هارای نیوز

خبری - تحلیلی

استاندار تهران: فرمانداری كه با دولت همسو نیست باید برود

+0 به یه ن / بپسند
استاندار تهران درگفت‌وگوبا آرمان:
 فرمانداری كه با دولت همسو نیست باید برود
 
عكس :حجت سپهوند
 


 

آرمان - سعید سیف: تهران كه امروزه پایتخت كشور ایران است از پیشینه شهری چندان طولانی برخوردار نیست. تهران، بزرگ‌ترین بازار خودرو در كشور است، روزانه تعداد قابل توجهی خودرو وارد این شهر می‌شود، بدون آنكه بزرگراه‌ها به اندازه ورود خودرو گسترش یابند. خطوط مترو با بیش از دو دهه تاخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند اما ناكافی هستند. از سوی دیگر تهران پایتخت سیاسی و اداری ایران است. و بیشتر توجهات به این پایتخت سیاسی موجب شد تا با استاندار دولت یازدهم گفت‌وگو كنیم. انتخاب فرمانداران و جابه‌جایی استانداران از حواشی‌ای بود كه آرمان تصمیم گرفت با دكتر حسین هاشمی درباره آن گفت‌وگو كند. گفت‌وگوی آرمان با استاندار تهران در آستانه سالگرد انتخابات در ذیل آمده است:

جزو نخستین استاندارهایی هستید كه در دولت تدبیر و امید انتخاب شدید. از وقتی كه استانداری را تحویل گرفته‌اید، با چه مشكلاتی روبه رو هستید؟

تحویل گرفتن استانداری از سوی من یك ماجرای طولانی است. قرار بود كه با توجه به رویه صنعتی كه دارم در بخش صنعت باشم. ولی با توجه به سه دهه مدیریت كلان من در كشور، در قوای مقننه و مجریه، دوستان در دولت تدبیر و امید تشخیص دادند كه در تهران كه كلانشهری اقتصادی و سیاسی هست از من استفاده كنند. یكی از مشكلات تهران این است كه چون تمام ادارات و وزارتخانه‌ها اینجا هستند، ممكن است در سایه قرار بگیریم. به هر حال باید بتوانیم در این جایگاه از این توان بالقوه كه در استان تهران هست، خوب استفاده كنیم تا بتوانیم به این 12/5 میلیون نفر خدمات بهتری ارائه كنیم. تلاش ما هنگام تحویل استانداری این بوده كه هویت تهران را بیشتر برای مردم تهران نشان دهیم، به لحاظ نگاه مثبت، من به دوستان دیگر هم اشاره كرده‌ام، شما در تهران زندگی می‌كنید، اما نمی‌دانید كه تهران و شهر‌های اقماری آن چه ارتباطی با هم دارند، شما از یك نقطه به نقطه دیگر می‌روید، متوجه نمی‌شوید كه از كجا به كجا وارد شدید. یعنی هویت بخشی برای استان تهران و شهر‌های تهران به اضافه خود شهر تهران و حریم آن اصلا معلوم نیست در آن چه می‌گذرد. ما تنها كاری كه توانسته‌ایم در این مدت كوتاه انجام دهیم، این بوده كه نگاه مسئولین را پیرامون بحث‌های حساس مانند حریم و هویت تهران، بحث آلودگی هوا كه شما هر روز ملاحظه می‌كنید، حساس كنیم كه تهران چنین وضعیتی دارد كه خوشحالم در این شش ماهی كه در اینجا هستم، اینها اتفاق افتاده است. اولاً، آلودگی هوا كه همه به آن به شكل جدی توجه كردند كه باعث شد جلسه دولت، شهردار، استاندار و شورای شهر برگزار شد، منتج به تشكیل كمیسیون خاصی شد كه باید مسائل تهران را بررسی كنند، به اضافه حریم شهر كه با صحبتی كه با وزیر محترم راه و شهرسازی كردیم، جزو اولویت‌ها قرار گرفت، كه اصلا ما در كجا زندگی می‌كنیم ؟ اینها بحث‌هایی بود كه در تهران به آنها توجه كردیم. یكی هم ساماندهی وضعیت، چون می‌دانید كه در تهران و جنوب تهران یك بحث استفاده از آب‌های آلوده برای صیفی‌جات وجود دارد. این بحث به شكل جدی مطرح شد كه موظف كردیم جهاد كشاورزی استان را كه با كشاورزان صحبت كنند برای كشت جایگزین. تعارف هم نداشته باشند، هر كس خلاف كرد به قوه قضاییه و شورای تامین مراجعه كنند، مصوب كنند كسانی كه با این آب بخواهند صیفی‌جات را بكارند و دست مردم بدهند كه به نوعی باعث امراض می‌شود، فرصت را به آنها دادیم و بعد از این فرصت بدون شك مجازات خواهند شد. چون صحبت می‌شود با آنها كه بروند و كشت جایگزین مناسبی را پیدا كنند كه ایجاد درآمد شود. در كنار اینها بازیافت فاضلاب استان تهران را به عنوان اولویت قرار دادیم، كه خوشبختانه یك سوم آن رو به پایان است، دو سوم آن هم به دست سرمایه‌گذار بخش خصوصی سپرده شده است، كه در حال مذاكره هستند و اگر این بخش هم به پایان برسد، تقریبا كل پروژه تصفیه آب تهران تمام می‌شود و می‌توانیم دشت‌های استان تهران را به صورت مكانیزه با آب راه‌هایی كه آبیاری می‌كنند تامین كنیم كه فكر می‌كنم عملی و امكان پذیر باشد. بحث گردشگری هست كه جزو اولویت‌ها ی ما هست و اماكن تفریحی برای مردم. تهران 12میلیون جمعیت دارد اما اماكن تفریحی آن بسیار محدود است. برای این موارد در حال مذاكره با بخش خصوصی هستیم، بخش خصوصی بسیار خوبی چه داخلی چه خارجی آمده‌اند. ولی تا نتیجه قطعی نشده است شاید گفتن آن تنها پیش فرص باشد، اما جدّی است.

