هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مدیر مسئول نوید آذربایجان : در عصر ارتباطات، محدود كردن مطبوعات بی معنی است

+0 به یه ن / بپسند
دكتر مهران تبریزی مدیر مسوول نوید آذربایجان:
 در عصر ارتباطات، محدود كردن مطبوعات بی معنی است

هارای نیوز : متاسفانه در زمان استاندار قبلی بدعت گذاری كردند و توزیع آگهی ها ی ادارات دولتی بر مبنای گرایشات سیاسی و بر اساس میزان ارادتمندی مطبوعات به ایشان صورت گرفت.عملا نشریات مستقل و منتقد دولت احمدی نژاد از این گردونه حذف شدند و میدان برای افراد و نشریات متملق و به به گو و تمجید گر باز شد.
اینها آشكارا هر چه كه می خواستند با نشریات كردند.

اشاره: در شماره 534 نویدآذربایجان به تاریخ انتشار 93.4.15 نقطه نظرات جمعی از اعضای نویسندگان نویدآذربایجان مطرح و درج شد آنچه كه در ذیل می آید بخش پایانی گفتگوی خبرنگار ما با دكتر مهران تبریزی مدیر مسوول نویدآذربایجان است كه در این شماره تقدیم علاقمندان و خوانندگان گرامی می گردد.

شما عنوان كردید كه ظهور نویدآذربایجان محصول خلا مطبوعاتی این استان بود.آیا بنظر شما در این مدت توانستید این خلا را پر كنید؟

ببینید ما چنین ادعائی نداریم كه توانستیم در تمامی عرصه  ها ،خلاهای رسانه ای این استان را پر كنیم.اگر بخواهیم این خلا ها را طبقه بندی كنیم توجه و اهتمام نویدآذربایجان در عرصه مسائل فرهنگی، تاریخی و ادبی بیشتر بود.سعی كردیم مطالب متنوع و تازه ای را ارائه كنیم كه در جراید سراسری جایی نداشت.در نشریه را به روی همه نویسندگان گشودیم.از كم سن ترین نویسندگان تا مسن ترین.از باسابقه ترین  تا كم سابقه ترین. به جوانان میدان دادیم تا بیایند عرض اندام كنند.نشریه را در انحصار معدودی قرار ندادیم.به همین لحاظ بود كه سیل نویسندگان و شاعران كه مطالبشان، تحقیقاتشان و حتی شعرهایشان در لای دفتر و طاقچه ها مانده بود به نویدآذربایجان سرازیر شد. آنانی كه احساس می كردند  كه در ارتقا دانش تاریخی، ادبی و فرهنگی مردم می توانند مثمر ثمر واقع بشوند و بعضا می توانند مشكلات و مسائل مبتلا به جامعه كنونی را باز گویند و به گوش مسوولین برسانند آمدند و با ما همراهی كردند.

نویدآذربایجان تا چه حدودی با استقبال مردم مواجه شد؟

این مهم را نباید من مدیر مسوول بگویم.ولی تا این حد كفایت می كند كه پیام اورمیه( نام قبلی نویدآذربایجان) پس از یكسال انتشار به نویدآذربایجان تغییر نام داد و گستره توزیع آن از آذربایجان غربی به تهران و شمالغرب كشور تغییر یافت.و در نهایت نویدآذربایجان در تهران  بصورت رولی به چاپ رسید و در استانهای شمالغرب و تهران بطور همزمان توزیع شد.

چه شد كه نویدآذربایجان توقیف شد؟

در روزهای پایانی سال 1384 بود كه بر اساس روال سالهای قبلی در حال آماده كردن مطالب ویژه نامه عید نوروز بودیم كه از طریق پست، نامه هیات محترم نظارت بر مطبوعات را دریافت كردم كه نامه توقیف نویدآذربایجان بود.و ما به احترام قانون از انتشارهمان شماره نشریه كه جهت چاپ آماده می شد خودداری كردیم.

علت توقیف در آن نامه چه بود؟

بعلت برهم زدن امنیت ملی و دامن زدن بر اختلافات قومی نویدآذربایجان را توقیف كردند.

