هارای نیوز

خبری - تحلیلی

پلمپ غیرقانونی دفتر هفته نامه سهند تبریز به دستور مدیران ناکارآمد

+0 به یه ن / بپسند

سندی بر عدم تعامل مدیران فرهنگی استان با مطبوعات استان!

پلمپ غیرقانونی دفتر هفته نامه سهند تبریز به دستور مدیران ناکارآمد

دولتمردان در کشورهای پیشرفته برای نقادان و  خبرنگاران به خاطر نقد کردن، اظهار نظر و ارائه راهکار در حوزه های مملکت داری پول می دهند نه این که به قصد اعمال محدودیت و اخلال در کار رسانه ها، دفترشان را ببندند یا از آنها به دادگاه مطبوعات شکایت کنند...! مدیران محترم! بیایید ما هم از آنها یاد بگیریم تا به پیشرفت نایل آییم.



هارای نیوز : 
دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز 22 روز است که به دستور مدیر مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به طور غیرقانونی و بدون حکم قضایی و ارائه مستندات و دلایل قانونی پلمپ شده است. آیا این کار زیبنده دولت روحانی و مدیران فرهنگی استان است؟ آیا این کار مدبرانه و توام با امید است...؟!

به گزارش خبرنگار ما، اروج امیری مدیر دفتر مطبوعاتی در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از عملکرد آمران و عاملان پلمپ غیرقانونی دفتر خود گفت: به علت طولانی شدن مدت زمان غیرقانونی پلمپ دفتر و متضرر شدن هیئت مدیره و بیکار شدن اجباری همکاران خود، مصر هستم از طریق وکلای کانون حقوق بشر ایران، علیه آمران و دستوردهندگان غیرقانونی دفتر مطبوعاتی خود به یک دادگاه صالحه در داخل کشور شکایت کنم.

وی در این باره اضافه می کند: هر چند شکایت و دادگاه استراتژی ما نیست اما این بار ما مجبوریم چرا که ظاهرا مدیران مربوطه نمی خواهند دفتر این نشریه اصلاح طلب و هویت خواه بازگشایی شود و دل شان می خواهد برای همیشه بسته بماند! حال به چه دلیل! ما هم مثل شما بی خبریم...!

گفتنی است ماموران در حین ورود به دفتر سهند تبریز، بدون این که کارت شناسایی و حکم قانونی خود را نشان دهند و رونوشتی از آن را به مدیر و مالک حقوقی این دفتر ارائه نمایند و یا این که علیرغم درخواست مدیر مربوطه بدون ارائه و ابلاغ دلایل مستند و قانونی اقدام به پلمپ این دفتر مطبوعاتی نموده اند. با این تعبیر، پلمپ دفتر سهند تبریز کاملا غیرقانونی و قابل پیگرد قانونی از طریق قوه قضاییه است.

این روزنامه نگار پلمپ دفتر هفته نامه سهند تبریز را پلمپ مطبوعات استان و کشور دانست و از اصحاب رسانه خواست با انتقادها ، یادداشت ها و خبررسانی به موقع خود و ... به نوعی نسبت به این برخوردهای چکشی و خلاف قانون مطبوعات و اصل 24 قانون اساسی و متضاد با حقوق مطبوعات در قانون مطبوعات ، موضع گیری درست و فراگیری اتخاذ نمایند.

یک حقوقدان و وکیل خبرنگاران در گفتگو با خبرنگار هارای نیوز در تبریز گفت: پلمپ دفتر سهند تبریز برخلاف آزادی های سیاسی و آزادی قلم و مطبوعات و نیز برخلاف حق دانستن مردم و دسترسی آزاد مردم به اخبار مملکت داری است.  وی در ادامه اظهار داشت: همچنین نقض اصل 24 قانون اساسی که بر آزادی مطبوعات و نشریات در کشور تاکید داشته است.

