هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مدیریت كاروانسرای تاریخی « یام » ‌مرند به شهرداری ‌واگذار شد‌

+0 به یه ن / بپسند

مدیریت كاروانسرای تاریخی « یام » ‌مرند به شهرداری ‌واگذار شد‌

بالاخره پس ا‌ز گذشت هشت سال از آغاز بازسازی و مرمت كاروانسرای تاریخی « یام ‌» مرند، براساس قراردادی مدیریت كاروانسرای تاریخی « یام ‌» شهرستان مرند به شهرداری مرند واگذار شد.
1
خبرگزاری فارس: مدیریت كاروانسرای تاریخی پیام ‌مرند به شهرداری ‌واگذار شد‌

این قرارداد روز گذشته بین صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماكن تاریخی و فرهنگی كشور و شهرداری مرند در دفتر مدیرعامل این صندوق امضا و مقرر شد شهرداری مرند برای مرمت و فعالیت مدیریت این كاروانسرا به منظور جذب سرمایه‌گذار و گردشگر اقدامات لازم را انجام دهد. مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماكن تاریخی كشور در این مراسم با اشاره به اینكه تاریخ و هویت هر منطقه نشان از فرهنگ قدیمی و تاریخی آن برای شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت‌های منطقه در جذب گردشگر، رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار نقش مهمی دارد. 

احسان ایروانی گفت: در حال حاضر 10 كاروانسرا در كشور مرمت و بازسازی شده و در دستور واگذاری به مراكز متولی برای اداره بهتر كاروانسراها با مدیریت است و امسال در برنامه‌ها داشتیم كه كاروانسرای « یام ‌» مرند هم یكی از آنها باشد. 

وی درباره اینكه بسیاری از كاروانسراها در كشور به حال خود رها شده‌اند، اظهار كرد: اینكه هشت سال پیش مرمت برخی از كاروانسراها به حال خود رها شده، سیاست گذشته بوده و می‌خواستند الگوهای احیاء شده‌ای را با اعتبارات دولتی فراهم كنند و بعد از تجهیز آن را واگذار كنند. ایروانی افزود: این رویكرد در برنامه چهارم تغییر كرد و اختصاص اعتبارات نیز برای این الگوسازی از بین رفت، برخی از بناهایی كه مرمت شده بودند، رها شدند كه این كار درستی نبود ولی اتفاق افتاد و ما تلاش می‌كنیم مانع این حركت شویم. وی گفت: معضل ما در برخی از بناهای تاریخی این است كه اگر بنایی به مركز اقامتی تبدیل شود از جانب اتحادیه مربوطه به رسمیت شناخته نمی‌شود و به تبع آن در دستگاه‌های دیگر نیز این موضوع مورد پرسش واقع می‌شود. مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماكن تاریخی كشور تصریح كرد: با رئیس سازمان میراث فرهنگی این مشكل را مطرح كردم كه با استفاده از ظرفیت‌‌های قانونی موجود مشكلات را حل كنیم. راه‌اندازی دفتر نمایندگی این صندوق در مراكز استان‌ها ایروانی از راه‌اندازی دفتر نمایندگی این صندوق در مراكز استان‌ها خبر داد و گفت: این دفاتر فقط برای شناسایی و تصمیمات مراحل قانونی مراكز بناهای تاریخی در صورت تمایل استان‌ها تشكیل خواهد شد و در حال حاضر استان اصفهان به عنوان پایلوت انتخاب شده، فعالیت دارد. 

ایروانی افزود: تمام مراحل صدور سند و ثبت ملی توسط صندوق و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام خواهد شد. قدمت 6 هزار ساله قله "یالدور" و "پیر خموش" مرند سیدرضا هاشمی، شهردار مرند نیز در این مراسم ضمن برشمردن ظرفیت‌های شهرستان مرند و شهر مرند از نظر قدمت تاریخی با دارا بودن اماكن تاریخی 9 هزار ساله نظیر كتیبه مسجد جامع و قدمت 6 هزار ساله قله "یالدور" و "پیر خموش" همچنین بیش از 150 آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده در این منطقه گفت: شهرستان مرند دارای ظرفیت بالای گردشگری است. وی اظهار كرد: مرند به دلیل قرار گرفتن در شاهرگ اتصال اروپا و آسیا همچنین جاده ابریشم، از دیرباز قدمت تاریخی داشته و این شهر به علت عدم وجود متولی با تخریب اكثر میراث و بناهای تاریخی روبه رو بوده كه به حال خود رها شده است. هاشمی تصریح كرد: شهرداری مرند به منظور ارائه خدمات به مردم، یكی از وظایف خود را حفظ و توسعه مراكز فرهنگی و تاریخی می‌داند از این رو گام در راه این كار فرهنگی گذاشته است‌. 

