی زیاد و ازدواج بین همسر خردسال و شوهر کهنسال باشد که مشکلات تشدید خواهد شد و در همین راستا آمار ها نشان میدهد سال گذشته در شهرستان مرند بیشترین ازدواج و طلاق بین سنین ۱۰ تا ۳۴ سال بوده و از هر ۶/۵ ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده است. 

وی اظهار نمود: مقام معظم رهبری نیز رهنمودها و سفارشهای ارزشمندی در جهت افزایش جمعیت کشور دارند اما یقیناً توصیه ایشان افزایش جمعیت به هر نحو ممکن نیست بلکه مسیری معقول جهت داشتن جمعیتی دانا و موفق می باشد. کرمی تشکیل کارگروهها و هسته های تخصصی، توزیع بسته های آموزشی و تبیینی و همچنین فرهنگ سازی توسط روحانیت و افراد ذی نفوذ جامعه را در این راستا بسیار ضروری و موثر خواند. معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند با بیان اینکه وضعیت شهرستان مرند در بحث ازدواج زود هنگام مناسب نیست بر حساسیت موضوع و تلاش مسئولین و افراد ذی نفوذ در آگاه سازی افراد جامعه تاکید کرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام هادوی امام جمعه محترم شهر یامچی بیان داشت: نقش آگاهی در زندگی افراد بسیار مهم است اما نباید این آگاهی را معادل سواد و مدرک قلمداد کرد بلکه برمبنای اصول دینی مد نظر است و چه بسا خانواده هایی که به اصطلاح باسوادند اما گرفتار هزاران مشکل هستند و در کل سواد دانشگاهی در کنار آگاه سازی و پاکسازی تاثیر ارزشمندی خواهد داشت و مجریان ذیربط در این خصوص نقش مهمی دارند. 

هادوی تصریح نمود: ازدواج زود هنگام از قدیم در این منطقه  و سایر مناطق وجود داشته است اما امروزه با تغییر فضا و تاثیر شرایط محیطی شاهد این قضیه هستیم که بلوغ زودرس که نتیجه شبکه های ماهواره ای و فضای سایبری با افزایش هیجانات می باشد، موجبات ازدواج زودهنگام را تشدید کرده است.  

3 4