هارای نیوز

خبری - تحلیلی

سیطره مدیران ایرانی‌ بر غول اینترنتی دنیا

+0 به یه ن / بپسند
سیطره مدیران ایرانی‌ بر غول اینترنتی دنیا

خبرگزاری تسنیم: در قرن بیست و یكم شاهد ظهور قدرت‌های صفر و یكی در دنیا هستیم، قدرت‌هایی كه علی‌رغم بدیع بودنشان همچنان تحت نفوذ و تسلط ایرانی‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، استعداد و نبوغ اهالی ایران زمین از قرن‌ها پیش به واسطه ظهور اندیشمندان و فلاسفه‌ به نام بر بشر خاكی پوشیده نبوده و نیست؛ امروز هم به واسطه همین پشتوانه قوی ملی میهنی شاهد تكیه افرادی از این مرز و بوم بر كلیدی و استراتژیك‌ترین جایگاه‌های تصمیم‌ساز در عصر اطلاعات هستیم.

ایرانیانی كه تا قرن‌ها مظهر تولید و صادرات دستاوردهای علمی اعم از ریاضیات، حساب، منطق، فلسفه و علوم پزشكی بوده‌اند، در سكانس عصر انفجار اطلاعات نیز صحنه‌گردانان به نامی هستند كه كارگردانان شهیر را به سمت جذب خود كشانیده و در عرصه‌های جهانی نقش آفریتی كرده‌اند. قرن بیست و یكم كه پرده‌گردان عصر صفر و یك است با تكیه بر قدرت اطلاعات، معادلات كهنه جهانی را به گونه‌ای متحول ساخته كه قدرت را در كف سیاست‌مداران اطلاعاتی گذاشته و دیگران را زیر سلطه آنها فرض كرده و در واقع ملاكی برای برتری جویی شده است. در چنین عصری، شاهد جلوه‌گری غول‌های اطلاعاتی هستیم كه مراكزی برای انباشت اطلاعات به حساب آمده و تحلیل‌گران قدرتمند قرن بیست و یكم به حساب می‌آیند اما با كمی دقت متوجه هدایت همین غول‌ها توسط مدیران ایرانی می‌شویم. قدرت ایران امروز جهانی است و برای اثبات چنین ادعایی كافی است نگاهی به ساختار بزرگترین شركت اطلاعاتی جهان یا به عبارتی غول اینترنتی دنیا بیاندازیم تا شاهد نقش آفرینی ایرانی‌ها در آن باشیم.


*تاجر ایرانی مدیر ارشد كسب‌وكار گوگل*


امید كردستانی مشاور ارشد مدیر عامل گوگل و تاجر ایرانی-آمریكایی است كه در تهران به دنیا آمد. وی در سن چهارده سالگی پس از مرگ پدرش به كالیفرنیا رفت و مدرك كارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در سال 1984 از دانشگاه ایالتی سن خوزه گرفت. كردستانی در سال 1991 موفق به اخذ مدرك كارشناسی‌ارشد مدیریت ارشد كسب‌و‌كاراز (MBA) دانشگاه استنفورد شد. كردستانی كه سابقه بیش از 12 سال فعالیت در زمینه فناوری سطح بالا در شركت‌های پیشروی اینترنتی مانند 3DO، Go و هیولت پاكارد و نت‌اسكیپ را دارد به واسطه مسئولیت برقراری ارتباطات تجاری با شركت‌هایی چون ای‌بِی، سیتی‌بانك، آمریكن‌آن‌لاین، آمازون، تراولاسیتی، اینتل و اكسایت، صاحب تجارب ارزنده‌ای شد كه وی را تا مشاور ارشدی گوگل پیش برد. گفته می‌شود او یكی از ثروتمندترین ساكنین كالیفرنیای شمالی است. این مدیر خلاق ایرانی تابستان امسال طی حكم جدیدی به مدیریت ارشد كسب‌وكار گوگل رسید. *مدیریت بزرگترین كلوپ ویدئویی دنیا توسط یك ایرانی*

