هارای نیوز

خبری - تحلیلی

صادق زیبا كلام: روحانی یك میلیون بیشتر رای نداشت

+0 به یه ن / بپسند

صادق زیباكلام؛ فعال اصلاح طلب :

روحانی یك میلیون بیشتر رای نداشت

یك استاد دانشگاه و فعال اصلاح طلب با بیان اینكه روحانی یك میلیون بیشتر رای نداشت، گفت: هاشمی و خاتمی با تمام وجود پشت این دولت بودند و هستند.
images
 

صادق زیباكلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نسبت به اظهارات اخیر سعید حجاریان در خصوص نقش اصلاح طلبان در پیروزی روحانی و همچنین برنامه های دولت در انتخابات مجلس و تشكیل حزب اعتدال از سوی دولت واكنش نشان داد.

بخشهایی از سخنان صادق زیباكلام:
- معتقدم رای بدنه اجتماعی اصلاح طلبان بود كه باعث پیروزی روحانی شد. "اگر و اگر" بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به سمت آقای روحانی نرفته بود آقای روحانی فی نفسه یكی دو میلیون رای بیشتر نداشت.
- وقتی رهبری اصلاح طلبان آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی چهره ها و شخصیت های دیگر اصلاح طلب از مردم خواستند در انتخابات شركت كنند و به روحانی رای دهند، ایشان در انتخابات پیروز شد.

-مجموعه ای كه از مردم خواستند كمك كنند و به روحانی رای بدهند،با یك سلیقه و به یك میزان اصلاح طلب هستند. سید حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی و این تیپ افراد را نمی توان آن اندازه ای كه حجاریان، خاتمی و رمضان زاده اصلاح طلب هستند، اصلاح طلب معرفی كرد ولی به هر حال اگر اصلاح طلبی همچون اصولگرایی یك طیف در نظر داشته باشیم، قطعا سید حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی در طیف اصولگرایان نیستند و از قطار اصولگرایی پیاده شده است و در حقیقت جای آنها در میان اصلاح طلب ها هستند.
-حمایت های طیف اصلاح طلبان باعث شد كه كسانی كه مردد در رای دادن بودند، در روزهای آخر تصمیم بگیرند و به تردیدشان فایق آیند و به سوی صندوق ها شتافدند و نه تنها در انتخابات شركت كردند بلكه به روحانی هم رای دادند.
-هیچ مطالعه میدانی جامع شناختی از این 19 میلیون رای صورت نگرفته است ولی من معتقدم كه اگر كسی به من بگوید كه آیا حمایت اصلاح طلبان ،حمایت هاشمی و خاتمی ، آن غروب دوشنبه كه عارف كناره گیری كرد، نقش كارگزاران و امكاناتی كه در راه پیروزی انتخاب روحانی به كار گرفتند نقش نداشت؟ می‌گویم بله خیلی نقش داشت.
- همه این عوامل نقش داشته نمی خواهم بگویم چون آقای خاتمی آن موضع گیری را كرد كار تمام شد؟ نه، رد صلاحیت هاشمی هم نقش داشته است. همه این ها دست به دست هم دادند و باعث شدند موج به راه بیفتند.
- با روحانی و نزدیكانش در برخی موضوعات مخالف هستم به دلیل اینكه اطرافیانش مدتی هست می گویند ما مستقل هستیم و برای خودمان هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ كس نیست، اینها گزافه گویی است.
- كسی از آقای نوبخت و امیری صالحی و بانك و نعمت زاده و فریدون انتظار ندارد كه این كار را بكنند یا آن كار را! ولی اینكه فكر می كنند آنها بودند كه باعث پیروزی روحانی شدند نشان می‌دهد سخت در اشتباه هستند چراكه بدنه اجتماعی كه باعث این پیروزی شد، اصلاح طلبان بودند.
-خودم در روز شنبه ای كه جمعه اش 24 خرداد انتخابات بود یك نامه سرگشاده به هاشمی و خاتمی نوشتم كه از بین 2 نامزد تكلیف مردم را روشن كنید و از آنها خواستم تا دو روز آینده تصمیم گیری كنند.
-اگر حمایت بدنه اجتماعی اصلاح طلبان از پشت روحانی برداشته شود كار برایش خیلی دشوار می شود؛ بعنوان مثال انتخابات سال آینده مجلس كار برای دولت و نامزدهایی كه مورد توجه دولت هستند، بسیار دشوار خواهد شد.
-قطعا در انتخابات سال 96 اگر بدنه اصلاحات از روحانی حمایت نكند كار برای روحانی دشوار می شود. البته اگر بدنه حمایت نكند دولتش همچنان سر كار خواهد بود و برنامه هایش پیش خواهد رفت گرچه وقتی روحانی حمایت مردمی اش را از دست بدهد نباید فراموش كنیم كه اصولگرایان زندگی را برای او دشوار می كنند.
-اگر اصلاح طلبان بیانیه جامعی بدهند كه از امروز از روحانی حمایت نمی كنیم به هیچ وجه نمی گویم كه از همان فردا دولت روحانی فلج می شود؛ اصلا و ابدا؛ ولی كار برای دولت روحانی خیلی دشوار می شود.
- آقای محتشمی پور و خوئینی ها و برخی دیگر از آقایان رادیكال و تندرو از همان دوران انتخابات هم خیلی نه از روحانی حمایت كردند و نه خودشان را نشان دادند.شاید بدشان هم نیاید كه دولت روحانی نتواند كار كند.

