هارای نیوز

خبری - تحلیلی

سخنان نماینده میانه و تحقق تدریس زبانهای مادری

+0 به یه ن / بپسند
سخنان نماینده میانه و تحقق تدریس زبانهای مادری

هارای نیوز: نماینده میانه و تركمنچای در مجلس در نطق پیش از دستور اخیر خود به  لزوم اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی مبنی بر آموزش زبان مادری تاكید نمود.

 وی گفت : این زبان ( زبان تركی آذربایجانی) مانند هر زبان دیگر اگر به صورت علمی و آكادمیك مورد اهتمام و توجه قرار نگیرد، ممكن است دچار گسست جدی شود و شكل محتوای آن  تغییر كند و حتی به تدریج از بین برود.

حسینی تصریح كرد: به جرات می توانم بگویم بعد از زبان عربی،هیچ زبانی به اندازه تركی از فصاحت ،جامعیت و گیرایی برخوردار نیست و به خودی خود برای ایران سرمایه فرهنگی است...

نوید آذربایجان از سال ها پیش مطالبات فرهنگی مردم را طرح كرده است، لزوم توجه به زبان مادری اقوام و شناساندن چهره خطرناك شوونیستهای باز مانده از دوران پهلوی ، مسائل زیست محیطی از جمله بحران دریاچه اورمیه را گوشزد نموده و مقالات متعددی توسط نویسندگان این نشریه  به چاپ رسیده است  .هر چند مطالب نوید آذربایجان بعضا خوشایند برخی ها نبود و با تهمت و برچسب هایی بسیاری نیز مواجه گشته و سنگ اندازی های زیادی در ادامه حیاتش  انجام می گرفت.ولی با این حال تاكید بر همراه بودن با مردم و نقش مطبوعات در بیان دغدغه های مردم ، مشكلات و معضلات جامعه امروزی، بسیاری از دولتمردان و مسوولین  را برآن داشت  كه چاره ای جز تمكین به خواسته های مردم ندارند

انتخابات ریاست جمهوری و  وعده های دكتر روحانی در جهت عملی نمودن مطالبات فرهنگی مردم  امید بخش بود.

 بیانیه شماره 3 دكتر روحانی به موضوع حقوق اقوام، ادیان و مذاهب اختصاص داشت.در این بیانیه به اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی و آموزش زبانهای مادری اقوام در تمام سطوح تحصیلی تاكید  شده است:

-  تدوین قوانین لازم برای اجرای كامل قانون اساسی به‌ویژه اصول ٣، ١٢، ١٥، ١٩، ٢٢ و... دردولت تدبیر وامید به منظور رفع  تبعیض

- تدریس زبان مادری ایرانیان (كردی، آذری، عربی و...) بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها دراجرای كامل اصل 15 قانون اساسی.

به تبع وعده دكتر روحانی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دراین باره گفته است : تدریس ادبیات قومیت ها در مدارس براساس اصل 15 قانون اساسی بلامانع است، اما زبان رسمی ما فارسی است...

وی گفت : طبق اصل 15 قانون اساسی تاكید شده است كه  زبان رسمی كشور فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است. هدف ما این است كه با برنامه ریزی های دقیق و همكاری سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش و اگر لازم شد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، كار را به صورت اصولی دنبال كنیم.

وی خاطر نشان كرده است ،تدریس زبان قومیت‌ها در مدارس اولویت من است. فانی تاكید نموده است كه ما باید اصل 15 را اجرا كنیم. یك سری برنامه ریزی ها در زمان آقای خاتمی شده كه در نهایت متوقف شده اند. باید اكنون با بررسی هایی دوباره این برنامه ها، به جریان بیافتد.

از مجموع سخنان برخی نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش و وعده انتخاباتی دكتر روحانی جهت عملی نمودن تدریس زبانهای مادری در مدارس چنین بر آید كه فضای جامعه همسو با خواسته های مردمی است.امیدواریم با درایت لازم از سال تحصیلی جدید شاهد آموزش زبانهای مادر ی در  سطح مدارس و دانشگاهها باشیم و موضع گیری نماینده میانه را در جهت تحقق وعده دكتر روحانی را به فال نیك می گیریم و از ایشان حمایت می كنیم.

منبع خبر : نوید آذربایجان - هادی پناهی