هارای نیوز

خبری - تحلیلی

پلمپ دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز به روز بیست و هفتم رسید / مدیران استان نقد پذیر نیستند

+0 به یه ن / بپسند
ناگفته های پلمپ دفتر سهند تبریز

پلمپ دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز به روز بیست و هفتم رسید / مدیران استان نقد پذیر نیستند

امروز شنبه 23 آذر ماه ماه ، درست 27 روز از زمان پلمپ دفتر هفته نامه سهند تبریز  می گذرد. دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز در روز 27 آبان ماه با فشار غیرقانونی از سوی مدیران چند اداره خاص و عریض و طویل! و به دستور مقامات فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پلمپ شده است!  این برخورد غیرقانونی و چكشی با مطبوعات استان مردم و جامعه مطبوعاتی و رسانه ای استان را دچار حیرت و تردید كرده است مبنی بر این كه آیا در دولت روحانی هم دفتر مطبوعات پلمپ می شود..!

ناگفته نماند در گذشته برخورد با رسانه های خودی از سوی غیرخودی ها مطرح بود اما حالا خودی ها به جون خودی ها افتاده اند و در این پرونده ، خودی ها دفتر یك نشریه خودی را با فشار از بالا بستند...! 

این یك بیماری خطرناك و  یك نوع ویروس سیاسی است كه اگر به صورت اورژانسی و فوریتی پیشگری و درمان نشود به همه جای استان و كشور سرایت پیدا خواهد كرد چرا كه « علاج واقعه قبل از وقوع باید كرد.» در غیر اینصورت فاتحه همه چیز در دراز مدت خوانده خواهد شد. این خطر را ما بارها گفته و نوشته و هشدار دادیم اما كسی گوش نكرده است.  جا دارد عقلای اصلاح طلب و سیاسیون باتجربه دور هم جمع شوند و یك فكر اساسی و چاره جویی درست و منطقی بكنند.

نقد باید همه جانبه باشد ما به نقد درون و نقد برون اعتقاد داریم و می گوییم اگر می خواهیم یك جامعه ای را اصلاح كنیم اول باید از خود ، از محله ، شهر و استان خود شروع كنیم بعد ادعای اصلاح یك كشور را در سر بپروانیم... و برای جلوگیری از تكرار خطاها و اشتباهات و رفع كاستی ها ، معتقدیم كه عملكرد مدیران را باید نقد كرد چه خودی و چه غیر خودی!‍ اما برخی از مدیران استان ما می گویند نباید از خود نقدرسا نه ای كرد بلكه باید از خود تعریف ، تمجید و مداحی كرد و انتقادها را در دلها و افكار خود مخفی نگه داشت... !

در حالی كه خط و مشی ما این نبوده و قرارمان این نیست بلكه ما معتقدیم  آنچه كه در گذشته به همه چیز و منافع ملت و جامعه خبرنگاران و رسانه ها بیشتر لطمه وارد ساخته است اولا  نبود آزادی عمل برای نقد عملكرد مدیران و ثانیا سوء استفاده فرصت طلبان از جریانات سیاسی بوده  است تا جایی كه اینها در هر زمان و دوره فقط رنگ و چهره و لباس عوض كرده اند.

در دولت روحانی هم اینطور است و اگر كسانی بخواهند به دولت و سیاست هایش ضربه وارد كنند از كانال فرصت طلبان هزار رو و نان به نرخ روز خور و به ظاهر خودی خواهد بود. آنهایی كه هم در دولت احمدی نژاد پستهای حساس استان و كشور را در اختیار داشتند حالا هم، چنین پست هایی را در اختیار گرفته اند و اگر مدیر كل هم نشده اند با نفوذ از بالا حداقل به معاون مدیركل رسیده اند.

