هارای نیوز

خبری - تحلیلی

پرونده 3000 بورسیه كمتر از فساد 3000 میلیاردی نیست

+0 به یه ن / بپسند

ادامه واكنش‌ها به پرونده 3000 دانشجوی بورسیه

پرونده 3000 بورسیه كمتر از فساد 3000 میلیاردی نیست

هارای نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر در واكنش به پذیرش بدون آزمون 3000 دانشجوی بورسیه در دولت گذشته كه حدود نیمی از آنها فاقد شرایط علمی بودند، با بیان این‌كه به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش باید گریست، گفت: ربودن فرصت دریافت بورس دكتری از هزاران جوان فارغ التحصیل و ذیصلاح كمتر از فساد اختلاس 3000 هزار میلیاردی نیست.


دكتر مهدی سالاری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا  گفت: آنچه كه وزارت علوم اعلام كرده است به معنی این نیست كه تمامی 3000 نفر پذیرفته شده فاقد صلاحیت علمی هستند، بلكه روش پذیرش آنها را غیررقابتی و بدون آزمون عمومی و در مواردی فاقد شرایط همان دستورالعمل های مصوب دوره قبل اعلام نموده است. به عبارتی عدم اعلان عمومی و عدم برگزاری آزمون و فراهم ننمودن "فرصت برابر برای رقابتی عادلانه" برای هزاران فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد علاقه مند به ادامه تحصیل و اخذ بورس دكتری مورد اشاره وزارت علوم علت اصلی اعتراض جامعه دانشگاهی كشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر با تاكید بر اینكه ربودن فرصت دریافت بورس دكتری از هزاران جوان فارغ التحصیل و ذیصلاح كمتر از فساد اختلاس 3هزار میلیاردی نیست، افزود: حسب شنیده‌ها درصد قابل توجه‌ای از 3000 نفر پذرفته شدگان از صلاحیت نسبی علمی و قابل قبول برخوردارهستند اما همین چند صد نفر هم كه فاقد صلاحیت علمی حداقلی و تعدادی هستند دارای سوابق سوء تحصیلی درخشانی نیستند. اما علی‌رغم اهمیت موضوع صلاحیت علمی، اعطای بورس تحصیلی داخل و خارج بر اساس روابط شخصی، رانتی، خانوادگی، خطی و سیاسی، و تعاملات و معاملات ناسالم امری ناپسند و مصداق خلاف قانون و سوء استفاده از موقعیت شغلی مسئولین وقت وزارت علوم محسوب می شود.

وی با بیان این كه فراهم نمودن "فرصت های برابر" فقط شامل حوزه‌های اقتصادی و مزایده‌ها و مناقصات نمی‌شود، اظهار كرد : اینكه به همكارشان در ستاد وزارت علوم، به یك تشكل دانشجویی و نیز خود آقای مدیركل سابق سهمیه های فراوان معرفی افراد برای بورس دكتری را "هبه" نمایند و یا به روسای دانشگاه‌ها سهمیه ویژه اختصاص دهند و انان نیز بدون كسب نظر از دانشكده‌ها و گروه‌های آموزشی به افراد مورد نظر خود واگذار كنند، مصداق عدالت است؟ به راستی آیا امكان پاسخگویی در روز جزا وجود دارد؟

سالاری با اشاره یه صدمات وارد شده به آموزش عالی كشور گفت: همانگونه كه رانت‌خواری و عدم شفافیت می‌تواند فضای كسب و كار را آلوده و تضعیف نماید و آفت رشد اقتصادی محسوب می‌شود، اینگونه اعطای بورس تحصیلی و كادرسازی برای دانشگاه‌ها به فضای آموزش و پژوهش صدمات جبران ناپذیری وارد می‌كند. صدماتی كه آثار شوم آن چند سال دیگر هویدا خواهد شد آنگاه كه این بورسیه‌ها با لطایف‌الحیل فارغ التحصیل شود و به عنوان عضو هیات علمی به دانشگاه‌های مظلوم و به معنای كامل كلمه به "دانشگاه‌های مستضعف" تحمیل شوند.

