هارای نیوز

خبری - تحلیلی

رشد 145 درصدی ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال 92

+0 به یه ن / بپسند

مدیرعامل اعلام كرد :

 رشد 145 درصدی ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال 92

مدیرعامل اعلام كرد : ترانزیت 76 میلیون دلاری كالا از گمرك منطقه آزاد  ارس در 3 ماه اول سال / رشد 145 درصدی ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال 92

هارای نیوز : مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس گفت: ترانزیت خارجی انجام یافته از منطقه آزاد ارس در مدت سه ماه نخست امسال ارزشی بالغ بر 76 میلیون دلار داشت كه در مقایسه با مشابه سال گذشته 145 درصد رشد دارد.
محسن خادم عرب باغی افزود: در مدت یاد شده ارزش وزنی كالاهای ترانزیت شده به كشورهای خارجی از این منطقه حدود 12 هزار تن می باشد.
وی عمده كالاهای ترانزیت شده را لوازم برقی، نفت، گازوئیل، هیدروكربن، ماشین آلات مكانیكی، اتومبیل، كامیون، تریلر، لوازم یدكی كامیون، سیب زمینی، گردو، بادام، پسته، آلو، چدن و آهن قراضه، گوسفند و پوست گوسفندی نمك زده و سیگار برشمرد.
عرب باغی تصریح كرد: این كالاها به كشورهای تركیه، سودان، پاكستان، گرجستان، مصر، امارات متحده عربی، ارمنستان، عراق، جمهوری مولداوی، ازبكستان، آلمان، فدراسیون روسیه، تركمنستان، اكراین، آذربایجان، قزاقستان، افغانستان و منطقه آزاد كیش، منطقه ویژه سهلان، منطقه ویژه بندرامام خمینی و سایر مناطق ترانزیت شده است.
عرب باغی به اهمیت ایجاد مسیرهای ارتباطی حمل و نقلی جدید در این منطقه اشاره كرد و گفت: بررسی های اولیه برای فعالسازی كریدور جدید ارتباطی از مسیر جلفا نخجوان قارص در حال انجام است كه در صورت تحقق این امر و دسترسی نزدیكتر به تركیه و اروپا شاهد تحولی اساسی در ارتباطات حمل و نقلی این منطقه و كشور خواهیم بود.
وی تامین و گسترش زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و اصلاح قوانین حمل و نقلی و توجه ویژه به نقش مناطق آزاد در صادرات مجدد كالا برای ایجاد ارزش افزوده در راستای تحقق اهداف اقتصادی كشور را از اهم عوامل رونق بیش از پیش ترانزیت دانست.
عرب باغی ارزش ترانزیت خارجی 7000 میلیارد ریالی و تولید 3000 میلیارد ریالی و صادرات 106 میلیون دلاری كالاهای تولیدی منطقه آزاد ارس در طول سال گذشته را یادآور شد و گفت: مناطق آزاد ایران و بخصوص منطقه آزاد ارس با موقعیت استراتژیك ، پیشینه كهن در تجارت و بازرگانی بهترین مناطق برای ارتقاء جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل بین المللی هستند.
عرب باغی افزود: هم اكنون حدود 180 واحد تولیدی و صنعتی جدید در این منطقه در حال احداث می باشند و با بهره برداری از این واحدها تا سه سال آینده اقتصاد در ارس چهره ای متفات خواهد داشت.