هارای نیوز

خبری - تحلیلی

دانشجویان دانشگاه تبریز: جلوی اهانت به تركها را بگیرید

+0 به یه ن / بپسند
دانشجویان دانشگاه تبریز:
جلوی اهانت به تركها را بگیرید

بی شك 1 خرداد 1385 روزی فراموش نشدنی و ماندگار در تاریخ معاصر آذربایجان می‌باشد.درج مطالب توهین آمیز و تحقیر ترك‌ها در روزنامه ایران ،ارگان رسمی دولت وقت، جرقه‌های شكل‌گیری حركت‌های اعتراضی مردم و به خصوص جنبش دانشجویی آذربایجان نسبت به این گونه مطالب و سیاست‌ها را ایجاد نمود. اما آنچه در این میان جالب توجه است تسری فرایند آغاز شده از روزنامه‌ی ایران به نشریات پایین دست كم شمار می‌باشد كه اصرار به توهین و تحقیر فعالان مدنی و مردم  شریف آذربایجان دارند.

جمعی از دانشجویان آذربایجانی دانشگاه محقق اردبیلی تبریز نسبت به درج مطالب توهین آمیز  در برخی نشریات چاپ تبریز بر علیه تركهااعتراض نمودند.

به گزارش نویدآذربایجان  در بخشی از این بیانیه كه به امضای جمع كثیری از دانشجویان رسیده و یك نسخه آن  به دفتر  نویدآذربایجان ارسال شده آمده است:

بی شك 1 خرداد 1385 روزی فراموش نشدنی و ماندگار در تاریخ معاصر آذربایجان می‌باشد.درج مطالب توهین آمیز و تحقیر ترك‌ها در روزنامه ایران ،ارگان رسمی دولت وقت، جرقه‌های شكل‌گیری حركت‌های اعتراضی مردم و به خصوص جنبش دانشجویی آذربایجان نسبت به این گونه مطالب و  سیاست‌ها را ایجاد نمود.

 اما آنچه در این میان جالب توجه است تسری فرایند آغاز شده از روزنامه‌ی ایران به نشریات پایین دست كم شمار می‌باشد كه اصرار به توهین و تحقیر فعالان مدنی و مردم  شریف آذربایجان دارند.اكنون پس از تقلید كوركورانه از نشریاتی چون"طرح نو" و "وطن یولی" كه ضعف اقبال عمومی به آنها بیش از هر چیز نشانگر جایگاه سخیفشان در بین قاطبه‌ی مردم آذربایجان می‌باشد؛آنچه كه در اوضاع كنونی مهم است و باید به آن پرداخته شود،آبی است كه برخی نشریات به اصطلاح دانشجویی اخیرا از همان آبشخور در هاون می‌كوبند و از آن طریق اندیشه‌های خود را در قالب این نشریات بازتولید می‌نمایند.

انتشار نشریاتی نظیر "سَس، صدای رسای آذربایجان" در دانشگاه تبریز، ادامه‌ی همان روند  می‌باشد كه در لباسی جدید و تحت عنوان نشریات دانشجویی ظهور یافته اند. عمده هدف این جریان تشویش افكار عمومی،انحراف فعالیت‌های جنبش دانشجویی آذربایجان و سوق دادن این حركت به سمت فعالیت‌های واكنشی و منفعلانه می‌باشد تا دانشجویان آذربایجانی از هدف اصلی خود یعنی نقد فضای حاكم،اطلاع رسانی و آگاهی دهی و از همه مهمتر برنامه‌ریزی و حركت در مسیر تولید علم و تبیین هویت واقعی و شرایط كنونی جامعه‌ باز مانند.

اخیرا نشریه‌ای به نام"تریبون"توسط دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انتشار یافته كه مطالب مندرج در این نشریه عموما به توهین و تحقیر مردم آذربایجان و تخریب فعالین مدنی اختصاص یافته است. این نشریه با درج مقاله‌ای زیر عنوان "فاتحه هویت آذربایجان"به زعم خود مردم آذربایجان را "مردمانی شتر، گاو، پلنگ" نامیده است و مدعی شده است كه در نتیجه‌ی فعالیت پان توركیست‌ها(!!)، در آینده‌ای نه چندان دور، خبری از زبان تركی رایج در آذربایجان نخواهد بود.

نشریه مذكور در حالی نشریات آذربایجان را به ترویج افكار تجزیه طلبانه، قومگرایانه و ضد انقلابی متهم می كند كه گستاخی‌های این نشریه محدود به این توهین‌ها نشده و با درج مطالبی به تخریب و توهین قهرمانان نظیر ستارخان و بابك خرمدین پرداخته و آنها را هوسران، متوهم و دست نشانده‌ی بیگانه معرفی می كند. تحریف و تفسیر به رای اشعار شاعرانی نظیر شهریار از دیگر تراوشات ذهنی گردانندگان این نشریه می‌باشد.

البته آزادی بیان و عقیده یك ارزش جهان‌شمول و مثبت است؛ اما این آزادی نباید موجبات توهین و تحقیر ملل را فراهم آورد. لذا ما جمعی از دانشجویان آذربایجانی، توهین به مردم شریف آذربایجان را محكوم نموده و خواستار برخورد قاطع با عوامل و دست اندركاران این نوع نشریات هستیم. و خواستار آنیم كه در دانشگاه‌ها فضای لازم و كافی جهت دفاع از حقوق خود و پاسخگویی، برای فعالان دانشجویی آذربایجان فراهم گردد تا حسن نیّت و بی‌طرفی مسئولان دانشگاه‌ها برای ما ثابت شود.

منبع خبر : نویدآذربایجان

آچار سؤزلر : دانشگاه, تبریز, دانشجو,