هارای نیوز

خبری - تحلیلی

كواكبیان : هرجا كه نقد نباشد فساد خواهد بود

+0 به یه ن / بپسند
كواكبیان در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی:

هرجا كه نقد نباشد فساد خواهد بود

دانشجو باید فریاد‌گر مطالبات مردم باشد

هارای نیوز:  مراسم گرامیداشت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «دانشگاه زنده است» در این دانشگاه با حضور دكتر مصطفی كواكبیان دبیركل حزب مردم‌سالاری و دكتر صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه،دكتر ذكیانی استاد فلسفه دانشگاه علامه، دكتر علومی رئیس دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه و جمعی از اساتید و دانشجویان درتالار شهید بهشتی دانشكده حقوق و علوم سیاسی همراه با پرسش و پاسخ دانشجویان و سخنرانان برگزار شد.

 به گزارش هارای نیوز به نقل از جماران و خبرگزاری فریادگر، دكتر مصطفی كواكبیان در ابتدا با اشاره به لغو سخنرانی شریعتمداری و همچنین سخنرانی نمایندگان تشكل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهور گفت: لغو سخنرانی شریعتمداری كار درستی نبود بالاخره منتقد است و باید صحبت كند ، البته بسیج دانشجویی هم سخنرانی من را لغو كرد. و سخنرانی من نیز در دانشگاه شهید بهشتی لغو شد اما همه به لغو سخنرانی شریعتمداری اعتراض كردند البته من به لغو سخنرانی شریعتمداری هم معترضم.

وی افزود: رئیس‌جمهور هم باید اجازه می‌داد منتقدان دانشجو روز گذشته صحبت كنند. اشكالاتی هم كه تشكل‌های دانشجویی به رئیس‌جمهور می‌گیرند را وارد می‌دانم. چه اشكالی داشت كه آنها سؤالات و نظرات خود را در حضور آقای روحانی مطرح كنند البته این نكته را باید در نظر گرفت این مراسم نیز منظم باید برگزار شود.

وی خاطرنشان كرد: برخی از گلایه‌هایی كه دانشجویان در این مراسم داشتند را قبول دارم اما اینكه بخواهند در رابطه با تشكل‌ها سنگ‌اندازی كنند را نمی‌پذیرم. تشكل‌ها و دانشجویان قطعاً‌ فضایی كه دارند با فضای دست‌اندركاران یكی نیست. امیدوارم این‌گونه نبوده باشد كه مسوولان دانشگاه عامدانه خواسته باشند در خصوص تشكل‌های دانشجویی سنگ‌اندازی كنند. وی در رابطه با ویژگی‌های جنبش دانشجویی اظهار داشت: در فضایی كه ما به سر می‌بریم اینكه بیاییم سوابق جنبش دانشجویی در ابتدای پیروزی انقلاب، دوران جنگ، دوران اصلاحات و سازندگی و دوران دولت نهم و دهم را تقسیم‌بندی كنیم و ویژگی‌هایش را بگوییم یك بحث طولانی می‌طلبد اما باید یك اصول پایه‌ای تعیین كرد كه عملكرد دولت‌ها را با آن بسنجیم. عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح كرد: شكی نیست كه دولت نهم و دهم در مقایسه با دولت هفتم و هشتم خوب عمل نكردند و شاهد خمودگی و ركود در حركت‌های دانشجویی بودیم و این را خیلی نمی‌شود انكار كرد. كواكبیان با بیان اینكه دولت پنجم و ششم نیز اشكالات مخصوص به خودش را داشت. دبیر كل حزب مردم‌سالاری خاطرنشان كرد: از نظر من ۵ ویژگی را باید برای حركت‌ها و تشكل‌های دانشجویی درنظر گرفت.

كواكبیان افزود: هویت مستقل جنبش دانشجویی و اینكه وابسته به دولت نباشد از ویژگی‌های جنبش دانشجویی است. آفت جنبش دانشجویی زمانی است كه بخواهد ابزار دست دولت‌ها شود و تنظیم برنامه‌هایشان با دولت باشد. نماینده مجلس هشتم خاطرنشان كرد: جنبش دانشجویی نباید به احزاب و تشكل‌های سیاسی وابسته باشد البته منظور این نیست كه سیاسی نباشد احزاب حق ندارند در دانشگاه شعبه حزبی بزنند اما دانشجویان این حق را دارند تا بیرون از دانشگاه هم فعالیت سیاسی داشته باشند.

دبیركل حزب مردم سالاری سومین ویژگی تشكل‌های دانشجویی را نیز سیاسی بودن آنها دانست و تأكید كرد: من واقعاً طرفدار نوعی آرامش و امنیت در دانشگاه هستم اما آرامش و امنیت گورستان به درد دانشگاه نمی‌خورد. در عین اینكه فعالیت سیاسی باید وجود داشته باشد نشاط هم باید باشد. متأسفانه برخی‌ها امنیت را اینگونه تعریف می‌كنند باید آهسته آمد و‌آهسته رفت.

وی افزود: جمله معروف مقام معظم رهبری نیز در این مورد بود كه گفتند خدا لعنت كند دست‌هایی كه را كه نمی‌‌گذارد دانشجویان فعالیت سیاسی باشند، در آن زمان مطرح شد.

