هارای نیوز

خبری - تحلیلی

نماینده مردم مرند و جلفا : بنده به عنوان مدعی العموم به پرونده فرهنگیان ورود خواهم کرد

+0 به یه ن / بپسند

باز نشر این گزارش / تاریخ نشر : 31 خرداد 1393

نماینده مردم مرند و جلفا در یک نشست خبری با خبرنگاران محلی:


بنده به عنوان مدعی العموم به پرونده فرهنگیان ورود خواهم کرد


هارای نیوز - دکتر حسن نژاد در گفگوی ویژه خود با خبرنگاران محلی زوایای دیگری از برخوردهای مصلحتی با پرونده فرهنگیان را افشا کرد و گفت :آموزش و پرورش ، اداره تعاون، اداره ثبت ، ناظران فرمانداری و دادستانی، هیئت مدیره فرهنگیان مقصران اصلی بحران هستند.

به گزارش خبرنگار ما
نماینده مجلس با افشای یک وام 5 / 6 میلیاردی در تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند به یک نفر گفت: به یک فرد 6 میلیارد و 500 میلیون تومان وام داده اند در قانون ما از 5 میلیون تومان به بالا وام قرض الحسنه وجود ندارد و اینها خلاف قانون بانکی اساسنامه را امضا و تایید کرده اند. من گفتم آقا چرا این  وام ها را پرداخت کرده اید؟

حسن نژاد در پاسخ به بحران شرکت تعاونی فرهنگیان مرند که هنوز پس از گذشت یک سال در عمل حل نشده باقی مانده است و هنوز 34 هزار نفر به سپرده خود دسترسی ندارند و هیچ بانکی عملا حاضر به پرداخت آن نیست؛ گفت: مشکل فرهنگیان به هیچ وجه ، بانک سرمایه نیست و مباحث را خلط نکنیم ، بانک سرمایه از بهمن ماه مطرح شده در حالی که فرهنگیان 11 سال است که آمده و از اول شهریور سال گذشته به مشکل برخورد کرده  و هیچ ربطی هم به انک سرمایه ندارد.


موسسه فرهنگیان ؛ خیانت در امانت...!

عضو شورای پول و اعتبار راه حل  قانونی مشکل فرهنگیان را به طور شفاف اعلام کرد و گفت: برای حل اینگونه موسسات راه حل قانونی شان کاملا مشخص است یک موسسه ای که از ملت پول می گیرد پول آن سپرده است و معنای سپرده یعنی امانت و این پول را من در اختیار موسسه گذاشته ام و هر موقع که خواستم می توانم بردارم. و هیئت مدیره و بانک موظف است در جا پول مرا تامین کند و اگر غیر از این باشد خیانت در امانت است.

حسن نژاد با تشریح راه حل قانونی فرهنگیان اظهار نمود: راه حل قانونی حل مشکل فرهنگیان شکایت به قوه قضاییه، بعد شرکت را ورشکست اعلام کردن و از طریق فروش دارایی های آن پول ملت را پرداخت کردن است. ( این مشکل ) نه به حسن نژاد و نه به حسین نژاد و نه به دیگری ارتباط ندارد.

وی در کنار راه حل قانونی مشکل فرهنگیان افزود: در کنار این ( راه حل قانونی ) کمک به ملت وجود دارد که هم وظیفه نماینده ، هم وظیفه حاکمیت و  هم وظیفه خود ملت هست و تنها وظیفه مدیران نیست. در حدود یک سال قبل، هیئت مدیره فرهنگیان به پیش من آمدند و به بنده یک تراز مالی دادند و بنده گفتم شما ورشکسته هستید. اگر یک نفری هست که می  خواهد این موسسه ادغام شود شما درجا واگذار کنید.

نماینده مردم مرند و جلفا در ادامه گفت: طبق معمول مجمعی برگزار شد و شیرینی دادند و کف دست زدند اما نماینده اصلا دعوت هم نشد! تا به مشکل برخورد کرد طبق معمول باز نماینده همه کاره شد چون که در مشکلات نماینده همه کاره است اما افتتاحیه ها و ... مال دیگر مسئولان است.

