هارای نیوز

خبری - تحلیلی

رئیس اوقاف و امور خیریه مرند: وجود 1200 رقبه و 740 موقوفه در شهرستان مرند / اجرای طرح توسعه امامزاده سید احمد آقا با مشارکت بخش خصوصی و خیرین

+0 به یه ن / بپسند

رئیس اوقاف و امور خیریه مرند در یک نشست مطبوعاتی خبر داد:

وجود 1200 رقبه و 740 موقوفه در شهرستان مرند / اجرای طرح توسعه امامزاده سید احمد آقا با مشارکت بخش خصوصی و خیرین


هارای نیوز : حجت الاسلام احمد جباری ؛ با گرامیداشت فرارسیدن هفته وقف در یک نشست مطبوعاتی گفت: در شهرستان مرند ،1200 رقبه و 740 موقوفه داریم که از این تعداد 150 مورد آن منفعتی و درآمدزاست و 380 مورد آن مساجد و حسینه ها ، ۳۰ مورد مدرسه، و ۴۰ مورد آن بقه متبرکه را شامل می‌شود.



به گزارش خبرنگار ما رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند در این نشست تصریح کرد: یکی از وظایف این اداره ، حفظ و حراست از موقوفات است. به همین منظور در بخش ثبتی و حقوقی موقوفات ، مشاوران حقوقی  داریم که پیگیر امورات ثبتی و حقوقی هستند و قرار است تا پایان سال جاری سند وقفی 130 موقوفه که بیشتر منفعتی و درآمد زاست را حل کنیم.

جباری وظیفه مهم بخش حقوقی اداره اوقاف را حفظ موقوفات و جلوگیری از تعدی از سوی اشخاص مختلف بیان نمود و تصریح کرد: در این بخش برای 15 موقوفه پرونده تشکیل شده است که 4 مورد از این پرونده ها از طریق مراجع قضایی حل شده است.


وی موقوفات را از نظر درآمد به دو بخش تقسیم کرد: موقوفات منفعتی و درآمد زا و موقوفات فاقد درآمد که به منظور آبادانی آنها ، افراد خیر سرمایه گذاری و مشارکت می کنند.

حجت الاسلام جباری ، با بیان این که یکی از ارکان وقف، نیت واقف است  و با تاکید بر نظر مقام رهبری مبنی بر اجرای درست نیات واقفین که تاثیر مستقیمی بر اعتمادسازی واقفین دارد ، گفت: اجرای نیات واقفین توسط اداره اوقاف وظیفه ما را دوچندان کرده است.

وی جلب اعتماد خیرین و مشارکت آنها در امور خیریه را یکی از مهمترین و بهترین راهکار و سیاست کاری اوقاف دانست، و گفت:  بخش دیگری از وظایف اوقاف و امور خیریه ، رسیدگی به وضعیت و نگهداری و بازسازی بناهای امامزادگان می باشد و  با این که در امامزادگان فضای بیشتری برای اجرای برنامه های متنوع فرهنگی وجود ندارد اما از ظرفیت موجود آن بیشترین استفاده در ایام و برنامه های مختلف در طول سال نموده و برنامه های مختلف فرهنگی را اجرا می کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در طول سال از سوی اداره اوقاف  گفت: برنامه های فرهنگی و مشارکتی که به اجرا گذاشته شده  از جمله :  مهر تحصیلی، مهر تندرستی ، طرح دستهای مهربانی ، طرح پیوند آسمانی و سایر ویژه برنامه ها از جمله آرامش بهاری ، سوگوراه یاس نبوی ، نشاط معنوی ، ضیافت الهی ، ولایت علوی ،‌ بصیرت عاشورایی و گرامیداشت هفته وقف می باشد  که در اجرای امینانه نیات واقفین خود،  قدمهای موثری برداشته شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش عمرانی  از دیگر بخشها و وظایف و اختیارات اداره اوقاف و امور خیریه بشمار می رود و در این راستا طرح های عمرانی سه امامزاده : امامزاده سید احمد ، امامزاده سید هاشمی زنوز ، امامزاده سید ابرغان در دست اجراست و بیشتر تاکید بر طرح توسعه و عمرانی امامزاده سید احمد متمرکز شده است.

