هارای نیوز

خبری - تحلیلی

وزیر اطلاعات فهرست افرادی كه به تیر غیب گرفتار شدند را اعلام كرد

+0 به یه ن / بپسند

وزیر اطلاعات فهرست افرادی كه به « تیر غیب » گرفتار شدند را اعلام كرد

 هارای نیوز : عصر ایران در گزارشی نوشت: وزیر اطلاعات گفت: 5 نفر از گروه جیش العدل هم كه قصد داشتند در سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان، اسكله چابهار را منفجر كنند، شناسایی و دستگیر شدند.
وزیر اطلاعات فهرست افرادی كه به
 وزیر اطلاعات گفت: راهكار مقابله با پدیده داعش به راهكار نظامی ختم نمی‌شود و باید با راهكار امنیتی و اطلاعاتی مقابله كرد، كاری كه با پشتوانه جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه دنبال می‌شود. 

به گزارش هارای نیوز به نقل از عصرایران به نقل از خبرگزاری رسمی قوه قضائیه (میزان)، سید محمود علوی در مراسم رونمایی از طرح جامع مسكن حوزه‌های علمیه در سخنانی رسالت این وزارت خانه در برابر حوزه‌های علمیه، پدیده داعش و اقدامات اطلاعاتی و امنیتی وزارت اطلاعات را در داخل و خارج كشور تشریح كرد.

وی ایجاد امنیت و آرامش را برای مردم و حوزه را از وظیفه وزارت اطلاعات دانست و افزود: حوزویان نباید احساس كنند هر نظر علمی كه می‌دهند امنیتشان به خطر می‌افتد و باید جواب بدهند.

وزیر اطلاعات طرح نظریات مختلف را باعث شكوفایی حوزه دانست و با اشاره به شكل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بر پایه نظریه عمیق ولایت فقیه گفت: زمانی این نظریه در برابر شبهات می‌تواند از دفاع خوبی برخوردار باشد كه در حوزه عرصه پردازش به آن آزاد باشد. 

وزیر اطلاعات با بیان اینكه این عرصه باید فراهم شود كه در بحث آزاد و از نظر نظری و نرم‌افزاری دفاع از ولایت فقیه روز به روز تقویت و وسیع شود، افزود: این امر در پرتوی ایجاد امنیت برای حوزه و نه امنیت بر حوزه ایجاد می‌شود.

وی گفت: اگر بلافاصله بر چسب ضد ولایت فقیه بر كسی كه در حوزه، هر سئوالی در این باره مطرح كرد زده شود، حوزه در این بحث شكوفا نمی‌شود. 

علوی تصریح كرد‌: ایجاد امنیت برای طرح مباحث نظری در حوزه وظیفه ماست اما اگر بحث طوری باشد كه ضد امنیتی و موجهایی ایجاد كند بحث دیگری است. 

وزیر اطلاعات با بیان اینكه در تضارب آرای فضلا و طلاب، قدرت دفاع بیشتر و با منطق قوی‌تر از ولایت فقیه به وجود می‌آید، گفت: اما اگر كام‌ها و لب‌ها به وسیله فضای امنیتی ساخته شده بسته شود، افراد احساس نگرانی كرده و آرامش و اطمینان بر حوزه حاكم نباشد، این خدمتی به مباحثی مانند ولایت فقیه نیست. 

وزیر اطلاعات گفت: بدترین ضربه به ولایت فقیه این است كه عرصه مباحث علمی را تنگ كنیم و بعد نتوانیم راهكار علمی منطقی در دفاع علمی پیدا كنیم. 

وزیر اطلاعات در بخش دیگر سخنان خود به موضوع پدیده داعش پرداخت و گفت: امروز تا حد زیادی در دنیا بر خلاف گذشته كه جنگ ارتش‌ها بود جنگ سرویس‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های امنیتی است. 

وزیر اطلاعات پدیده داعش را مولود و مخلوق سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی امریكا، رژیم صهیونیستی و همكاری عربستان، تركیه، و اردن برای حفظ منافع خود و مقابله با گسترش فرهنگ و پیام انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: راهكار مقابله با این پدیده به راهكار نظامی ختم نمی‌شود و باید با راهكار امنیتی و اطلاعاتی مقابله كرد، كاری كه با پشتوانه جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه دنبال می‌شود. 

وزیر اطلاعات در ادامه با تشریح ایدئولوژی و فرهنگ حاكم بر جریان تكفیری داعش گفت: این جریان خطرناكی است كه سرزمین هم در اختیار دارد؛ حدود 45درصد عراق و 3 استان سوریه در اختیار آنها است. 