حسن نژاد با تشریح روند مباحث ادغام تعاونی اعتبار فرهنگیان افزود: به بانک ملی و به بانک رسالت تکلیف کرده بودند که هیچکدام به زیر بار نرفتند چون نزدیک 160 میلیارد تومان پول است و شوخی نیست. به بانک مهر ایران تکلیف کردند که بنده در آن موقع ورود پیدا کردم ،  همزمان ما با بانک سرمایه وارد شدیم  و مدیرعامل آن آقای بخشایش بود. بانک سرمایه گفت، آقا شما این را ( فرهنگیان ) را منحل کنید و هیئت تسویه تشکیل دهید و من یک دفعه آن را می خرم و تمام می کنم و تا تاریخ  29 / 10 / 1392 این اتفاق افتاد.


شورای تامین فاقد اختیار قانونی است و نمی تواند شعبه بانکی را ببندد

عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: من با این موضوع که چه کسی مصاحبه کرده کاری ندارم آمدن بانک سرمایه  هم با بنده بود و حذف کردن بانک سرمایه  هم با بنده و به هیچ کس ارتباطی ندارد رک و پوست کنده این را بنویسید نه شورای تامین یک بانک را می  تواند شعبه اش را ببندد و نه می تواند شعبه باز کند قانون هست و حساب و کتاب.


اگر بانک سرمایه باعث دلخوری مردم شده من عذرخواهی می کنم

وی با اشاره به نبود اختیار قانونی شورای تامین در خصوص ورود به مسائل بانکها گفت: اگر شورای تامین می تواند شعبه بزند خواهش من  این است که بیاید از فردا شعبه بانک صنعت و معدن را در مرند بزند یا اگر می توان شعبه بانک ملی را ببندد! با ملت باید صادقانه حرف بزنیم و اگر بانک سرمایه باعث دلخوری مردم شده من عذرخواهی می کنم و اگر فردا اتفاق خیری هم بیفتد. آنهم بر گردن من است. بانک سرمایه به هیچ وجه در مرند شعبه ندارد که اصلا بسته شود یا از آنجا جمع شود. این یک باجه است فقط دریافت و پرداخت و زیر نظر تبریز کار می کند.

حسن نژاد افزود: من به شما می گویم که بنده عضو شورای پول و اعتبار هستم بانک سرمایه در مرند دارای شعبه نیست شما می توانید بروید از آنها بپرسید که اینجا شعبه نیست پس این تابلو چیست؟ موسسه صالحین چند وقت پیش تابلویش جمع شده و وجود هر تابلو ، دلیل بر این نیست که حتما اتفاقی در آنجا رخ داده است. 

وی با بیان تعهدات بانک سرمایه تصریح کرد: بانک سرمایه تعدهش این بوده که در اولین گام موسسه منحل می شود هیئت تسویه به قیمت کارشناسی ساختمان را تحویل و به بانک سرمایه به فروش می رساند و بانک سرمایه در محل موسسه شعبه می  زند و یک حساب مشترک بازگشایی می شود و پولها به آن حساب وایز می شود چه پول نقدی و چه اقساطی که اخذ می شود.  بانک سرمایه از طریق آن پول به حساب تزریق می کند و از محل آن اعتبار حساب جاری پول مردم را پرداخت می کند  و نرخ سود آن را 14 درصد بنده گفتم حساب کنند و چون مردم سهامدارند این توافق ما با بانک سرمایه بوده است.

نماینده مرند و جلفا در ادامه علت خروج بانک سرمایه از نهایی شدن ادغام گفت: بانک سرمایه  آمد شروع کرد و کد شعبه را اخذ نمود کد شعبه یک بحث است و کد حسابداری بحث دیگر. تا کد حسابداری نباشد شعبه نمی تواند راه بیفتد چون شعبه به بانک وصل نمی شود. اینها که آمدند ساختمان را معرفی کنند و کروکی را بگیرند و کد حسابداری را اخذ کنند متوجه شدند که این ساختمان دارای حکم تخریب است و بحث ماده صد آن و اصلا این ساختمان وجود خارجی ندارد و وقتی بانک سرمایه این موضوع را مشاهده کرد در هینجا متوقف شد.

وی با بیان تغییر مدیرعامل بانک سرمایه که یکی از دلایل عدم نهایی شدن ادغام مطرح بوده است، گفت: در همین حال مدیر عامل بانک سرمایه عوض شد و بجای وی آقای درخشنده آمد. بعد از گذشت تقریبا 40 روز به بنده خبر رسید که اصلا هیئت تسویه ثبت نشده است چرا ثبت نشده است. گفتند که برای انحلال آن باید مجوز بانک مرکزی باشد. 

