هارای نیوز

خبری - تحلیلی

شناسایی۳هزار میلیارد تومان از اموال زنجانی

+0 به یه ن / بپسند
شناسایی۳هزار میلیارد تومان از اموال زنجانی

بهار نیوز  - هارای نیوز :  رئیس كل بانك مركزی گفت: رقمی كه تا به حال از اموال زنجانی شناسایی شده، ۳ هزار میلیارد تومان است و تصمیم این است كه این رقم به حساب وزارت نفت منتقل شود و طبیعتا بقیه اموال هم شناسایی می‌شود و ممكن است این رقم افزایش پیدا كند.

شناسایی۳هزار میلیارد تومان از اموال زنجانی

ولی‌الله سیف رئیس كل بانك مركزی امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی براساس آنچه یكی از نمایندگان مجلس در این زمینه اظهار كرده است، گفت: اولا كه اگر رقمی قرار است برداشته شود باید ثبت شود و این اقدام را خودمان در بانك مركزی انجام دادیم و من تعجب می‌كنم از چه طریقی بررسی می‌كنند كه مدعی هستند دولت این برداشت را كرده است.


وی افزود: این مطلب به هیچ وجه صحت ندارد. بانك مركزی حتی 4.1 میلیارد دلاری كه از منابع صادرات نفت از وزارت نفت دریافت كرده بود را حدود 26 درصد سهم آن را به حساب صندوق توسعه ملی واریز كرد و برای ما، جای سوال است كه این مطلب را چگونه بیان كردند.

رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه مدعی باید بینه‌های خود ارائه دهد كه بر چه اساسی مطلب را بیان كرده است و در خصوص آخرین وضعیت میزان پرداخت بدهی بابك زنجانی اظهار داشت: بانك مركزی بر این موضوع اشراف كامل دارد و رقمی كه تا به حال از اموال زنجانی شناسایی شده، 3 هزار میلیارد تومان است و تصمیم این است كه این رقم به حساب وزارت نفت منتقل شود و طبیعتا بقیه اموال هم شناسایی می‌شود و ممكن است این رقم افزایش پیدا كند.

وی در خصوص برنامه‌های بانك مركزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز نیز گفت: در شرایطی هستیم كه در تعادل مناسب قرار داریم در 11 ماهه منتهی به خرداد 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل قیمت ارز متوسط 2.4 كاهش پیدا كرده و همچنان دامنه نوسانات نیز 76 درصد كاهش داشته است.

سیف با بیان اینكه ما در شرایط تعادلی قرار داریم در پاسخ به این سوال كه شنیده شده است كه بانك مركزی فاینانس چین را متوقف كرده است، گفت: ما یك قراردادی را با طرف چینی درباره سپرده‌گذاری كه از منابع بانك مركزی در یكی از موسسات چینی برقرار است، داریم و قرار شده هر میزان از این منابعی كه ما استفاده می‌كنیم معادل آن را از مبالغ خود در آنجا به عنوان پشتوانه استفاده كنیم.

رئیس كل بانك مركزی افزود: ما در حال مذاكره با طرف چینی هستیم و بحثی كه مطرح شد این است كه نباید این برابری در حقیقت صددرصد منابع ما را بلوكه و غیرقابل استفاده كند. آن میزانی كه استفاده شده و در دولت قبل بوده و طبیعتا طبق آن قرارداد عمل می‌كنیم اما بحثی كه ما داریم این است كه میزان استفاده از این منابع را حداكثر كنیم و مذاكرات ما در حال انجام است و به محض اینكه این مذاكرات به نتیجه برسد اعلام خواهیم كرد.

سیف در خصوص افزایش تسهیلات نرخ بانكی نیز گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌ها متعادل شده بنابراین ما كاهش عمده‌ای در نرخ سودسپرده‌ها نداده‌ایم و درست هم نیست كه این كار را انجام دهیم. وی افزود: در نظام بانكی، ذینفعانی وجود دارند كه بایستی بین این ذینفعان، عدالت نسبی رعایت شود. وقتی كه تورم كه البته امیدواریم در سال جاری به زیر 25 درصد برسد، سپرده‌گذار انتظار و حق طبیعی دارد كه نظام بانكی قدرت خرید او را حفظ كند و متناسب با حفظ آن قدرت خرید بر هزینه‌ای كه در نظام بانكی برای جمع‌آوری سپرده‌ها می‌شود نرخ تسهیلات نرخ مشخصی را خواهد داشت.

سیف با بیان اینكه 22 درصد سود در رابطه با سپرده‌های یك‌ساله می‌دهیم و برای تسهیلات نیز حدود 26 درصد اعمال می‌شود، خاطرنشان كرد: ما براساس تصمیمات شورای پول و اعتبار نرخ سود بانكی را تنها در عقود مبادلاتی است كه 22 درصد اعمال كردیم و در رابطه با عقود مشاركتی براساس قانون بانكداری بدون ربا، تعیین حداكثر سود وجود ندارد چرا كه شركت مدنی باید خاتمه پیدا كند تا سود محاسبه شود.

وی تصریح كرد: شورای پول و اعتبار به موجب قانونی در انجام مسئولیتی كه حفظ و رعایت سرمایه سپرده‌گذار دارد فقط مجاز به تعیین حداقل سود قابل پیش‌بینی در امور مشاركت مدنی است كه براین اساس شورای اعتبار این مبلغ را 21 درصد اعلام كرده است.

منبع : http://khabarfarsi.com/ext/9887864