وی در ادامه با اشاره به اینكه روزانه بیش از 18 هزار انواع خودروهای سواری، باری و مسافری از این مسیر تردد می‌كنند، اظهار كرد: این كاروانسرا هم با قرار گرفتن در منطقه خوش آب و هوای منطقه نمونه گردشگری پیام مرند، نقش مهمی در انتقال فرهنگ و آثار تاریخی این شهر دارد. روزانه حدود 14 هزار گردشگر وارد شهرستان مرند می‌شوند هاشمی گفت: روزانه حدود 14 هزار گردشگر وارد شهرستان مرند می‌شوند و از آنجا كه این شهر در مسیر ترانزیت و جاده ابریشم قرار دارد، از نظر گردشگری در موقعیت مناسبی است به خصوص آنكه در مرز بین ایران و نخجوان قرار دارد. 

وی اظهار كرد: سعی شهرداری مرند بر این است تا بناهای تاریخی را برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی تا آغاز تعطیلات نوروز امسال آماده كند. براساس این گزارش، مراسم مزایده برای واگذاری این بنای تاریخی حدود دو ماه پیش برگزار شد و قرار است حین این واگذاری، كاروانسرای تاریخی پیام مرند كه با شماره 30336 در فهرست میراث ملی ثبت شده، از 25 آذر به صورت رسمی و طی قراردادی برای ارائه خدمات در بخش فرهنگی و تاریخی به شهرداری مرند تحویل شود. صندوق حفظ، احیاء و بهره‌برداری بناهای تاریخی با هدف جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به منظور احیای آثار تاریخی تشكیل شد و قرار بود با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نگهداری و بهره‌برداری از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی و تحت اختیار سازمان میراث فرهنگی اقدام كند. با این وجود با واگذاری كاروانسرای پیام به شهرداری مرند این كاروانسرا با بودجه و اعتبارات بخش دولتی احیاء خواهد شد. 

منبع خبر : فارس

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شفاف سازی و انتقاد هارای نیوز از بكاربردن كلمه تحریفی و جعلی پیام برای منطقه یام

منطقه یام در یك كلمه یام است نه پیام 

* پیام نام تحریفی و جعلی این منطقه و توهین به فرهنگ مردم آذربایجان است

هارای نیوز :منطقه یام در یك كلام یام است نه پیام. پیام نام تحریفی و جعلی برای این منطقه و توهین به فرهنگ مردم آذربایجان است. 

طبق نظر مردم و تاریخ نویسان و زبان شناسان نخبه و برجسته كشورمان ، در اسامی روستای « پیام» و كاروانسرای « پیام » و پیست اسكی پیام تحریف جدی و توام با غرض همراه است كه بدین وسیله اصلاح می شود و تاكید می گردد از كلمه پیام كه  یك عبارت تحریفی است و نام واقعی و حقیقی و تاریخی و حال این منطقه و روستا و پیست اسكی واقع در آن نیست چرا كه كه همه مردم آن را « یام » صدا می كنند نه پیام .

این منطقه چه در گذشته و چه در حال به این نام  « یام ‌» معروف و مشهور است و حتی شهرت جهانی دارد به لحاظ توریستی بودن و واقع شدن در جاده بین المللی و اروپا و همچنین پیست اسكی یام كه زبانزد همه مردم و توریست ها و اسكی بازان بین المللی ست . با این نگاه دقیق به فرهنگ و تاریخ این منطقه، در حقیقت  نوشتن نام پیام ، نام جعلی و تحریفی این منطقه و توهین به فرهنگ مردم این منطقه و آذربایجان است . لذا جا دارد مدیران مربوطه  ضمن اصلاح تابلو این مناطق در كتب تاریخی و مدارس نیز از این نام یام اسفاده كند تا بدین وسیله ثابت كنند كه در حفظ و حراست از فرهنگ بومی مردم آذربایجان كوشا بوده و هستند.

