هارای نیوز

خبری - تحلیلی

انتقاد از انتخاب فرمانداران نالایق و غیر همسو با دولت

+0 به یه ن / بپسند
انتقاد از انتصاب فرمانداران نالایق و غیر همسو با دولت


هارای نیوز - اروج امیری : دولت روحانی در انتصاب فرمانداران و مدیران جدیدش، شایسته سالاری و اصلاح طلبی را رعایت نکرده و این انتصابات بیشتر بر اساس اهداف ستادی یا فشار و نفوذ جناح مقابل صورت پذیرفته است. این در حالی است دولتی که خود، توسط اصلاح طلبان برسر کار آمده ، بیشتر فرمانداران و مدیرانش اصلاح طلب نیستند و از گروه لنپن و کسانی هستند که در عمل هیچ گونه اعتقادی به منشور اصلاح طلبی، منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی، آزادی های سیاسی، آزادی قلم و مطبوعات و ... نداشته و ندارند هر چند به روحانی و دولت وی چسبیده اند اما اینها نه اصولگرا هستند و نه اصلاح طلب و نه اصلاح طلب بلکه فرصت طلب و ریاست طلب اند!

در حقیقت در انتخاب فرمانداران و مدیران دولتی، آنچه که شایستگی سالاری در کنار تعهد و تخصص ملاک امر بوده باشد، رعایت نشده است و بخصوص در مورد انتخاب فرمانداران جدید دولت روحانی که به یک معضل جدی تبدیل شده است عملکرد منفی چند ماهه آنان، سیاستها و اهداف دولت را نشانه گیری کرده و تا حدی این عملکردها متضاد با روحانی و دولت وی بوده که اخیرا وزیر کشور را وادار به واکنش و موضع گیری کرده و نهایتا رحمانی فضلی خبر از تغییر فرمانداران غیر همسو با سیاست های دولت را  داده است.

وی در این خصوص به خبرنگاران می گوید: قبلا 70 درصد فرمانداران از بیرون وزارت کشور بودند ولی اکنون بیش از 70 درصد از فرمانداران از داخل وزارت کشور هستند.

این در حالی است که طبق اطلاعات دریافتی ما از 430 نفر فرماندار داخل کشور حدود 340 نفر جابه جا شده اند که البته در بین فرمانداران نیز برخی حفظ شده اند.

انتقاد و اعتراض به عملکرد  فرمانداران غیر همسو توسط رسانه ها، رئیس جمهوری را نیز وادار به واکنش نموده است و وی در نشست خبری چند هفته پیش خود در این باره گفت: « به استانداران محترم توصیه می کنم اگر مواردی از فرمانداران یا بخشداران هست که معتقد به راه دولت و مجری چارچوب ها و برنامه های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند برای تغییر آنها اقدامات لازم را انجام دهند ».

رسانه های خبری اصلاح طلب و مستقل که دیروز در زمان تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی نقش اساسی در روی کار آمدن وی داشتند حالا توسط فرمانداران یا مدیران میانی و رده پایین شان به بهانه های امنیتی و ... تهدید می شوند. عیلرغم این که روحانی مدیران دولتی را از شکایت علیه رسانه های منع نموده است اما اینها به نوعی دیگر از رسانه ها انتقام می گیرند. مدیران دولتی خبرنگاران را تحقیر و تهدید می کنند. در واقع  ظاهرا و باطنا این مدیران نالایق روحانی به شکار حامیان روحانی و خبرنگاران هم جناحش آمده اند و ماموریت دارند حامیان روحانی را از وی جدا کنند و با حذف و کنار زدن ، نقش آنان را از اظهار نظر و تصمیم گیری های کلان در استانها و شهرستان ها کم رنگ کنند. این مدیران حتی بر خلاف قانون مطبوعات و اصل 24 قانون اساسی، با خبرنگاران رسانه ها برخورد نموده و عاملی برای فشار رسانه های خبری تبدیل شده اند.

تا بدین وسیله بیشترین ضربه به روحانی و دولت وی و سیاست هایش بزنند. این مدیران ناشایست و فرمانداران فرصت طلب قبل از انتصاب خود ، با فرصتی طلبی خود را به جناح اصلاح طلب و تیم انتخابی وی در استانها وصل کرده و آخر با انواع سفارشات و نفوذی های چاپلوسانه و ریاکارانه میز مدیریتی کلان را در شهرستان ها و مراکز استانها تصاحب کرده اند.
 
جا دارد رئیس جمهوری تا فرصت از دست نرفته و حامیان واقعی اش  از وی جدا نشده اند از طریق وزارت کشور اقدام به تغییر چنین فرمانداران و مدیران نالایق خود بنماید. نباید آقای روحانی از این امر مهم غافل شود و یا بی تفاوت از روی چنین مسئله مهم عبور کند چرا که  اگر امروز  روحانی، فرصت را از دست بدهد ، مطمئن باشد که 4 سالی دیگر برای او پیش بینی نمی شود و مطمئن باشد که اصلاح طلبان واقعی که هزینه های زیادی هم در راه اصلاح طلبی داده اند ، از وی جدا خواهند شد و برای تداوم اصلاحات در ایران برای ایران فردا تصمیمات جمعی دیگری اتخاذ خواهند کرد و صد البته با این شرایط کاندیدای اصلاح طلبان در دور بعد شخص روحانی نخواهد بود. چرا که به قول یک ضرب المثل شیرین فارسی؛ « به عمل کار بر آید به سخندانی نیست.»

این را هم باید بدانیم که ملت ایران با توجه به هزینه های زیادی که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی پرداخت کرده اند و بخاطر وعده های دروغین مشکلات و بحرانهای زیادی را پشت سر گذاشته اند با هیچ کس و گروهی تعارفی ندارند و مطمئنا ملت ایران امروز ، ملتی دیروز نیست و آگاهی سیاسی این ملت صد البته فرق کرده و این ملت موشکافانه عملکردها را مشاهده و بررسی و قضاوت خواهند کرد چرا که همانا بهترین قضاوت کنندگان ، ملت  هستند و عملکرد روحانی و دولت وی را نیز قضاوت خواهند کرد.

هر چند نگارنده این سطور از حامیان درجه یک و یکی از مبلغان رسانه ای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود و عملکرد کلی دولت را در سطح کلان خوب ارزیابی می کند اما عملکرد دولت را در سطح استانها و شهرستان ها بسیار ضعیف گزارش می دهد و از این حیث به دولت و سیاست های اعمال شده اش در شهرستانها و نیز به عملکرد منفی  فرمانداران انتقاد شدید دارد و این امر مهم را یک بحران مدیریتی در سطح منطقه و ملی ارزیابی می کند و از شخص روحانی خواستار تغییر و اصلاح بحران مدیرتی در شهرستان است چرا که به اعتقاد وی مردم شهرستان ها به شدت از عملکرد مدیران جدید روحانی ناراضی اند و اعتراض دارند.