سالار كمانگر دیگر ایرانی موفق و البته باهوشی است كه پله‌های ترقی را در عرصه فناوری به سرعت طی كرد و از همین جهت مورد توجه غول اینترنتی جهان قرار گرفت. وی كه در زمان ورود به گوگل جوان‌ترین كارمند این شركت بود، متولد سال 1355 در تهران‎ و فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد است. جالب است كه این رشته هیچ ربطی به فناوری ندارد اما كمانگر درباره اینكه چطور یك آی‌تی‌مَن شد گفته است كه اوایل كه به مدرسه می‌رفتم، بسیار مشتاقانه خیال پزشك شدن را در سر می‌پروراندم تا اینكه زمانی را به تماشای طبابت پزشكان اختصاص دادم. از آن به بعد بسیار مشتاق شدم كه دانشمند شوم ولی روز به روز بیشتر متوجه می‌شدم كه این كار هیجان‌آور نیست. بعدها وقتی دو هفته به صورت پاره‌وقت در گوگل مشغول شدم، فهمیدم اعمالی كه این كار من را با آنها درگیر می‌كند به من انرژی می‌دهد. درسی كه من آموختم این بود كه تنها تصور و خیالی كه از یك كار داریم كافی نیست و باید از اینكه یك حرفه به صورت روزانه هیجان و انگیزه لازم را فراهم می‌كند، مطمئن شویم. این ایرانی‌الاصل در سن 22 سالگی به گوگل رفت و طی مدت هفت سال به یكی از كارمندان كلیدی این شركت تبدیل شد. خلق سیستم تبلیغات گوگل توسط این مدیر جوان ایرانی تحت عنوان Google Adwords صورت گرفت كه تضمین مالی برای این شركت تاكنون شده است. سرویس ادوردز به مشتریان این امكان را می‌دهد علاوه بر آنكه سایت‌هایشان بر حسب رتبه‌ای كه الگوریتم‌های گوگل به آنها اختصاص داده تا در نتایج جست‌وجو نمایش داده ‌شود، بتوانند سایت‌هایشان را در همان صفحه اول نتایج جست‌وجوی گوگل برای كاربرانی كه جست‌وجوهایی مرتبط با كسب‌و‌كار مرتبط را داشته‌اند به نمایش درآیند. كمانگر یكی از مدیران كوشا در این شركت به حساب می‌آید از اعضای اصلی مؤسس تیم محصولات گوگل و قائم مقام سابق این شركت در بخش برنامه‌های كاربردی وب نظیر جی‌میل، تاك، تقویم، ریدر، اوركات، بلاگر، پیكاسا، ویدئو، اسناد، صفحات گسترده بوده است. نخستین پلان تجاری گوگل توسط وی نگاشته شد و پرونده موفقیت‌آمیزش منجر به تكیه‌زنی بر صندلی یوتیوب بعد از خریداری آن توسط گوگل شد. كمانگر بعد از راهبری مدیریت تیم محصولات گوگل، اقدام به راه‌اندازی گروه‌های گوگل (Google Groups) در سال 2001 كرد. گروه‌های گوگل محلی برای اشتراك موضوعات مورد علاقه كاربران گوگل است و چندین گروه برای آن تعریف شده است. كمانگر در توصیه‌ به كسانیكه می‌خواهند وی را الگوی خود قرار دهند، می‌گوید كه ذهنتان را مشغول بدست آوردن شغلی عالی نكنید. به سمت شغلی بروید كه علاقه دارید و به آن جذب شوید و بعد از مدتی در آن شغل پیشرفت كرده و به مقام‌های بالای آن برسید.