آیا قبلا نامه یا تذكری از هیات نظارت بر مطبوعات در خصوص روند نشریه دریافت كرده بودید؟

خیر.من از هیات محترم نظارت بر مطبوعات هیچ تذكری دریافت نكرده بودم.ولی بارها به بهانه های مختلف جهت پاسخگوئی به برخی شبهه ها به اداره مطبوعات داخلی وزارت ارشاد احضار شده بودم كه در خصوص محتوای برخی مطالب توضیحاتی می دادم و در اكثر موارد رفع شبهه نیز میشد.

اكثرا چه مواردی را مطرح می كردند؟

ایراد اساسی بر خط و مشی نشریه  در توجه به مطالبات فرهنگی داشتند.  بیشتر بر مطالب تركی ایراد می گرفتند و در نوع نگارش مقالات تركی اشكال داشتند و مطرح می كردند كه نگارش ما با آنچه كه صدا وسیما در بخشهای تركی مطرح می كند مغایرت دارد. و در جاههایی كه احساس می كردیم طرح برخی مطالب و مطالبات متناسب با مقتضیات زمانی نیست  وشاید در آتی منجر به برداشتهای متفاوت و یا  تنش  بشود روندمان را بازنگری  میكردیم.ولی بهر حال نویدآذربایجان قربانی سوء تفاهمات و سوء برداشتها شد و نهایتا توقیف شد. من همیشه این نكته را تاكید كردم كه بعضا برخی  ها  به منابع معتبر و مستند دسترسی ندارند و مبنای قضاوتشان را آن چیزی قرار می دهند كه خود می دانند و یا در برخی نشریات  می خوانند و در اینجاست كه سوء تفاهامات و برداشتهای غیر واقعی صورت می گیرد.شما نگاه كنید در نویدآذربایجان یك كلمه توهین به هیچیك از اشخاص و اقوام نمی توانید پیدا كنید .مبنای كارمان استدلالات علمی و تاریخی و فرهنگی است.نیازی به اهانت نمی بینیم.داشته های تاریخی و فرهنگی مردم ما آنقدر زیاد است كه برای اثبات آن نیازی به اهانت نیست به همین جهت است كه در عصر ارتباطات  نمی توان مطبوعات را محدود كرد. و این كار واقعا بی معنی است .سرعت انتقال اطللاعات در عصر كنونی به حدی است كه در هر ثانیه میلیونها اخبار رد وبدل می شود .

از دادگاهای مطبوعاتی تان بگوئید؟

خدا را شاكرم كه پرونده نویدآذربایجان توسط قضات بی طرف خارج از هرگونه فشارهای سیاسی بررسی شد و پس از 5 سال كیش و قوسهای قضائی رای به برائت منجر و قرار منع تعقیب اینجانب صادر شد.در هیچ یك از دادگاهها ، اتهامات وارده ثابت نشد و حتی مصداقی بر آن نیز ارائه نشد.نویدآذربایجان از آن همه هیاهوها و جنجالهای واهی سر افراز بیرون آمد.

شما علت اصلی توقیف نویدآذربایجان را علاوه بر موارد اتهامی، در چه می دانید؟

 من علت اصلی را در سوء برداشتها و سوء تفاهمات می دانم.فقر اطلاعاتی از مسائل ادبی و تاریخی و فرهنگی  برخی  افراد هم بی تاثیر نبود.بهرحال داشته های مردم ما دقیقا همانهایی نیستند كه فقط در كتب درسی مدارس و دانشگاهها توسط برخی مولفین به رشته تحریر در آمده است.خیلی از واقعیت های تاریخی در كتابهای ما گنجانده نشده است وقتی ما گوشه های آن را ذكر می كردیم با مقاومت شدیدی روبرو می شدیم.بگذارید مثالی برایتان ذكر كنم. در سابق كارشناس بررسی نشریات استانها در اداره كل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد شخصی بود كه معمولا مطالب نویدآذربایجان در ذره بین ایشان بزرگ نمائی میشد و ایرادات غیر منطقی و غیر علمی بر محتوای مطالب می گرفت.این شخص توانایی نوشتن، خواندن و حتی  صحبت كردن به زبان تركی نداشت ولی ادعا می كرد كه نگارش تركی ما نگارش درستی نیست و كپی برداری از نگارش كشور آذربایجان است از این منظر ایرادات غیر مستدلی بر ما وارد می كرد.خود ایشان در زمان دولت قبلی به خاطر گرایشات سیاسی از سمت خود بر كنار شد. ایشان پس از سالها بعد از اینكه نویدآذربایجان تبرئه شد توسط یكی از دوستان سفارشی به بنده فرستاد و از من به خاطر آنهمه پرونده سازی بر علیه نویدآذربایجان كه منجر به توقیف شده بود و شخص ایشان در این توقیف و آلوده كردن فضا و ذهنیت ایجاد كردن در اذهان برخی مقامات نقش مهمی داشت رسما حلالیت خواست. ایشان واقعا از كرده خودش شدیدا پشیمان شده بود و به خاطر رفتارش دچار عذاب وجدان شده بود. .