نماینده مرند و جلفا در ادامه با اشاره به وضعیت هیئت تسویه اظهار داشت: در 12 اسفند 92 عملا هیئت تسویه ای نبود که قراردادی که امضا شده بود خلاف قانون است که گفته بودند ما کارهای مان را تمام کرده ایم و به عنوان هیئت تسویه به تهران آمده ایم در حقیقت هیئت تسویه ای در کار نبوده است. وضعیت مبهم ساختمان ، هیئت تسویه ناقص و غیرفعال و یک نفر هم از هیئت تسویه انصراف داده بود و اداره ثبت هم ثبت نکرده بود و مدیر عامل هم عوض شده بود و ما به خاطر دلایل بحث امنیتی به آنها گفتیم بیایید شما باجه تان را بزنید و لااقل با پول خودمان پولهای خرد را تسویه کنید تا آن اعتمادی که در مردم خلق شده است و در شب عید منجر به اختشاش نشود. و این هم باجه بانک سرمایه که نمی توانست حساب باز کند و زیر نظر تبریز بوده  و فاقد کد حسابداری و شعبه در مرند  بوده است و نمی تواند بر روی دفترچه تان شعبه مرند را بزند.

حسن نژاد افزود: بعد از عید مشکلی که پیش آمد نرم افزاری که حالا همانطور که می گفتند وابسته بود به برخی از اعضای هیئت مدیره که قرار داد بسته بودند، بکاف نداد! یعنی بعد از عید شما می توانستید حساب باز کنید اما نمی توانستید ثبت کنید چرا که سیستم نرم افزاری آن کاملا از بین رفته بود و این مسائل باعث شد بانک سرمایه نتواند سرویس ارائه ارائه کند و منجر به ایجاد اختشاشات شد.

عضو شورای پول در ادامه تصریح کرد:  بنده در تهران از بانک مرکزی وقت گرفتم و قرار شد موسسه فرهنگیان را به موسسه میزان واگذار کنند!

وی در ادامه افزود: در حین پیش آمدن  این اختشاشات بنده از بانک مرکزی وقت گرفتم و جلسه گذاشتم، آقای فرماندار هم به تهران آمد و با موسسه میزان صحبت کردیم و تقریبا حرف هر دوتای مان این بوده که اگر بانک سرمایه را کلا برداریم و موسسه میزان را به جای آن قرار دهیم باز اختشاشات پیش خواهد آمد. بنده گفتم بانک سرمایه را متعهد کنیم به تعهدات خود پایبند باشد و موسسه میزان که می  خواهد به ما خدمت کند موسسه شفامهر را بردارد وآن را سر و سامان دهد.

حسن نژاد  افزود: با این وضع و اوضاع بود که مصوبه بواسطه  قوه قهریه به اداره ثبت رسید نه در اینجا فعلا بحث ساختمان هست و نه بحث های دیگر. مصوبه آمد در اردیبهشت ماه بود که من می خواستم به مکه بروم و این بحث ها بود با بانک سرمایه صحبت کردیم گفتند آقا تا شما از مکه برگشتید ما کار را تمام می کنیم و بنده 13 اردیبهشت ماه رفتم و 23 از مکه برگشتم.

این نماینده مجلس با اشاره به اغتشاشات بحران فرهنگیان اظهار داشت : در این وضع و اوضاع اغتشاشات و اعتراضات زیاد شده بود. یکی از روحانیون عزیز ما به این موضوع ورود پیدا کرده که هزینه اش زیاد بوده است.

وی با اشاره به سرپیچی های هیئت مدیره در برابر تعهدات خود گفت: رک و پوست کنده می گویم، آقا من دیدم که اینها در هیئت مدیره مصوب کرده است که از اعتبار حساب جاری 5  میلیارد تومان  پول پرداخت کنند. مبلغ زیادی هم نبوده من به این موضوع اعتراض کردم و گفتم اگر قرار باشد 5 میلیارد، میلیارد تومان ما پول گدایی کنیم به جایی نخواهیم رسید و کسانی که در بانک سرمایه با ما قرار داد بسته بودند عوض شده بود.