همه مزدم این اسامی حقیقی زیر را با این زبان و فرهنگ شان می شناسند:
1 - روستای یام        2 - پیست اسكی یام        3 - كاروانسرای یام

جا دارد همه خبرگزاری ها و سایتها و مطبوعات به منظور احترام به حقوق فرهنگی مردم آذربایجان از تكرار نام تحریفی آن خودداری نمایند و آن را به نام واقعی و حقیقی یعنی یام برگردانند و در رسانه ها همان را بنویسند كه مردم آن را چه در گذشته و چه در حال صدا می كنند. گفتنی است اسامی در هر زبان و ادبیات نه قابل ترجمه است و نه قابل تحریف و همه حتی انگلیسی و آمریكایی و ... باید به همان نام اصلی آن اسم را صدا كنند. مثلا نمی توان كسی كه اسمش داریوش است . دارویوشا یا پداریوشا یا ... صدا كرد. بلكه باید همان نام داریوش را صدا كرد و یا نمی توان این اسم را ترجمه كرد.

***

شما مخاطبان عزیز را به مطالعه نظر آقای سید مرندی؛ تاریخ نگار مرندی در مورد این نام تحریفی پیام نیز در زیر جلب می كنم:

....

متن این تابلو در اصل باید مستندباشد تا بازدید كننده چیز یاد بگیرد كه دارد ازكجا بازدید می كند امامتن تابلوی شما می رساند كه اینجارا شاه عباس دوم ساخته ولی پس ازاستیلای مغول چاپارخانه شده است!!!

آقای مجترم! اگر اینجا یام بوده و یام كلمه ای مغولی است پس اصل این چاپارخانه درزمان مغول ساخته شده است وحتا روستای یام،نام ازاین چاپارخانه گرفته است و صدها سال بعد شاید شاه عباس دوم تعمیراتی دراینجا بعمل آورده است….(البته بهتراست بدانیم كه یام اسب چاپار را می گویند كه دركل به چاپارخانه هم اتلاق شده است . ( 1 )


البته یام به معنای منطقه سرسبز و خرمی نیز گفته می شود و این منطقه به لحاظ سرسبز بودن و خوش و آب و هوا یام گفته می شود. تركان آذربایجانی به هر كجا قدم می گذاشتند فرهنگ و ادبیات شان را از طبیعت الهام می گرفتند. و این نام یام هم در برگرفته از طبیعت سرسبز این منطقه است.

***

یكی از نشانه های تاریخ دیرپای مرندكهن، كاروانسرای ایلخانی یام مرندهست. درافواه عمومی وحتا كتابهای تاریخی ونیز در بروشور های میراث فرهنگی این كاروانسرا را به شاه عباس صفوی متعلق می دانستند اما اینجانب برای اولین بار درمقالاتم ونیز چاپ اول كتاب نگاهی به تاریخ مرند روشن نمودم كه وقتی به این كاروانسرا یام می گویند وروستای همجوارآنرانیز روستای یام می گویند پس اینجا یك كاروانسرای مغولی وایلخانی هست چراكه درمغولی یام بروزن لام  به اسب چاپار ودرحالت عمومی به چاپارخانه وبقول امروزی ها پستخانه می گفتند ودراین مكانها تعدادی( معمولن 15 رأس) اسب پروارو تیز رو حاضروآماده نگه می داشتندتا چاپارچی دولت وقتی به اینجارسید اسب خسته اش را تحو یل داده وبااسب سرزنده ی جدید مسیرش را ادامه دهد واوامر حكومتی رادرحداقل زمان ممكن بدست طرف كه معمولن حاكم منطقه بود برساند.  ( 2 )

منبع : 

1 : منبع  : http://sahandetabriz.blogfa.com/post-868.aspx

2 : http://marandim.blogfa.com/post-450.aspx



 

 

 


 

 




آچار سؤزلر : تاریخ, مدیریت,