وزیر اطلاعات، قدرت مالی زیاد پشتوانه حاكمیتی، امكانات رسانه‌ای و جاذبه‌های بین‌المللی را از دیگر مشخصات پدیده داعش دانست و گفت: داعش روزی كه موصل را تصرف كرد 5 میلیارد دلار دراختیار داشت و به آنها كمك می‌شود. 

علوی افزود: افراد متمكن عربی در كویت، امارات، قطر، عربستان با سخاوتمندی به داعش كمك می‌كنند. 

وی گفت: یكی از رجال حكومتی كویت به صراحت می‌گفت این كشور توان مدیریت كنترل ارسال مساعدت‌های مالی به داعش را ندارد. 

وزیر اطلاعات با اشاره به احساس خطر این كشور‌ها از داعش افزود: 3 استان نجد، ریاض و یمامه عربستان از جانب داعش در خطر است و پیكره مردمی آنها طرفدار جدی این گروه هستند.

علوی با اشاره به تبلیغ و حمایت رسانه‌های ماهواره ای از داعش به ویژه شبكه‌های العربیه و الجزیره گفت: وجود افراد تحصیل كرده و متخصص برای استفاده از فضای مجازی در گروه داعش امكان تبلیغ برای این گروه را فراهم كرده است و اگر آن رسانه‌ها هم تبلیغ نكنند این گروه با استفاده از فضای مجازی ( تویتر – یوتیوب – و فیس بوك ) به راحتی فعالیت می‌كنند بنابراین قدرت رسانه ای دارند. 

وی در تشریح راهبرد داعش افزود: راهبرد این گروه ایجاد ناامنی در كشور‌های اسلامی و تقابل شیعه و سنی است و بی‌تردید سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی امریكا و اسرائیل دراین موضوع دخالت دارند و ضروری است از وحدت مسلمین با جدیت حراست شود و باید نیروی موجود در جهان اسلام را به مقابله با این جریان تكفیری به حركت در آورد. 

تیر غیب

وزیر اطلاعات در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات امنیتی و اطلاعاتی این وزارتخانه در داخل و خارج كشور پرداخت و كشته شدن برخی عناصر گروه تروریستی جیش العدل و دستگیری تعدادی از عوامل آنها را از جمله این اقدامات بیان كرد. 

علوی گفت: چند ماه پیش عبدالرئوف ریگی از عناصر نظامی جیش العدل و برادرزاده وی در پاكستان هدف «تیر غیب» قرار گرفتند، فردی به نام شیخ ندیم كه همراه برادرش 15شیعه پاكستانی و 2 مهندس ایرانی را كه در شهر كراچی پل ساخته بودند كشته بودند هم، هدف تیر غیب قرار گرفتند. 

وزیر اطلاعات گفت: فردی هم كه 20 سال پیش رییس اطلاعات سیرجان را برای نشان دادن بارانداز قاچاقچیان به كوه برده و در لحظه‌ای غفلت از ارتفاع پرت كرده و كشته و به كراچی فرار كرده بود، شناسایی و قصاص شد.

وی افزود: فردی به نام محمد بزرگ‌زاده كه طی سال‌های 87 و 88 پانزده نفر از ماموران انتظامی را شهید و به تانزانیا گریخته و با رونق اقتصادی اش در این كشور به گروه جیش العدل كمك مالی می‌كرد نیز هدف تیر غیب قرار گرفت.

وزیر اطلاعات گفت: 5 نفر از گروه جیش العدل هم كه قصد داشتند در سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان، اسكله چابهار را منفجر كنند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی یكی از برنامه‌های گروگانگیران شمشیر باز مطرح كشور را انفجار در مشهد در روز عاشورا اعلام كرد و گفت: 10 كیلو مواد منفجره و ابزار و ادوات این گروه هم كشف شد.

وزیر اطلاعات گفت: عوامل 2 تیم كه قصد انفجار در مراسم روز قدس در شیراز و زاهدان را داشتند دستگیر یا كشته شدند.

وی افزود: یكی از عوامل برنامه انفجار در روز قدس در شیراز در عملیات صبح روز قدس كشته و عامل دوم كه اهل كشور تونس بود زخمی شد.

وزیر اطلاعات تابعیت فرد كشته شده را از كشور مصر اعلام كرد.

علوی همچنین گفت: 4 نفر از تیمی هم كه قصد بمب گذاری در روز قدس در زاهدان داشت در داخل كشور و نفر پنجم آنها در خارج مرز دستگیر شدند.