هارای نیوز

خبری - تحلیلی

دكتر حسن نژاد ، در یك كنفرانس خبری : ما هرگز از خبرنگاران فرار نمی كنیم

+0 به یه ن / بپسند

دكتر حسن نژاد ؛ در یك كنفرانس خبری :

ما هرگز از خبرنگاران فرار نمی كنیم/ دو كارخانه ذوب آهن در مرند احداث می شود

هارای نیوز : دكتر حسن نژاد در یك كنفرانس خبری با خبرنگاران در مرند تصریح كرد: اگر شما خبرنگاران درست و دقیق بنویسید، 100 تا انتقاد و شكایت علیه شما  می كنند. شما شغل  خیلی سختی دارید بخصوص كه در شهرستان منبع درآمدی هم نیست، در تهران خبرنگاران اولا به خیلی جاها وصل هستند، تبلیغات می گیرند و حمایت مالی می شوند.



خبرنگاری، واقعا یك كار سختی است

به گزارش خبرنگار هارای نیوز از مرند ، روز پنجشنبه این هفته، كنفرانس خبری نماینده مردم مرند و جلفا با خبرنگاران محلی در سالن كنفرانس سازمان ورزش و جوانان مرند برگزار شد. در این نشست دكتر حسن نژاد  به سوالات مهم خبرنگاران محلی كه دغدغه های مهم مردم مرند و جلفا بوده است؛ به صراحت پاسخ گفت.

دكتر حسن نژاد قبل از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران ، در ابتدا با بیان این كه خود زمانی روزنامه نگار بوده است و با مشكلات و مسائل روزنامه نگاری و خبرنگاری شناخت كاملی دارد، اظهار داشت:  می دانم كه كار روزنامه نگاری و خبرنگاری، واقعا یك كار سختی است و شما قشری حساس هستید و باید حواس تان جمع باشد.


گله مندی نماینده از عدم انتشار نشست خبری سال گذشته

وی در ادامه افزود: بحثی كه دیروز مطرح شد در رابطه با نطق بنده در مجلس بوده است.  بنده از نشست خبری سال گذشته كمی گله مند بودم در آن زمان 3 ،4 ساعت نشست خبری برگزار شد اما خبری در رابطه با آن در رسانه ها منتشر نشد و هیچ كس چیزی ننوشت، بنده هم چیزی ندانستم كه حركت جمعی  و توافققی  و چی بوده است...؟!


راه اندازی سایت marandjolfa.com

عضو كمیسون اقتصادی مجلس، بخاطر همین اخلال در كار خبررسانی در حوزه نمایندگی مجلس ، از طراحی و آماده سازی سایتی به آدرس اینترنتی marandjolfa.com خبر داد و هدف از راه اندازی آن را تحت پوشش قرار دادن اخبار و مشكلات و مسائل مردم شهر ها و روستاها و شناساسیی مجامع مرندیان مقیم تهران و تبریز و دسترسی خبرنگاران و مردم به اخبار و مصاحبه ها و گزارش ها و عملكرد خود در مجلس و منطقه عنوان كرد و گفت: هر كس و هر خبرنگاری اگر از مطالب ما خوشش آمد ، می تواند انتخاب كند و باز نشر نماید.

وی ویژگی ها و امتیازات این سایت برای مردم منطقه را خیلی مفید دانست و افزود: در این سایت می توان تك تك روستاها ، شهر ها و محله ها را شناسایی و معرفی كرد و امكانات و مشكلات و مسایل آن را  بیان نمود  و لینكی ایجاد كرد تا  بین كلیه اهالی شهرستان و مرندیان مقیم تهران و تبریز ارتباط برقرار كرد و عضوگیری نمود.


بی عدالتی حاكم در حق خبرنگاران شهرستانی

وی در ادامه افزود:  موضوع فرهنگیان پیش آمد و ما را به خود مشغول كرد. هر چند سرمان شلوغ بوده اما ما هرگز از خبرنگاران فرار نمی كنیم و به جامعه خبرنگاری علاقه خاصی داریم چون كه زمانی خود بنده این كاره بودم و در دانشگاه مازندران نشریه داشتیم.

