هارای نیوز

خبری - تحلیلی

اعلمی : دولت در دست كارگزاران سازندگی است نه اصلاح طلبان

+0 به یه ن / بپسند

اكبر اعلمی  :

روحانی محافظه كار وازحواریون هاشمی رفسنجانی است / دولت در دست كارگزاران سازندگی است نه اصلاح طلبان


هارای نیوز
:
اكبر اعلمی با بیان اینكه از اشتباهات اصلاح‌طلبان پس از دوم خرداد این بود كه كارگزاران را برادرخوانده خود و اصلاح‌طلب معرفی كردند، گفت
: كارگزاران فرزند خواندگان سیاسی هاشمی رفسنجانی و یكی از احزاب دولت ساخته هستند كه با استفاده از رانت و امكانات وسیع قدرت بوجود آمدند.


به گزارش هارای نیوز ، اكبر اعلمی نماینده مجلس ششم و فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی درباره پدرخواندگی كارگزاران برای اصلاح‌طلبان اظهار داشت: شخصاً در جائی ندیده و نشنیده‌ام كه حزب كارگزاران برای خود از عنوان پدرخواندگی سیاسی جبهه اصلاحات استفاده كرده باشند هرچند كه در مواردی برای فرزندان سرراهی جبهه موسوم به اصلاحات كه فاقد هویت و سابقه سیاسی اصلاح طلبانه‌ای هستند عملاً نقش پدرخواندگی را ایفا كرده‌اند.


*  كارگزاران فرزند خواندگان سیاسی هاشمی رفسنجانی هستند

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینكه در واقع كارگزاران خود فرزند خواندگان سیاسی هاشمی رفسنجانی و یكی از احزاب دولت ساخته هستند تصریح كرد: این حزب در اوایل دهه 70 با انگیزه اولیه گنجاندن 5 نفر از طرفداران رئیس جمهور وقت در لیست انتخاباتی جامعه روحانیت و با محوریت یك خانواده نوعاً كرمانی و هدایت و حمایت آشكار و پنهان آقای رفسنجانی رئیس جمهور وقت و به منظور تثبیت و تحكیم قدرت و نفوذ ایشان و خودشان بعنوان كارگزاران دولت هاشمی و با استفاده از رانت و امكانات وسیع قدرت بوجود آمد.


* كارگزاران بدون حمایت هاشمی محلی از اعراب ندارد

وی با اشاره اینكه حزب كارگزاران بدون اینكه از منشور سیاسی خاصی برخوردار و یا در مقام دفاع از منافع و حقوق مردم باشند این حزب را تشكیل دادند افزود: اگر از دو یا سه نفر از افراد منصوب یا نزدیك به كارگزاران كه از نیروهای ارزشمند و دارای سابقه روشن هستند صرف‌نظر كنیم، كارگزاران اغلب افرادی كاسب‌كار سیاسی محسوب می‌شوند كه شخصیت حقوقی و هویت سیاسی كنونی خود را مرهون هاشمی‌رفسنجانی هستند و بدون حمایت وی محلی از اعراب ندارند و البته پس از نفوذ در دولت خاتمی هم اكنون كم و بیش مستظهر به حمایت‌های آقای خاتمی و حواریون ایشان هم هستند.

اعلمی اظهار داشت: بدلیل همین فقدان هویت سیاسی لازم و خنثی بودن اكثریت گروه كارگزاران، آنها این امكان را یافته‌اند تا متناسب با شرایط زمانی تغییر حالت داده و مانند مومی به هر شكلی درآیند.

این فعال اصلاح‌طلب تاكید كرد: اگر از دو سه شخصیت استخوان‌دار نزدیك به این حزب صرفنظر كنیم، بقیه اعضای كارگزاران علیرغم تعداد كم عُده و عِده خود و تنها بدلیل برخورداری پشتوانه ای بنام هاشمی، موج‌سوارانی هستند كه كاسبكارانه بیشترین سهم را در قدرت چه در زمان هاشمی، چه در زمان خاتمی و چه در زمان روحانی از آن خود كرده‌اند .

وی ادامه داد: متاسفانه این حزب در بسیاری از موارد هم منویات گروهی و شخصی خود را بر هر سه دولت تحمیل كرده اند بدون اینكه هزینه فعالیت های سیاسی را مانند دیگران بپردازند.