بعضی می‌گویند باید به مردم بگوییم چه چیزی را تحویل گرفته‌ایم تا این باعث ایجاد توقع نسبت به ما نشود. ما می‌خواهیم بدانیم كه استانداری سابق چه چیزی بوده است؟

دولت مسائل كلان و مشكلات موجود در كشور را مطرح می‌كند، همان آمار و ارقامی كه داده‌اند، در رابطه با رشد اقتصادی، در رابطه با درآمد‌هایی كه داشته‌ایم، بیكاری چقدر بوده است، اشتغال چقدر بوده است، همه هم اعلام شده و آمار‌های آن به‌طور مشخص وجود دارد. یكی از روش‌های مدیریتی من این است كه می‌گویم كاری را كه تحویل گرفته‌ایم، به‌جای اینكه آن را درگیر گذشته كنیم به جلو نگاه كنیم. اگر به عقب برگردیم و نگاه كنیم، گرفتار یك سری چاله‌هایی می‌شویم كه مانع ما در حركت به جلو می‌شود و به هدف هم نمی‌رسیم. من می‌دانم در این جا چه خبر بوده است، مدیریت كار من است، هنر من است و من كاری می‌كنم كه مشكلات گذشته در استانداری دیگر تكرار نشود.

نمایندگان استان تهران در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته بودند كه استاند‌ار در جلسات هیات دولت شركت داشته باشد، یك جلسه هم آمدید و با حضور شهردار و رئیس شورای شهر. خودتان هم تاكید دارید كه این تعاملات در حال افزایش است و موضوعات را در پشت در‌های بسته انجام می‌دهید نه اینكه بخواهید در قالب جدال یا موارد دیگر باشد. این حضور تا چه میزان می‌تواند تاثیر داشته باشد؟

تهران پایتخت سیاسی و اقتصادی است، یك مدل ویژه‌ای دارد و كاملا به علت كثرت جمعیت و غیره هر اتفاق مثبت یا منفی در آن بیفتد، بعد خبر وسیع‌تری پیدا می‌كند و ممكن است در سطح جهانی انعكاس داشته باشد كه اگر همان اتفاق در شهر دیگری بیفتد، ممكن است خیلی سر و صدا نكند. ما به عنوان استاندار متصدی دولت هستیم. من مطرح كردم اگر تهران می‌خواهد مدیریت و كلان شود هرچه در این جلسات بیشتر حضور داشته باشیم كار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود و خدمت رسانی راحت‌تر انجام می‌شود. لذا همانطور كه دوستان به آقای رئیس‌جمهور مطرح كردند، كلیات قضیه كه به اصطلاح حضور استاندار می‌تواند برای مسائل تهران كمك‌كننده باشد، من این را رد نمی‌كنم. ولی این تصمیم، تصمیم شخص رئیس‌جمهور است. كه آیا استاندار و شهردار باشند یا نباشند كه اگر این تصمیم گرفته شود، من استقبال می‌كنم و اگر هم نشود، كارم را انجام می‌دهم.