وی ادامه داد: در آستانه انتخابات مجلس دوم به دفتر تحكیم وحدت اجازه نمی‌دادند تا لیست انتخاباتی بدهد كه امام فرمودند الآن توطئه‌ای بزرگتر از توطئه قبل از انقلاب است، توطئه‌ای كه می‌گوید دانشجویان در سیاست دخالت نكنند.این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشجویانی كه از ده‌ها فیلتر برای دانشجو شدن رد شده‌اند، خطرناك نیستند.

كواكبیان در بیان چهارمین ویژگی تشكل‌های دانشجویی تكیه كردن جنبش دانشجویی را روی مطالبات مردم (مطالبات آرمانگرایانه،عدالت جویانه،آزادیخواهانه،استقلال طلبانه و...) از اصلی‌ترین ویژگی این جریان دانست و گفت: اینكه مردم جلوتر از دانشجویان حركت كنند خیلی بد است. متأسفانه گاهی می‌بینیم مطالبات مردم دیده نمی‌شود و دانشجویان بی‌تفاوت از كنار آن می‌گذرند. وی با اشاره به اینكه دانشجویان باید در جامعه فریاد مطالبات مردم را سر دهند افزود: البته این مهم باید با رعایت مسائل قانونی و در چارچوب قانون و قانونمند باشد.

كواكبیان، تاكید كرد: دانشگاه زنده یعنی فریاد مطالبات مردم كه دانشجویان باید پیشتاز تمام عرصه‌ها باشند البته در چارچوب قانون، مقررات و ضوابط و من نیز تاكید می‌كنم كه نباید بحث تخریبی داشته باشند و قانون را زیر پا بگذارند. این استاد علوم سیاسی با اشاره به پنجمین ویژگی تشكل‌های دانشجویی اهمیت نقد حاكمیت یا همان امر به معروف و نهی از منكر افزود: اگر قرار است امر به معروف و نهی از منكر صورت گیرد حتما این طور نیست كه این موضوع از طرف دولت به آحاد ملت انجام شود. آحاد ملت هم باید حاكمیت را امر به معروف و نهی از منكر كند.

وی ادامه داد: اینكه دختری موهایش معلوم باشد یا پسری آستین كوتاه بپوشد و بعد بگوییم گشت ارشاد او را پیدا كند و اقدام كنند مفهوم قرآنی امر به معروف این نیست. دبیر كل حزب مردم‌سالاری خاطرنشان كرد: امربه معروف واقعی یعنی همچون ابوذر باشیم با شمشیر كج مقابل خلیفه ایستاده و بگوییم اگر خطا كنید با این شمشیر درستت می‌كنیم.

كواكبیان گفت: دانشجویان باید در مقابله با فساد، اولین فریادها را سر بدهند. من به برخی دوستان كه خیلی دلواپس می‌شوند و البته اخیرا دل‌پیچه هم گرفته‌اند می‌گویم كه باید به آنها بگوییم در زمانی كه فسادهای كلانی در بیمه، تامین اجتماعی، پتروشیمی و غیره پیدا می‌شد و امثال بابك زنجانی پول‌ها را می‌برد به طوری كه قوه قضاییه در خصوص آن می‌گوید اموال این شخص جوابگوی همه بدهی‌های او نمی‌شود، چرا دلواپس نمی‌شوند. كواكبیان با اشاره به فساد مالی كه توسط بابك زنجانی صورت گرفت،‌ گفت: مگر می‌شود یك الف بچه پیدا شود و چنین كاری را انجام دهد. این به خاطر اعتماد راحتی است كه به وی شده . آیا آن موقع دلواپسی وجود نداشت البته الان هم باید این موضوع پیگیری شود.وی در ادامه با انتقاد از عدم پیگیری جدی فسادهای مالی بابك زنجانی توسط دانشجویان، گفت: معتقدم نقد حاكمیت در هر شرایطی باید توسط جنبش دانشجویی صورت گیرد كه اگر حاكمیت مورد نقد قرار گیرد به‌نفع آن خواهد بود، نه به‌ضررش كه این نوع انتقاد به‌نوبه خود نیز نوعی امر به معروف و نهی از منكر است. اگر حاكمیت مورد نقض قرار گیرد باعث می‌شود كه نقطه‌ضعف‌ها مشخص شود در غیر این صورت به حاكمیت آسیب می‌خورد. اگر مسئولان در منظر نقد مردم قرار گیرند به نفع آنهاست. وی در ادامه در پاسخ به سؤال یكی از دانشجویان در رابطه با موضوع حصر گفت:در این مورد موضع بنده مشخص است و بارها اعلام كرده ام كه آقای حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی هستند و رئیس شورای عالی امنیت ملی باید به صورت جدی موضوع حصر را پیگیری كند. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی زمانی كه احمدی‌نژاد بود تصمیم‌گیری شد. وی خاطرنشان كرد: البته بر اصل۱۷۶ قانون اساسی اجازه رهبری هم لازم است كه امیدواریم در این زمینه بروند با رهبری صحبت كنند، پیگیری كنند و این مسئله را فیصله دهند.

وی در خاتمه اظهار داشت: بنده حرف‌های علی مطهری را قبول ندارم كه می‌گوید برای رفع حصر باید قوه قضائیه دست به كار شود.موضوع حصر ربطی به دستگاه قضایی ندارد اگر قرار باشد به آنجا برود می‌گویند باید محاكمه علنی انجام شود. ما نمی‌خواهیم كار به این مسائل بكشد ما می‌خواهیم موضوع فیصله پیدا كند.