- ولی نباید از این نكته فارغ بشوید كه هاشمی و خاتمی با تمام وجود پشت این دولت بودند و هستند و بسیاری از مطبوعات و چهره های نزدیك به اصلاح طلبان با تمام وجود از آن دفاع می‌كنند؛ البته معنی آن این نیست كه اگر حمایت ها برداشته شود دولت روحانی فلج می شود و باید استعفا دهد! روحانی همچنان بر سر كار خواهد ماند ولی جریان اعتدالی در انتخابات مجلس نمی تواند روی رای مردم حساب باز كند.
- راه اندازی حزب اعتدال الان موضوعیت دارد و اگر خیلی جدی و به صورت تشكیلاتی و منظم به آن بپردازند فكر می كنم كه پدیده ای به نام حزب اعتدال می تواند در شرایط فعلی كشور جایگاه ویژه ای را ظرف یكی دو سال آینده ایجاد كند.

-روحانی می تواند بخشی از نیروهای اجتماعی اصلاح طلبان را به سمت خودش بكشاند و جذب كند و بخشی از آرای اصلاح طلبان را می تواند در انتخابات مجلس در اسفند سال آینده از آن خودش بكند و چه بسا بتوانند یك فراكسیون خیلی جدی به نام اعتدال در مجلس دهم تشكیل دهند.البته به آن معنی نیست كه جریان اصلاح طلبان تعطیل می شوند و همه در حزب اعتدال حضور پیدا كنند، حزب اعتدال الان فقط در حد حرف است.

 







اصلاح طلبان ادعای ارث و میراث از دولت نكرده اند / 19 میلیون رای اصلاح طلبان برای روحانی
امید تبریز: بیش از یك سال از عمر دولت یازدهم می گذرد و این در حالی است كه به تدریج انتقادات از دولت افزایش پیدا كرده است. به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی در آخرین روز كاری خود پیش از آغاز تعطیلات، استیضاح وزرای جهاد كشاورزی، نیرو و علوم را كلید زدند و خواستار طرح سوال از وزیر اقتصاد شدند .

به گزارش امید تبریز ، حتی در این میان بعضی از طرفداران دولت نیز به جمع منتقدین پیوسته اند. در چند روز اخیر برخی از اظهارنظرهای صادق زیباكلام در ارتباط با دولت و سایر موضوعات سیاسی و اجتماعی باعث واكنش از سوی بعضی از مسئولان دولتی و فعالان اجتماعی شده است.

زیباكلام چندی پیش گفته بود كه با روحانی و نزدیكانش در برخی موضوعات مخالف است به دلیل اینكه اطرافیانش مدتی است می گویند ما مستقل هستیم و برای خودمان هستیم و پیروزی ما مدیون هیچ كس نیست. زیباكلام معتقد است این گونه اظهارات از طرف دولت گزافه گویی است چرا كه روحانی بیش از یك میلیون رای نداشت و این حمایت اصلاح طلبان بود كه باعث پیروزی دولت روحانی شد. یا در اظهار نظر دیگری زیبا كلام مطلبی درباره پیروزی فوتبال ایران در جام جهانی نوشت. در آن نوشته آرزو كرد بود، كاش فوتبال ایران در همان روزهای اول ببازد و برود پی كارش .

در همین رابطه دكتر صادق زیباكلام در گفت و گو با «تابناك» به علت اظهارنظرهای اخیر و افزایش انتقادات از دولت پرداخته است.