این مدیران غیرهمسو با سیاستهای دولت روحانی با سوءاستفاده از پست و مقام شان بر خبرنگاران منتقد و اصلاح طلب ما ضربه می زنند. اینها در گذشته از آنچه كه خبرنگاران و روزنامه نگاران منتقد از دولت احمدی نژاد و سیاست هایش انتقاد بجا و جسورا نه ای داشته اند ، انتقام می گیرند.
با پلمپ دفترشان، اعمال فشار، زور و تهدید ، اعمال نفوذ و فشار به مدیر مسوول و نهایتا ممنوع القلم كردن روزنامه نگاران و خبرنگاران جسور و ... این افراد خودسر و قانون شكن و ناقض حقوق ملت باید بدانند كه دیر یا زود افشا و از مقام شان بركنار خواهند شد.

این در حالی است كه هفته نامه ایی كه درش تخته شده و نزدیك یك ماه است كه در پلمپ بسر می برد یك نشریه اصلاح طلب و حامی درجه یك دكتر روحانی و دولت وی محسوب می شود از سوی دیگر 10 سال است كه به طور مستمر فعالیت می كند. 

در حقیقت پلمپ این دفتر بر می گردد به نقدهای گزنده و تلخ خبرنگاران و نویسندگان از مدیران نالایق استان كه در گذشته با تیراژ بالا و به صورت رایگان در بین مردم و افكار عمومی منتشر و توزیع شده است.

آری ! « آن چه كه همه دم از آن می زنند نقد پذیری مدیران و آزادی بیان و قلم است و اینها سرابی بیش نیستند و دروغ است چرا كه نقدی كه با آزادی همراه نباشد و توام با هزینه های زیاد برای نقاد باشد چه  پیامی را برای افكار عمومی می رساند؟!  مشت نمونه خروار است ما بخاطر نقد های تا یكسال گذشته مان حالا هزینه آن را با پلمپ شدن دفترمان می پردازیم...!!!

حقیقت تلخ است و آنچه ما عملكرد مدیران گذشته را نقد كرده ایم حق و حقیقت بود و تلخ تر و ظاهرا برای مدیران ما غیرقابل تحمل بوده است. بسیاری از  مدیران ما هرگز از ظرفیت نقدپذیری برخوردار نبوده و نیستند. حتی برخی از مدیرانی  كه از دولت گذشته به دولت روحانی به  ارث رسیده اند و با تغییر رنگ و چهره جا و مكانی در این دولت در پستهای حساس برای خودشان باز كرده اندبخصوص برخی از مدیران كلیدی استان ما، نه تنها نقد پذیر نبوده و نیستند بلكه از خبرنگاران هر روز به نوعی انتقام می می گیرند!

اما جا دارد این پیام خوشبینانه و واقع گرایانه را به خدمت تك تك مخاطبان خود برسانیم كه ظرفیت نقد پذیری مدیران شهرستان های مرند و جلفا در مقایسه با مدیران استانی ما بالاست. از جمله فرماندار محترم و معاون استاندار ( جناب آقای تقی كرمی ) و همكاران ایشان، نماینده محترم مجلس ما و  دیگر مدیران ما اعم از انتخابی و انتصابی از ظرفیت نقدپذیری بالایی برخوردار هستند.

برای اثبات این سخن باید گفت كه علیرغم انتقادهای  زیاد از مدیران شهرستان های مرند و جلفا ، اكثر این مدیران از پلمپ دفتر یك نشریه در مرند ناراحت ، گله مند و معترض هستند و روز و شبی نیست كه در این مدت زمان محدود پیگیر موضوع پلمپ دفتر نشریه سهند تبریز كه متعلق به مردم گرانقدر ما و مدیران شایسته و كاردان ماست، نباشند . این مدیران با فشار از پایین و حتی از بالا و از طریق وزارتخانه ها در حال رایزنی و مذاكره و حل مشكل پیش آمده هستند.