به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر، متاسفانه در اینده نزدیك افرادی با عنوان دكتری و استادی كرسی‌های استادی دانشگاه‌ها را اشغال خواهند كرد كه معدل دوره كارشناسی آنها 11.5 و یا ركورد دار مشروطی در دوران تحصیل خود بوده‌اند. عملا اینگونه اقدامات موجب سلب انگیزه و اعتماد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه به سیستم تربیت و جذب اعضای هیات علمی در وزارت علوم و دانشگاه‌ها خواهد شد، چرا كه اصولا نظام و سیستم شفاف و عادلانه‌ای را در این حیطه خطیر و تاثیرگذار در آینده علمی و توسعه ملی نمی‌یابند و به ویژه آنگاه كه همكلاسی ضعیف و درس نخوان خود را در كسوت استادی دانشگاه بیابند.

ظلم فاحشی شده است

باید به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش گریست

وی با بیان اینكه وظیفه مسئولین آموزش عالی است كه در این جمع سره از ناسره را جدا كنند و افرادی كه شرایط همان آئین نامه های وقت را داشته اند را از فاقدین همان شرایط تفكیك كنند و با متخلفین برخورد نمایند ، اظهار كرد : به هر حال فقدان صلاحیت علمی شامل همه نمی‌شود. به نظر من اگر اقدامی مناسب توسط ارگان‌های نظارتی و بازرسی انجام نگیرد احتمالا جریانی اعتراضی واقع خواهد شد و به ویژه این چند ده هزار نفر داوطلبین ورود به دوره دكتری و متقاضی دریافت بورس تحصیلی مدعی هستند و می‌توانند به مراجع ذیربط شكایت ببرند كه سرنوشت علمی و دانشگاهی آنها را مدیران قبلی سازمان دانشجویان با اقداماتی از جنس رانت‌خواری و در گزینش‌هایی كاملا ناشفاف و غیر رقابتی تغییر داده‌اند. بهر حال ظلم فاحشی واقع شده است، هم در حق آموزش عالی و دانشگاهها و هم در حق فارغ‌التحصیلان مستعد كارشناسی ارشد كشور كه به عدالت و صداقت نظام آموزش عالی در فراهم آوردن فرصت‌های برابر اعتماد كردند.

وی با بیان این كه باید به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش گریست گفت: سرنوشت سرمایه های انسانی و علمی و اقتصادی كشور ظالمانه مورد دست‌اندازی واقع شده آنهم توسط خود دانشگاهیان و دوستانی كه حتما علاقه‌مند به نظام و دانشگاهها بوده‌اند. ولی چه كنیم كه قوانین را بر نتافتند و به عمق فاجعه و بدعت گذاری در پذیرش دانشجویان بورسیه التفات نداشتند و صدماتی تقریبا جبران ناپذیر بر پیكره دانشگاه‌ها و آموزش عالی كشور وارد نموده‌اند.

سالاری با تاكید بر اینكه یقین دارم كه ارگان‌ها و سازمان‌های بازرسی و نظارتی در این باره ورود خواهند كرد و راهكاری را برای تصحیح اقدامات خلاف خواهند یافت، گفت: باید تلاش كرد از تكرار این قبیل اقدامات هم جلوگیری شود. یكی از راهكارها وضع قوانین متقن و شفاف توسط مراجع ذیربط و به ویژه توسط مجلس و شورای انقلاب فرهنگی است تا اینگونه نباشد كه بورس‌های تحصیلی كه نوعی سرمایه‌گذاری و روشی متداول برای تربیت نیروی انسانی دانشگاههاست تابع خط و خط بازی و اشتباهات و خدای نكرده سوء استفاده یك مدیر و یا یك وزیر و معاون وزیر قرار گیرد.

سالاری در پایان افزود : این آقایان می‌آیند و می‌روند، ولی دانشگاهها پابرجا خواهد بود و به تربیت نیروی انسانی و پرورش جوانان نخبه و تولید علم و فناوری در كشور باید ادامه دهد. نباید سطح علمی دانشگاهها را كه بنیان آن بر توانمندی های اساتید آن دانشگاه استوار است تضعیف كرد. "ذات نایافته از هستی بخش ... چون تواند كه بود هستی بخش"، نخبه پروری باید توسط نخبگان انجام شود نه توسط غیر نخبگان، و هر عقل و طینت سلیمی این را تائید می‌كند.

نشست دكتری

انتهای پیام