هارای نیوز

خبری - تحلیلی

سر طاس آذربایجان در حال شوره زدن است

+0 به یه ن / بپسند
هارای نیوز : عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین مشكل اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته ركود بالای اقتصادی و به تبع آن نرخ بالای بیكاری در بین جوانان به ویژه تحصیلكردگان است كه متاسفانه در طول سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلكه اوضاع بدتر نیز شده است.

به گزارش هارای نیوز به نقل از خانه ملت، محمد حسن نژاد در نشست علنی امروز (سه شنبه 27 خرداد) مجلس شورای اسلامی، افزود: جناب آقای دكتر روحانی تا امید مردم به یأس تبدیل نگردیده تدبیری اندیشه كنید چرا كه در صورت عدم خروج كشور از ركود اقتصادی، حتی اگر در تمامی حوزه های دیگر موفق گردید، عملكرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

 

متن كامل نطق حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا به شرح ذیل است:

با سلام و درود بر شهدا و امام شهدا و آرزوی طول عمر توام با عزت و سلامتی برای رهبر فرزانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و عرض سلام و ادب خدمت تك تك هموطنان عزیز به ویژه مردم فهیم، شریف، غیور و ولایتمدار شهرستان های مرند و جلفا و شما همكاران عزیز.

 

ضمن گرامی داشت سالگرد تحقق حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری و تبریك سالروز جلب نظر و آراء مردم بزرگ ایران خدمت رئیس جمهور محترم و همچنین شوراهای محترم شهر و روستا.

 

از آنجایی كه نزدیك به یك سال از عملكرد دولت تدبیر و امید در حال سپری شدن می باشد لازم می دانم نكاتی را در حوزه تخصصی خودم یعنی اقتصاد برای دولت یازدهم متذكر شوم، باشد كه مفید گردد.

 

1ـ یكی از مشكلات گریبانگیر اقتصاد ایران در سال گذشته تورم افسار گسیخته بود كه به همت سیاستگذاران پولی كشور تورم نقطه به نقطه از نرخ بالای 40 درصد به زیر 20 درصد كاهش پیدا كرده است. این موقعیت؛ یعنی جلوگیری از كوچكتر شدن سبد مصرفی خانوارهای ایرانی؛ از دولت محترم بابت این اقدام بزرگ نهایت سپاسگزاری را دارم.

 

2ـ یكی دیگر از مشكلات بزرگ اقتصاد ایران در سال گذشته نوسانات بزرگ و غیر منطقی نرخ ارز بود كه در طول سال گذشته كنترل و مدیریت گردید كه این امر نیز جای تقدیر از عملكرد دولت یازدهم دارد.

 

3ـ از مشكلات دیگر یا شاید هم مهمترین مشكل اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته ركود بالای اقتصادی و به تبع آن نرخ بالای بیكاری در بین جوانان به ویژه تحصیلكردگان می باشد كه متاسفانه در طول سال گذشته نه تنها بهبودی حاصل نگردید بلكه اوضاع بدتر نیز گردیده است. پس جناب آقای دكتر روحانی تا امید مردم به یأس تبدیل نگردیده تدبیری اندیشه كنید چرا كه در صورت عدم خروج كشور از ركود اقتصادی، حتی اگر در تمامی حوزه های دیگر موفق گردید، عملكرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

 اجرای نادرست قانون ، هدفمندی یارانه ها را به هدرمندی یارانه ها بدل كرد

4ـ هدفمند كردن یارانه ها خواست تمامی اركان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین مردم می باشد، متأسفانه علی رغم وجود قانون دقیق و متعالی در خصوص هدفمند كردن یارانه ها، اجرای نادرست قانون و تخطی از قانون، هدفمندی یارانه ها را به هدرمندی یارانه ها بدل كرد. باز در كمال تأسف شاهد آن هستیم  كه دولت تدبیر و امید نیز راه اشتباه گذشته را در پیش گرفته و آینده كشور را فدای مصلحت اندیشی سیاسی می كند. به جد خواستار اینم كه مطابق قانون، پرداخت یارانه هدفمند گردد چرا كه در حال حاضر شخص ثروتمندی كه 5 دستگاه خودرو دارد حداقل 600 هزار تومانیارانه سوخت دریافت می كند و شخص فقیری كه فاقد خودرو می باشد نه تنها یارانه ای دریافت نمی كند بلكه هزینه یارانه دریافتی ثروتمندان را از محل تورم و افزایش بهای كرایه ها پرداخت می كند.

 

5ـ سهام عدالت كه قرار بود عدالت را در بین مردم و استان ها پیاده نماید به نماد بی عدالتی تبدیل گردیده است. نه دولت از این دارایی منتفع می گردد و نه مردم. در حال حاضر مردم استان های محروم سهامدار شركتهای فعال در استان های برخوردار هستند. یعنی با سرمایه مردم مناطق محروم، اشتغال، تولید، گردش مالی، مالیات و ... در استان های برخوردار شكل می گیرد. به عنوان مثال سهم مردم استان سیستان و بلوچستان از سهام عدالت نزدیك 60 هزار میلیارد ریال هست در حالی كه حتی یك شركت مشمول سهام عدالت در این استان فعال نیست.

