هارای نیوز

خبری - تحلیلی

تمدید چهار ماهه مذاكرات

+0 به یه ن / بپسند

ظریف و اشتون پس از 18 روز، بیانیه مشترك صادر كردند
تمدید چهار ماهه مذاكرات

هارای نیوز : ماراتون مذاكرات وین 6 در حالی پایان یافت كه مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5 بمدت چهار ماه دیگر تمدید شد.گفتنی است با توجه به عزم جدی دو طرف با تمدید مذاكرات امیدها زنده نگه داشته شد زیرا در صورت عدم تمدید مذاكرات شرایط به شش ماه گذشته برمی‌گشت اما با توجه به این اصل كه دیپلماسی زمان بر است تمدید مذاكرات نشان از مثبت بودن مذاكرات دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان در حالی وین را به سمت تهران ترك كرد كه مذاكرات ایران و 1+5 به مدت چهار ماه تا 3 آذر 93 تمدید شد. این در حالی است كه هر زمان كه دو طرف به توافق برسند مذاكرات پایان می‌یابد.

وزیر امور خارجه كشورمان روز جمعه در بیانیه مشترك خود با كاترین اشتون گفت: «به همراه وزیران خارجه دیگر تصمیم گرفتیم اجرای برنامه اقدام مشترك را تا 24 نوامبر 2014 ادامه دهیم. ایران و 3+3 تاكید می‌كنند كه اجرای تمامی تعهدات‌شان را به طور موثر و به موقع ادامه می‌دهند. با جدیت برای توافق جامع جلسات خود را در هفته‌های آینده برگزار خواهیم كرد.» وزیر امور خارجه كشورمان درباره روند مذاكرات ایران و 1+5 گفت: این مذاكرات یك فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به جای حل بخشی از مسائل همه آن را حل كنیم.

محمد‌جواد ظریف در گفت‌وگو با كریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌.ان.ان افزود: من فكر می‌كنم كه مباحث جدی و كافی برای ما وجود دارد كه بتوانیم این مباحث را ادامه دهیم.

او درباره احتمال تمدید مذاكرات ایران و 1+5 بیش از زمان مقرر گفت: من فكر می‌كنم كه كری، وزیر امور خارجه در این باره توصیه‌هایی داشته و من نیز توصیه می‌كنم.

وی ادامه داد: نگرانی ایران تنها درباره محدودیت‌های ایجاد شده توسط تحریم‌های اعمال شده توسط آمریكا نیست بلكه موضوعات دیگری مانند همكاری‌های فنی در حوزه انرژی هسته‌ای و همكاری برای دستیابی ایران به بازار هسته‌ای است. آمریكا با اعمال تحریم‌ها نتوانسته است به اهداف خود دست یابد بلكه تنها باعث ایجاد ناخوشنودی در میان ایرانیان شده است.

وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو به ایجاد یك تغییر پارادایمی توسط كنگره آمریكا تاكید كرد و اعلام كرد كه زمان فشار به پایان رسیده است.

8/2 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود

عراقچی معاون وزیر خارجه كشورمان نیز گفت: اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور كه قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس كردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتیم اما در محتوا اختلاف باقی است و بیش از 65 درصد متن انجام شده اما 35 درصد مسائل باقی مانده كه شامل مسایل كلیدی است. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بامداد شنبه در یك نشست خبری در وین ادامه داد: در مذاكرات اخیر موفق به كامل كردن متن نشدیم و مواضع ما با مواضع آن‌ها فاصله زیاد دارد و نتوانستیم این فاصله را پر كنیم. اما از آنجا كه فضای مذاكرات سازنده است و اراده جدی در طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل وجود دارد به این نتیجه رسیدیم كه باید مذاكرات ادامه پیدا كند.

او ادامه داد: ما برای ادامه مذاكرات منعی نداشتیم و می‌توانستیم طبق توافق ژنو ادامه دهیم. طبق توافق ژنو یك سال زمان مذاكره‌ است، اما با توجه به گام اول توافق ژنو كه 29 تیر پایان می‌یافت باید روند تمدید می‌شد. از این رو در سه روز آخر به این جمع‌بندی رسیدیم كه توافق جامع تا 29 تیر عملی نیست درباره تمدید گام اول توافق ژنو حركت كردیم و اگر تمدید نمی‌شد به طور خودكار همه چیز به شش ماه قبل باز می‌گشت. عراقچی زمان تمدید مذاكرات را 4 ماه اعلام كرد و گفت: همه تعهداتی كه دو طرف در توافق ژنو قبول كرده بودند از جمله اقدامات ایران و 1+5 برای چهار ماه دیگر ادامه می‌یابد. اما از آن‌جا كه بعضی از تعهدات دو طرف ماهیت و شكلش تغییر یافته بود نیاز به مذاكره داشتیم تا ببینیم چگونه تعهدات در قالب توافق ژنو ادامه پیدا كند. یكی از این مسایل مبلغ 2/4 میلیارد دلار بود كه در مقابل تبدیل مواد 20 درصدی ما به اكسید اورانیوم و رقیق‌سازی بود.

