هارای نیوز

خبری - تحلیلی

امام (ره) مردم را به شهروند درجه یك و درجه دو تقسیم‌بندی نمی‌كردند

+0 به یه ن / بپسند
منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:
امام (ره) مردم را به شهروند درجه یك و درجه دو تقسیم‌بندی نمی‌كردند



مردم و جمهوریت از كلیدواژ‌ه‌های اساسی گفتمان امام است/نگاه امام، نگاه پیامبرانه نسبت به حكومت و خدمت‌رسانی به جامعه و حل مشكلات مردم بود/امام به آنچه اعتقاد داشت، واقعا عمل كرد.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی با بیان اینكه امام خمینی (ره) بعد از خدا، مردم را اصل می‌دانست و مردم از اصول اساسی اندیشه امام هستند، تاكید كرد: امام خمینی خیلی از این خط‌كشی‌ها و مرزبندی‌هایی كه امروز در جامعه وجود دارد، را قبول نداشتند و همه گروه‌ها را خودی می‌دانستند و مردم را به شهروند درجه یك و درجه دو تقسیم‌بندی نمی‌كردند.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نگاه امام به سیاست و حكومت گفت: نگاه امام خمینی به حكومت، نگاه به قدرت‌طلبی و حكومت بر مردم نبود بلكه نگاه ایشان، نگاه پیامبرانه نسبت به حكومت و خدمت‌رسانی به جامعه و حل مشكلات مردم بود.

وی با تاكید بر اینكه امام خمینی مسئولان را خادم مردم می‌دانست، اظهار داشت: امام قبل از پیروزی  انقلاب و در سال‌هایی كه در حوزه علمیه به تدریس مشغول بودند، خود را برابر و همراه با مردم می‌دانستند و چیزی فراتر از خواست مردم هم نداشتند و همواره در سخنانشان به خواست و نظر مردم ارجاع می‌دادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینكه امام ساده‌زیست بود و مسئولان را به ساده‌زیستی دعوت می‌كردند، تصریح كرد: امام به آنچه اعتقاد داشت، واقعا عمل كرد و مثل برخی از مسئولان دولت سابق نبود كه حرف از ساده‌زیستی بزند و به شكل دیگری عمل كند.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی با اشاره به وضعیت سكونت امام در سال‌های مختلف ابراز داشت: امام قبل از تبعید در منزلی اجاره‌ای سكونت داشت و بعد از بازگشت به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی نیز ابتدا به محل سكونت‌شان در قم و سپس در حسینیه‌ای در جماران اقامت گزیدند كه حتی اجازه دادند، دیوارهای آن را گچ كنند و هنوز كاهلی بود.

منتجب‌نیا با بیان اینكه در نگاه امام فقرا محترم هستند اما فقر محترم نبود، یادآور شد: امام به شدت با اشرافی‌گری مخالف بودند و مستضعفین را دوست داشتند اما استضعاف را نمی‌پذیرفتند و هموراه تاكید داشتند كه باید بر فقرزدایی و ایجاد رفاه و آرامش در جامعه بكوشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی خطرنشان كرد: امام بعد از خدا، مردم را اصل می‌دانست و مردم از اصول اساسی اندیشه امام هستند.

وی با اشاره به مصاحبه امام با روزنامه فیگارو در پاریس تاكید كرد: در آن مصاحبه، خبرنگار از ایشان می‌پرسد كه شما چه حكومتی را می‌خواهید تشكیل بدهید كه امام فرمودند جمهوری، مانند همین جمهوری‌ای كه شما دارید.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی ادامه داد: امام خمینی پس از ورود به ایران و سخنرانی در بهشت زهرا گفتند كه با تكیه و پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌كنند و در حالی كه همه ملت و همه گروه‌ها ایشان را قبول دارند، باز ایشان برای تعیین حكومت و تصویب قانون اساسی به رای ملت رجوع می‌كند.

منتجب‌نیا با یادآوری هشدارهای امام به برخی از نهادها كه قصد مخدوش كردن آرای ملت را داشتند، بیان كرد: امام به همه مسئولان و نهادها تاكید داشت كه باید زمینه مشاركت مردم در همه زمینه‌ها بالاخص عرصه سیاسی فراهم شود و بر سلامت انتخابات تاكید داشتند و می‌گفتند هیچ كس حق ندارد در رای ملت دخالت كند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینكه كسانی كه می‌گویند امام خمینی رای ملت را تشریفاتی می‌دانست به ایشان تهمت می‌زنند، افزود: اگر صحبت‌های امام را درباره مردم و ملت و جمهوریت جمع‌آوری كنیم، چندین جلد می‌شود و مردم و جمهوریت از كلیدواژ‌ه‌های اساسی گفتمان امام (ره) است.

وی با بیان اینكه كسانی كه این صحبت‌ها را می‌كنند می‌خواهند از امام خمینی (ره)انتقام بگیرند، گفت: این افراد هیچ‌گاه از یاران امام نبود و جایگاهی هم نداشتند و حال می‌خواهند عقده‌گشایی بكنند.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال اگر امام خمینی هم‌اینك بودند چه چیزی را سرلوحه كاری خویش قرار می‌دادند، اظهار داشت: خرافه‌زادیی، اخلاق‌گرایی، تقویت جمهوریت و تامین برای معاش و رفاه مردم را در سرلوحه رهنمودهای خود قرار می‌دادند.

منتجب‌نیا با بیان اینكه امام همیشه به فكر وحدت جامعه بودند، تاكید كرد: یكی دیگر از چیزهایی كه امام همیشه مدنظر داشتند، وحدت جامعه بود و اگر ایشان امروز هم بودند، به وحدت بیشتر جامعه فكر می‌كردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره بعضی‌ از مرزبندی‌ها در جامعه تصریح كرد: امام خمینی خیلی از این خط‌كشی‌ها و مرزبندی‌هایی كه امروز در جامعه وجود دارد، را قبول نداشتند و همه گروه‌ها را خودی می‌دانستند و مردم را به شهروند درجه یك و درجه دو تقسیم‌بندی نمی‌كردند.

پایان پیام