هارای نیوز

خبری - تحلیلی

دكتر مهران تبریزی: ثروتهایی كه به جیب عده ای می رود /رؤیاهایتان بخیر!!

+0 به یه ن / بپسند
دكتر مهران تبریزی:

ثروتهایی كه به جیب عده ای می رود /رؤیاهایتان بخیر!!

درآمد میلیاردی حاصل از افزایش قیمت خودروها، قرار است به جیب چه كسانی سرازیر شود؟ و اساسا چه صراری برادامه روند تولید خودروهای غیر استاندارد آنهم با قیمت های غیر واقعی وجود دارد؟ تولیدات خودرو را " خودروی ملی می نامند و جنجال بپا می كنند كه در صنعت خودروسازی " خود كفا" شدیم و سالیانه فلان مقدار صرفه جویی ارزی داشتیم ، ولی در عمل می بینیم كه

سایتهای مجازی و صفحات نشریات ،مملو از تبلیغات پیش فروش خودروهای خارجی است.امكانات ، ویژگیها و زیبائی این خودروهای خارجی وارداتی آنهم با قیمت های نجومی ذهن هر انسانی را بخود معطوف می كند و دل اقشار كم درآمد جامعه را می آزارد و بر حسرت كارمند جماعت می افزاید كه با حقوق  اندك كارمندی خود ،هرگز  قادر به خرید چنین خودروهایی نخواهند بود.

شاید عنوان ترافیك خودروهای خارجی جدید برای ورود به بازار ایران با بحثهای ضد و نقیض مسوولان در افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی بی ارتباط  نباشد.

 مدیرعامل ایران خودرو گفته است" كه با ابلاغ فرمول جدید قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت،قیمت خودروها افزایش می یابد كه در این صورت زیان تولید خودروسازان جبران می شود"!

 چندی قبل محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوراز تثبیت قیمت خودروها خبرداده بود ولی شورای رقابت و شورای سیاست گذاری ،از تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خبرداده اند و قرار است این فرمول جدید بزودی ابلاغ شود ولی میزان آن هنوز معلوم نیست و این در حالی است كه نعمت زاده وزیر صنعت ومعدن و  تجارت گفته است كه "طبق قانون و مصوبه شورای اقتصاد،تصمیم گیری برای قیمت خودرو به شورای رقابت واگذارشده است".

 صد البته كه شورای رقابت نیز در صدد افزایش قیمت خودروهاست.

این چند پاره گوئیها و ضد و نقیض گوئیها، موجبات نوسان قیمت خودروها را رقم زده است و از این آشفته بازار تعدادی سودهای هنگفت به جیب می زنند و مردم نیز در انتظار پائین آمدن قیمت خودروها هستند.در حقیقت آشفتگی تعیین قیمت های خودروها و اختلاف شورای سیاست گذاری خودرو،شورای رقابت ،سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان بر سر ابلاغ قیمتهای جدید خودرو،مردم را دچار بلا تكلیفی كرده است.

براستی سیاست گذاران و تصمیم بگیران كشوری درصنعت  خودرو، دنبال چه منافعی می گردند كه تا كنون ابعاد پشت پرده آن از نظر ها بدور مانده است؟

درآمد میلیاردی حاصل از افزایش قیمت خودروها، قرار است  به جیب چه كسانی سرازیر شود؟ و اساسا چه صراری برادامه روند تولید خودروهای غیر استاندارد آنهم با قیمت های غیر واقعی وجود دارد؟

 تولیدات خودرو را " خودروی ملی می نامند و جنجال بپا می كنند كه در صنعت خودروسازی " خود كفا" شدیم و سالیانه فلان مقدار صرفه جویی ارزی داشتیم ، ولی در عمل می بینیم كه  كیفیت و قطعات آن چینی است!! و فاقد استاندارهای لازم.

خودروهایی به بازار ارائه می گردد كه امروزه در صنعت خودرو سازی مدرن و پیشرفته جهان  جایی ندارد و اصلا قابل رقابت با خودروهای دیگر كشورها نیست.هر روز در اخبار جراید شاهد بروز تصادفات مرگباری  در جاده های كشور هستیم كه حتی صدای مسوولان راهنمائی و رانندگی نیزازغیراستاندارد بودن خودروهای تولید داخلی درآمده است طوری كه صراحتا اعلام نموده اند "در صورتی كه خودرو سازان در تولیدات خود حداقل استانداردهای لازم را رعایت نكنند پلاك گذاری خودروها متوقف خواهد شد".

آیا جای سوال نخواهد بود كه دراین شرایط، چه اصراری بر ادامه روند تولید خودروهای بی كیفیت و فاقد استانداردهای لازم وجود دارد؟ وقتی خودرو سازان نمی توانند خودروهای با كیفیت تولید نمایند و یا نمی توانند خودروهایی با قیمت متناسب با قیمتهای جهانی تولید كنند چه ضرورتی برادامه حمایت دولت از چنین خودروسازانی هست؟ و یا بهتر بگوییم سود میلیاردی در صنعت خودرو سازی نصیب چه كسانی می شود؟

از طرفی طبق بخشنامه های گمرك ایران، تعرفه خودروهای وارداتی در مجموع 111 درصد قیمت پایه اعلام شده كه این مهم قیمت  تمام شده خودروهای وارداتی  در ایران را نسبت به قیمت خودروهای مشابه حتی در كشورهای دیگر خصوصا در كشورهای همسایه را تا حدود 1.5  تا 3 برابر افزایش داده است.

