هارای نیوز

خبری - تحلیلی

خدایاری : با شفاف سازی راحت می توان حق را از باطل تمایز داد

+0 به یه ن / بپسند

خدایاری در جلسه انجمن اسلامی معلمان مرند:

با شفاف سازی راحت می توان حق را از باطل تمایز داد

 خدایاری استاد دانشگاه در یك همایش در مرند گفت:  یا شفاف سازی راحت می توان حق را از باطل تمایز داد.

هارای نیوز : عصر دیروز پنجشنبه ۲۰ آذر گردهمایی انجمن اسلامی معلمان مرند در مراسمی تحت عنوان ” واكاوی فرهنگ حسینی” در فرهنگسرای شهرداری این شهر برگزار شد.

به گزارش هارای نیوز به نقل از یاشیل وطن، در این جلسه حجت السلام والمسلمین دكتر خدایاری از اساتید دانشگاه پیرامون نهضت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) سخنرانی نمود.
وی نهضت و قیام امام حسین (ع) را از سه منظر زمینه ها و بستر قیام، عوامل پنهان و آشكار پیدایش قیام و آثار قیام مورد بررسی قرار داد.

خدایاری گفت: تمام نهضت ها در طول تاریخ صرف نظر از منطقه جغرافیایی، دارای زمینه ها و بسترهایی هستند و یكروزه شكل نگرفته اند چراكه تاریخ تحول سیاسی را یكباره پذیرش نمیكند و نهضت حسینی نیز از این قاعده مستثنی نبود و از وفات پیامبر (ص) تا سال ۶۱ هجری را می توان به دو بخش متفاوت و موثر در زمینه سازی تقسیم نمود.

سخنران مراسم با اشاره به حدیث ” ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه” گفت: از منظر جامعه شناختی می توان چنین برداشت نمود كه پیامبر زمانی این حدیث را بیان نمود كه مقرر بود پنجاه سال دیگر این واقعیت به وقوع بپیوندد و حسین (ع) روشن كننده تاریكی در جامعه و نجات دهنده غرق شدگان باشد و یقیناً امام حسین (ع) و سایر شهدا شمع محفل بشریتند یعنی میسوزند كه به دیگران نفع برسانند و سوخت این شمع نیز اشك چشم مومنان می باشد تا این چراغ آزادی، اخلاق، معنویت و شهادت طلبی خاموش نشود.

دكتر خدایاری برخی از علل و عوامل پیدایش نهضت حسینی را دعوت از امام حسین (ع) توسط یزید، دعوت مردم كوفه، عزم و اراده امام جهت امر به معروف و نهی از منكر، اعتراض به پایمال شدن مفاد قرار داد مابین معاویه و امام حسن (ع) ، واكنش به رسیدن یزید به قدرت بدون هیچ چهارچوب قابل قبول، جنبه حق خواهی امام حسین (ع)، شفاف سازی حق از باطل.
این استاد دانشگاه با شاره به اینكه نتیجه این قیام تنها شهادت ۷۲ تن نبود؛ تخریب بنیادین دستگاه بنی امیه، تاسیس یكسری حكومت ها در كشورهای دیگر و تاسیس حكومت شیعی توسط صفوی ها در ایران را بعنوان برخی از آثار نهضت حسینی برشمرد.

وی تصریح در خصوص شفاف سازی حق از باطل توسط امام حسین (ع) گفت: با شفاف سازی راحت تر میتوان حق را از باطل تمایز داد، اگر باطل خالص بیاید و لباس حق بر تن نكند پیروان حق حتماً با باطل مخالف میكنند و اگر حق خود را با باطل مخلوط نكند مشكل بتوان علیه حق سخن گفت و اقدام كرد و در كل در اسلام چیزی به نام برد- برد یا برد – باخت و امثال آن مفهوم آنچنانی نداردچرا كه در اسلام فقط حق و باطل داریم.
در ابتدای این مراسم كه برخی از مسئولین از جمله بخشدار بخش مركزی، رییس اداره بهزیستی، رییس اداره ورزش و جوانان و … نیز حضور داشتند عراقی دبیر انجمن اسلامی معلمان مرند ضمن خیر مقدم سخنانی بیان نمودو قطعه شعری پیرامون امام حسین (ع) قرائت كرد.
پایان/

DSCF9683 DSCF9684 DSCF9688 DSCF9689 DSCF9690 DSCF9693 DSCF9695 DSCF9696 DSCF9699 DSCF9701 DSCF9704 DSCF9705