حسن نژاد با اشاره به گرفتار شدن خود در حل بحران فرهنگیان و تغییر و تحولات فوریتی در جلفا افزود: در این حین به من خبر رسید که در جلفا 2 تا معاون فرماندار و یک بخشدار عوض شده به استاندار زنگ زدم و اعتراض کردم و گفتم آقا حساب و کتاب دارد مردم نماینده دارند،  گفتم که اگر شما برای خودتان ( مدیران ) را انتخاب می کنید خب! انتخاب کنید اما نه اگر برای مردم انتخاب می کنید باید با نماینده مردم صحبت کنید و نظر نماینده را جلب کنید. آقای استاندار به من گفت آٔقا شما این تغییر و تحولات مدیران را ول کنید فعلا ما درگیر فرهنگیان شما هستیم و من ( استاندار ) زنگ زده ام به آقای سیف؛ رئیس بانک مرکزی و با وی درگیر شده ام، خودتان ورود کنید ، اوضاع شهر هم خراب است. وی افزود:شفا مهر هم کاملا جانانه به جلو آمده و مدیرعامل آن گفته آقا من حاضرم کل زندگی ام را بفروشم تا مشکل را حل و بدهی مردم را پرداخت کنم.

وی با اشاره به پشنهاد جلسه شورای تامین برای حل مشکل افزود:  بنده گفتم اگر شما می خواهید موضوع را حل کنید شما جلسه شورای تامین را بگذارید و نفراتی که من می گویم دعوت کنید. قائم مقام بانک مرکزی ، معاون وزارت تعاون ( چون فرهنگیان یک شرکت تعاونی است)،  وزارت آموزش و پرورش وصندوق ذخیره فرهنگیان ( چون اینها معلم هستند و آموزش و پرورشی ، تا خودشان بیایند مشکل معلمان را حل کنند) ، مدیران بانک سرمایه و میزان و شاهدان من هم فرماندار و شهردار هستند و آن روز در تهران بودند.

وی علت خروج موسسه میزان از رد ادغام افزود: گویا میزان به اینها زنگ می زند که بخاطر تغییر درصد سود بانکی از خیرش گذشته است. مدیرعامل بانک سرمایه هم گفت من نمی آیم، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان هم گفت خاله ام فوت کرده، نمی توانم بیایم!

وی افزود: از بانک مرکزی آقای خالدی یک نفر کارمند ساده را می فرستد. از وزارت تعاون هم معاونش گفت، یک نفر دارای تام الاختیار می فرستم و من هم گفتم اشغالی ندارد بفرستید بیاید.

وی در اعتراض به اقدام ناشایست رئیس بانک مرکزی می گوید: بنده به آقای سیف زنگ زدم که اگر به من احترام نمی گذارید لااقل به استاندارتان احترام بگذارید برای این موضوع کارشناس که نمی  فرستند!

عضو شورای پول در ادامه در خصوص ادغام شفامهر با بانک رسالت اظهار نمود: واقعیت این بوده که چون بانک رسالت، شفامهر را تمام کرده بود و به شورای تامین هم ارتباطی ندارد و بانک مرکزی به بانک سازمان اقتصاد اسلامی پیشنهاد داده بود و گفته بودند که اگر سازمان اقتصاد اسلامی قبول نکند به بانک رسالت می دهیم بنده زنگ زدم شما فرض کنید بانک اقتصاد اسلامی قبول نکرده چون که تفاهم نامه امضا شده بود.

دکتر حسن نژاد با اشاره به نحوه ترکیب و تشکیل جلسه شورای تامین گفت: خلاصه جلسه تشکیل شد و بنده اعتراض کردم آقا مدیر عامل شفامهر کجاست چون شفامهر مال تبریز است و آن را دعوت کنید که استاندار گفت نمی خواهد بیاید جلسه با حضور اعضای شورای تامین و شخص بنده و آقای حسینی؛ قائم مقام بانک رسالت ، مدیرکل تعاون و کارشناس بانک مرکزی، رئیس شعب استان بانک سرمایه  برگزار شد و بحث های زیادی در آن جلسه مطرح شد. شفامهر هم واگذار شده بود و بحث انتقال دارایی ها و ... در میان  بود.

فرایند خروج بانک سرمایه از ادغام فرهنگیان

وی با اشاره به فرایند خروج بانک سرمایه از ادغام فرهنگیان افزود: وقتی بحث فرهنگیان پیش آمد بنده خودم در آنجا مطرح کردم که آقا چون 4 ماه از تعهدات اینها گذشته است و به تعهدات خود عمل نکرده اند و هیئت تسویه عوض شده اند این قرارداد با بانک سرمایه خود بخود  کن لم یکن تلقی و لغو می شود.


نحوه ادغام فرهنگیان با بانک رسالت

حسن نژاد در خصوص ادغام فرهنگیان با بانک رسالت افزود:  گفتند آقا فرهنگیان را به چه کسی بدهیم ؟، من گفتم این را باید به بانک رسالت واگذار کنیم.

