هارای نیوز

خبری - تحلیلی

هارای نیوز:‌ دلایل طرح استیضاح وزیر نیرو چیست؟

+0 به یه ن / بپسند

تابستانی سخت درانتظار ساكنان ساختمان شیشه‌ای

دلایل طرح استیضاح وزیر نیرو چیست؟

هارای نیوز :‌ آرامش مقطعی چیت‌چیان و گذر وی از رود خروشان استیضاح بهارستان نشین‌ها عمری طولانی‌ نداشت؛ چیت چیان اولین وزیر نیرویی نیست كه در مرز استیضاح قرار دارد و با درنظرگرفتن روند تاریخی استیضاح وزرای نیرو، احتمالا آخرین وزیر نیروی بازخواست شده در مجلس نیز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار هارای نیوز از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح استیضاح چیت‌چیان از اواخر سال گذشته كلید خورده و پس از جذب امضای تعدادی از نمایندگان و سپس منتفی شدن استیضاح در اواخر اردیبهشت ماه، كمتر از یك ماه بعد، اكنون مدتی است كه بار دیگر موضوع استیضاح این وزیر دولت یازدهم در مجلس مطرح شده است.

در حال حاضر شاید بتوان گفت كه اصفهان پیشروترین استان در پیگیری استیضاح وزیر نیرو است و در پی آن آذربایجان غربی نیز دریاچه ارومیه را لكه‌ای بر عملكرد وزارت نیرو می‌داند.

در شرایطی كه هر روز ایران بیشتر و بیشتر در اقیانوس خشكی به سمت غرق شدن فرو می‌رود، زنگ هشدار در اكثر مناطق ایران به صدا درآمده و وزارت نیرو به شدت در پی حل بحران آب و برق حداقل در تابستان سخت پیش‌رو است.

یكی از چالش های اساسی دست به گریبان وزارت نیرو نیز در این روزها موضوع تكراری دریاچه ارومیه است؛ با آغاز به‌كار دولت یازدهم در نخستین جلسه هیات دولت، بر اهمیت نجات فوری دریاچه ارومیه تاكید شد گرچه دریاچه ارومیه همواره به عنوان نمونه ای از وضعیت تالاب‌های كشور نام برده می‌شود و بر این اساس در بسیاری از حوضه ها عملیات احیاء و نجات بخشی باید صورت گیرد كه از جمله حوضه زاینده رود نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

با وجود آن‌كه هنوز بیش از 10 ماه از عمر تصدی‌گری چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو در دولت یازدهم نمی‌گذرد، موضوع داغ استیضاح او تاكنون دو بار به طور جدی روی میز گزینه‌های مجلس‌نشینان قرار گرفته است.

در این راستا می توان به نارضایتی برخی نمایندگان خواهان استیضاح از جمله حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد كه اخیرا خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح وزیر نیرو در مجلس شده است.

همچنین نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در اوایل خردادماه با اشاره به این‌كه با توجه به مشكل استان اصفهان به دلیل كم‌آبی و نبود آب آشامیدنی در این استان، دو ماه است طرح استیضاح وزیر نیرو تحویل هیات رییسه شده، گفت: استان اصفهان در حال نابودی است و مردم با مشكل شدید آب مواجهند.

به گفته موسوی لارگانی، كشاورزان به نان شب‌شان محتاجند و مردم آب آشامیدنی ندارند، از این‌رو لازم است فكر اساسی برای اصفهان صورت گیرد.

این در حالی است كه رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تشویق نمایندگان برای پیگیری بی‌آبی اصفهان پیش از این اظهار حمایت از نمایندگان استیضاح‌كننده چیت‌چیان كرده بود.

همچنین نماینده مردم لارگان ضمن تذكر به وزرای جهاد و نیرو درباره خشكسالی اصفهان هشدارداده بود كه اصفهان در حال نابود شدن است.

سید ناصر موسوی لارگانی با درخواست از باهنر برای اعلام وصول استیضاح نمایندگان و با تاكید براین‌كه درباره استیضاح وزیر نیرو جلسات زیادی برگزار شده است، گفته بود كه اگر نمایندگان می‌خواستند قانع شوند تابحال قانع می‌شدند.