نماینده جوان و پرانرژی مجلس با دفاع از حقوق خبرنگاران گفت: می دانم كه شغل خبرنگاری كار سختی است اگر شما طوری بنویسید كه به شما می گویند قلم تان مصلحتی می نویسد و به ما می گویند وكیل الدوله.  وی با نقد این سیاست ها و  نگرش های غلط  نسبت به فعالان عرصه خبر به بیان مشكلات و مصائب و سختی های  پیش روی جامعه خبرنگاران شهرستانی پرداخت و خبرنگاران شهرستانی را با خبرنگاران پایتخت نشین مقایسه نمود و نسبت به حق كشی ها و بی عدالتی های حاكم در حق خبرنگاران شهرستانی اعتراض نمود و گفت: اگر شما خبرنگاران درست و دقیق بنویسید، 100 تا انتقاد و شكایت علیه شما  می كنند. شما شغل  خیلی سختی دارید بخصوص كه در شهرستان  منبع درآمدی هم نیست، در تهران خبرنگاران اولا به خیلی جاها وصل هستند، تبلیغات می گیرند و حمایت مالی می شوند. از ورازتخانه پولی بدست می آورند و از وزارت فرهنگ و ارشاد امتیازاتی می گیرند علاوه بر آن، تشكلات و احزابی هم آنها را مورد حمایت سیاسی قرار می دهند.

وی در ادامه افزود: در شهرستان كه این چیزها ( امتیازات و تسهیلات برای خبرنگاران ) وجود ندارد و هركس چیزی می نویسد برای دلش می نویسد و الا نه بازده مادی دارد و نه چیز دیگری و بخاطر همین، رزونامه نگاری كار سختی است هم می خواهید برای شهرستان خدمت كنید در مظان اتهام قرار دارید. به یكی می گویند شما طرفدار شهردار، یا به دیگری می گویند شما فرد نزدیك به نماینده یا فرماندار هستید. این بحث ها در مورد جامعه خبرنگاری زیاد است شاید هم از هیچ كدام شان خیری نصیب شما نگردد.


استقبال نماینده از پاسخگوی به سوالات و انتقادهای خبرنگاران

در این نشست، نماینده مجلس بر خلاف سایر نشست های خبری مدیران با خبرنگاران كه معمولا حالت منبری یك طرفه  به خود می گیرد و یك نفر صحبت می كند و بقیه گوش می دهد و یا خبرنگاران فقط گزارش آن را تهیه می كنند. اما وی ازخبرنگاران خواست سوالات خود را بپرسند و خطاب به خبرنگاران گفت: امروز من نمی خوهم صحبت كنم شما گوش بدهید،  دو سال از مدت نمایندگی ما می گذرد. شاید حرف ها ، ابهامات و انتقادهای زیادی هست و شما بفرمایید بیان كنید و من آماده پاسخگویی هستم. اگر سوالی باشد جواب می دهم و اگر نقدی باشد می گویم كه آقا كاری انجام داده ام یا انجام نداده ام و ان شاء الله خروجی این جمع این باشد تا بعضی مسائل به یادمان بیفتد و آنها را پیگیری كنیم.