اخیرا مدیر كل ارشاد آذربایجان غربی در مصاحبه قبلی خود بیان كرده كه اداره كل ارشاد طی نامه ای به استانداری  اعلام كرده است  كه برخی ادارات در خصوص توزیع آگهی های دولتی  قانون را دور می زنند .نظرتان در این مورد چیست؟

ببینید.قانون تكلیف توزیع آگهی های ادارات دولتی را روشن كرده است و ادارات طی سالهای قبل این روند قانونی را ادامه می دادند ولی متاسفانه در زمان استاندار قبلی بدعت گزاری كردند و توزیع آگهی ها ی ادارات دولتی بر مبنای گرایشات سیاسی و بر اساس میزان ارادتمندی مطبوعات به ایشان صورت گرفت.عملا نشریات مستقل و منتقد دولت احمدی نژاد از این گردونه حذف شدند ومیدان برای افراد و نشریات متملق و به به گو و  تمجید گر باز شد. اینها آشكارا هر چه كه می خواستند با نشریات كردند.ویژه نامه های میلیونی از طریق برخی ادارات و سازمانها برای  خوش خدمتی  به سوی برخی نشریات متملق و وابسته  سرازیر شد.رانتهای مطبوعاتی ، دلال بازی و رابطه گری در عرصه مطبوعات شكل گرفت و كوچكان بر جای بزرگان نشستند و شایستگان به حاشیه رانده شدند و عملا نشریات منتقد در چنبره مشكلات مالی گرفتار شدند و خانه نشین گشتند.اگر سازمانهای بازرسی و  نظارتی پیگیری كنند آن وقت مشخص خواهد شد كه از بیت المال چه هزینه های میلیاردی خرج شده  واین هزینه به جیب چه كسانی سرازیر شده است.همه اینها مقدمات ایجاد یك روال غیر قانونی  براساس رابطه مداری را در برخی ادارات  شكل داد و به یك بدعت نامباركی تبدیل شد.البته دور از انتظار نبود دولتی كه با ادعای  قانون ورزی  و عدالت محوری روی كار آمده اینگونه در عرصه های مختلف در سطح كلان خود از بزرگترین قانون شكنان باشد و در رده های پایین پادوهای دست چندمشان نیز چنین كنند.

بنظر شما استاندار دولت تدبیر و امید آقای مهندس سعادت  در جهت بهبود این وضعیت نامناسب اقدامات اساسی خواهد كرد؟

از طرف معاونت محترم سیاسی انتظامی استانداری آذربایجان غربی طی نامه ای به تمامی ادارات و دستگاههای دولتی ابلاغ شده است كه آگهی ها ی ادارات تابعه می بایست از طریق اداره كل ارشاد بین نشریات توزیع شود ما این نامه را به فال نیك میگیریم ولی زیاد هم خوش بین نیستیم كه در كوتاه مدت این مهم حل و فصل شود.فكر می كنم برای حل این معضل یك اراده قوی سیاسی لازم است كه دستگاههای دولتی را ملزم به رعایت قانون كنند و برخی ادارات را از وضعیت دور زدن قانون كه طی سالیان قبل بدان خو كرده اند در آورند.

منبع خبر : نویدآذربایجان

آچار سؤزلر : آذربایجان,