*پزشك ایرانی طبیب گوگل است* ترانه رضوی كه دهه پنجم عمر خود را پشت سر می‌گذارد  تقریبا از زمان آغاز به كار گوگل و زمانیكه این شركت چندان شهرتی نداشت، همكاری خود را به درخواست دو مدیر توانمند این شركت با آنها آغاز كرد. دكتر رضوی فارغ‌التحصیل رشته پزشكی از دانشگاه جورج واشنگتن است و تخصص داخلی خود را در دانشگاه استنفورد تكمیل كرده است. وی پزشكی در تشكیلات مركزی گوگل در ماونتین ویو (Mountain View) كالیفرنیا است جاییكه وی مسئولیت حفظ سلامتی كاركنان گوگل را برعهده دارد. علاقه این پزشك ایرانی الاصل با فعالیت در یك شركت فناوری محور رفته رفته به سمت تكنولوژی كشیده شد تا جاییكه دوست دارد بداند چگونه فناوری می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد و حتی چگونه می‌توان از همین تكنولوژی برای مراقبت‌های پیشگیرانه استفاده كرد. این پزشك ایرانی به درخواست مدیران گوگل حیطه فعالیت‌های خود را از بعد داخلی به جهانی می‌گستراند و علاوه بر پیغام‌های سلامتی كه برای گوگلی‌ها ارسال می‌كند در وبلاگ خود هشدارهایی را به تمامی مردم جهان در زمینه پزشكی می‌دهد. وی در یكی از مصاحبه‌های خود كه در هشت سال پیش با یكی از رسانه‌های مطرح خارجی انجام داده درباره دلیل شروع به وبلاگ‌نویسی گفته است كه هنگامیكه كار در گوگل را آغاز كردم، به واسطه ایمیل‌هایی كه برای كارمندان ارسال می‌كردم متوجه شدم كه مخاطبان علاقمندی دارم و از این جهت حیطه فعالیت‌های خود را در زمینه اطلاع‌رسانی گسترده‌تر كردم. این پزشك ایرانی كه مدیر تیم پزشكی گوگل است گفته می‌گوید كه علیرغم تلاش اصلی ما در گوگل كه سعی داریم بین كار و تفریح موازنه برقرار كنیم، گاهی كاركنان گوگل از اقدامات پیشگیرانه برای مراقبت از سلامتی غافل می‌شوند بنابراین آنها به كسانی احتیاج دارند كه این مسائل را یادآوری كند. از طرفی متوجه شدم كسانیكه برای به دست آوردن اطلاعات پزشكی به اینترنت مراجعه می‌كنند، غالبا با اطلاعات نامعتبر و مغشوشی پیش من می‌آیند. بنابراین من با فرستادن توصیه‌های سلامت عمومی همچون ارگونومی در كار، مقابله با استرس، توصیه‌هایی برای افرادی كه زیاد پرواز می‌كنند و برخی موضوعات دیگر كار خودم را آغاز كردم. وی یكی از مشوقان اصلی در شروع وبلاگ را سرگئی برین مدیر این كمپانی آمریكایی دانسته تا تمامی مردم بتوانند از اطلاعات مفید سود ببرند. رضوی می‌گوید كه ابتدا نوشته‌هایم در وبلاگ رسمی گوگل منتشر می‌شد ولی شروع به نوشتن پستهای بیشتری كردم و وبلاگم را تحت نام خودم راه انداختم. او معتقد است كه وبلاگ‌نویسی وقت می‌برد؛ به خصوص وقتیكه با سلامت مردم سر و كار داشته باشیم زیرا باید مدام منابع اطلاعاتی را مرور كنیم. وی در توصیه‌ای گفته است كه "من فكر می‌كنم كه كار زیاد آفت سلامتی در شركت‌های فناوری و نه فقط گوگل است. كار زیاد باعث غافل شدن از اقدامات پیشگیرانه به منظور حفظ سلامت و شیوه زندگی بی‌تحرك می‌شود. فكر می‌كنم یكی از دلایلی كه سرگئی برین از من خواست وبلاگ‌نویسی را شروع كنم این بود كه مشكلات سلامتی كاركنان گوگل ممكن بود با شركت‌های دیگر مشترك باشد."


*مدیر مهندسی گوگل هم ایرانی است*


مدیر مهندسی گوگل از سال 2004 تاكنون نیز مهندس رضا بهفروز ایرانی‌الاصلی است كه در دانشگاه كرنل نیویورك درس خوانده و عاشق ساخت سیستم‌هایی برای دسترسی آزاد و هرچه بیشتر به محتوای اطلاعاتی است. خودش می‌گوید عاشق ساخت سیستم‌های ارتباطی است كه به كوچك‌سازی جهان تسریع بخشد و آن را مكان بهتری برای زندگی كند. بهفروز به گفته اطلاعاتی كه از خودش در شبكه اجتماعی قرار داده گفته كه بزرگ  شده چهار كشور مختلف است و دوچرخه‌سواری ، نقاشی، پخت غذا، انجام كارهای بدیع و جهانگردی از علاقمندی‌های اوست. این مهندس ایرانی شاغل در گوگل كه تاكنون به 40 كشور دنیا سفر كرده است مهندسی و انتخاب ماساژورهای این شركت را هم برعهده داشته است. این مدیر واحد مهندسی در بخش راهبری تكنیكی Google Talk نیز فعالیت‌هایی داشته و بماند كه در بخش ایمیل مایكروسافت هم مدیریت برنامه‌نویسی كرده است. یكی از امتیازات برجسته كاركنان گوگل این است كه در روز 20 درصد وقت آزاد برای كارهای شخصی خود دارند و البته بیشتر نوآوری‌های گوگل در این بازه زمانی 20 درصدی از كل تایم روز شكل گرفته است. یكی از پروژه‌ها و ابداعات وی كه به چشم تمامی كاربران ایرانی گوگل خورده است، كیبورد ایرانی مستقر در صفحه اصلی این موتور جست‌وجو است. به گفته خودش این طرح را با الهام از توسعه كیبورد هندی توسعه داده و توانسته گجت فارسی را برای كیبورد این شركت توسعه دهد. وی معتقد است اگر شكست نداشته باشد همیشه احساس راحتی می‌كند ولی از جهتی هم نگران است كه شكستی نداشته باشد و همیشه در آسایش باشد!


