هارای نیوز

خبری - تحلیلی

با گذشت یك سال از انتخاب آقای روحانی هنوز تغییرات زیاد محسوس نیست

+0 به یه ن / بپسند

عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تبریز:

با گذشت یك سال از انتخاب آقای روحانی هنوز تغییرات زیاد محسوس نیست


امید تبریز: در اولین سالگرد روی كار آمدن دولت تدبیر و امید با دكتر حبیب شیری آذر عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تبریز به گفتگو نشستیم ،  صحبت های شیرین اما صریح و بی پرده وی گفتگوی ما را از حرفهای كلیشه ای خارج ساخت و از صحبتهای تازه و ناشنیده برایمان گفت كه مجبور شدیم سئوال و جواب را كنار بگذاریم و ریش و قیچی را دست خودشان بدهیم.

عرض ادب و احترام خدمت شما اصحاب محترم قلم دارم .

بنا ندارم در این گفتگو حرفهای كلیشه ای بزنم چرا كه گوش مردم از این حرفها پر است همواره  در طول سالهایی كه در مجموعه شورای شهر و در خدمت مردم تبریز بوده ام تلاش داشتم با نیت اصلاح امور و البته با هدف  ایجاد تحرك و پویایی در سیستم مدیریت شهری و استانی مسائل را با دیدی انتقادی مطرح نمایم. لذ فرصت شما را هم  در این مسیر مغتنم می شمارم .

هم اكنون در تبریز یك میلیون و هشتصد هزار نفر زندگی می كنند و یكایك این تعداد، حق طرح سئوال و مطالبه در حوزه های مختلف اجتماعی را دارند. بنده وكیل و نماینده این مردم در پارلمان محلی بنام شورای اسلامی شهر هستم و وظیفه دارم صدای تمامی اقشار مردم و مطالباتشان را نیز بشنوم و در راستای تحقق همه ی این مطالبات تلاش كنم چرا كه خودم را وام دار اقشار و لایه های مختلف مردمی می دانم ، از كارگر گرفته تا كارمند و دانشجو ، بنده خودم را وام دار اینها می دانم . وام دار هیچ حزبی نیستم چرا كه با تعاریفی  كه در حوزه علم سیاست از حزب وجود دارد، معتقدم در بطن جامعه، ما با حزبی مواجه نیستیم در حقیقت اصلا حزب به معنای واقعی آن اصلا در جامعه ما وجود ندارد. اما یك جریان پاك ، مقدس و البته با روحیه ای آرمانگرایانه كه اتفاقا هیچ وابستگی هم به جریان قدرت ندارد  در جامعه ما وجود دارد كه بنده خود را در كنار این جریان می بینم و آن جریان جنبش دانشجویی می باشد، كاركرد این جریان به یقین خیلی بالاتر و گسترده تر از احزاب هست و مستندات تاریخی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران در سال 57  به ما می گوید كه بدنه نیروهای انقلابی ما اكثرا پرورش یافته این مكتب و جریان پاك هستند.

 اما در خصوص بحث شورای شهر می بایستی بگویم متاسفانه هنوز نگاه  به این نهاد مردمی ، رویكردی تنگ نظرانه است . متاسفانه ظرفیت های قانونی شورا از جمله در بحث مدیریت واحد شهری جدی گرفته نشده است و تا كنون كه 4 دوره از تشكیل این نهاد مدنی می گذرد ، هنوز این نهاد نتوانسته است از پتانسیل و اختیارات قانونی خود به طور كامل بهره ببرد.

بر اساس قوانین موجود ، پارلمان محلی شورای شهر به عنوان یكی از نهادهای مدنی تصمیم گیرنده در سطح منطقه ای همردیف با مجلس شورای اسلامی در سطح كشور است.
شوراهای شهر می توانند در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی ، اجتماعی ، آموزشی ، عمرانی ، اقتصادی دخالت و تصمیم گیری نمایند وناظر بر عملكرد  تمامی ارگانها و سازمانهای شهری در مقابل ماموریتها محوله باشند،  اما جای بسی تاسف است كه علی رغم  بدیهی بودن این موارد ، اما همان نگاه تنگ نظر اجازه حضور شورا در حوزه های مختلف را سلب نموده است و جایگاه شورا شهر را به شورای شهرداری تنزل داده است ، اراده ای كه چنین رویكردی را تقویت می كند در حقیقت حاكمیت اراده  و مشاركت مردم در تصمیم گیری و تصمیم سازی را متزلزل می كند.

 اما در خصوص تبریز ؛ سخن بسیار است ، تبریزی كه امروزه از بسیاری از حق مسلم های های خود دور مانده است ، در شهر ما بیكاری بیداد می كند ، زمانی تبریز به عنوان تامین كننده بخشی كلان از اعتبارات كشور بود اما هم اكنون این جایگاه كجاست ؟ امروز تبریز در حوزه صنعت صاحب چه جایگاهی است ؟چند كارخانه و بخش تولیدی جدید در تبریز در سالهای اخیر ایجاد شده است؟

در طی سالهای گذشته در دولت نهم و دهم ، چند سفر  دولت به این استان داشت ، مصوبات و قولهایی هم داده شد ، اما در نهایت گذشت زمان بعد از 8 سال نشان داد كه تمام این مصوبات فقط حربه تبلیغاتی بودند و در مدار عملیاتی شدن هرگز قرار نگرفتند و به تاریخ پیوستند.