* اشتباه اصلاح‌طلبان معرفی كارگزاران به عنوان اصلاح‌طلب بود

این حقوق‌دان یادآور شد: یكی از اشتباهات اصلاح‌طلبان پس از دوم خرداد هم این بود كه كارگزاران را برادرخوانده خود محسوب و آنها را بعنوان اصلاح‌طلب به جامعه معرفی كرد و در نتیجه آنها هم با نفوذ در جبهه موسوم به اصلاحات باعث انحراف این جبهه از مسیر واقعی اصلاحات كه باید برگرفته از نه بزرگ مردم به وضع موجود آنروز بود و كارگزاران خود در پدید آمدن آن نقش موثری داشتند شدند و همین امر باعث شد تا دوباره مردم دچار سرخوردگی شده و در انتخابات سال 84 در دام پدیده ای مثل احمدی نژادی افتادند كه هیچ شناختی از او نداشتند و بر سرما و كشور آن آمد كه نباید می آمد.


* سه دلیل حیات یافتن مجدد كارگزاران

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال كه حیات یافتن حزب كارگزاران در دولت یازدهم ناشی از ضعف اصلاح‌طلبان است یا نزدیكی آنها به دولت روحانی، آنرا ناشی از سه عامل برشمرد و گفت:

اولین دلیلش این است كه حزب اعتدال و توسعه به ریاست آقای روحانی و همچنین حزب كارگزاران هردو فرزند خواندگان آقای هاشمی هستند كه به توصیه ایشان یكی در سال 74 و دیگری در سال 78 اعلام موجودیت كردند.


* روحانی از حیث سیاسی از ابتدای انقلاب جزء حواریون هاشمی بوده است

نماینده دوره‌های ششم و هفتم مجلس با بیان اینكه از طرفی آقای روحانی پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را بیش از هرچیز مرهون ردصلاحیت آقای هاشمی و حمایت وی از خود می‌داند در تبیین دلیل سوم افزود: روحانی از حیث سیاسی هم از ابتدای انقلاب جزء حواریون آقای هاشمی بوده و قبل از رئیس جمهور شدنش هم از دستیاران ویژه وی محسوب می شد و دلبستگی و ارادت خاصی به آقای هاشمی دارد.

این وكیل پایه یك دادگستری برهمین اساس تصریح كرد: بنابراین همین سه دلیل كافیست كه در دولت روحانی كارگزاران كه كم و بیش جزء گروه های محافظه كار و میانه رو تلقی می شوند از حیات سیاسی دوباره برخوردار گردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: عدم حضور اصلاح طلبان در كابینه روحانی را هم نباید به حساب ضعف آنان گذاشت بلكه این امر می تواند ناشی از روحیه محافظه كارانه آقای روحانی و عدم تمایل وی به پرداخت هزینه حضور اصلاح طلبان و همچنین ضعف و یا عدم تمایل پدرخوانده جریان رسمی موسوم به اصلاح طلب به لابی با روحانی جهت نفوذ دادن عوامل خود در دولت یازدهم باشد.


* نقش‌آفرینی كارگزاران و جریانات سیاسی خنثی در انتخابات آینده

وی درباره پشتوانه‌های فكری و سیاسی حزب كارگزاران و محوریت آنها برای انتخابات آینده نیز اظهار داشت:از یك‌طرف باتوجه به نقش كارگزاران در دولت یازدهم و دسترسی آسان‌تر آنان به وزارت كشور، استانداران و فرمانداران و بخشداران و هیات های اجرائی و از طرف دیگر بدلیل برخورداری این گروه از روحیه محافظه كارانه و حساسیت كمتر شورای نگهبان نسبت به آنها و مهمتر از همه بدلیل ردصلاحیت شدن احتمالی چهره های شاخص اصلاح طلب در انتخابات و دوری جستن مردم از كاندیداهای جریان اصولگرا و اقتدارگرا پیش بینی می كنم كه جریانات سیاسی خنثی و نزدیك به دولت نقش بیشتری در انتخابات آینده مجلس خواهند داشت.

اعلمی در عین حال تاكید كرد: البته نباید این موضوع را به حساب قابلیت و پشتوانه فكری و سیاسی این جریان (كارگزاران) گذاشت.

 


آچار سؤزلر : دولت,