 

6ـ بازار سرمایه محل تأمین مالی شركت ها و تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه های كلان می باشد و شاخص بازار سرمایه دماسنج اقتصادی كشور می باشد. جناب آقای دكتر روحانی شاخص بازار سرمایه در 6 ماه اخیر بسیارنگران كننده بوده یا به تعبیر دیگر دماسنج اقتصادی كشور از طرف فعالان اقتصادی به سمت منفی تخمین زده شده است. ساده از كنار این اتفاق نگذرید. این رفتار شاخص نشانگر انتظارات فعالان ماهر و زبده اقتصادی از آینده اقتصادی دولت تدبیر و امید می باشد.

 من فرزند آذربایجانم

و اما موضوعات منطقه ای. مردم شریف ایران، نمایندگان محترم. من فرزند آذربایجانم. آذربایجان جانباز كه خامنه ای دن آیرلماز. آذربایجانی كه به تعبیر مقام معظم رهبری سر ایران است. آذربایجانی كه تبریز آن شهر اولین ها بوده است. آذربایجان دیار ستارخان و باقر خان، دیار شهیدان باكری و اوهانی و هزاران مردان مردم افتخار آمیز. اماعزیزان الان آذربایجان برای ایران سر طاسی شده است كه به شدت در حال شوره زدن است.

آذربایجان در بیكاری و مهاجرفرستی اولین شده است. آذربایجان الان در پسرفت صنعتی و اقتصادی و زیرساختی اولین شده است. آذربایجان در كنار رود ارس تشنه و عطشان در حال جان دادن است. آذربایجان شرقی با 5 درصد جمعیت كل كشور تنها صاحب 2.7 درصد بودجه كشور بوده و در جذب این اعتبار اندك نیز از آخر اولین است.

 نجات دریاچه ارومیه ؛  نجات ایران است/ چشم آذربایجان كور شد

1ـ دریاچه ارومیه: نجات دریاچه ارومیه نجات ایران است. بدون شك هیچ موضوعی در بین مردم شریف شمال غرب كشور مهمتر از موضوع دریاچه ارومیه نبوده و هیچ موضوعی به مانند نجات دریاچه ارومیه نمی توان پیدا كرد كه مردم روی آن همصدا باشند. جناب آقای رئیس جمهور دریاچه خشك شد. چشم آذربایجان كور شد و شما در حال تشكیل كمیته و دعوای تعیین متولی كمیته نجات دریاچه ارومیه. مردم آذربایجان از گناه كسانی كه در نجات دریاچه ارومیه كوتاهی كنند به هیچ وجه نخواهند گذشت.

 خسارت سرمازدگی كشاورزان مرند و جلفا بالغ بر 3000 میلیارد ریال و عدم پرداخت آن

2ـ جبران خسارت سرمازدگی و حوادث غیر مترقبه: در روزهای ابتدایی سال 1393 برودت هوا در شمال غرب كشور موجب سرمازدگی محصولات باغی و حتی خشك شدن برخی درختان گردید. خسارت سرمازدگی تنها در شهرستان های مرند و جلفا بالغ بر 3000 میلیارد ریال بود. متأسفانه تا كنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت ها صورت نگرفته است. جناب آقای دكتر نوبخت برای مدیر ملی شدن نگاه ملی داشتن لازم هست. چگونه یك هفته از برف سنگین شمال كشور نگذشته، یك هفته از سیل مازندران و گلستان نگذشته، بودجه ویژه و كمك های بلاعوض برای خسارت دیدگان كه حق آنها بوده و بند نیز پرداخت آنهارا در اسرع وقت مطالبه می كنم، در هیأت دولت مصوب می گردد ولی بعد از گذشت 3 ماه از بلای خانمان سوز شمالغرب كشور خبری از مصوبه و حمایت نیست؟ مگر ما در ایران شهروند درجه یك و دو داریم؟ مگر خسارت با خسارت فرق دارد؟ جناب آقای رئیس جمهور چندین بار نامه نوشتیم خبری نشد، تذكر دادیم خبری نشد، امروز در نطق میان دستور مطرح می كنیم و در صورت عدم تصمیم گیری مناسب گام بعدی استیضاح یكی از وزرای مربوطه خواهد بدون شك.

 جاده های شمالغرب كشور:

  جاده ترانزیتی مرند بازرگان  به صورت جاده روستایی می باشد

3ـ آزادراه تهران ـ بازرگان در تبریز متوقف گردیده و عملا این طرح عظیم را بی خاصیت نموده است. چگونه برای طرح های دیگر بودجه و فاینانس و ... موجود می باشد ولی برای شاهراه ارتباطی ایران و اروپا همه چی به نیستی رسیده است؟

 

4ـ فرمانداری مرند به حول و قوه الهی در تاریخ 6 مرداد 1392 به فرمانداری ویژه ارتقا یافت ولی ساختار سازمانی آن تغییری نیافته و عملا با فرمانداری عادی فرقی ندارد. تقاضای ارتقاء ساختار را از دولت محترم دارم.