سوال یك خبرنگار؛ عدم تحقق وعده ها

خبرنگاری از وی می پرسد با توجه به این كه سال 1394 انتخابات مجلس برگزار می شود،چنانكه مستحضر هستید رقبا فعالیت شان را شروع كرده اند و برای انتخاب مجدد ( جنابعالی ) باید یك سری عملكرد ها را به  مردم ارائه كنید، شما چه پاسخی دارید؟، هیچ كارخانه ای با توجه به شعار اشتغال زایی  شما در منطقه احداث نشده و آقای رضوانی فرماندار وقت در سه سال قبل فرمودند كه در مرند 25 هزار بیكار داریم و آمار غیر رسمی هم رقمش بالاتر از آن است و شما در دوران تبلیغات انتخاباتی تان فرموه اید كه با توجه به این كه از مدیران آستان قدس رضوی هستید از پتانسیل های آن استفاده می كنید و در اینجا ( مرند و جلفا ) اشتغال زایی خواهید كرد. اما ما هم می دانیم كه اشتغالزایی در مرند كار سختی است و سرمایه گذاری  به مرند نمی آید و شهرستان ما از نظر بیكاری با معضلات بزرگی روبروست. از جمله موضوع فرهنگیان كه متاسفانه بانك سرمایه آمد و در مرند جولان داد و اخیرا هم فرماندار مرند گفته كه این بانك می خواهد بر سر ما كلاه بگذارد و ما قبول نكردیم و این صحبت امروز فرماندار است. در این مورد توضیح دهید كه بانك سرمایه برای چه آمد و برای چه برنامه ریخت و اینهمه سرمایه های ملت یك سال است كه بلاتكلیف مانده و با توجه به این كه آینده مشكل فرهنگیان به چه نتیجه ای منتج خواهد شد و آیا مردم به سپرده های خود دسترسی پیدا خواهند كرد یا نه؟


انتخابات فرایند خاصی دارد

دكتر حسن نژاد در پاسخ به بخش اول سوال مهم این  خبرنگار گفت: در رابطه با انتخابات، وعده ها و مباحث آن باید گفت كه خود شما می دانید ما یك سری گزارش عملكرد داریم كه به صورت مكتوب در اختیار مردم قرار داده ایم. از فرماندار ویژه مرند گرفته تا جاده ها و مباحث دیگر... همانطور كه مردم قضاوت خواهند كرد مشخص است و اگر مردم (ما را) پسند نكردند رأی نخواهند داد و اگر پسند كردند مجددا رای خواهند داد و در آن شكی نیست. وی در ادامه پاسخ خود افزود: شاید تو هم همه جا را با طلا پر كنی اما در آخر رای نیاوری! انتخابات فرایند خاصی دارد كه شاید ورود به آن در اینجا خوب نباشد.

وی در رابطه با نگرش خاص و غلط به عملكرد نماینده اظهار نمود: اما این كه مردم دیده اند متاسفانه تا زمانی كه كاری انجام نگرفته به نماینده مربوط است اما اگر كاری انجام بگیرد مال دیگران است.

نماینده مردم مرند و جلفا در ادامه افزود: تا زمانی كه مرند فرماندار ویژه نبوده حسن نژاد شایستگی نداشت اما بعد از این كه مرند ، فرماندار ویژه شد یك نفر هم نام حسن نژاد را بر زبان نیاورد. هر چند جشن بزرگی ( به مناسبت ارتقای فرمانداری مرند به فرمانداری ویژه ) برگزار شد اما آنطور كه باید در رسانه ها مطرح بشود ، صورت نپذیرفت. در حقیقت یكی از وعده های ما این بوده است.


دیگر وعده بنده به مردم ، رسیدگی به وضع بیمارستان مرند بود

وی در خصوص دیگر وعده خود به مردم افزود: دیگر وعده بنده به مردم ، رسیدگی به وضع بیمارستان مرند بود، با افتخار می توانم بگویم كه در عرض یك و نیم سال شاید نزدیك دو برابر 5 سال با این وضع و اوضای بودجه ، پول ( اعتبار ) آمده برای تجهیز بیمارستان. بیمارستان تمام شده است اما یك سری كارهایی است كه خارج از اختیار یك نماینده است .

وی در ادامه از خبرنگاران خواست كه به صورت تحلیلی این موضوع را بررسی كنند و فقط وقایع نگار نباشند و وقتی كه پایگاه تحلیلی خبری است یعنی هم خبری است و هم تحلیل خبر.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مشكلات اداری و عدم هماهنگی لازم بین مدیران چند وزارتخانه و سازمان كه مشكل ساز اصلی این بیمارستان بوده است، افزود: در مورد بحث نامه ای كه رئیس بیمارستان دانشگاه تبریزدر مورد بیمارستان مرند  نوشته بود این بوده كه از اول سال شاید از زمان افتتاح آن در سال گذشته می توانستیم از بیمارستان بهره بردای كنیم و الكی افتتاح نشده بود. اما در اتاقها تلویزیون و یخچال نبود و این بحث ها بود. مثلا این كه بگوییم دستگاه ( سیستم تجهیزات پزشكی و بیمارستانی ) نبود، این حرفها بود.