آقای دكتر در چند روز اخیر شما صحبت های انجام داده اید كه باعث واكنش های متفاوتی شده است. به عنوان مثال گفته اید كه روحانی بیش از یك میلیون نفر رای نداشته است؟ دلیل شما برای چنین اظهاراتی چیست؟

صورت مسئله این نبوده است كه من از ابتدا بگویم، روحانی یك میلیون بیشتر رای نداشته است. داستان این گونه بود كه اقای سعید حجاریان در اظهار نظری می گوید بدنه اجتماعی رای آقای روحانی اصلاح طلبان هستند و اگر اصلاح طلبان از ایشان ناامید شوند، چیزی برای اقای روحانی و دولتش نمی ماند. بعد از این سخنان اقای حجاریان، اقای حجت الاسلام اكرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری حرف بدی زد و به اقای حجاریان بی احترامی كرد. ایشان گفت اقای حجاریان بی كار است و خدا كاری برای ایشان جور كند تا ایشان سرش گرم شود تا اینقدر حرف های بی جا نزند. اقای نوبخت نیز پاسخی كه به اقای حجاریان دادند پاسخ بی ادبانه ای بوده است. من از رفتار اینها خیلی خوشم نیامد. البته دوست هم نداشتم به این داستان بپردازم كه روحانی چقدر رای دارد.

پس چرا شما به این موضوع پرداختید كه اقای روحانی چقدر رای داشت؟

كبریت را اقای اكرمی و نوبخت كشیدند و من مصاحبه ای كردم با یكی از سایت ها و گفتم اتفاقا این طور نیست كه آقای حجاریان الاف و بی كار باشد. در واقع این كه بگویند اگر اقای حجاریان سرگرم باشد چنین حرف هایی نمی زند و بعد این را تسری به من دادند حرف اشتباهی است. بنده گفتم بدنه اجتماعی حامی اقای روحانی در حقیقت از اصلاح طلبان است. از طرف دیگر حمایت اقایان هاشمی، خاتمی و جریان اصلاح طلب سرنوشت ساز بود. رای دهندگان بالقوه اصلاح طلب امدند به اقای روحانی رای دادند. چهره و شخصیت های اصلاح طلب نیز یكی پس از هم امدند و به نفع اقای روحانی اظهار نظر كردند.

حرفی كه ما زدیم در اساس درست است. اگر اصلاح طلبان و رای دهندگانی كه بطور سنتی به اصلاح طلبان رای می دهند در انتخابات شركت نكرده بودند؛ اقای روحانی چقدر رای می اورد. اصولگرایان كه به ایشان رای ندادند. اقای روحانی چه فرقی با اقای ولایتی داشت. این تصور از كجا برای اقای نوبخت و اكرمی و بعضی دیگر در بدنه دولت بوجود آمده است كه این ها بودند برای روحانی رای اوردند. اصلاح طلبان انچه كردند به خاطر نظام بوده است. اصلاح طلبان ادعایی ندارند ولی اینكه مورد تحقیر قرار بگیرند نهایت بی انصافی از طرف دولت است. اصلاح طلبان ادعای ارث و میراث از دولت نكرده اند كه می گویند اصلاح طلبان سهمی نداشته اند. رای اجتماعی اصلاح طلبان بود كه 19 میلیون رای برای دولت به همراه آورد.

اقای روحانی گفته است كسانی كه با دولت همراه و همسو نیستند و در پست های دولتی می باشند، باید بركنار شوند. به نظر شما مرز همسو شدن با دولت چیست؟ در واقع دولت برای اینكه افراد همسو با دولت را بكار بگمارد باید از اصلاح طلبان استفاده كند؟

ظرف یك سال گذشته بنده به شهرهای زیادی برای حمایت از دولت سفر كرده ام و در تمام سخنرانی ها از اقای روحانی دفاع كردم. اما هر كجا رفتم بدون استثنا گلایه ای داشتند كه خیلی از كسانی كه در دوران اقای احمدی نژاد مسئول بودند همچنان مسئول مانده اند. حالا اگر این ها مدیر خوبی بودند اشكالی نداشت. ما نذر نكرده ایم كه هر كس در زمان احمدی نژاد بوده است بركنار شود. كسانی كه صلاحیت دارند باید همچنان بمانند. ولی گلایه این است كه این ها نه تنها مدیران احمدی نژاد هستند بلكه برخی انها به شدت مخالف سیاست های دولت یازدهم هستند. خیلی از انها عملكردشان بسیار نامطلوب بوده است. چرا اقای رحمانی فضلی انها را عوض نكرده است. عمده گلایه ها نسبت به وزیر كشو.ر یعنی اقای رحمانی فضلی است. این گلایه ها به اقای روحانی رسیده است و وی نیز واكنش نشان داده است.

شما در یك اظهار نظر دیگر گفته اید كه دوست دارید ایران در مسابقات فوتبال جام جهانی ببازد؟ علت این علاقه شما چیست!؟

خیلی ها كه بعدا به من حمله كردند و گفتند خائن،مزدور،وطن فروش و....انها حتی مقاله ای را كه من در آن این مسئله را مطرح كرده بودم را نخوانده بودند. اینكه من گفته بودم كه دوست ندارم ایران در جام جهانی پیروزی شود مبتنی بر یك تجزیه و تحلیل و استدلال هایی بوده است. وقتی شما ان عقبه را نخوانید، این همه اهانت به من كار درستی نیست.