وی پلمپ دفاتر مطبوعات را به نوعی توهم پروری و خیال پردازی سیاسیون ناشی کار و تازه وارد یا سیاسیون مانده ازکاروان مدیران نالایق احمدی نژاد در دولت روحانی دانست و افزود: اینها با این کار خلاف و غیرقانونی خودشان به قصد بستن فضای سیاسی و ایجاد اختناق در استان برآمده اند و انتقادهای مطبوعات استان را بر نمی تابند و این امر نشان میدهد در لایه هیا میانی مدیران دولت، حاکمیت مدیریت عدم شایسته سالاری باز بر مسند قدرت است. 

وی  تصریح کرد: با این روند و باور غلط، اینها از وضع موجود در داخل و جهان شناخت و درک درست و کافیی ندارند. چرا که به اعتقاد این وکیل آگاه و باسابقه ، تحقق و برگشت این امر نامبارک امکان پذیر نیست و آمران این عمل را نشان از نادانی و عدم فهم و درک درست از فضای سیاسی و مطبوعاتی کشور دانست و افزود: بیایید با خبرنگاران تعامل و همکاری تنگاتنگ و صمیمیی داشته باشیم چرا که من خود معتقدم اینها بیشتر از هر کس و مقامی به حفظ منافع ملی کشور شان می اندیشند و کشور خود را دوست دارند. اینها قلم شان در مسیر دفاع از حقوق مردم و تحقق آزادی های سیاسی ، بیان و قلم است.

این حقوقدان با دفاع از حق آزادی و نقد رسانه ای عملکرد مدیران توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران تصریح کرد: دولتمردان در کشورهای پیشرفته برای نقادان و  خبرنگاران به خاطر نقدکردن و اظهار نظر و ارائه راهکار در حوزه های مملکت داری پول می دهند نه این که به قصد اعمال محدودیت و اخلال در کار رسانه ها، دفترشان را ببندند یا از آنها به دادگاه مطبوعات شکایت کنند...! مدیران محترم! بیایید ما هم از آنها یاد بگیریم تا به پیشرفت نایئل آییم.

با مشاهده این خبر باید به اطلاع سعید شبستری خیابانی ؛ معاون سیاسی و امنیتی استانداری که اخیرا گفته است مدیران نالایق برکنار خواهند شد، رسانده شود که درست 22 روز است که دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز به دستور مدیر مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی پلمپ شده است. آیا به نظر این معاون محترم استانداری این امر نشان از بی لیاقتی و ناکارآمدی برخی از مدیران استان نیست و نباید به صورت فوریتی برکنار و عزل شوند؟!

این مقام عالی رتبه سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در دیدار اخیر خود خود با تشکل های مطبوعاتی و خبرگزاری ها در تبریز گفت: « پس از ارزیابی های انجام شده، مدیران ناکارآمد را برکنار می کنیم چرا که مردم لایق مدیرانی پرتلاش و با تجربه هستند.»

شبستری از اصحاب رسانه و مطبوعات به عنوان نخبگان فکری جامعه یاد کرده و اظهار داشته است:
نقد سازنده مسولان و مدیران استانی، لازمه پیشرفت کشور و کاهش مشکلات است و در این راستا انتظار داریم که اصحاب رسانه استان بیش از پیش تلاش کنند.

اما آیا خود شبستری عزیز آگاه هست که مدیران حتی نقدهای سازنده خبرنگاران را بر نمی تابند و به نوعی به علت دستور روحانی مبنی بر عدم شکایت از رسانه های خبری و خبرنگاران،  با این گونه اعمال اقدامات غیرقانونی ، ناجوانمردانه و دیکتاتوری خود به نوعی انتقام از منتقدان دیروز و حامیان امروز روحانی می گیرند!

چرا باید در مطبوعه ای پلمپ می شود؟ پاسخ این است برای این که جلو فساد همه جانبه خود را بگیرند! برای این که حقوق ملت را نقض کنند! برای این که قانون را زیر پا گذارند! برای این که از افشا شدن فسادی که بپا کرده اند می ترسند! و ...

به این طریق که مدیران ما با فشار از طریق نهادهای خاص و تحمیل و زورگویی بر مدیران مسوول مطبوعات برکار حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران اخلال جدی ایجاد می کنند و به نوعی خبرنگاران جسور را « ممنوع القلم » می کنند تا فساد همه جانبه در استان شکل پذیرد. برخی مدیران به راحتی حقوق بیت المال را لگدمال کرده و از طریق رانت و تخلفات مالی و فساد اقتصادی و ... در استان به هر کار خلافی دست می زنند...!