وی مشكل اصلی پروژه ها و بیمارستان جدید مرند را تعیین محل نامناسب و واقع شدن بر مسیر سیلاب مطرح  می كند و می گوید: خب در مرند ما مشكلی پیش آمده و آن این است كه نمی دانم بر اساس چه حساب و كتابی ، مكان و محل اجرای پروژه ها یا اشتباه شده یا چی شده نمی دانم. 

نماینده مردم مرند و جلفا با اشاره به ضرورت نصب تجهیرات بیمارستانی افزود: الان بیمارستان ما تمام شده اما دستگاه رادیولوژی در بیمارستان نباشد، عملا بیمارستان نیست.

حسن نژاد به اسیر شدن بیمارستان مرند در بحران بروكراسی اداری وزارتخانه ها اظهار نمود: برای این كار باید از سازمان انرژی اتمی مجوز گرفت و این سازمان می گوید تا زمانی كه پایانكار نگیرید من مجوز نمی دهم! از سازمان راه و شهرسازی پیگیری می كنیم و می گوید ما كار را تمام كرده ایم و طی یك صورتجلسه آن را تحویل داده ایم.

وی در مرود بروكراسی پیچیده بیمارستان افزود: از وزارت بهداشت و درمان سوال می كنیم می گوید ما مجهزترین تجهیزات را در بیمارستان نصب كرده ایم. وی ادامه داد: حالا می خواهند افتتاح نمایند به مشكل فاضلاب آن بر می خورند. شما می دانید كه آب مرند ما از قنات و چاههاست. بیمارستان هم در بالا دست شهر قرار دارد و اگر فاضلاب و پساب بیمارستانی را به بیرون راه دهیم خطرناك است و نه تنها باعث بهبود بهداشت شهر نمی گردد بلكه كل شهر را یك دفعه می تواند بدبخت كند چون كه فاضلاب بیمارستانی به قنات و چاه های آب ما نفوذ می كند و خطر آفرین است.

حسن نژاد گفت: طبق قرارداد، وزارت راه و شهرسازی ساختمان را احداث می كند و وزارت بهداشت و درمان آن را تجهیز می كند.

نماینده مردم مرند و جلفا مشكل اصلی بیمارستان جدید مرند را فاضلاب و فقدان بودجه آن اعلام كرد و افزد: فاضلاب شهری می گوید من آن زمان گفته ام اما نزدیك مهمانسرای مرند نه بالای آن كوه! و اگر نزدیك میهمانسرا باشد من آب و فاضلابش را نصب می كنم و تحویل می دهم. بعد به ما پاسخ می دهند مشكلی ندارد ما آب و فاضلاب بیمارسان را تا آنجا می كشیم و تخمین می زنند  2 میلیارد ، 3 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. و هر دستگاه هم تا اندازه ای می تواند كمك كند.  مدیران آب و فاضلاب می گویند ما یك شركت هستیم و باید با درآمد خودمان زندگی كنیم ، می توانیم تخفیف بدهیم ولی نمی توانیم اصلا پول آن را نگیریم.

وی اضافه نمود: حالا به شهرداری می گوییم شما بیایید كانالش را بكنید به دیگری می گوییم شما هم لوله گذاری كنید. این مهم بخاطر روی كار آمدن  دولت جدید و تغییر و تحولات مدیران شهرستانی به تاخیر افتاد تا فرماندار بیاید و مدیركل انتخاب شود و صورتجلسه ای لازم بود. حسن نژاد بیمارستان جدید مرند را یكی از مجهزترین بیمارستان های شمالغرب كشور دانست.


جاده ها

امسال در رابطه با جاده ها و تخمینی كه زده ایم هم در جاده مرند - جلفا - هم مرند - كشكسرای تا هفته دولت  نزدیك 50 كیلومتر بزرگراه است. كمربندی ما كه آزادراه است و اگر آن را كنار بگذاریم ما حدود 20 كیلومتر در طول تاریخ بزرگراه داریم...!

