هارای نیوز

خبری - تحلیلی

بیماری ، میهمان ناخوانده ای كه همراه طوفان نمك می آید

+0 به یه ن / بپسند

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس :
بیماری ، میهمان ناخوانده ای كه همراه طوفان نمك می آید



هارای نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ تأثیر طوفان نمك دریاچه ارومیه بر بدن انسان را فاجعه‌بار خواند و گفت: ایجاد طوفان در این منطقه موجب بروز آسیب‌ و بیماری‌های جدیدی مانند بیماری گوارشی٬ اختلالات تنفسی و ریوی٬ چشمی و پوستی می‌شود.

به گزارش هارای نیوز به نقل از خانه ملت ،‌ عابد فتاحی ٬ با اشاره به وقوع پدید طوفان نمك در حاشیه دریاچه ارومیه طی چند روز اخیر٬ اظهار داشت: مردم كشور به‌ویژه ساكنین استان آذربایجان غربی باید آگاه باشند كه وضعیت اكولوژیك و زیست‌محیطی این دریاچه با مناطق دیگر تفاوت بسیاری دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی٬ با اعلام اینكه به‌‌طور حتم دریاچه ارومیه جزء شورترین منابع آبی جهان به‌شمار می‌آید٬ افزود: متأسفانه به‌علت خشكسالی شدید این دریاچه٬ نمك در تمام منطقه انباشت شده و در زمان طوفان به‌جای پدیده گرد‌وغبار٬ طوفان نمك ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینكه آب٬ غذا و هوای سالم سه محور تضمین كننده سلامت انسان به‌شمار می‌آید٬ گفت: اگر سلامت هر كدام از این محورها تحقق نیابد٬ بدن انسان با بیماری‌های بسیاری دست به گریبان می شود.

این نماینده مجلس نهم٬ با اشاره بر اینكه ایجاد و وقوع پدیده طوفان نمك در غرب كشور٬ موجب فراگیری این پدیده در تمام كشور می‌شود٬ تصریح كرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در صورت قرار گرفتن كریستال‌های شوره‌زار و نمك‌زار در حالت میكرو٬ به ترتیب استان آذربایجان شرقی و غربی٬ كردستان٬ اردبیل٬ زنجان٬ قزوین و در نهایت تهران با این پدیده روبه‌رو خواهند بود.

فتاحی از مشاهده علائم ایجاد نمك روان در دریاچه ارومیه از سوی كارشناسان خبر داد و اعلام كرد: این موضوع زنگ خطری برای مسئولان است. اگر این اتفاق رخ دهد؛ به‌‌طور حتم ساختار منطقه‌ای و زیستی به هم می‌خورد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس٬ وقوع طوفان نمك در دریاچه ارومیه را فاجعه‌بار خواند و افزود: ایجاد طوفان در این منطقه موجب بروز آسیب‌ و بیماری‌های جدیدی مانند بیماری گوارشی٬ اختلالات تنفسی و ریوی٬ ناراحتی چشمی و پوستی می‌شود.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ بر لزوم افزایش حمایت دستگاه‌های اجرایی از دریاچه ارومیه تأكید كرد و ادامه داد: اگر مسئولان به فكر نجات این دریاچه نباشند و چاره اندیشی نكنند؛ به طور حتم ۷۵ میلیون ایرانی با كمك گرفتن از سطل آب این دریاچه را نجات می‌دهند.

چندی پیش سیدرضا غلامی معاون مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی٬ در اظهار نظری عجیب اعلام كرد كه ریزگردهای نمكی تأثیر منفی خاصی بر سلامت انسان ندارد و وارد سیستم تنفسی نمی‌شوند./