با این حال علیرغم پیگیری مکرر مدیران بالادستی و خبرنگاران سهند تبریز ، مسوولان امر از صدور فک پلمپ آن خودداری می کنند و اینها مصر اند که پلمپ این دفتر مطبوعاتی تا یک ماه یا بیشتر تداوم یابد تا دل عقده گشایان و سفارش کنندگان پشت پرده ای که مخالفان درجه یک و  دشمنان قسم خورده آزادی رسانه و مطبوعات در استان بشمار می روند، کمی آرامتر و سردتر شود...!!!

این در حالی است که تاکنون مدیران مربوطه از بدو پلمپ دفتر سهند تبریز تا به امروز نتوانسته اند حکم قضایی و مستندات و مدارک قانونی دال بر پلمپ آن را به مدیرمسئول و مدیر دفتر آذربایجان ارائه نمایند و از هرگونه پاسخگویی در این مورد طفره روی می کنند...!!!! چرا که پلمپ این دفتر مطبوعاتی کاملا غیرقانونی و بدون حکم قضایی صورت پذیرفته است.

اروج امیری ؛ خبرنگار و مدیر هفته نامه سهند تبریز در آذربایجان مصر است از طریق وکلای کانون حقوق بشر ایران، علیه آمران و دستور دهندگان غیرقانونی دفتر مطبوعاتی خود به یک دادگاه صالحه در داخل کشور شکایت کند.

سوالی که در اینجا مطرح است آیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تابحال از این خبر ، بی خبر است یا وی مخالف پلمپ شدن دفاتر مطبوعاتی  است چرا که وی بارها بر تعامل با خبرنگاران و آزادی فعالیت آنها تاکید نموده و حمایت خود را از جامعه رسانه ای اعلام داشته است؟ موضع وی در خصوص پلمپ یک دفتر مطبوعاتی اصلاح طلب از سوی اداره کل تحت اختیار و مدیریت خود چیست؟! این برخورد حذف گرایانه و مجرمانه توام با متناقض بودن مدیر فرهنگی هنری و مطبوعاتی وی؛ جامعه رسانه ای استان را به تامل و تاسف واداشته است! و اعتماد اصحاب رسانه را نسبت به مدیران فرهنگی استان از بین برده است.

گفتنی است علیرغم انتشار اخبار مختلف در حوزه پلمپ دفتر سهند تبریز در هارای نیوز، هنوز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ پاسخ قانع کننده ای در این خصوص ارائه ننموده است و موضع وی در این خصوص برای ما در پرده ای از ابهام قرار گرفته است. هنوز برای ما مشخص نشده است که آیا دستور دهنده خود مدیرکل بوده است یا معاونان شان !! آیا خودش از قبل موافق پلمپ بوده است یا نه؟!

عجبا ! واویلاست امروز...! از یک طرف دولت روحانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آزادی رسانه ها و مطبوعات در کشور تاکید می کنند و بارها مواضع درست و تحسین برانگیزی در حمایت از خبرنگاران و رسانه ها اتخاذ نموده اند و از طرفی از خود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پلمپ دفتر مطبوعاتی که 15 سال سابقه مطبوعاتی دارد و 10 سال است که متعلق به دفتر هفته نامه سراسری سهند تبریز است را صادر می کنند...!


در این میان، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ضرورت دارد هر چه زودتر به بازرسانی ویژه خود ماموریت دهد تا بر تخلفات مدیران فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به منظور جلب رضایت مردم و خبرنگاران استان رسیدگی فوری نمایند.

توضیح : امروز مورخه 14 مرداد 94 به ناخودآگاه در این گزارش خبری متوجه شدم عکس یک فرد غیر مرتبط با این خبر به صورت اتوماتیک و بدون اراده و ختیار مدیر فنی ویلاگ به جای عکس امیری جایگزین شده بود.

آچار سؤزلر : هارای نیوز, اروج امیری, مرند و تبریز, هفته نامه سهندتبریز, پلمپ دفتر مطبوعات,