در دوره ی قبل شورا بارها از تریبون های مختلف این مسائل را اعلام كردم ، بارها مرگ دریاچه ارومیه و آسب های زیست محیطی این فاجعه را فریاد زدم ، اما صدای ما را كسی نشنید و اگر هم شنیدند بی توجه از كنارش رد شدند.

اما امروز چرخش و تغییری  در قوه مجریه انجام گرفته است كه ما خود را همسو با این تغییر می بینیم ، لذا از باب این همسویی انتظارات زیادی از دولت آقای روحانی داریم چرا كه بنده و اقشار مختلف مردم به خاطر جهت گیری فكری و شعارهایی كه آقای روحانی در ایام انتخابات داده اند به ایشان رای داده ایم .انتظار داریم فضا بهتر و مناسب تر، نگرش های انحصاری و تنگ نظرانه جای خود را به نگرش ها و رویكردهای اصلاحی بدهد .اما متاسفانه باید گفت با گذشت یك سال از انتخاب آقای روحانی هنوز تغییرات زیاد محسوس نیست البته باید اذعان داشت در حوزه سیاست خارجی با حمایت ها و توصیه های مقام معظم رهبری اقداماتی موثر و سازنده ای صورت گرفته است ، همچنین در حوزه شهروندی دولت اهتمام جدی در ارتقا شان و جایگاه انسانی دارد كه به عرصه ظهور نرسیده   ، البته تنگناهای فرهنگی همچنان در جامعه شناور هستند. اما نقدی اساسی در بحث چرخش مدیران بر دولت وارد است كه عمدتا در این حوزه تغییراتی تكراری و از جنس گذشته كه به نظر پویایی لازم را ندارد و نخبگان جامعه در این خصوص از دولت انتظار هوای تازه دارند. تغییراتی كه بتواند بر تفكر اصلاح طلبی روحی تازه و پویا بدمد. به نظر دولت و بدنه اش هنوز نتوانسته است ارتباط و تعاملی با مخاطبان جدید و جوان خود ایجاد  و چرخش نخبگان را عملی و روح تحرك و پویایی را در كشور بدمد و هنوز هم روح محافظه كاری ملموس است. به نظر می رسد بدنه دولت نتوانسته است از نخبگان فكری و اجتماعی بهره مند شود این را بنده به عنوان فردی كه ارتباط تنگاتنگی با لایه های مختلف اجتماعی دارم می گویم. دولت باید به نظرات و افكار متخصصین و نخبگان بها بدهد ، حس و نیت این توجه و تعامل در دولت هست اما چرا تا كنون برقرار نشده است ، مشخص نیست معلول چه علتی است ؟ بنده بارها این مسئله را از طرق مختلف اعلام كرده ام و نسبت به عواقب آن هشدار داده ام

دولت برای توسعه جامعه و پیشبرد برنامه های خود باید دست بكار شده و مشاركت تمام نیروهای خلاق ، متفكر و متخصص و نخبه را در برنامه های خود داشته باشد و تحقق برنامه ها و اهداف دولت صرفا از این طریق تحقق خواهد یافت .

مردمی كه در 24 خرداد 1392 حماسه آفریدند اكنون از دولت انتظار حماسه دارند

بعضا وقتی انتقادی می كنیم برخی ها سوء برداشت می كنند ، اما بنده به عنوان فردی  كه چندین سال است برای روی كارآمدن تفكر اصلاحی تلاش نموده ، سخنرانی كرده و قلم زده ام، حال اگر انتقاد می كنم ، از روی دلسوزی و برای تقویت دولت است ، بنده  از نظر فكری همسو با این دولت هستم و وظیفه دارم برای اعتلای كشور هر جا كه لازم باشد بدون هیچ تعارفی مشكلات و مسائل را بازگو نمایم ، اگر ما دائم ازدولت  توصیف و تمجید كنیم  ،این عین خیانت به دولت و كشور است و به یقین با روح اصلاحی گری هم منافات دارد.

متاسفانه امروز برخی ها با افراطی گری در برخی جلسات قصد دارند فرصت  نقد را بگیرند، چنین فضا های افراطی امكان طرح منطقی و معقول و علمی مسائل سلب می شود ، بنده با هرگونه افراطی گری مخالفم و معتقدم وقتی صحبت از تدبیر و اعتدال است باید در این چارچوب حركت كرد و به آینده امیدوار بود.

 

آقای روحانی به مردم آذربایجان قول داده است

در ایام انتخابات بارها در جلسات و سخنرانی های مختلف آقای روحانی  بارها قول احیای دریاچه ارومیه و در حوزه فرهنگی ایجاد فرهنگستان زبان تركی را داده است ، الان منتظریم كه نگاه امنیتی به مسائل زیست محیطی و فرهنگی برداشته شود و قولهای دولت به مردم آذربایجان عملی شود ، آقای  روحانی باید به خاطر داشته باشد كه وقتی در ایام انتخابات بعد از سخنرانی در سالن  پور شریفی تبریز را ترك می كرد اعلام كرد كه " من انتخابات را در تبریز بردم" و این وظیفه دولت را در قبال این خطه سنگین تر می كند ، دولت باید وعده هایش به این استان را فراموش نكرده و عملی كند.

 


آچار سؤزلر : روحانی,