دلیل من برای این حرف این است كه ما به دلایل پیچیده جامعه شناسی و روانشناسی فعلی جامعه ایران، مسئله برد و باخت در فوتبال برای ما مسئله صرفا مسئله فوتبال نیست بلكه اغشته به گرایشات سیاسی و به نمادها و نمودهای سیاسی شده است. وقتی از آرژانتین باختیم علی رغم اینكه خوب بازی كردیم مردم امدند در خیابان شادی كردند. فردا وقتی روزنامه اصولگراها را نگاه می كردید یك كلام از شادی حرفی به میان نیامده بود. مردم از این شادی در فوتبال به عنوان یك بهانه استفاده می كنند تا بگویند شادی در جامعه ما كم است.

ما متاسفانه به دلیل فقدان توسعه سیاسی در جامعه مان پیروزی در فوتبال بزرگ و معنادار می شود. در حالی كه فلان كشور كه در امریكای جنوبی كه خیلی كشور عقب مانده ای است و قتی دو گل به اسپانیا می زند دچار این توهم نمی شوند كه ملت بزرگ شیلی پیروز شد. شما فقط نگاه كنید وقتی ما بازی را به ارژانتین باختیم و تا به حال یك گل در جام جهانی نزدیم ببینید چه فضایی درست شده است كه این دلاوران ، بزرگان، قهرمانان ایران در جام جهانی چه كرده اند. این روحیه ملی گرایی و این روحیه ایرانی پرستی و روحیه نگاه كردن به دیگران به چشم حقارت به نظرم جامعه سالمی نیست كه این طوری به مسئله فوتبال نگاه می كنند. یا در فردای ان روز نوشته بودند كه ای كاش مسئولین ما از كی روش، ولاسكو و ورزشگاران درس بگیرند. ببیند با چه روحیه جنگندگی كار می كنند. این ها طعنه می زدند به تیم هسته ای كه ای كاش اینها غیرت داشتند و مقاومت می كردند. این ها بیماری است. به خاطر همین است كه من خیلی خوشحال نمی شوم تیم ایران ببرد. معتقدم وقتی پیروزی به دست می اوریم توهم زده می شویم و متوجه نمی شویم كه فوتبال، فوتبال است و صرف برد فوتبال مشكلات و كمبودها جبران نمی شود.

شما به عنوان یك استاد علوم سیاسی مجموعه ا ی از دروس جدید ارائه كردند به نظر شما این دورس جدید می تواند علوم سیاسی را اسلامی كند؟

آنچه كه جدیدا در حوزه علوم سیاسی به عنوان كتب جدید امده است، فاجعه است. كسانی كه اندیشه و تفكرشان دائی جان ناپلئونیزم و تئوری توطئه است این پیشنهادات را داده اند. كسانی كه همه چیز را به گردن امریكا و انگلیس می اندازند و معتقدند روشن فكرها خیانت كرده اند؛ امدند یك سری كتاب و طرح درس را معرفی كردند. اكثر این مطالب غیر علمی و ایدولوژیك زده، سیاسی و اسیر گفتمان تئوری توطئه است. این ها ارزش تحلیلی ندارند و به نیروهای اجتماعی نپرداخته است. فقط به موضوعات غیر مرتبط پرداخته است. متاسفانه چند نفر ادم انگشت شمار آمدند این دروس و كتاب را ردیف كرده اند.

شما اخیرا به 18 ماه زندان محكوم شده اید دلیل آن چیست؟

بعد از توافق ژنو در آذرماه جبهه پایداری به شدت شروع كردند به توافق ژنو حمله كنند. حتی گفتند كه معاهده ژنو از تركمن چای بدتر است. بنده یك نامه ای نوشتم به آقای رسایی و به این حرف ایشان انتقاداتی وارد كردم. انها هم به من دوباره جواب دادند. از طرف دیگر من در نامه ای دیگر به روند رسیدگی پرونده سه هزار میلیاردی اعتراض نموده بودم.حال به خاطر این نامه ها بنده به جرم تشویش اذهان عمومی به 18 ماه در مجموع محكوم شده ام كه البته روی این حكم اعتراض كرده ام و منتظر دادگاه تجدیدنظر هستم.

- See more at: http://omidetabriz.ir/News/13038/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%20%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B1%D8%AB%20%D9%88%20%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%20%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%D9%86%D8%AF%20/%2019%20%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%20%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%20%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C#sthash.bUm3ToI4.dpuf

آچار سؤزلر : روحانی,