وی قبل از پاسخگویی به بخش اشتغال زایی سوال این خبرنگار، از پیگیری ها خود در خصوص افتتاح و به بهره برداری رسیدن پیست اسكی و استخر سونای فجر مرند خبر داد و گفت: پیست اسكی سه سال بوده كه متوقف شده بود و با پیگیر ها و اقدامات  بنده قرار شد از منابع طبیعی آن را تحویل  بگیریم و در اختیار هیئت پیست اسكی قرار دهیم، هر چند از امسال برای علاقه مندان سرویس ارائه می دهند.


برای اشتغال زیر ساخت لازم است

برای اشتغال زیر ساخت لازم است هر چند آمار رسمی 25 هزار نفر نیست بلكه طبق سرشماری  سال 1390، آمار رسمی بیكاری مرند ، 18 هزار نفر است و طبق آمار رسمی ما پنجمین شهرستان نرخ بیكار استان هستیم. در جلفا برای حدود نزدیك 3 هزار نفر توسط  شركت هایی كه وام شان را حل كرده ایم اشتغال زایی صورت پذیرفته است. چرا كه در جلفا زیرساختها آماده است . هر چند در مرند هم اشتغال زایی در واحدهای كوچك و در روستاها و در شركت چینندگان و ... صورت پذیرفته است اما آنچه كه مورد انتظار است محقق نشده است چرا كه زیر ساخت لازم است.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مشكلات شهرك های صنعتی مرند گفت: ما یك شهرك صنعتی داریم كه به ما می گفتند یك قسمتی از آن در اختیار ارتش است در حالی كه بعدا دیدیم در اختیار سپاه است و اشتباهی نوشته شده بود. شهرك سرامیكی تخصصی ما سند نداشت و هیچ كس نمی توانست كاری در آنجا شروع كند اما الان سوله های آن را نصب می كنند چون كه مشكل سند آن، حل شده است.

 این نماینده مجلس با اشاره  به پیگیری های خود و موانع اشتغالزایی در مرند افزود: شهرك صنعتی شماره دو در حد مصوبه سفرهای استانی بوده است و در اولین گام كه پیگیری كردیم شهرك شماره دو سرامیكی فعال و ناحیه صنعتی زنوز فعال شد و اینها زیرساخت هستند و باید باشند. برای تحقق كارهای بزرگ كه به این حجم بالای بیكاری مرند جواب دهد و با اشتغالزایی 10، 20 نفری نمی توانیم جواب دهیم.


احداث كارخانه ذوب آهن در مرند با اشتغالزایی 13 هزار نفر

حسن نژاد در ادامه خبر از پیگیری احداث كارخانه ذوب آهن در مرند گفت: از روز اول بنده از آقای زنوزی پیگیر شدم كه در سه راهی زنوز كارخانه ذوب آهن احداث كند. ما برای احداث ذوب آهن یك سال است كه محل و زمین آن را در سه راهی زنوز به مساحت 280 هكتار مشخص كرده ایم  اما برق ندارد! و 150 مگاوات برق می خواهد.

حسن نژاد به نبود انرژی كافی برق صنایع در مرند اشاره كرد و گفت: ما در اینجا برق نداریم . در تابستان موقع كاركردن پمپ های كشاورزی برق خانه های ما قطع می شود. پست فارفار را كه خریداری كرده ایم 30 مگاوات برق دارد و كل برق صنعتی ما كه كار می كند 4 ، 5 مگاوات است! ما یكسال است كه بخاطر  مشكل برق، معطل هستیم. كه اینها  می  گفتند خط 400 از جلفا بیاوریم و ترانسفور ماتور نصب كنیم كه حدود 200 میلیارد تومان فقط قیمت این پست برق بود و اگر در كنار آن هزینه تملك هم در نظر بگیریم همه قیمت زمین را بخاطر زنوزی چند برابر می كنند و باید قیمت چند برابری آن را پرداخت كنیم. خواسته ما بر این بوده كه باید برق را بالای سر واحد تولیدی تحویل داد.