اگر قرار باشد یك نماینده شهری در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد، استانداری، شورای شهر و شهرداری مدعی حضور می‌شوند. واقعا چه كسی باید بر این كرسی بنشیند؟

حق استانداری است كه در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.

بعضی می‌گویند كه استانداری متعلق به دولت است در هر حالت و گرایشی كه استانداری باشد، متعلق به خودش است ولی ممكن است مجموعه شهرداری با نگاه متفاوتی نسبت به حوزه دولت بخواهد نگاه كند. آیا بهتر نیست كه شهردار تهران در این جلسات حضور داشته باشد ؟

شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است. كار دیگری انجام می‌دهد. ما پل ارتباطی بین دولت و شهرداری هستیم. منابعی كه شهرداری می‌خواهد و نیاز‌دارد برای كار شهرداری، نماینده عالی دولت به عنوان استاندار، باید این نقش را ایفا كند. شهرداری تهران اما از زمان قبل از انقلاب هم حالت ویژه‌ای داشته است و من معتقدم كه یك تفكیك مدیریت داشته باشیم. نمی‌شود در یك شهر چند مدیریت داشته باشیم و جوابگو نیست. یك نفر باید مدیر اول باشد. این كمیسیون خاص بسیاری از مسائل كشور را روشن خواهد كرد.

یكی از وظایف استانداری‌ها نظارت بر شهرداری‌ها است. شما چه نوع نظارتی بر شهرداری دارید ؟

تهران را استثنا كرده‌اند. ما بر مصوبات شورای شهر نظارت داریم و فرماندار تهران آن رابررسی می‌كند، موافقت یا مخالفت می‌كند. ولی آنچه در استان‌های دیگر كمیسیون ماده 5 انجام می‌دهد در تهران مستثنی شده است. طبیعتا، روندی است كه با حاكمیتی كه من اشاره كردم سازگاری ندارد و باید یكپارچه شود.

شما چند وقت پیش یك فرماندار خانم برای شمیرانات انتخاب كرده بودید و مثل اینكه وزیر كشور مخالفت كردند؟

نه مخالفت نكردند. بازنشسته بود، حالا قرار است برای معاون فرماندار یك خانم را انتخاب كنیم.

برای خود فرمانداری نمی‌خواهید؟

نه، فرماندار كه تموم شد. برای شمیرانات خیلی علاقه‌مند بودند كه خانمی باشد.

در مجموعه‌ شما معاون فرماندار خانم دارید؟

بله، داریم.

به جز معاونت بانوان كه نمی‌تواند آقا باشد و آقایان دخالتی ندارند؟!

یكی دو جا را برای معاونت فرماندار داریم

ما در واقع می‌خواهیم بدانیم شما نسبت به حقوق بانوان چه دیدگاهی دارید؟ در شهر تهران، در كلانشهرها و درباره حضورشان در جامعه و تخصص‌هایشان. آیا قرار است بانوان همیشه در خانه‌ها بمانند؟

ما یك كمیته مشورتی بانوان برای مسائل كل كشور داریم. در هفته آخر اسفند جلسه‌ای تشكیل دهیم و از صاحب نظران مختلف دعوت كنیم كه حضور پیدا كنند، تا بتوان صحبت كرد و نظراتشان را گرفت. من با مدیریت زنان هیچ گونه مشكلی ندارم و در تهران و برای شمیرانات به جد دنبالش بودم و آن هم انتخاب شد و متاسفانه مساله بازنشستگی اش پیش آمد.

خب یك خانم دیگر انتخاب می‌كردید؟!

سابقه 10 ساله خیلی مهم بود و من نمی‌توانستم استثنا قائل شوم.

مشكل چیست؟ خود خانم‌ها نمی‌توانند خود را به این حلقه نزدیك كنند یا سیستم اجازه نمی‌دهد؟

ببینید كار فرمانداری چند وجهی است، یك وجهی نیست مثلا فقط مدیریت باشد یا آموزش. اینجا بحث همه بخش‌هاست. از تامین گرفته، قاچاق گرفته تا سیاسی و اقتصادی و تا زمانی كه نتواند در همه این بخش‌ها وارد شود كه نمی‌تواند مدیریت كند.

