هارای نیوز

خبری - تحلیلی

خاتمی را ممنوع‌البیان كنید!!!

+0 به یه ن / بپسند
خاتمی را ممنوع‌البیان كنید!!!
 

هارای نیوز -  آرمان : 10 نفر از نمایندگان مجلس در تذكر كتبی به وزیر دادگستری خواستار اجرای حكم ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی (ممنوعیت سخنرانی) سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق كشورمان شدند. خبر كوتاه و یك خطی بود اما تفاسیر زیادی دارد كه شاید در یك گزارش نتوان به آن اشاره داشت.

 به عقب برگردیم
برای دانستن یكی از دلایل احتمالی چنین درخواستی باید كمی به عقب بازگشت یعنی به زمانی كه خاتمی گفت: «نه قصد داشتم و نه دارم و نه زمینه‌اش فراهم است كه به قدرت بازگردم.»
این جملات خاتمی شاید انتهای آمال و آرزوهای بسیاری اصولگرایان به‌ویژه طیف تندروی آنها باشد. سال‌ها برای شنیدن این جمله تلاش كردند و برخی از هیچ راهكار اخلاقی یا بعضا غیراخلاقی در این مسیر چشم‌پوشی نكردند اما متانت و صبر سیدمحمد خاتمی آنها را با شكست مواجه كرد.

 او ماند و اكنون كه خیالش از حضور رئیس‌جمهوری میانه‌رو و تیم خبره او راحت است از بازنگشتن سخن گفته است اما چرا با تمام این اوصاف و شرایط آرمانی برای اصولگرایان، روز گذشته برخی از آنها خواستار ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی او شدند؟ درك این دلیل چندان سخت نیست چراكه آنها حتی در این بخش هم از خاتمی شكست خورده‌اند و انتظار نداشتند او عدم بازگشت به قدرت را در شرایطی كه تمام جوانب به نفع اوست اعلام كند.

یك گمانه دیگر برای چنین درخواستی از سوی 10 نماینده می‌تواند به این معنا باشد كه آنها دیگر بهانه‌ای برای هجمه به دولت و حامیانش ندارند و از این جهت با چنین درخواستی سعی می‌كنند جو را متشنج كرده و برهم بزنند تا كاهش سوژه برای تخریب دولت را به نوعی جبران كنند. 

 قانون اساسی چه می‌گوید؟
باید این نكته كه انتخاب به آن اشاره كرده را هم مدنظر داشت: «درخواست‌های این 10نفر از وزیر دادگستری، درحالی مطرح می‌شود كه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان از مهم‌ترین اصول است و به تمام افراد كشور اجازه داده شده است كه در چارچوب قانون و اسلام سخن بگویند و اندیشه‌های خود را تبیین كنند. حالا برخی نمایندگان كه خود باید تبلور قانون اساسی در كشور باشند، در اقدامی عجیب از یك وزیر می‌خواهند زمینه‌ساز ممنوع‌البیان شدن، رئیس‌جمهور پیشین ایران شود؛ كسی كه به ادعای بسیاری از فرهیخته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های سیاسی و فرهنگی كشور است. این نمایندگان دم از ممنوع‌التصویر بودن خاتمی می‌زنند بدون اینكه بگویند چرا باید وی ممنوع‌التصویر شود. آیا آنها می‌ترسند خاتمی سخنی بگوید كه به ضرر آنها تمام شود؟ آنها از مقبولیت خاتمی در مجامع داخلی و خارجی وحشت دارند. نشان دادن چهره خاتمی در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی نیز به‌خوبی نشان داد كه رئیس‌جمهور پیشین ایران، ممنوع‌التصویر نیست و او می‌تواند در مجامع عمومی سخن بگوید. انتخابات سال92 و حمایت خاتمی از حسن روحانی و نقش او در رای آوردن رئیس دولت یازدهم، نشان می‌دهد كه مردم برخلاف این 10 نماینده فكر می‌كنند و اعتقاد دارند كه خاتمی یكی از كارگزاران كشور است و هیچ‌كس نمی‌تواند او را از این حلقه خارج كند. در كنار مردم اما برخی دیگر از دوستان این آقایان از جریان اصولگرایی نیز هنوز از سیدمحمد خاتمی به‌عنوان یك چهره قابل احترام و فرهنگی یاد می‌كنند. محسن اسماعیلی از اعضای شورای نگهبان از مهمانان برنامه شناسنامه در صداوسیما درمورد خاتمی می‌گوید: «شخصیتی نجیب و فرهیخته كه به موضع‌گیری‌های شفاف نیازمند است.» مرضیه حبیب‌چی نیز می‌گوید: «ایشان انسان فرهنگی و خوبی هستند. ان‌شاءا... زحماتی كه برای انقلاب كشیدند مورد لطف خدا قرار بگیرد.» حسین مظفر، نماینده اصولگرای مجلس نیز درمورد خاتمی می‌گوید: «من برای شخص آقای خاتمی احترام زیادی قائلم، انسان مودب و فرهیخته‌ای است.» غفوری‌فرد نیز او را فرزند آیت‌ا... سیدروح‌ا... خاتمی می‌داند. همانطور كه مشاهده می‌كنید، اصولگرایان نیز از خاتمی به نیكی یاد می‌كنند درست برخلاف برخی نمایندگانی كه سعی می‌كنند خاتمی را مقصر اصلی حوادث سال 88 بنامند. بازخوانی رای مردم به حسن روحانی نشان می‌دهد كه آنها از دست این گونه افراط گری‌ها به اعتدال پناه بردند تا پیام واضح خود را به گوش این آقایان برسانند اما گویی این پیام هنوز توسط برخی از آنها دریافت نشده است. بازهم خالی از لطف نیست سخنان روحانی درمورد بازگشت عده‌ای به گذشته را مرور كنیم: «اینقدر گذشته را یاد نیاوریم. برخی سرشان را به پشت گرفته‌اند راه می‌روند. ما می‌ترسیم اینها زمین بخورند. حالا یه وقت كاری شد چیزی بود بگذریم تمام كنیم. هی می‌خواهیم كش بدهیم و بادش كنیم. در این كشور هركس جرمی كرده، قوه قضائیه ببرد محاكمه كند. اگر نگرفت یعنی پاك است، ولش كنیم. اگر كسی دستگیر نشده و در خیابان راه می‌رود یعنی گناهی و جرمی نكرده. صبح تا شب متهم نكنیم.»


لینك خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=82547