وی افزود: ما معتقد بودیم برای چهار ماه آینده باید 2 میلیارد و 800 میلیون دلار آزاد شود. این در حالی بود كه برخی معتقد بودند چون اقدام ایران برای تبدیل مواد 20 درصدی‌اش تمام شده مبلغ جدیدی نباید پذیرفته شود اما در نهایت پذیرفتند كه این مبلغ پرداخت شود یعنی در چهار ماه آینده و در شش قسط (چهار قسط 500 و دو قسط 400 میلیون دلاری) به كشورمان پرداخت می‌شود كه به صورت نقدی خواهد بود و از اول ماه اوت تقریبا هر 20 روز (یا هر سه هفته) این مبالغ پرداخت می‌شود.

به پیشرفت واقعی دست یافته‌ایم

وزیر امور خارجه آمریكا نیز با اشاره به اینكه دیپلماسی زمان‌بر است، گفت: پیشرفت واقعی در روند مذاكرات هسته‌ای در برخی حوزه‌ها ایجاد شده است اما هنوز فاصله‌های بزرگی باقی است.

به گزارش پایگاه خبری پولتیكو، جان كری، وزیر امور خارجه آمریكا بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به تمدید مذاكرات هسته‌ای با ایران تا 24 نوامبر گفت: همانگونه كه پرزیدنت اوباما و همه مقامات این دولت به طور صریح اعلام كرده‌اند ما متعهد هستیم كه بسنجیم كه آیا می‌توانیم یكی از مهمترین مسائل جهان را حل كنیم و این تضمین را بدهیم كه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود و این كار را از طریق مذاكرات دیپلماتیك انجام دهیم؛ همانگونه كه اكنون توسط ما و شركای بین‌المللی‌مان در حال حاضر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این تلاش‌ها بسیار مهم است و ما توانسته‌ایم راه طولانی را در مدت زمان كوتاهی بپیماییم. كمتر از یك سال پیش پرزیدنت اوباما و رئیس جمهور روحانی با یكدیگر گفت‌وگو كردند. همچنین من برای اولین بار دیدار دوجانبه با وزیر امور خارجه داشتم و پس از بیش از سه دهه با وزیر امور خارجه ایران دیدار كردم. از آن زمان تاكنون ما بهترین فرصت را به دست آوردیم تا بتوانیم این مسئله را از طریق صلح‌آمیز حل كنیم. این تلاش توسط برنامه اقدام مشترك امكان پذیر شد كه توانست روند رو به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را برای اولین بار در طول یك دهه متوقف كند.

وزیر امور خارجه آمریكا اضافه كرد: همانگونه كه در وین اعلام كردم بسیار آشكار است كه ما توانسته‌ایم روند خوبی در مذاكرات جامع بپیماییم اما هنوز شكاف‌های واقعی در برخی از حوزه‌ها باقی مانده است؛ امروز ما پیشنویس شامل مسائل اصلی را نوشته‌ایم اما در آن جاهای خالی و پرانتزهایی باقی مانده است. ما در این روند با یكدیگر كار می‌كنیم تا بتوانیم یك راه حل بلند مدت به دست آوریم تا به طور موثر راه را برای ساخت پلوتونیوم در راكتور اراك برای ساخت سلاح هسته‌ای ببندند. ما با یكدیگر كار می‌كنیم تا بتوانیم این تضمین را بدهیم كه تاسیسات هسته‌ای فردو برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌شود. ما می‌خواهیم این ضمانت را بدهیم كه از ذخایر اورانیوم غنی شده به میزان كم تبدیل به اورانیوم غنی شده به میزان بالا برای ساخت بمب استفاده نمی‌شود. وی ادامه داد: همچنین ما توافق كرده‌ایم كه هر گونه راه حل جامع و بلند مدت باید به همراه نظارت و ابزار راستی‌آزمایی باشد تا بتوانیم از وضعیت موجود به جلو پیش برویم. در واقع این ابزاری است كه برای ایجاد اعتمادی كه ما نیاز داریم بدان دست یابیم تا به این اطمینان برسیم كه ایران به طور مخفیانه به تسلیحات هسته‌ای دست نمی‌یابد. برخی حوزه‌ها وجود دارد كه ما در آنها پیشرفت‌هایی حاصل كرده‌ایم تنها برخی از آنها مهم است؛ البته در برخی دیگر ما هنوز كار كرده و تلاش می‌كنیم اختلاف‌نظرها را حل كنیم. ما به پیشرفت واقعی دست یافته‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریكا اضافه كرد: هنوز مباحث واقعی در برخی موضوعات مانند ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی نطنز باقی مانده است. این مسئله یكی از مسائل كاملاً‌ مهم در هر‌گونه توافق جامع خواهد بود. كارهای بسیاری باید در این حوزه و در حوزه‌های دیگر انجام شود.

