هارای نیوز

خبری - تحلیلی

رئیس محیط زیست مرند: طرح مدارس جامع زیست محیطی در مرند اجرا می شود

+0 به یه ن / بپسند

رئیس محیط زیست مرند در جلسه انجمن حیات سبز مرند :

طرح مدارس جامع زیست محیطی در مرند اجرا می شود/ دانش آموزان ؛ محیط یار می شوند ( + گزارش تصویری )

 هارای نیوز : رئیس محیط زیسنت مرند گفت: طرح مدارس جامع زیست محیطی در مرند اجرا می شود. دانش آموزان ؛ محیط یار می شوند.

به گزارش هارای نیوز به نقل از یاشیل وطن و انجمن حیات سبز مرند، جلسه انجمن حیات سبز مرند با حضور کارشناسانی از سازمان محیط زیست استان ، مهندس زمانلو رییس اداره محیط زیست مرند و جمعی از اعضای این انجمن در اتاق جلسه اداره محیط زیست مرند  با محوریت” طرح مدارس جامع زیست محیطی” برگزار شد.


در این گزارش آمده است:: در ابتدای این جلسه مهندس ناصرمنوچهری رئیس هیات مدیره این انجمن مردم نهاد گزارشی از عملکرد انجمن در یکسال گذشته و اهداف انجمن ارائه نمود. 

وی گفت: انجمن نوپای حیات سبز مرند همپای انجمن های چندین ساله منطقه عملکرد داشته است که عمده فعالیتها در راستای اهداف فرهنگی و زیست محیطی می باشد و اخیرا نیز این انجمن طرحی را برای آگاه سازی روستاهای پیرامون دریاچه ارومیه اجرا کرده است. منوچهری یکی از برنامه های مهم آتی این انجمن را همکاری با شرکت توزیع برق استان در خصوص مصرف بهینه انرژی عنوان نمود و افزود: مکاتبات لازم انجام گرفته است و همچنین طرح مدارس جامع زیست محیطی در استان بعد از تبریز در مرند بعنوان اولین شهرستان استان برگزار خواهد شد.

در ادامه این جلسه رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجانشرقی در مورد طرح مدارس جامع زیست محیطی توضیحات لازم را ارائه کردند.

مهندس نوری با اشاره به اهمیت حضور گروههای مردم نهاد در فعالیتهای زیست محیطی گفت: عرصه گسترده فعالیتهای ضروری برای محیط زیست کار یک سازمان یا یک اداره با چند نفر پرسنل نیست و مردم و گروههای اجتماعی باید در این زمینه همکاری نمایند.

وی افزود: آموزشهای لازم در این زمینه جهت فرهنگ سازی باید از خردسالی افراد و مدارس ابتدایی شروع گردد که امسال در این راستا تفاهم نامه ای مابین وزارت آموزش پرورش و سازمان محیط زیست کشور منعقد گردیده است.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجانشرقی تصریح نمود: این طرح شامل ارائه آموزشهای لازم به معلمان مدارس و توزیع بسته های آموزشی بین دانش آموزان و معلمان مدارس می باشد که هم اینک این طرح در ۱۰ مدرسه شهر تبریز اجرا میشود و با پیگیریهای انجمن حیات سبز مرند این شهرستان بعنوان اولین شهرستان استان خواهد بود که با همکاری آموزش و پرورش و اداره محیط زیست طرح مدارس جامع زیست محیطی را اجرایی خواهدنمود .

سرکار خانم مهندس ایمانی مسئول دفتر مشارکتهای مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه با اشاره به پتانسیل های موجود در مرند و تقدیر از راه اندازی یک گروه مردم نهاد زیست محیطی گفت: انجمن حیات سبز مرند اولین گروه زیست محیطی شهرستان مرند است که دارای مجوز قانونی می باشد اما در کل در شهرستان مرند NGO های موجود تعدادشان کم است و هم اینک در شهر مراغه ۱۵ گروه مردم نهاد فعالیت میکنند.

خانم مهندس ایمانی تصریح کرد: چنین گروه های مردم نهاد علمی و زیست محیطی باید دقت کنند تا در تله مسائل سیاسی گرفتار نشوند و صرفا به مسائل اساسنامه ای خود بپردازند چراکه تشکل هایی غیرسیاسی و غیرانتفاعی هستند.

وی افزود: در مرند زمینه های خوبی برای فعالیت زیست محیطی وجود دارد و می توان از پتانسیل های سایر ادارات نیز استفاده کرد و در طرح جامع مدارس زیست محیطی، دانش آموزان بعنوان محیط یاران می توانند در امور محیط زیست فعالیتها و تاثیرات قابل توجهی داشته باشند. در ادمه هر یک از حضار دیدگاهها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.