حجت الاسلام احمد جباری ؛ گفت: در شهرستان مرند ،1200 رقبه و 740 موقوفه داریم که از این تعداد 150 مورد آن منفعتی و درآمدزاست و 380 مورد آن مساجد و حسینه ها ، ۳۰ مورد مدرسه، و ۴۰ مورد آن بقه متبرکه را شامل می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح امامزاده سید احمد گفت: طرح جامع سید احمد آقا در تهران تصویب شده است و با توجه به این که این طرح ردیف اعتباری و بودجه خاص ندارد با مشارکت بخش خصوصی و خیرین این طرح اجرا خواهد شد. وی در این خصوص اضافه کرد: در دیداری که اخیرا با فرماندار محترم شهرستان مرند ، مدیر کل و امام جمعه محترم داشتیم همگی تاکید بر اجرای طرح جامع امامزاده سید احمد دارند و در این خصوص اقدامات مهمی صورت پذیرفته و قدمهای مهمی برداشته شده است.

حجت الاسلام جباری در مورد جزئیات طرح توسعه و بازسازی و نقشه امام زاده سید احمد گفت: طرح و  نقشه طرح توسعه و بازسای امام زاده سید احمد مصوب و آماده شده است. در این طرح ‌26315 متر مربع شبستان و حسینیه، مجتمع تجاری و آموزشی، تفریحی و رفاهی و هتل در نظر گرفته شده است و  اولویت با طرح حرم امام زاده است.

رئیس امور اوقاف مرند نحوه مشارکت افراد حقیقی و حقوقی در طرح های عمرانی و سرمایه گذاری را تشریح کرد و گفت: مشارکت افراد جهت ساخت مجتمع های مسکونی، تجاری و خدماتی پس از وصول پیشنهاد و طرح ملک وقفی توسط کارشناسان دادگستری ارزش گذاری و سپس به سازمان اوقاف و امور خیریه فرساده  می شود. بررسی پرونده توسط کارشناسان و صدور مجوزهای لازم توسط ریاست محترم سازمان  و در آخر انعقاد قرارداد اجاره نسبت به عرصه ملک با طرف مشارکت کننده به اجرا گذاشته می شود.

وی در رمورد نحوه هزینه کردن درآمد های بخش سرمایه گذاری طرح ها گفت:  درآمد حاصله از سرمایه گذاری بر طرح های موقوفه در نیت موقوفه هزینه می گردد و در نهایت سهم حاصل از مشارکت نیز به عنوان رقبه جدید برای آن موقوفه به شمار می رود.

جباری در مورد سامانه جامع اطلاعات موقوفات گفت: موقوفات ما در سامانه جامع اطلاعات سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت و ویرایش می شود. 

وی در ادامه با اشاره به وقف جدید امسال افزود: امسال سه وقف جدید به ارزش ریالی 3 میلیارد ریال داریم که عمومی است و احداث حسینیه و احسان و تعزیه داری را شامل می شود.

وی در پایان مراسم به سوالات مهم خبرنگاران پاسخ گفت. جباری در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود بنیاد توسعه موقوفات در استان اظهار داشت: بنیاد توسعه موقوفات در اداره کل استان مستقر است و در این راستا 5 مورد از طرح های ما در تهران مصوب شده است که با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و خیرین و از طریق این بنیاد در دست اجراست.

همچنین حجت الاسلام احمد جباری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری راجع به این که طی سالهای اخیر مساجد و حسینیه ها در مرند بیش از حد نیاز احداث شده و وجود دارند و می توان اداره اوقاف را به امور خیر و عام المنفعه دیگر از جمله احداث مراکز آموزشی و مدرسه، مراکز بهداشتی در روستاها و شهرها، کمک به جوانان و نیازمندان و ...  سوق داد، گفت: بله می توان با مشاوره بهتر و فرهنگ سازی، واقفین را به امور خیر دیگر سوق داد . البته ما متولی و مجری نیات خیر وقف کنندگان خود هستیم و هر آنچه که  آنها نیت و وقف می کنند و ما در همان راستا اقدام می کنیم.


وی از اصحاب رسانه خواست تا با انتقاد و ارائه راهکارهای درست و علمی و منطقی خود ، اوقاف  و امور خیریه را در انجام وظایف و امورات خود یاری دهند. جباری انتقاد را لازمه پیشرفت یک سازمان و جامعه دانست و گفت: وقتی که انتقادی از سوی صاحبان اندیشه و قلم صورت می پذیرد همه مسئولان و خیران کارها را با جدیت دنبال می کنند.

گفتنی است در ادامه این برنامه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و مذهبی شهرستان و استان، از قاریان برتر قرآن و واقفین و خیرین امر تجلیل بعمل آمد. 







طرح و نقشه امام زاده سید احمد آقا