شما این كار را برای خانم‌ها خیلی سنگین می‌دانید؟

به هر حال به خاطر تنوع گسترده كاری اش.

چون به هرحال در رقابت انتخاباتی، رئیس‌جمهور وعده وزارت زنان را داده بود، اما حتی از یك وزیر زن استفاده نشد. می‌خواهیم بدانیم نگاه زیر مجموعه چگونه است. چون ایشان كه بالاخره دستور را دادند كه از خدمات زنان استفاده شود؟

در دولت ما الان 4 معاون رئیس‌جمهور داریم كه زن هستند.

خانم امین زاده، ابتكار و مولاوردی؟

سه نفر در 21 نفر رقم خوبی است، در مجموعه اگر خانم شایسته‌ای باشد استفاده می‌كنیم. شك نكنید. برای معاونت فرماندار الان دو حوزه را داریم كار می‌كنیم كه انشاءالله موفق باشیم.

شما از فرماندارها بحث كردید. لطفا بفرمایید ملاك شما در انتخاب فرمانداران و مدیران در دولت تدبیر و امید چه چیزی است ؟ در واقع به شایسته سالاری و تخصص اعتقاد داشته‌اید یا به اصل لابی‌گری و غیره ؟

من كه به استانداری آمدم چارچوبی را گذاشتم كه هنوز وزارت كشور آن را نگذاشته بود. كه فرماندار باید ده سال سابقه وزارت كشوری داشته باشد، رشته مرتبط با این كار داشته باشد، خوشنام باشد، اعتدال داشته باشد و سیاست دولت را قبول كند. این پنج تا محور را من آن زمان برای فرماندار‌ها مشخص كردم كه اتوماتیك آن را عملی كردم. اگر پیشنهادی می‌آمد بنا به این اصل‌ها آن را كنار می‌گذاشتم. در این چارچوب هركسی باشد بررسی می‌كنیم. من اینجا اذعان می‌كنم كه هیچ كس روی ما فشار نگذاشته است. نه دولت نه وزارت كشور نه جناح‌های‌سیاسی.

ما سعی می‌كنیم این بخش را مد نظر داشته‌باشیم و بعدا پیرامون آن صحبت كنیم.

بعد از این مرحله وزیر محترم كشور خودش آمد و بخشنامه خاصی را ابلاغ كرد. در آن بخشنامه نظرات من را تكمیل كرد و من تقریبا 800 ماده انتخاب كرده بودم.

ابهامی وجود داردكه بعضی فرماندارها در تهران به سفارش یكی از افرادتعیین شده اندو یا برخی تحت فشار ابقا شده‌اند. این بحث را قبول دارید؟

نه اصلا فشاری وجود نداشته است و به جد تكذیب می‌كنم.

بفرمایید راجع به فرماندار تهران به چه شكلی بوده است ؟ به هر حال رویكرد دولت و استانداری تغییر كرده است.

ببینید، دولت و جناب آقای روحانی فشاری نیاورده‌اند. كسانی كه مرا می‌شناسند می‌دانند كه یكی از خصلت و ویژگی‌های من است كه كاری را كه نخواهم؛ انجام نمی‌دهم. من 5 دوره در مجلس بودم و با تمام جناح‌ها تعامل خوبی داشته‌ام، این خصلت من بوده است. شاید موفقیت من در مدیریت در همین راستا بوده كه در 5 دوره مجلس همیشه رئیس كمیسیون بودم و پایین نیامدم. چون من تحت تاثیر نبوده‌ام، ممكن است نظر بدهند، اما به هیچ‌وجه تحمیل نبوده است.

به هر حال فرماندار تهران از دولت قبل باقی مانده بود؟

نه آقای روحانی یك صحبتی كرد و گفت من با داس نیامدم من با كلید آمدم. در دولت هم ایشان به من گفت، به هر حال ما با هم همكار بودیم و در هیات رئیسه مجلس پنجم، ما هر دو ماه یك بار جلسه داشتیم، آقای روحانی، آقای ناطق، آقای نوبخت و. . . حضور داشتند. ایشان به من گفتند كه من از شما انتظار دارم كه در انتصاب‌ها جناح‌ها را در نظر نگیرید، توان افراد، اعتدال و تخصص را در نظر بگیرید. در یك جلسه دیگر هم این را مطرح كردند.