*جزایری مدیر محصولات گوگل*



حالا نوبت معرفی مایك جزایری مدیر محصولات گوگل است كه از سال 2005 در این شركت مشغول به كار شده و در پست مدیریت محصولات این شركت درگیر پروژه‌هایی نظیر گوگل‌تاك (نرم‌افزار پیام‌رسان جی‌تاك)، پلت‌فرم رسانه‌ای كروم، پرینتر ابری گوگل، WebM (پروژه توسعه فرمت ویدئویی متن باز و رایگان برای مشاهده ویدئوهای با كیفیت بالا در وب) و پرداخت حق اشتراك مصرف كنندگان بوده است. جزایری 35 سال دارد و در رشته MBA با گرایش مدیریت تكنولوژی در دانشگاه واشنگتن تحصیل كرده است. وی همچنین با گوگل در زمینه خریداری و ادغام شركت فناوری محور On2 كه فعالیتش در زمینه فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی است، همكاری‌هایی داشته است. مایك همچنین اولین مدیر پروژه گوگل در كركلند (شهری در شهرستان كینگ واشنگتن) و قائم‌مقام برای دفتر نیویورك طی سال‌های 2007 تا 2009 بوده است. جزایری در پروژه كروم گوگل و تولیدات برنامه‌های كابردی گوگل هم كار كرده است.

*تقویم گوگل در دست یك ایرانی*


شیرین اسكویی از جمله مخترعین ایرانی به شمار می‌رود كه اطلاعات كمی از او در وب موجود است. وی هم از جمله ایرانیان موفقی بوده كه بزرگترین شركت فناوری محور آمریكا اقدام به جذب او كرده است. این مخترع ایرانی توانسته ابداعاتی را از سال‌های 2007 تاكنون برای این شركت داشته باشد و از این جهت در لیست محققان برتر گوگلی باشد. بزرگترین ابداع این فرد برای گوگل، قابلیت بروزرسانی تقویم آن با نرم‌افزارهای تولیدی شركت‌های دیگر نظیر مایكروسافت است. اسكویی مدیر پروژه بروزرسانی تقویم گوگل بوده و در ارتباط با تجربه‌اش در این زمینه گفته است كه بسیاری از كاربران تا پیش از قابلیت بروزرسانی دچار سردرد می‌شدند چرا كه اگر از تقویم مایكروسافت اوت‌لوك روی رایانه دسكتاپ‌شان استفاده می‌كردند، نمی‌توانستند محتوای‌ آن را به جای دیگری ببرند. وی می‌گوید به عنوان مثال اگر تقویم مایكروسافت را روی سیستم خانگی بروز می‌كردیم، نمی‌توانستیم محتوای تغییر داده شده را روی تقویم گوگل هم داشته باشیم یا بالعكس؛ اما بروزرسانی تقویم گوگل این امكان را فراهم كرد تا محتوای تقویم‌ها را در هر سیستمی بتوانیم بروز داشته باشیم. این مدیر ایرانی فعال در گوگل گفته است كه در قدیم اگر محتوای تقویمی تغییر می‌كرد برای اینكه تمامی اطلاعات لپ‌تاپ خانگی، همراه و سیسنم محل كار تغییر كند نیازمند اعمال دستی بودیم كه كار پیچیده‌ای بود اما اكنون اكنون اگر تصمیم به سفر داشته باشیم به راحتی می‌توانیم اطلاعات تقویم گوگل را وارد تقویم اوت‌لوك سیستم عامل رایانه قابل حمل كنیم و از آن به شكل آفلاین استفاده كنیم. تحقیقات عملیاتی شده وی منجر به كاستن از ارورها و عوامل آزاردهنده استفاده از تقویم‌های متعدد شد. اسكویی خودش در ارتباط با دست و پنجه نرم كردن با این معضل در گذشته می‌گوید این معضل و مشكل تا سال‌های پیش از شروع فعالیتم در بروزرسانی تقویم گوگل ادامه داشت اما دو راه و برنامه برای بروزرسانی بین تقویم گوگل و تقویم اوت‌لوك مایكروسافت وجود دارد. وی اذعان كرد كه به احتمال زیاد من مهیج‌ترین فرد گروه هنگام شروع این پروژه بودم زیرا با تقویم بسیار سر و كار داشتم. خوشحالم كه اكنون با این نرم‌افزار (Google Calendar Sync) به راحتی می‌توانیم تمام حساب‌های گوگل و مایكروسافت‌مان را بروز نگاه داریم.