وی افزود:  بانک رسالت هم می دانست که بنده چون به فرهنگیان حساسیت دارم ، گفتند باید برای فرهنگیان خود آقای سیف رئیس بانک مرکزی دستور بدهد و چون بخاطر ادغام این موسسات اینها به بانک مرکزی حدود 500 میلیارد تومان بدهکاربودند و بهره سالیانه آن تقریبا 160 میلیارد تومان می شود اینها می خواهند بگویند که چون بانک مرکزی تکلیف کرده و ما از منابع مرکزی اعتبار آن را برداشتیم و مشکلات را حل کرده ایم و ما به آن بهره نمی دهیم.

وی در خصوص روش اجرای حل بحران گفت: آخر خلاصه گفتند نمی شود ما هم گفتیم آقا در را می بندیم و آقای شریفی رئیس کل دادگستری استان گفت هرکس به بیرون برود بازداشت می شود تا این قضیه حل شود.

حسن نژاد در ادغام فرهنگیان و شفامهر با رسالت نقش کلیدی بازی کرده و می گوید:  من به آقای دکتر رفیعی وزیر تعاون زنگ زدم گفتند آقا شما قبول کنید من هم به شرکتهای تحت تابعه خود دستور می دهم در بانک رسالت سپرده گذاری کنند.

وی وقوع این اتفاقات را اینگونه تحلیل می کند: حال چرا ین اتفاقات می افتد چون بانک سرمایه، شعبه و کد حسابداری نداشت و از عید نوروز تا به بعد  هر کس  که حساب باز می کرد بکاف نمی داد و ثبت نمی کرد و همیشه تراز مالی شان ، منفی می شد و هیچ کس هم نمی خواست با این شرایط در این بانک سرمایه سپرده گذاری کند.

دکتر حسن نژاد در خصوص نهایی شدن ادغام فرهنگیان با رسالت افزود: در اینجا موضوع ادغام فرهنگیان با بانک رسالت تمام می شود و قرارداد قبلی فرهنگیان و  بانک سرمایه لغو گردید. نه ساختمانی و نه ریالی میان فرهنگیان و  بانک سرمایه رد و بدل نشده بود.

وی در مورد امضای تفاهم نامه با رسالت گفت: هفته گذشته روز دوشنبه جلسه گذاشتیم و به یک تراز مالی توافق کردیم و از روز شنبه از تهران می آیند و  تفاهم نامه را  امضا می کنند.

وی در خصوص تفاوت موضوع حل شدن شفامهر نسبت به فرهنگیان افزود: تفاهم نامه شفامهر هفته قبل امضا شده است.  فرهنگیان با شفامهر فرق دارد؛ صاحب شفامهر یک نفر است و می گوید و اگر ندانسته ضرر کرده ام زندگیم را به عنوان وثیقه می سپارم اما قضیه فرهنگیان فرق می کند و 2800 نفر سهامدار دارد و باید حواسمان باشد تا پول سهامدار سوخته نشود و اینها معلم هستند و زندگی شان را گذاشته اند و هیئت مدیره هم تا این حد پول ندارد که بیایند میلیاردها تومان پول مردم را به عهده بگیرد و پرداخت کنند. بخاطر همین قرارداد فرهنگیان با شفامهر فرق می کند.

وی در خصوص نحوه پرداخت پول مردم توسط رسالت اظهار داشت: یک هفته است که این قرارداد در راه مرند و تهران است و ان شاء الله شنبه توافق نامه به امضا می رسد. بعد از این که توافق نامه امضا شد به هیئت امنا می سپارند و اینها می گویند تا یک هفته پول ها را پرداخت خواهند کرد اما همه پولها را نه بلکه زیر 20 میلیون 100 درصد ، 20 میلیون تا 50 میلیون 90 درصد و 50 میلیون تا 100 میلیون ؛ 80درصد پرداخت خواهد شد. ( البته به گفته نماینده فعلا این رقم های بالا نهایی نشده است.)

این نماینده مجلس  در پاسخ به سوال خبرنگاری که کی مردم به پولش خواهند رسید ، می گوید:  5 سال قبل که موسسه اعتبار ایرانیان و وحدت گلستان  ورشکست شده بود مردم هنوز به پول شان نرسیده اند و اگر ما در شهریور ماه به پول خود برسیم خیلی معجزه کرده ایم.