 جا دارد نگارنده این سطور ، مدیریت و كاركنان سهند تبریز از تك تك این مدیران آگاه و باشعور و انتقادپذیر قدردانی نمایند. از جمله فرماندار عزیز مرند و معاون استاندار؛ جناب آقای تقی كرمی و معاونین و همكاران گرامی شان ، نماینده محترم مرند و جلفا؛ جناب آقای دكتر حسن نژاد، نماینده مخترم تهران ؛ جناب آقای علی مطهری و ... كه تلاش های زیاد تحسین برانگیزی نموده اند. تلاش های خستگی ناپذیر و ارزشمند این عزیزان، همگی  همسو با سیاست های دولت روحانی و در مسیر رعایت حقوق شهروندی و احترام به آزادی های سیاسی و قلم و بیان می باشد.

این امر نشان می دهد كه از یك سو رسانه های خبری اعم از مكتوب و مجازی این منطقه به نقد و نقادی بیشتر پرداخته اند و با فرهنگ سازی این ظرفیت ها و پتانسیل ها را در مدیران منطقه ما ایجاد كرده اند و از سویی دیگر،  مدیران منطقه ما از فرهنگ بالای نقدپذیری بهره مند هستند. حتی اینها تا حدودی فاقد غرور كاذب هستند اما برخی از مدیران استانی ما ، شاید به  لحاظ واقع شدن در مركز استان و تبریز و ... از غرور و كبر پوچ بالایی برخوردارند و حتی برخی از آنان از پست و مقام شان سوءاستفاده می كنند.

 در حالی كه اینها غافل از آنند كه پست و مقام وسیله ای است برای خدمت نه انتقام جویی و كینه توزی از شهروندان و خبرنگاران ! و امانتی محسوب می شود كه  2 و 4 سال شاید هم كمی بیشتر دوام نیاورد. اما آنچه در افكار عمومی و در تاریخ ضبط و ثبت می شود عملكرد سرتاسر منفی و ظالمانه برخی از آنها با مردم و جامعه رسانه ای  كشور است. مردمی كه بنیانگذارش - امام خمینی ره ، آنها را ولی نعمتان واقعی این انقلاب دانسته است. علاوه بر آن خیانت و ظلم به یك خبرنگار این ملت خیانت به ملت آن نیز محسوب می شود و گناهی بس نابخشودنی در پیشگاه خدای دانا و توانا و قهار است.


اگر ملت و خبرنگارانش از عملكرد و رفتارهای مدیران ناراضی باشند و حتی در برخی موارد این گونه سوء مدیریت ها باعث بشود بر حقوق ملت جفا بشود یا این كه بر حقوق بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران مردمی و اصلاح طلب و حتی اصولگرا ظلمی واقع شود بدانید كه این خدای این ملت و خبرنگاران از شما مدیران نخواهد گذشت...

در پایان از اینهمه محدودیت ها،‌فشارها، تهدیدها، ظلم و ستم بر حقوق  و ملت خود به خدای مهربان و توانای مان مان پناه می بریم و از او می خواهیم هر چه سریعتر بر شكایت مان رسیدگی فرماید كه همانا اوست كه بر همه هستی ، عالم و انسان تسلط و فرمانروایی دارد. اوست قاضی عادل. یار و یاورمان را خدایی می دانیم و او را با اعتقاد قلبی و با عقل و هوش بالا و درك باطنی مان دوست انتخاب كرده ایم. دوست ما خداست و كسانی كه خدای را دوست دارند همگی از دوستان ما هستند.

 پس ما را چه غم از این بلای برخی مدیران جاهل و ناشایست! چرا كه ما دوستی داریم كه با ماست و او جز خدا كسی دیگر نیست. كسی كه خدای را دارد چه غم دارد! و با این امید و اعتقادمان پیش بینی می كنیم كه تا  یك هفته دیگر پلمپ دفترمان دوام نیاورد و به حول و قوه خداوند دانا و توانا و تلاش مدیران دوست و جسورمان دفتر سهند تبریز فك پلمپ خواهد شد و همه همكاران دوباره مشغول به كار خواهند شد.
 

آچار سؤزلر : تبریز, سهند,