هارای نیوز

خبری - تحلیلی

5 نكته مهم در خصوص روز ملی اقوام ایرانی - اروج امیری

+0 به یه ن / بپسند
5 نكته مهم در خصوص  روز ملی اقوام ایرانی                            

      
یازار : اروج امیری

اخیرا باخبر شدیم جلسه هم اندیشی اقوام  با شركت جمعی از اساتید دانشگاهی و نخبگان كشور برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه دكتر روحانی در مسائل اقوام  موضوع مهمی را مطرح كرد كه  روزی ، بعنوان " روز ملی اقوام ایرانی " یا " روز اتحاد ملی اقوام ایرانی " نامگذاری شود.


با توجه به این رویداد مهم، نگارنده 5 نكته مهم را یادآور می شود:

1 : تشكیل جلسه هم اندیشی اقوام با شركت جمعی از اساتید دانشگاهی و نخبگان كشور را به فال نیك می گیریم و جا دارد از دكتر روحانی و دولت تدبیر و امید و دستیار وی در مسائل اقوام آقای یونسی تشكر ویژه نماییم كه در مسیر احترام به حقوق اقوام این جلسه مهم هم اندیشی را برگزار كردند. 

با اجرای این سیاست اصولی توام با تدبیر و امید می توان چنین تحلیل كرد كه دولت در مسیر تحقق حقوق اقوام ایرانی است و قدم های مهم و محكمی را در این زمینه بر داشته است و با عملیاتی كردن این سیاست های درست و دقیق ، هر ایرانی به حال و آینده خود امیدوار می شود و احساس می كند كه دولت ، دولت همه ایرانیان است و ایران متعلق به همه است اعم از ترك ، فارس، كرد ، لر ، تركمن ، بلوچ و گیلك و ... علاوه بر آن دیگر موضوع قومیت گرایی برای همیشه حل خواهد شد و دیگر كسی را نمی توان یافت كه قومیت گرا باشد. در حقیقت حل این موضوع به امنیت ملی كشور ایران هم كمك زیادی می كند.

پس جا دارد به دولت ملی خودمان بگوییم دست مریزاد دولت امید و دست مریزاد روحانی و دست مریزاد یونسی و دست مریزاد فعالان فرهنگی و مدافعان حقوق اقوام ایرانی.


2 : تصویب و ثبیت روز ملی اقوام ایرانی یك فرصت مهم است و جا دارد در حد حرف و شعار باقی نماند بلكه این پیشنهاد مهم توسط مركز ملی پژوهش های اقوام یا هیئت دولت یا مجلس تصویب و به اجرا گذاشته شود. 


3 : نگارنده به عنوان یك ایرانی معتقد است كه مسائل اقوام اگر توسط دولت تدبیر و امید حل شود به یك فرصت تاریخ ساز و خیلی مهم تبدیل می شود اما اگر حل نشود  به یك تهدید جدی تبدیل خواهد شد و دشمنان این مرز و بوم در كمین نشسته اند تا این موضوع معلق مانده حقوق اقوام را به یك بحران جدی تبدیل كنند و به منظور ایجاد تفرقه و اختلاف در كشور از آن بهره برداری ویژه نمایند. اما باید دولت تدبیر و امید، در مسائل اقوام تدابیر ویژه ای را اتخاذ كند تا اینگونه اهداف شوم دشمن به نتیجه نرسد و اقوام ایرانی به حقوق خود در چهارچوب قانون و جغرافیای جمهوری اسلامی نایل آیند.


4 : در كنار تثبیت یك روز مهم به عنوان روز ملی اقوام ایرانی ، تشكیل فرهنگستان اقوام ایرانی یك ضرورت است.  در راس این فرهنگستان، فرهنگستان زبان و ادبیات تركی آذربایجانی در الویت اول قرار دارد چرا كه  جناب آقای دكتر روحانی یكسال پیش وعده تحقق آن را در استادیوم  باغ شمال در جمع هزاران آذربایجانی داده بود.


5 : اجرای اصل 15 قانون اساسی بعد از 35 سال یك ضرورت مهم است. هر چند زا نظر زمانی وقت زیادی را هدر داده ایم اما می گویند : ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. امابهتر است بیش از این فرصت سوزی نكنیم.

می توان گفت كه در حقیقت با تثبیت و تحقق روز ملی اقوام و تشكیل فرهنگستان اقوام پیش زمینه اجرای اصل 15 قانون اساسی را فراهم كرده ایم.  تا زمانی كه این فرهنگستان تشكیل نشود و نخبگان و اساتید هر قوم ایرانی دور هم جمع نشوند و در مورد گرامر زبان آموزشی خود به توافق نهایی نرسند و آن را در اختیار وزارت آموزش و پروش و علوم قرار ندهند حتی اجرای اصل 15 قانون اساسی با انحرافات زیادی در خصوص گرامر و فرهنگ و ادبیات و فولكلور تركی یا هر قوم دیگر مواجه خواهد شد.  پس بهتر است به منظور پیشگیری و مهار مشكل آتی، طرح تهیه و تدوین و تصویب نهایی كتب تدریس زبان و ادبیات  اقوام  را در اختیار فرهنگستان  اقوام ایرانی قرار دهیم.