رئیس‌جمهور گفته من با داس نیامدم اما اگر كسی بدون بلیت هم آمده باشد باید برود؟

بله تخصص و اعتدال باید داشته باشد، اما فرموده‌اند جناحی نگاه نكنیم.

خیلی‌ها به عملكرد و فعالیت فرماندار تهران، اعتراض دارند. این روند را چگونه می‌بینید؟

من به‌طور كلی به شما بگویم. فرماندار تهران را هم دوستان در جناح‌های اصلاح‌طلب قبولش دارند، هم در جناح اصولگرا. من خودم ایشان را می‌شناسم. وزیر هم می‌شناسد. كسی كه می‌تواند تهران را تعادل مناسبی ببخشد ایشان است. خیلی هم نیروهای مختلفی را مطرح كردیم اما پیرامون هیچ كدام به نتیجه نرسیدیم و چون همانطور كه عرض كردم در جناح اصلاح‌طلب ایشان را كاملا قبول دارند، به خاطر اعتدالشان. ایشان را می‌شناختم و می‌دانستم ایشان قانون گرا است و می‌تواند قانون را اعمال كند و از افراط‌گری به دور است، تعویض اش را مصلحت ندانستم. به وزارت كشور هم گفتم و این نظر را پذیرفت و بعد هم به آقای دكتر روحانی منتقل كرد و تصمیم گرفته شد كه تعویض ایشان ضرورتی نداشته باشد. سیاست ایشان هم در این مورد كه با داس نیامده‌اند عملی است. یك نفر می‌تواند بماند و اشكالی ندارد.

یكی از وظایف استانداری برگزاری انتخابات است. برنامه استانداری پیرو خبری كه منتشر شده مبنی بر اینكه شما گفته بودید ما در حال رصد گروه‌های سیاسی هستیم برای انتخابات 94 چرا و به چه دلیل؟

تحركاتشان را ؟

بله. این رصد چیست ؟

این وظیفه ذاتی استانداری است. ببینید استانداری، معاون سیاسی ما و بخش سیاسی فرمانداری ما باید بدانند كه چه اتفاق می‌افتد و چه می‌گذرد. وظیفه ذاتی آنها است. نه اینكه دخالت كنیم. باید بدانیم كه روند چه هست. وظیفه ذاتی ما امانت داری آرای مردم است. صد در صد انجام می‌دهیم. امانت داری آرای مردم همانطور كه رهبری اشاره كردند، حق الناس است. این كار را ما می‌خواهیم درست انجام دهیم. مردم هستند كه انتخاب می‌كنند چه كسی بیاید یا نیاید. ما باید امانت داری كنیم. بنده، معاونین بنده، فرماندار‌ها، بخشدار‌ها، هیات اجرایی كه انتخاب می‌شوند باید به این تفكر اعتقاد داشته باشند كه امانت‌دار آرای مردم باشیم. هر كس هم از صندوق در بیاید برای ما هیچ فرقی نمی‌كند.

این اشاره شما به خاطر این موضوع كلید انتخاب زود روشن می‌شود ؟ علت اینكه شما می‌گویید رصد می‌كنید به خاطر این موضوعات است ؟

رصد می‌كنیم كه ببینیم تحركات آنها پیرامون بحث‌های انتخابات چه چیزی است باید بدانیم.

منتقدان دولت معتقد هستند كه دولت برای انتخابات برنامه‌ریزی دارد.

برنامه‌ریزی به معنای حضور معنا ندارد. الان در هر دو گروه كار می‌كنند و در روزنامه‌ها هم منعكس می‌كنند. تعارف هم ندارند. روزنامه این طرف كه اصولگرا هست مشخص می‌كند كه داریم چه كار می‌كنیم. جلسه می‌گذارند و بحث می‌كنند. از این طرف هم اصلاح‌طلب‌ها بحث می‌كنند. طبیعتا معاونت سیاسی فرمانداری و استانداری و وزارت كشور باید بداند كه مسیر‌ها چگونه اتفاق می‌افتند. وظیفه قانونی آن است. ما دخالت نمی‌كنیم.

شما رصد می‌كنید گزارشات آن را به چه كسی منتقل می‌كنید؟

به وزارت كشور می‌رود.


آچار سؤزلر : دولت, تهران, استاندار,