هارای نیوز

خبری - تحلیلی

همایش زن در تاریخ آذربایجان برگزار می شود

+0 به یه ن / بپسند

هارای نیوز : این همایش دو روزه و صرفا علمی در شهریور ماه سال جاری در مرند و جلفا با حضور اساتید تاریخ و محققین این بخش برگزار خواهد شد.

به گزارش هارای نیوز ، دبیر علمی این همایش فرامنطقه ای و ملی در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری همایش زن در تاریخ آذربایجان توسط "انجمن زنان پژوهشگر تاریخ" به میزبانی مرند خبر داد.
دكتر حسن زاده تصریح نمود: این همایش دو روزه و صرفا علمی در شهریور ماه سال جاری در مرند و جلفا با حضور اساتید تاریخ و محققین این بخش برگزار خواهد شد. وی با اشاره به این نكته كه این همایش اولین همایش تخصصی و علمی در این زمینه در استان می باشد گفت: آذربایجان در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران نقش آفرین بوده و هست و به عنوان یكی از مناطق بانفوذ و تأثیرگذار نقش ایفاء كرده است؛ هم تأثیرگذاشته و هم تأثیر پذیرفته است. تحقیق و پژوهش پیرامون لایه های مختلف جامعه آذربایجان ضرورتی انكارناپذیر است، اما آنچه در این میان جایگاه ویژه ای دارد، نقش آفرینی های زن آذربایجانی است كه از دوره های اسطوره ای تا تاریخ كنونی حضور داشته و دارد.
این پژوهشگر و محقق تاریخی و نویسنده كتاب "تاریخ انقلاب اسلامی در مرند" با اشاره به نقش زنان آذربایجان در جنگ هشت ساله و پس از آن افزود: زن آذربایجانی در تحولات منطقه ای، ملی و دینی همواره مدافع ارزش های موجود بوده است. زن آذربایجانی گاهی در قامت عالم و ادیب، گاه در لباس رزم و جنگ و گاه به عنوان نان آور خانه و گاهی نیز دركسوت زن خانه دار چهره نمائی كرده است حسن زاده خاطر نشان نمود: در برگزاری این همایش كه فراخوان آن اعلام شده است ارگانها و نهادهایی چون سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرمانداران مرند و جلفا، دانشگاههای شمال غرب كشور و برخی نهادهای دیگر از حامیان این همایش می باشند.
وی همچنین از برگزاری همایش دیگری در سال 94 در مرند خبر داد كه با عنوان " مرند: تاریخ، هویت و توسعه " در تیرماه سال بعد در راستای مرند شناسی در این شهر برگزار خواهد شد.
محورهای كلی همایش: ۱- زن و اسطوره ۲- زن و سیاست ۳- زن و فرهنگ ۴- زن و اقتصاد ۵- زن و اجتماع ۶- زن و نظامی گری ۷- زن و دین
زمان‌بندی موضوع: - زن اسطوره‌ای آذربایجان – زن در دوره باستان – زن در قرون اولیه اسلامی – زن در قرون میانی (از طاهریان تا پایان زندیه) – زن در دوره قاجار – زن در دوره معاصر
زمان برگزاری: شهریور ۱۳۹۳
آخرین مهلت دریافت چكیده مقالات: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
آخرین مهلت دریافت اصل مقالات: ۳۱ تیر ۱۳۹۳
مكان برگزاری: آذربایجان شرقی( مرند و جلفا )
برگزار كننده همایش: انجمن زنان پژوهشگر تاریخ


آچار سؤزلر : آذربایجان, تاریخ,