هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ساخت پالایشگاه و صنایع آلاینده در آزاد ارس ممنوع شود

+0 به یه ن / بپسند
ساخت پالایشگاه و صنایع آلاینده در آزاد ارس ممنوع شود

* یازار : اروج امیری

احداث پالایشگاه و صنایع آلاینده  زنگ خطری است برای منطقه بكر جلفا و منطقه آزاد ارس...
وجود یكی دو تا پالایشگاه و دهها دپوی نفتی و حلال های خطرناك ، حیات حال و آینده ساكنان و صنایع پاك را در منطقه تهدید می كند.
 علاوه بر آن این زنگ خطر جدی است برای محیط زیست و حتی حیات وحش منطقه.
كارشناسان بر این باورند كه نباید مجوز ساخت و احداث این صنایع را صادر كرد. منطقه آزاد ارس برای بسیاری از صنایع دارای پتانسیل های قوی و بالفعلی است كه با نظر كارشناسان و محققان امر می توان آنها را در منطقه توسعه داد و بدنبال آن ، برای همیشه ، ساخت پالایشگاه و صنایع آلاینده را در آزاد ارس ممنوع كرد.

صنایعی را می توان در منطقه ایجاد كرد كه از نظر مفاد اولیه چندان وابستگی به خارج نداشته باشند و در منطقه مواد اولیه آن موجود است و از نظر اقتصادی بسیار توجیه پذیر و سود اور و اشتغالزاست و ارز آور.

 از جمله صنایع  زیر را می توان نام برد:
صنعت گردشگری و توریستی : این منطقه از موقعیت برتر، استعداد طبیعی و خدادادی بالایی برخوردار است . سالیانه جذب میلیونها نفر توریست و مسافرت گردشگران داخلی و خارجی به منطقه تاریخی و باستانی جلفا این سخن را تایید می كند و مدیران و سرمایه گذاران را برای توسعه و رواج این صنعت خود بخود تشویق می كند.

 صنایع مبلمان خانگی و اداری و شهری، صنایع چوب و كاغذ ، صنایع تبدیلی كشاورزی ( به لحاظ وجود دشت كشاورزی و باغات گوردیان و روستاهای اطراف كه بیشتر جمعیت آن به شغل كشاورزی مشغولند) ، صنعت چرم و تولید كفش و لباس چرمی ( وجود هزاران راس گاو و گوسفند و پروش و توسعه صنعت دام1پروری ) ، صنعت شیلات و پرورش ماهی و میگو ( به لحاظ وجود دومین رود پر آب كشور - ار س ) ، پرورش شترمرغ ، كارخانه تولید داروگیاهی به لحاظ وجود 1200 گونه گیاهی در منطقه و جنگل ها و دشتهای قره داغ برای داروسازی، صنایع چینی و مس و طلا ( مفاد اولیه آن در چند كیلومتری منطقه قرار دارد از جمله در منطقه خاروانا، مس سومگون و زنوزاق مرند ) و بسیاری از صنایع دیگر را می توان در منطقه ایجاد كرد.

با توجه به موارد فوق هیچ ضرورتی برای احداث پالایشگاه و صنایع آلاینده در منطقه آزاد ارس احساس نمی شود مگر اینكه منافع قاجاقچیان سوخت و مواد نفتی در كار بوده باشد و وجود دپوهای نفتی در منطقه و در كنار انبارهای گمرك منطقه آزاد و صنایع حكایت از این امر را دارد و در صورت آتش سوزی همانند بمب عمل می كند و كل منطقه را در آتش فراگیر و غیرقابل كنترل خواهد سوزاند و در یك چشم بهم زدن همه چیز و كس در جلفا منفجر و به هوا پرت خواهد شد.
بنابراین نگارنده این یادداشت بر این امر اصرار داد و  از مدیر عامل و كلیه مدیران تصمصم گیر منطقه می خواهد تصمیم جدی برای مهار و كنترل و حذف صنایع آلاینده از منطقه بنمایند تا آینده حیات مردم و صنعت و اقتصاد این منطقه به خطر نیفتد .