كری خاطر نشان كرد: دیپلماسی زمان‌بر است. ما كاملاً با صراحت اعلام كرده‌ایم توافق نكردن بهتر از یك توافق بد است. در یك چشم انداز واقعی برای دستیابی به یك توافق خوب ما نیاز به زمان بیشتر برای دستیابی به اهداف‌مان داریم. وی با اشاره به تمدید زمان مذاكرات تا 24 نوامبر ادامه داد: تا این تاریخ زمان بیشتری به ما داده می‌شود تا برای دستیابی به توافق جامع كار كنیم. ما بر این باوریم روند رو به جلویی را پیموده‌ایم. جان كری اضافه كرد: بر اساس این تمدید كوتاه همه طرف‌های مذاكره كننده متعهد شدند بر تعهداتشان بر‌اساس برنامه اقدام مشترك تأكید كنند. برای چهار ماه آینده ما به ادامه توافق روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهیم. همچنین ایران متعهد شده است گام‌های بیشتری در حوزه هسته‌ای در طول چهار ماه آینده بردارد و اجرای گام‌های اعلام شده در برنامه اقدام مشترك بدون تغییر ادامه می‌یابد. در مقابل ما به تعلیق تحریم‌های توافق شده بر اساس اقدام مشترك ادامه می‌دهیم و ایران اجازه می‌یابد كه به 8‌/‌2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوكه شده خود در طول چهار ماه آینده دست یابد. این مبلغ بیش از آنچه كه در شش ماه گذشته به دست آورده است، نیست. بگذارید در این باره به صراحت اعلام كنم كه ایران پول بیشتری در طول این چهار ماه بدست نمی‌آورد. بخش اعظم دارایی‌های بدست آمده از فروش نفت كه بلوكه شده است غیرقابل دسترس برای ایران باقی می‌ماند و همچنین تحریم‌هایی كه تعلیق نشده‌اند به قوت باقی مانده و اجرا می‌شود. وی ادامه داد: ما در این راه با متعهدان خود و كنگره درباره این مسئله حساس گفت‌وگو می‌كنیم. در یك سال گذشته كمتر كسی پیش‌بینی می‌كرد كه ایران به همه تعهداتش در گام اول توافق هسته‌ای پایبند باشد و اكنون ما به طور فعال درباره دستیابی به توافق بلند مدت جامع مذاكره می‌كنیم. اكنون چهارماه زمان اضافه‌تر برای پیمودن این راه دشوار دیپلماتیك در پیش داریم. بیایید از این زمان اضافه برای فرصت‌های اساسی و لازم در جهت دستیابی به توافق جامع استفاده كنیم توافقی كه همه جهان را به یك جای امن‌تر تبدیل خواهد كرد.

هنوز احتمال دستیابی به توافق با ایران
وجود دارد

وزیر امور خارجه آلمان نیز ابراز عقیده كرد كه با وجود اختلافات موجود در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، هنوز احتمال دستیابی به یك توافق با ایران وجود دارد. بر‌اساس بیانیه وزارت امور خارجه آلمان، «فرانك والتر اشتانمایر» در ادامه به وجود اختلاف‌نظرهای بزرگ در مسائل اساسی اذعان كرد و افزود: اما ما این برداشت را داریم كه هر دو طرف بصورت كاملاً جدی برای دستیابی به توافق تلاش كردند و این احتمال وجود دارد كه طی دوره زمانی باقیمانده اختلافات حل شود.

وی ادامه داد كه «ایران باید تمایلش را به از بین بردن تردیدها در زمینه طبیعت مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش نشان دهد». اشتانمایر در ادامه به ایران نسبت به آنچه كه بازی با زمان در طول مذاكرات خواند، هشدار داد و تاكید كرد كه روشن است نمی‌توان مذاكرات را تا بی‌نهایت ادامه داد.

وزیر امور خارجه آلمان در پایان گفت كه شاید این چند ماه تا نوامبر آینده، فرصتی پایانی و خوب برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات هسته‌ای باشد.

1+5 و ایران اراده سیاسی برای دستیابی به مصالحه را دارند

سرگئی ریابكوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه «1+5» و ایران در دوره فعلی مذاكرات هسته‌ای و دوره‌های قبلی نیز اراده سیاسی برای دستیابی به مصالحه را از خود نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، ریابكوف ادامه داد: متاسفانه تاكنون راه‌حل‌هایی برای گره‌گشایی و حل بسیاری از مسائل مورد اختلاف مشخص نشده است، این كار به وقت اضافی نیاز دارد، اما طرفین در مذاكرات انجام شده اراده سیاسی برای دستیابی به مصالحه را نشان داده‌اند كه امكان می‌دهد توافق جامع نهایی تدوین شود. وی اضافه كرد: این اراده سیاسی در پایتخت‌های هر شش كشور عضو گروه 1+5 و پایتخت ایران نیز وجود دارد.