 حسن نژاد با برشمردن عنوان حقوقی مدیران دخیل و موثر در حل مشکل این دو موسسه گفت:  همه در این کار سهیم بودند، فرماندار، استاندار از همه بیشتر و سپاه هم زحمت کشیده است. بقیه را من نمی گویم زحمت کشیده اند چون عملکرد بقیه زیر سوال است و قابل تقدیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی طبق تعهد خود موظف به پرداخت سپرده های مردم در صورت ورشکستگی بانکها هست یا نه ؟، اظهار می نماید:  می گویند پولهای مردم را بانک مرکزی پرداخت کند و این حرفها. من چون در شورای پول و اعتبار هستم و شناخت کاملی با قانون پولی جاری کشور دارم اگر امروز هم بانک ملی نتواند سپرده های مردم را پرداخت کند بانک مرکزی تعهدی ندارد سپرده های ملت را پرداخت نماید و هیچگونه در قانون پیش بینی نشده است که طبق تعهد، بانک مرکزی پول مردم را پرداخت کند.

حسن نژاد در ادامه با اشاره به تلاش های خود در حل این بحران، افزود: عده ای می خواهند این بحران و مشکل را برگردن حسن نژاد بیندازند در حالی که حسن نژاد نه در آنجا قرارداد امضا کرده و نه سپرده باز کرده و نه به کسی تسهیلات داده است. در حالی که حسن نژاد بیشتر از وظیفه وکالتی خود تلاش کرده و منتی هم نمی گذارم انشاء الله هم ( این بحران ) تمام می شود. نمونه فرهنگیان ، شفامهر تبریز است و یک نفر بگوید که برای حل بحران شفامهر نمایندگان تبریز نامه نوشته اند! حالا ما دخالت کرده ایم و از آبروی مان مایه گذاشته ایم، انتظار نداریم کسی از ما تقدیر نماید.

بنده به عنوان مدعی العموم ورود خواهم کرد

وی با اشاره به علت سکوت خود در پاسخ به برخی نارسایی ها گفت: لازم نیست که هیئت مدیره ای که قصور و تخلف کرده است و البته دادگاه مشخص خواهد کرد کتک آن را بنده بخورم. تابحال اگر چیزی نگفته ام و سکوت کرده ام می خواهم ملت به پولش برسند. با دعوا پول بدست نمی آید. من بعد از این که ملت به پولش رسیدند، به عنوان مدعی العموم ورود خواهم کرد چون که این  بحران  9 ماه به مرند خیانت کرده من می توانستم در این 9 ماه با 10 وزیر جلسه بگذارم و برای منطقه امتیاز بگیرم و بجای این رفته ام در شب عید به این و آن اصرار کرده ام تا یک میلیارد تومان به حساب پول واریز کنند تا ملت شیشه ها را نشکند.


پرداخت و دریافت  وامهای کلان میلیاردی بدون سپرده و ضابطه

حال سوالی که در اینجا مطرح است کسانی که خارج از ضوابط و مقررات بانکی وامهای کلان میلیاردی گرفته اند آیا در پرده ابهام قرار خواهند گرفت یا اینها هم باید پاسخگو باشند و آیا از وام گیرندگان وثیقه های معادل یا بیشتر از آن اخذ نشده است و آیا قوه قضاییه نمی تواند از طریق وثیقه وام گیرندگان ورود پیدا کند و پولهای مردم را از آنها بازپس بگیرد و از این طریق سپرده های 35 هزار نفر را پرداخت کند و آیا اصلا اراده قوی برای بازپس گیری وام های میلیاردی و حل بحران وجود دارد و آیا متخلفان در این میان، طبق عدالت و قانون مجازات خواهند شد؟

نماینده مردم مرند و جلفا در پاسخ به این سوال به خبرنگاران می گوید:  کسانی که اساسنامه را خلاف قانون ثبت کرده اند و مدیری که پیشنهاد تصویب اساسنامه را داده، متخلف است و باید رسیدگی شود.

نماینده مجلس با افشای یک وام 5 / 6 میلیاردی به یک نفر گفت: به یک فرد 6 میلیارد و 500 میلیون تومان وام داده اند در قانون ما از 5 میلیون تومان به بالا وام قرض الحسنه وجود ندارد و اینها خلاف قانون بانکی اساسنامه را امضا و تایید کرده اند. من گفتم آقا چرا تا این سقف وام پرداخت کرده اید؟، می گویند آقا در اساسنامه نوشته شده است و منم هم می گویم آقا مگر من می توانم طبق اساسنامه بگویم  فردا تریاک معامله خواهم کرد در حالی که معاملات مواد مخدر قدغن است و شما نمی توانید در اساسنامه خلاف قانون کاری انجام دهید. مگر من می توانم بگویم که آقا اگر سپرده گذاری آمد سر و صدا راه انداخت و گفت پول مرا بدهید و منم با تفنگ بزنم سرش بعد بگویم در اساسنامه نوشته شده است در حالی که شما نمی توانید خلاف قانون را در اساسنامه بنویسید و عمل کنید.