 

5ـ روستاهای شهرستان مرند با مشكل كم آبی شدیدی هم در حوزه زراعت و هم در حوزه شرب مواجه می باشند كه بحمدالله اقدامات لازم برای رفع معضل در قالب طرح انتقال آب ارس به شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه از محل فاینانس خارجی در تیر ماه 1392 صورت پذیرفته ولی اجرایی شدن آن به لطف دوستان وزارت نیرو متوقف گردیده است. توجه ویژه رئیس جمهور محترم و وزارت نیرو را خواستارم.

6 ـ جاده ترانزیتی مرند بازرگان در سال 2013 میلادی به صورت جاده روستایی می باشد كه باعث شرمندگی مردم عزیز ایران در حوزه آذربایجان در مقابل مهمانان خارجی شده است. با این وضع تخصیص اعتبار و پیشرفت شاید در سال 2013 هجری شمسی بهره برداری شود. بنابراین تقاضا دارم از محل اعتبارات متفرقه آبروی زیرساختی ایران را در مقابل كشورهایی خارجی بویژه تركیه بازیابی نمایید.

 

7ـ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مرند، تكمیل تجهیزات خدماتی و پشتیبانی بیمارستان جدید مرند، ارتقای دانشكده فنی و مهندسی مرند به دانشگاه مرند، احداث مجتمع آموزش عالی سلامت دارای مجوز مرند، احداث پایگاه انتقال خون دارای مجوز و الزامات مرند، ارتقای شهر كشكسرای به بخش كشكسرای، ارتقای روستاهای دولت آباد، دیزج حسین بیگ، مركید، گله بان، گلین قیه، یالقوز آغاج و تازه كند آخوند به شهر و ... خواسته به حق دیگر تنها بخشی از مطالبات عقب افتاده مردم شریف شهرستان مرند می باشند كه خواهشمند است در اسرع وقت تدبیر گردد.

 جلفا تنها در نوروز 5 میلیون مسافر را میزبانی می كند / جاده ارتباطی جلفا به جاده نیگلای معروف است

و اما شهرستان جلفا با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر و دارای مرز 120 كیلومتری با جمهوری های ارمنستان، آذربایجان و نخجوان در ساحل رود ارس كه با منطقه آزاد ارس خود قرار بود ناجی شمال غرب كشور باشد ولی متأسفانه در اشتغالزایی برای خیل عظیم بیكاران بومی نیز ناموفق و حیران مانده است. در خصوص مشكلات شهرستان جلفا همین بس كه بالاتر از جاده مرزی محیط زیست اجازه كشت و فعالیت نمی دهدو در پایین دست جاده مرزی، مرزبانی از هر فعالیتی جلوگیری می كند.

جلفا تنها در ایام نوروز 5 میلیون مسافر را میزبانی می كند اما جاده ارتباطی جلفا به مرند به جاده نیگلای معروف است چرا كه در زمان تزار روس نیكلای ساخته شده است. راه آهن جلفا به تبریز اولین راه آهن برقی ایران می باشد امابا سرعت 60 كیلومتری 70 سال پیش خود. جاده جلفا ـ اصلاندوز به اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیاز دارد اما بودجه تخصیصی 2 میلیارد تومان می باشد یعنی وعده افتتاح انشاءالله 500 سال دیگر، راه آهن اصلاندوز ـ جلفا ـ نخجوان ـ قارص سرمایه گذار نیز دارد اما اراده در نزد مسئولین وجود ندارد، فرودگاه ارس از یك سال پیش قرار است ماه بعد افتتاح شود، شهر 35 هزار نفری هادیشهر فاقد شبكه فاضلاب است و هزاران مشكل دیگر. جناب آقای دكتر روحانی این مشكلات با تدبیر حل شدنی نیست بلكه كلید جادویی نیاز دارد امیدوارم كلید جادویی حضرتعالی با قفل های زنگ خورده حوزه انتخابیه اینجانب سازگاری داشته باشد.

 

حسن نژاد همچنین در ادامه نطق خود در تذكری به هیئت رئیسه مجلس نیز گفت:  طرح تحقیق و تفحص از بانك مركزی با 171 رای  در كمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است، نمی‌دانم كدام بند آیین‌نامه داخلی مجلس این اختیار را به هیأت رئیسه مجلس داده كه جلوی تحقیق و تفحص را بگیرد.

 

 نماینده مردم بوكان وجلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یكی از هزاران تخلف بانك مركزی رانت 650 میلیون یورویی است كه اگر تحقیق و تفحص  از بانك مركزی انجام می گرفت این رانت هم برملا می‌شد، چرا جلوی این تحقیق و تفحص به خاطر مصلحت‌اندیشی گرفته شده است؟


آچار سؤزلر : آذربایجان,