هارای نیوز

خبری - تحلیلی

فرمانداران همسو انتخاب می کنیم

+0 به یه ن / بپسند
پاسخ وزیر کشور درباره دستور رئیس جمهور:

فرمانداران همسو انتخاب می کنیم

هارای نیوز : هرچند که وزیر کشور ترجیح می دهد از سیاست نگوید اما مساله فرماندارانی که فرمان نمی برند، معضل جدی وزارت کشور در ماه های اخیر شده بود...
هرچند که وزیر کشور ترجیح می دهد از سیاست نگوید اما مساله فرماندارانی که فرمان نمی برند، معضل جدی وزارت کشور در ماه های اخیر شده بود. در حاشیه یک نشست اجتماعی بالاخره وزیر کشور پس از ماه ها به چند سوال پاسخ داد و از فرمانداران گفت. بعد از موضوع انتخاب استانداران که مخالفان دولت هنوز هم معتقد هستند با نظر وزیر کشور انتخاب نشده بودند حالانوبت به فرمانداران رسیده است: فرماندارانی که برخی از آنان یادگار دولت پیش بودند و برخی از آنان با وجود جدید بودن شان آنچنان مدافع سیاست های دولت نبودند.

 با این وجود پس لرزه های عملکرد این فرمانداران آنقدر بالاگرفت که کار به نشست خبری رییس جمهور نیز کشیده شد : نشستی که در آن روحانی به وزیر کشور دستور داد فرمانداران غیرهمسو با سیاست های دولت را برکنار کند. عبدالرضا رحمانی فضلی نیز روز گذشته در حاشیه یک نشست اجتماعی به «اعتماد» وعده داد که فرمانداران همسو با دولت را انتخاب کنند و بر شرط قرابت فرمانداران به برنامه های دولت نیز توجه جدی داشته باشند. رییس جمهور دستور داد و صحبت های روز گذشته وزیر کشور نشان داد که ظاهرا برنامه وزارت کشور برای تغییر وزیر کشور باقی مانده آن هم متناسب با سیاست های دولت جدی است.

وزیر کشور آمار رسانه ها در مورد فرمانداران تغییر نیافته را قبول ندارد، می گوید برای تغییر فرمانداران برنامه دارد و بیشتر آنها را تغییر داده است. او در پاسخ به سوال «اعتماد» در این مورد که با توجه به دستور رییس جمهور برای کنار گذاشتن استانداران، فرمانداران و بخشداران غیر همسو با دولت، وزارت کشور چه برنامه یی برای این کنار گذاشتن دارد، گفت: من از سوالی که در نشست خبری اخیر در مورد فرمانداران از آقای رییس جمهور شد، متعجبم. در این نشست گفته شد که تنها 45 درصد فرمانداران تغییر کرده اند، این در حالی است که از 430 نفر فرماندار داخل کشور حدود 340 نفر جابه جا شده اند که البته در بین فرمانداران نیز برخی حفظ شده اند. وی ادامه داد: برخی از فرمانداران جابه جا و بخش زیادی عوض شده اند که یکی از ویژگی های این مرحله از انتخاب فرمانداران رویکرد برگزیدن فرمانداران از داخل وزارت کشور بوده است.

وزیر کشور اما ظاهرا برنامه های جدی برای انتخاب فرمانداران دارد و در تشریح این برنامه ها گفت: قبلا70 درصد فرمانداران از بیرون وزارت کشور بودند ولی اکنون بیش از 70 درصد از فرمانداران از داخل وزارت کشور هستند. رحمانی فضلی تصریح کرد: انتخاب فرمانداران از داخل وزارت کشور به این خاطر انجام می شود که این افراد دارای انگیزه، تجربه و آموزش پذیری های لازم هستند. رحمانی فضلی اما ظاهرا با نظر رییس جمهور در مورد انتخاب فرمانداران همسو موافق است و به نوعی با این پاسخ به آن لبیک می گوید. وی اضافه کرد: دولت باید مدیرانی در حوزه های سیاسی و حاکمیتی همچون فرمانداری ها داشته باشد که بیشترین قرابت را نسبت به برنامه های قوه مجریه داشته باشند. وزیر کشور توجه به برنامه های دولت تدبیر و امید را یکی از علل انتخاب فرمانداران دانست و گفت: ما ضمن اینکه شرایط عمومی را مدنظر قرار می دهیم بر شرط قرابت فرمانداران به برنامه های دولت نیز تاکید داریم.

رییس جمهور در نشست خبری چند هفته پیش خود در مورد این فرمانداران غیرهمسو گفته بود: «به استاندارهای محترم توصیه می کنم اگر مواردی از فرمانداران یا بخشداران هست که معتقد به راه دولت و مجری چارچوب ها و برنامه های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند برای تغییر آنها اقدامات لازم را انجام دهند». ساری، اصفهان، بروجرد، کرمان و بوشهر از شهرهایی بوده اند که با وجود فرمانداران غیرهمسو در آنها در ماه های اخیر مشکلات زیادی به وجود آمده است. لغو جلسات سخنرانی، همایش ها و حملات گسترده و سازمان یافته نیروهای خودسر در ماه های اخیر به شخصیت ها و برنامه ها تنها بخشی از مشکلات و تبعات حضور فرمانداران غیرهمسو بوده است. با این حال آمدن فرمانداران همسو چندمین وعده وزیر کشور است. بنا بود احزاب جان دوباره بگیرند و خانه احزاب احیا شود اما ظاهرا ترجیح اصلی وزیر کشور این است که به مسائل اجتماعی بپردازد.
   
مشخص نیست که آمدن فرمانداران همسو با دولت به عنوان چندمین وعده وزیر کشور همچون وعده های دیگر به فراموشی سپرده می شود یا آنکه این بار با توجه به تاکید جدی رییس جمهور محقق می شود. عبدالرضا رحمانی فضلی حالاعلاوه بر مشکلات ریز و درشتی که در این وزارتخانه دارد با خلاحضور دو معاونش نیز روبه رو است. خلئی که ظاهرا با توجه به خنثی بودن او در حوزه سیاست داخلی به وقوع پیوسته است.
--------------------------- منبع خبر : http://salameno.ir  -------------------------------------

[...]