وی با اشاره به عدم پیشگیری تخلفات فرهنگیان توسط مدیران مسئول افزود: در آن زمان از بانک مرکزی هم نامه آمده بود که آقا اینها خلاف قانون هستند و باید جلوشان را بگیرید اما متاسفانه کسی جلویش را نگرفته بود.


آموزش و پرورش ، اداره تعاون، اداره ثبت ، ناظران فرمانداری و دادستانی، هیئت مدیره فرهنگیان مقصران اصلی بحران هستند

وی با افشای  مدیران مقصر و عوامل اصلی و دخیل در این پرونده گفت: خلاصه من در اینجا گفته ام و باز می گویم در اینجا ( پرونده ) آموزش و پرورش مقصراست، اداره تعاون از همه بیشتر مقصر است، اداره ثبت مقصر است که اساسنامه را خلاف قانون تصویب و تایید کرده است. ناظرین اعم از فرمانداری ، دادستانی و مسلما هیئت مدیره مقصر هستند. وی با اشاره به این که اول حق تقدم با پرداخت حق سپرده گذار است بعد تسهیلات ،گفت: در یک روز به یک نفر 900 میلیون تومان تسهیلات داده اند در حالی سپرده یک صد هزار تومانی را پرداخت نکرده بودند اول باید سپرده را پرداخت کرد بعد تسهیلات داد. اگر شما پول ندارید پس چرا تسهیلات پرداخت می کنید؟!


درخواست رسیدگی به تخلفات فرهنگیان در یک دادگاه صالحه

وی با درخواست رسیدگی تخلفات فرهنگیان در یک دادگاه صالحه اظهار داشت: همه اینها باید دریک دادگاه صالحه بررسی و رسیدگی  شود. فعلا اگر ما هم زیاد بر روی آن تاکید نمی کنیم چون که نمی خواهیم بر روی این دعوا، دعواهای زیادی را بیفزاییم و این خوب نیست! و به اندازه کافی اعصاب مردم خرد شده است و به اندازه کافی شهرستان آبستن حوادث است و تحریک افکار عمومی نه تنها خیر نیست بلکه به ضرر شهرستان است. تا این حد ما تخریب شدیم در سایتها و سایر جاها و من بخاطر مصالح عمومی یک کلمه حرف نزدم .

عضو شورای پول و اعتبار بابیان این که این گونه پرداخت تسهیلات میلیاردی خارج از ضوابط بانکداری و پولی است، گفت: طرف آمده یک میلیارد تومان پول سپرده گذاری کرده در حالی بعد از شش ماه بهره اش 180 میلیون تومان می شود، بعدا آمده 2 میلیارد پول برداشت کرده با 4 درصد بهره بانکی و در سال بهره اش 40 میلیون تومان می شود بعد با همان پول برای مدت 5 سال سپرده گذرای کرده با 28 درصد و بهره اش 280 میلیون تومان می شود و ماب التفاوت آن چقدر می شود؟ 240 میلیون تومان یعنی در مدت زمان 5 سال می شود یک میلیارد و 200 میلیون تومان! و بهره 5 سال می شود 200 میلیون تومان. سود و اصل و فرع این پول را به بانک پرداخت می کند و یک میلیارد تومان هم سود می کند. در اینجا یعنی ربا و عملیات ربوی اتفاق می افتد و من پول را 4 درصد می خرم و به 28 درصد می فروشم و در این موسسه اینگونه حسابها خیلی زیاد است.

این نماینده مجلس با بیان این که وثیقه های اخذ شده تقریبا خوب و کامل هستند و با اشاره به این که من نمی خواهم همه چیز را در اینجا باز و افشا کنم، افزود: من که می گویم گله مند هستم بخاطر این کارها گله مند هستم . باید اراده ای در کار باشد. آیا اراده ای هست تا این مشکل حل شود ؟ من وام را با 4 درصد گرفته ام و 28 درصد سپرده گذاری نموده ام و اگر 6 ماه هم عقب بیفتد کلی منفعت دارد!


