هارای نیوز

خبری - تحلیلی

پروفسور دكتر حسین محمد زاده صدیق: با تدریس زیان مادری هر ایرانی احساس خودی می كند

+0 به یه ن / بپسند
پروفسور دكتر حسین محمد زاده صدیق عضو شورای نویسندگان نویدآذربایجان:
با تدریس زیان مادری هر ایرانی احساس خودی می كند

اینجانب در جلسه هم اندیشی اقوام كه به دعوت حجت الاسلام علی یونسی شركت كردم. آنچه در این جلسه مطرح و پیشنهاد كردم همان هایی بود كه در مصاحبه با ویژه نامه عید نوروز نوید آذربایجان گفته بودم و آن اینكه در سراسر ایران درسی به اسم زبان و فرهنگ بومی در همه مقاطع تحصیلی تا سطح دانشگاه تدریس شود مثل درس معارف،

 جلسه هم اندیشی اقوام  با شركت جمعی از اساتید دانشگاهی و نخبگان كشور برگزار شد.

به گزارش نویدآذربایجان در  این جلسه هم اندیشی كه توسط  مركز پژوهشكده اقوام ریاست جمهور ی تشكیل شد  جمعی از اساتید و نخبگان مسائل اقوام حضور داشتند.حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه دكتر روحانی در مسائل اقوام گفت بناست روزی بعنوان " روز ملی اقوام ایرانی " یا " روز اتحاد ملی اقوام ایرانی " نامگذاری شود.

دكتر صدیق گفت: اینجانب در جلسه هم اندیشی اقوام كه  به دعوت حجت الاسلام  علی یونسی شركت كردم. آنچه در این جلسه مطرح و پیشنهاد كردم همان هایی بود كه در مصاحبه با ویژه نامه عید نوروز نوید آذربایجان گفته بودم و آن اینكه در سراسر ایران درسی به اسم زبان و فرهنگ بومی در همه مقاطع تحصیلی تا سطح دانشگاه تدریس شود مثل درس معارف، تربیت بدنی، زبان و ادبیات فارسی كه  در همه مقاطع تدریس می شود و در این درس زبان و فرهنگ بومی همه نخبگان همان زبان و فرهنگ كار تدوین و تهیه كتاب را تحت نظر آموزش و پرورش و وزارت علوم بر عهده گیرند. البته باید كار كارشناسی صورت گیرد و ممكن است حتی سالها طول بكشد.

 وی افزود:موضوعی كه من در این جلسه مطرح كردم این بود با اجرای این طرح مسائل قومگرایی و ... كه در حال مطرح شدن می باشد برچیده خواهد شد چون هر ایرانی احساس خودی خواهد كرد، گویش خود، زبان خود، آداب و رسوم و فرهنگ خود، فولكلور خود و مفاخر خود را در این درس در طول دوران تحصیل مدرسه ای و دانشگاهی یاد خواهد گرفت.

 استاد دانشگاهها  در ادامه گفت:در این نشست بنده طرح را به صورت كلی بیان كردم و جزئیات این طرح هم آماده شده و در آینده ارائه خواهم كرد.

 عضو شورای نویسندگان نویدآذربایجان تاكید كرد:من در این جلسه به آقای یونسی هم عرض كردم كه اگر در خصوص زبانهای مادری تصمیم گیری صحیحی اتخاذ نشود با واكنش مردم مواجه خواهند شد و وی هم گفت كه جلسه ای را با وزیر آموزش و پرورش داشته اند و دولت نیز در برای آموزش زبانهای مادری عزم جدی دارد.

ضمنا به آن نكته هم اشاره كردم ك دشمن اگر امروز بر طبل تفرق میان اقوام می كوبد روی موضوع زبان مادری اقوام تمركز كرده و شما باید این بهانه را از دست دشمن بگیرید.

در این نشست 18 نفر حاضر بودند كه هشت نفر از آنها ترك بودند كه افرادی چون شعر دوست، اكبر بیرق، منصور ثروت و... از حاضرین در این نشست بودند

منبع خبر : نویدآذربایجان

آچار سؤزلر : صدیق,