چیت‌چیان موجب افزایش خشكی دریاچه ارومیه شده است

نماینده مردم ارومیه نیز با درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو در روزهای گذشته، تاكید می كند كه وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلكه بدتر هم شده است و باید استیضاح وزیر توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

نادر قاضی‌پور با اشاره به این كه استیضاح وقتی قابل طرح است كه با امضای 10 نفر تقدیم مجلس شود، گفت: در 27 فروردین 93 استیضاح وزیر نیرو به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است و با توجه به برگزاری جلسات متعدد متقاضیان قانع نشدند.

این نماینده با ابرازنگرانی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه اصرار دارد كه وزیر در پست جدید نه تنها اقدامی انجام نداده بلكه موجبات افزایش خشكی دریاچه ارومیه را نیز فراهم كرده است.

قاضی پور تاكید دارد كه در حال حاضر چند متر مكعب آب به طور سالانه از تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها خارج شده و به كشورهای همسایه می‌رود در حالی كه وزیر می‌تواند در طول مدت 3 ماه آب را انتقال دهد اما عمدا این كار رانكرده است.

این نماینده مجلس همچنین تاكید دارد كه استیضاح چیت‌چیان به علت عدم رسیدگی به آب شرب سراسر كشور، آبهای مرزی و غیره باید اعلام وصول شود.

قاضی‌پور همچنین در جلسه ای دیگر خطاب به ابوترابی گفت: ما استیضاح وزیر نیرو را می‌خواهیم شما اجازه دهید این استیضاح اعلام وصول شود؛ باور كنید استیضاح سیاسی نیست.

وی تاكید می كند كه نمایندگان اكثر استان‌ها مانند اصفهان، خراسان شمالی، كردستان و ... نیز استیضاح وزیر نیرو را درخواست دارند و این استیضاح باید انجام شود.

استیضاح وزرا حق مسلم نمایندگان است

اما درحالی كه تنها چهار روز از تابستان سخت 93 برای وزارت نیرو سپری شده است،‌نمایندگان مجلس با جدیت بیشتری موضوع استیضاح وزیر نیرو را پیگیری می‌كنند.

نماینده مردم ارومیه امروز (چهارشنبه) با تاكید بر این‌كه استیضاح وزرا حق مسلم نمایندگان است، تصریح كرد: نمایندگان بسیاری از استان‌های كشور استیضاح وزیر نیرو را امضا كرده‌اند. هیات رییسه استیضاح چیت‌چیان را اعلام وصول كند تا وی 10 روز دیگر به مجلس بیاید و در این رابطه پاسخگو باشد. اگر جواب درستی به نمایندگان داد نمایندگان در این باره تصمیم می‌گیرند اما اگر نه، او را عزل می‌كنند؛ چرا كه احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها و مهار رودخانه‌های مرزی خواسته نمایندگان است و نباید این حق را از ما بگیرید.

در واكنش به صحبت‌های قاضی پور، محمدرضا باهنر كه اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: مثل اینكه رییس از ما مظلوم‌تر پیدا نكرده‌اید كه همه یاد استیضاح افتاده‌اند!

نایب رییس مجلس ضمن حساس خواندن استیضاح وزرا برای كشور، رسانه‌ها و محافل سیاسی، خاطرنشان كرد: ما حتما در این باره مذاكره خواهیم كرد و اگر متقاضیان استیضاح قانع نشدند به وظیفه قانونی خود عمل می‌كنیم زیرا همان‌طور كه شما به قانون اساسی سوگند خورده‌اید ما هم به آیین‌نامه و قانون اساسی قسم خورده‌ایم و مكلفیم به وظیفه خود عمل كنیم.

جلسه امروز بهارستان نشینان نیز بدون اعلام وصول استیضاح وزرا به پایان رسید و نمایندگان همچنان به دنبال استیضاح وزرای دولت یازدهم از جمله جهاد كشاورزی، نیرو و علوم هستند. حال با این همه اصرار از سوی برخی استان‌ها باید دید بالاخره وزیر نیرویی كه در 10 ماه دو بار تا مرز فراخوانده شدن به مجلس قرار گرفته است، می تواند بار دیگر نمایندگان را از تصمیم خود منصرف كند یا نه، این درحالی است كه بسیاری از كارشناسان نحوه مدیریت تامین آب و برق در تابستان داغ 93 را از عوامل بسیار موثر بر تصمیم نمایندگان مجلس جهت ادامه یا توقف كار چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو می‌دانند.