وی از حل مشكل برق صنایع توسط استانداری و وزیر نیرو خبر داد و گفت: اخیرا وزیر نیرو كه به منطقه آمده بود و یكی از سوالات بنده از وزیر این بوده است. خدا را شكر كه تقریبا سه هفته قبل این مشكل حل و از طریق استانداری و وزیر نیرو حل شده و اقدامات در حال انجام است كه كلنگ زنی خواهد شد و به گفته خودشان این طرح نزدیك 13 هزار نفر اشتغالزایی دارد.


انجام مقدمات اولیه دومین كارخانه فولاد در كشكسرای

حسن نژاد به انجام مقدمات اولیه دومین كارخانه فولاد در كشكسرای خبر داد و گفت: در قزوین یك مجتمع فولاد است كه آن را به كشكسرای می آوریم كه اخیرا  وزیر نیرو قول حل مشكل برق آن را داده است. این طرح در مرحله تعیین زمین است و 380 هكتار زمین می خواهد كه بین قیرمیزی قیشلاق و كشكسرای واقع است و از زمین های منابع ملی كه در كنار جاده واقع می شود، تعیین خواهد شد.

وی از كلنگ زنی اجرای طرح توسعه فاز دوم خاك چینی توسط وزیر نیرو در آینده نزدیك خبر داد و اظهار نمود:  حدود 100 میلیارد تومان فاز دوم خاك چینی به بودجه نیاز دارد كه منتظر هستیم وزیر تعاون به منطقه سفر كند و كلنك زنی شود. به گفته نماینده مجلس، این طرح حدود 1000 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. حدود 300 میلیارد تومان بحث احداث الیاف شیشه است هرچند كه الان اختلاف وجود دارد عده ای می گویند این طرح را برای  شركت عالم آرا بیاورید كه بنده مخالف آن هستم چون كه وقتی ما می توانیم به كمك دولت برای 300 نفر اشتغال زایی كنیم چرا كه اگر عرضه داریم الیاف شیشه را جداگانه و عالم آرا را هم جدا گانه كنیم. خیلی بهتر است و این طرح ها زمانبر هستند و امكان ندارد كه در یك روز محقق شود.

وی هدف از اقدامات انجام شده در خصوص اشتغالزایی و احداث كارخانجات فولاد در آینده ای نزدیك تصریح نمود: به نظر بنده مقدمات اولیه آن ، انجام شده و خوب به جلو می  رود. حالا بنده این كارها را نه بخاطر رأی و نه بخاطر انتخابات انجام نداده ام و نه بخاطر دیگر و اینها را فقط بخاطر اهدافی كه بنده دارم انجام داده ام و هیچ ربطی هم به بحث انتخابات ندارد.


تصویب منطقه ویژه اقتصادی مرند و عدم امكان الحاق مرند به منطقه آزاد ارس

وی در ادامه این نشست از نظر قانونی الحاق مرند به منطقه آزاد ارس را غیر ممكن دانست اما به علت تصویب مرند به عنوان منطقه ویژه اقتصادی ؛ اجرای آن را در آینده ای نزدیك خبر داد.

نماینده مجلس همچنین نظارت بر نحوه انتصابات را امری عادی برای نماینده بیان كرد و گفت كه نماینده قطعا در انتصابات نقش دارد اما خود گزینه ای معرفی نمی كند.


سفر موفقیت آمیز وزیر نیرو به منطقه

وی دستاورد سفر وزیر نیرو به منطقه و استان را بسیار عالی توصیف كرد و این سفر را موفقیت آمیز خواند و گفت كه طرح های مهمی در دستور كار وزرات نیرو و دیگر وزارتخانه ست.  از جمله انتقال پروژه آب ارس به مرند ، احداث و تكمیل  نیروگاه های برق، شهرك های صنعتی و تامین برق صنایع و ...

انتشار این خبر فقط با ذكر منبع اصلی : http://haraynews.arzublog.com/post-48723.html آزاد است