هارای نیوز

خبری - تحلیلی

محرومیت صدهها نفر از بیمه قالی بافی در مرند / ظلم یا ساماندهی

+0 به یه ن / بپسند

محرومیت صدهها نفر از بیمه قالی بافی در مرند / ظلم یا ساماندهی

یاشیل وطن - هارای نیوز : طی ماههای اخیر صدها نفر از اهالی شهرستان مرند كه سالها تحت پوشش بیمه قالی بافی بودند از این بیمه محروم شدند.

طبق آماری كه در اواخر سال ۱۳۹۲ اعلام گردید در استان آذربایجانشرقی تعداد بیمه شدگان قالیباف استان بالغ بر ۷۳ هزار نفر عنوان شده بود كه شهرستان مرند بعنوان دومین شهر پرجمعیت استان بخش عمده ای از این تعداد را به خود اختصاص داده بود و با اجرای قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی تعداد بیش از ۳۵ هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته و از مزایای این قانون بهره برده اند.

حق بیمه قالیبافان مشمول این قانون ۲۷% حداقل دستمزد مصوب شورای عالی كار بوده و ۷% این مبلغ توسط بیمه شده و ۲۰%  توسط دولت از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت میگردد.

فرماندار شهرستان مرند پیرامون این موضوع اظهار داشت: متاسفانه در بحث بیمه قالی بافی برخی ازافراد كه در این حرفه فعالیت ندارند زیر پوشش این بیمه قرار می گیرند كه باید از لیست بیمه حذف شوند تا در حق فرد واقعی قالی باف اجحافی صورت نگیرد .

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند گفت: باید با بازرسی مكرر و بهتر همراه با نماینده فرمانداری مشخص شود بیمه شده در امر تولید قالی است تا بتوان از این حمایت در جهت توسعه و ارتقاء صنعت فرش بهره برد.

سرپرست مركز ملی فرش ایران هفته گذشته در آئین افتتاح هفدهمین نمایشگاه تخصصی – صادراتی فرش دستباف اصفهان با بیان اینكه در حال حاضر فرش ایرانی حال خوبی ندارد، اظهار داشت: ۴۰ درصد از بیمه شدگان قالیبافی كشور قالیباف نیستند و به صورت انحرافی بیمه شده‌اند و در حال حاضر دولت در حال پایش این بیمه شدگان است.

در همین حال یك كارشناس فرش و كارآفرین نمونه می گوید: امید به بیمه تامین اجتماعی و اشتغال سبب شده تا بسیاری از هنرمندان فرش مجددا به سمت قالی بافی روی بیاورند، درحالیكه برخی‌ها سعی دارند با وضع قوانین دست و پاگیر باعث ریزش قالیبافان ودوری آنها از بافت و تولید شوند كه این كاملا اشتباه است.

“لیلا نظامی” با انتقاد از برخی مسئولان اجرایی در بخش فرش افزود: چرا باید بافندگانی كه بیش از ۳۰ سال فرش بافته و سالهاست بیمه شده‌اند، به دلایلی واهی از بیمه حذف كنیم این كار ظلم به فرش و هنرمندان فرش است.

منبع خبر : یاشیل وطن و پیام مرند