*ایرانی كه شبكه تبلیغات ویدئویی راه انداخت*
شمیم صمدی هم دیگر مدیری است كه با تصدی جایگاه مدیریت محصولات این غول آمریكایی، شمیم خوش ایرانیان را در غربی‌ترین نقطه جهان پراكنده كرد. وی كه مدیریت بخش برنامه‌ریزی تبلیغات این شركت را برعهده داشت، هم‌اكنون موسس استارت آپ Stealth Ad Tech در نیویورك‌سیتی است. صمدی نیز سمت مدیریت محصولات گوگل را در پرونده خود دارد و دارای مدرك كارشناسی مهندسی برق از دانشگاه دیویس كالیفرنیا است. وی دو بار در سمت مدیر محصولات گوگل بوده و روی چند پروژه مهم تبلیغاتی و تجاری كار كرده است؛ برخی از فعالیت‌های او در این میان همچون مدیریت محصولات دابل كلیك ریچ مدیا كه كمپانی راهكارهای تبلیغات دیجیتال است و تابعه گوگل به حساب می‌آید، بوده است. پیش از دابل كلیك، راه‌اندازی شبكه ویدئوی تبلیغاتی آنلاین گوگل با نام ادسنس (AdSense) توسط وی انجام شد. حس‌ تبلیغ (AdSense) یك برنامه تبلیغاتی ارائه‌ شده توسط گوگل است كه دارندگان وبگاه‌ها می‌توانند در این برنامه نام‌نویسی كنند تا روی وبگاه‌هایشان تبلیغات متنی، تصویری و ویدئویی فعال شود. دابل كلیك هم شركت تابعه شركت گوگل است كه در زمینه ارائه راهكارهای تبلیغاتی در بستر وب فعالیت می‌كند و در آوریل 2007 توسط گوگل خریداری شد. در این روش مشتریانی كه داری پتانسیل اصلی خرید هستند شناسایی شده و سرویس به آنها، محصولات جست‌وجو شده‌شان را با گذاشتن پنجره‌های كوچك تبلیغاتی پیشنهاد می‌كند. صمدی در ارتباط با راه‌اندازی شبكه ویدیوی تبلیغاتی آنلاین گوگل می‌گوید كه ایده این كار را از یك سوژه ابتدایی گرفته و آن را به یك خط استراتژیك كسب‌وكار در گوگل تبدیل كرده است.

*ایرانی كه مدیر محققان گوگل است*
مریم كاموَر هم كه به واسطه فعالیتش چهره‌ای شناخته شده‌تر دارد، دیگر ایرانی است كه محقق ارشد گوگل به حساب می‌آید و تیم تجزیه و تحلیل فناوری گفتاری گوگل را رهبری می‌كند. وی درصدد توسعه محصولات گفتاری است و تحقیقاتی بسیاری در این زمینه انجام داده كه برخی از آنها "ورودی صوتی برای دستگاه‌های اندرویدی" و "تجزیه و تحلیل جست‌وجوی موبایلی" بوده است. وی 17 اختراع در طول تصدی سمتش در گوگل به ثبت رسانده و هشت مقاله علمی از او چاپ شده است. كامور فارغ‌التحصیل دكترای علوم كامپیوتر از دانشگاه كلمبیا در سال 2008 است. این محقق ایرانی علاقه بسیاری به تحقیقات در رمینه رابطه كامپیوتر و انسان، دستگاه‌های كوچك و رابط‌های جست‌وجوگر دارد. برخی از تحقیقات كامور به شرح سایز بهینه و قاب فریم برای جست‌وجوی صوتی لغات، جست‌وجوی گوگل با صوت، مقایسه نحوه جست‌وجوی كاربران در دستگاه‌های مختلفی نظیر كامپیوترها - آیفون‌ها و موبایل‌ها، كپچا چیست؟ كچپا مبتنی بر تصویر است، پیشنهادات جست‌وجو برای پویش‌های موبایل: شناخت الگوهای استفاده، روند رمزگشایی در جست‌وجوهای موبایل، نقش متن در جستارهای ورودی: استفاده از سیگنال‌های متنی برای تكمیل جستارهای روی دستگاه‌های موبایل و مطالعه‌ای در قیاس وسیع روی رفتار جست‌وجوی بی‌سیم: جست‌وجوی موبایلی گوگل است. دنیا این افراد را به عنوان چهره‌هایی می‌شناسد كه زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار داده و خدماتی نوین به جهانیان عرضه كرده‌اند.

*منبع : سایت پیمان پاكمهر
تهیه و تنظیم : مجید هدایتی نسب


آچار سؤزلر : دنیا,