اگر بخواهیم قیمت خودروهای وارداتی در كشورمان را در سطوح مختلف طبقه بندی  كنیم ملاحظه می شود كه قیمت خودروها ی ارائه شده با هیچ كشوری قابل مقایسه نیست و این مهم مختص كشورمان است.

قیمت خودروهای وارداتی در كشورمان عبارتند از:

1)      خودروهایی بالای یك میلیارد تومان

2)      خودروهایی بین 500 میلیون تا یك میلیارد تومان

3)      خودروهایی بین 300 تا 500 میلیون تومان

4)      خودروهایی بین 100 تا 300 میلیون تومان

5)      خودروهای زیر 100 میلیون تومان

حال این سوال مهم مطرح می شود كه با این قیمت ها در دیگر كشورها از جمله در كشورهای همسایه چه خودروهایی را می توان خرید؟

كافی است به دو كشور تركیه و آذربایجان سری بزنیم و با مقایسه ی قیمتها، به عمق فاجعه در جامعه كنونی خود پی ببریم كه تفاوت از كجا تا به كجاست.

جمهوری آذربایجان از جمله كشورهای تازه به استقلال رسیده ای است كه بیشتر بر ذخائر نفتی خود متكی است و امروزه یكی كشورهای بزرگ وارد كننده خودرو از اكثر كشورهای جهان محسوب می شود.بطور مثال در  همین كشور آذربایجان با:

15.000 دلار یعنی 45 میلیون تومان می توان شورلت Ava- نیسان سانی- ریو

 با 20.000 دلار یعنی 60 میلیون تومان سراتو- سوناتا –شورلت كروس

 با 30.000 دلار یعنی 90 میلیون تومان سانتافه – اسپورتیج - هوندایی 40

با 40.000 دلار یعنی 120 میلیون تومان آزرا - كوندنزا - شورلت كامارا

با 50.000دلار یعنی 150 میلیون تومان Aud.A4– پاسات - مرسدس بنز 240E

با 70.000 دلار یعنی 210میلیون تومان تویوتا لند كروزر – لئكسوس- مرسدس بنز Ml500

با 100.000 دلار یعنی 300 میلیون تومان BMW  x6- پورشه - لندجروور- لئكسوس 570 می توان خرید و این در حالی است كه این خودروها در كشورمان با قیمتهای 1.5 تا 3 برابر برای مردم عرضه میشود.

واقعا چه كسانی  از  این آشفته بازار  به ثروتهای نجومی دست پیدا می كنند؟

 هر روز صنعت خودرو در جهان درحال متحول شدن هست و رقابت بین كمپانی های تولیدكننده روز به روز نفس گیرتر، ولی صد افسوس كه در كشورمان مسامحه دولت و چراغ سبز دولتمردان به بهانه حمایت از صنعت خودروسازی كشور به خودروسازان این فرصت را داده است تا آنها بدون توجه به تكنولوژی مدرن روز تنها به پر كردن جیبشان فكر كنند و بدینگونه با سلامت و امنیت جانی مردم بازی نمایند!!.

زمانی كه صنعت خودروسازی در انحصار عده ای خاص باشد وهیچ اهرم كنترل و نظارت بهینه ومطلوبی اعمال  نشود باید كه خودروسازان در چشم میلیونها مردم از افزایش قیمت خودروهای  بی كیفیت وغیراستاندارد سخن برانند.

باید قبول كنیم كه علی رغم حمایت همه جانبه دولت از صنعت خودروسازی كشور ، قادر به رقابت با كمپانیهای بزرگ دنیا نیستیم!

باید قبول كنیم كه نه می توانیم خودروهای مدرن تولید كنیم و نه می خواهیم خودروهایی با قیمت نازل عرضه نمائیم !!  بسیاری از كارشناسان اقتصادی بر این باورندكه با این شرایط ،تداوم سرمایه گذاری در صنعت خودرو سازی توجیه اقتصادی برای مردم و كشور ندارد و لازم است این حمایتهای دولتی با سرمایه های عظیم به سایر بخشها انتقال یابد تا بازدهی آن بیش از سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی باشد. و یا لااقل در تصمیمات و مصوبات گمركی، تجدید نظر جدی صورت پذیرد تا واردات خودروهای خارجی با شرایط سهل و با قیمت متناسب با قیمتهای جهانی عرضه شود تا بدینسان مقدمات و زمینه های لازم درجهت تولید محصوات با كیفیت و استاندارد فراهم گردد و آن دسته از خودروسازانی كه توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را  دارند بمانند و آنهائی كه نمی توانند یا نمی خواهند بروند. ولی صد افسوس كه خودروسازان ما در تفكر استانداردسازی محصولات خود و یا پائین آوردن قیمتها نیستند همانگونه كه قبلا گفته اند "مردم با افزایش قیمت خودروها كنار می آیند و عادت می كنند"

تا فرصتی دیگر...

منبع خبر : نویدآذربایجان

آچار سؤزلر : تبریز,