اعتراض به حذف مصاحبه نماینده ملت از خروجی یک سایت

این نماینده مجلس در اعتراض به حذف مصاحبه اش از خروجی یک سایت گفت: من یک روز در مورد فرهنگیان مصاحبه کردم تا عصر مصاحبه بنده را برداشتند! انواع و اقسام سایتها، وبلاگ ها و پارازیت ها، علیه نماینده این مردم آمده اند، در حالی که من 4 سال نماینده این مردم هستم ! چطور من نماینده که وکیل مردم هستم در عرض یک روز برمی دارند و در مسجد و در خیابان مراسم می گذارند. اصلا کلا هیئت مدیره خودش را کنار می کشد در حالی که باید هیئت مدیره پاسخگو باشد. و اما « اولار ایتیب لر، حسن نژاد بیتیب دی! » .

وی با اشاره به این که مشکل در اینجاست که اراده ای نیست تا مشکل را حل کند! گفت: ( خبرنگاری در اینجا خطاب به نماینده  اعتراض می کند و می گوید: شما با خبرنگار و سایتی مصاحبه می کنید که جرات و جسارت خبرنگاری را ندارد و فورا با یک تهدید الکی! خبر را از خروجی اش بر خلاف اخلاق رسانه ای بر می دارد!)

حسن نژاد در پاسخ می گوید: « در مثل مناقشه نیست! »، حالا بحث این است که اینها وجود دارند و الان 9 ماه است که هیئت مدیره خود را کنار کشیده و اگر در این 9 ماه متخلف ، متخلف نیست آزاد کنید برود پیکار خودش و اگر متخلف است حکمش را صادر کنید!

متخلف از زندان برای نماینده ملت ، خط و نشان می کشد!

نماینده مجلس با انتقاد تند از عملکرد دادگاه در این پرونده افزود: آن روزی که دلدار را دستگیر کرده بودند ، بنده در جریان نبودم!‌ آقای دلدار از زندان به من اس ام اس زده که قانون همورابی است ! و اگر اثبات نکنی تو خودت متهم هستی!؟ آٔقا این چه دادگاهی است که متخلف از زندان برای نماینده خط و نشان می کشد!؟

وی در خصوص کامنت های مصاحبه اش افزود: من یک مصاحبه کردم که 5 دقیقه نگذشته بود 20 نفر کامنت گذاشتند که ما الان با آقای دلدار صحبت کردیم که گفت: من اصلا تلفنی با آقای حسن نژاد صحبتی نکرده ام!

این نماینده مجلس با اشاره به روابط و نفوذ متخلف می گوید: من به شما رک می گویم که بانک مرکزی بندی نوشته و آن را فرستاده و بجای این که بروند در مورد آن تحقیق و تفحص کنند و آنها را احضار  کنند و بگویند که آقا معاونت نظارتی بانک مرکزی اینها را نوشته و شما این تخلفات را انجام داده اید و باید پاسخ گو باشد!  می برند به خودشان می دهند که آقا از شما اینها را سوال خواهند کرد و این اتهامات علیه شما مطرح است تا روز دادگاه  برای انها ادله بیار!



تحلیل خبرنگار هارای نیوز

تحلیل خبرنگار هارای نیوز از وضعیت حاکم بر پرونده فرهنگیان و شفامهر این است که نباید به مردم دروغ وعده داد و باید حقیقت را به مردم گفت و حقیقت این است که عده ای با حقوق ملت  معامله ناجوانمردانه ای کرده اند و در وسط آنچه که ضایع می شود حقوق ملت است.  با این وضعیت و اراده حاکم بر مدیران برخورد کننده با پرونده تخلفات فرهنگیان و ادغام با بانکهای دیگر ، پیش بینی می شود که مردم ما به این زودی ها به حق و حقوق خود نائل نخواهند آمد.

و مدیر یا رسانه ای  که نسبت به تامین حقوق مردم تلاش می کند را برکنار، حذف یا تهدید می کنند! خلاصه این که عجبا! روزگار بدی است ، ملتی که دارای حق است از رسیدن به حق خود منع می شود و آن گروهی که ناحق و باطل هستند زور می گوید ، ظلم می کند و بر ریش این ملت می خندد و بشکن می زند!

    

 


آچار سؤزلر : حسن نژاد, نشست خبری, نماینده مجلس, با خبرنگاران, مدعی العموم, شکایت خواهم کرد, پرونده تعاونی اعتبار, فرهنگیان مرند, وام 160میلیاردتومانی,