هارای نیوز

خبری - تحلیلی

خرازی: هشت سال مردم هزینه شعارهای توخالی را دادند

+0 به یه ن / بپسند

سیدمحمدصادق خرازی:
هشت سال مردم هزینه شعارهای توخالی را دادند
هارای نیوز: مردم قربانی رفتار نابخرادانه كسانی شدند كه جهان را از دریچه كوچك خود رصد می‌كردند و مردم را با هزینه‌های سنگین خود مواجه كردند.
مهمترین خطر جامعه ما تقابل با همزیستی مشترك است. اگر دانایی و دانش گوناگون و متفاوت حرمت نداشته باشد، جامعه از همزیستی خود دور می‌شود.

هشت سال مردم هزینه شعارهای توخالی را دادند

 مشاور ارشد دولت اصلاحات گفت: اكنون پس از سی و اندی سال اگر بخواهیم حادثه آزادسازی خرمشهر و اتفاقاتی كه منتهی به آزادی خرمشهر كه مقدمه‌ای برای شكست پی در پی صدام شد را تحلیل كنیم، می‌بینیم یكی از تاریخی‌ترین حوادث توسط شهدای ما و جوانان و فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس رخ داده است.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدصادق خرازی در همایشی كه به مناسبت سوم خرداد برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان پر فضیلت و نام‌آوران تاریخ تحول جمهوری اسلامی ایران، اظهاركرد: روزهای دفاع مقدس روزهای پر ذوق و شوق و شادی بود و هر لحظه از آن در كنار بهترین فرزندان این سرزمین طی شد. وی افزود: 578 روز اشغال خرمشهر، هزاران روز را در دوران خود جای داده و هزاران خاطره را در درون حفظ كرده است. اگر 22 بهمن‌ماه را طلوع پیروزی و انقلاب قرار دهیم، قطعاً آزادسازی خرمشهر هم یكی از آن روزهای تاریخی است كه در تاریخ كشور درخشیده است.

خرازی عنوان‌كرد: خرمشهر شبستان بزرگی برای كشور است كه از حیثیت و غرور یك ملت دفاع كرد. خرمشهر واقعیت تاریخی است نه حادثه تاریخی و به مدد یك ملت بزرگ هویت حقیقی خود را نگه‌داشت. جمهوری اسلامی ایران زمانی مشروعیت حقوقی جهانی خود را پیدا كرد كه خرمشهر در بستر یك ملت قرار گرفت. این دیپلمات پیشین ایران خاطرنشان‌كرد: در ادبیات سیاسی 2 واژه مهم، یكی ثبات و دیگری ادامه حیات، در ارزیابی موقعیت كشورها مطرح است و خرمشهر این 2 پیام را برای هویت بین‌المللی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد و این حرمت جهانی را برای ملت ایران به‌دست آورد. جمهوری اسلامی ایران استیلای خود را مدیون آزادی خرمشهر است. امكان ندارد كشور پیروز شود مگر با مجاهدت و با حضور پرشكوه یك ملت. وی در ادامه با بیان این‌كه در دوم خرداد ایران در موقعیتی خطیر قرار داشت كه این روز موقعیت ایران را از یك موقعیت صد در صد امنیتی به موقعیتی سیاسی تبدیل كرد، افزود: مهمترین نقش حماسه، تأثیر جهانی آن است كه می‌تواند یك موقعیت خطر بین‌المللی را به موقعیت برتر تغییر دهد و این امر به‌جز با پیوند شناخت و آگاهی مردم میسر نیست.

خرازی گفت: دوم خرداد توانست كشور جمهوری اسلامی ایران را به جایی برساند كه در آستانه هزاره سوم، ایران منادی صلح و امنیت جمعی در جهان شود. در جهان امروز همه اجزاء به هم پیوند خورده‌اند و به عنوان یك دهكده واحد از آن یاد می‌شود و تأثیر و تأثر واقعیت جزئی از این جهان است. ما در چنین جهانی اگر بخواهیم قلمرو خود را حفظ كنیم باید تلاش كنیم آزادی، استقلال، پیروزی، پیشرفت و امنیت را جزو واقعیت‌های اصولی خود قرار دهیم.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تأكیدكرد: امنیت، آگاهی، بینش و پیشرفت فضیلت‌های جمعی هستند و در چنین شرایطی وظیفه مسئولان این است كه ملت را به نقطه اوج این فضایل برسانند. اگر خردمندان توانستند آگاهی و بینش و هوشمندی سیاسی را در جامعه تثبیت كنند، فلاح و رستگاری را برای كشور به ارمغان می‌آوردند و این مهمترین بشارتی است كه خداوند توسط انبیاء، به بندگان خود داده است. این موقعیت زمانی در دسترس است كه آگاهی و بینش جزو ضروریات جوانان امروز تعریف شود. آن‌هایی كه در دوم خرداد تلاش سترگی را انجام داده‌اند و توانستند رشادت‌های رزمندان را به منصه ظهور برسانند و به ملت آزادی را عرضه كنند.

وی ادامه‌داد: هر جامعه و ملتی اگر توانسته به آفاق جهان مسلط شود، قطعاً در پرتوی مجاهدت‌های انسان‌های خود بوده است. امروز لازمه رسیدن به چنین جایگاهی اتصال به آگاهی، مجاهدت و استفاده از فكر و اندیشه ذهن است و نه صرفاً حرف؛ نخبه باید خردهای ناشناخته را شناسایی و ارزیابی كند. همه كسانی كه مدعی سیاست خارجی هستند می‌دانند سیاست خارجی در یك كشور زمانی می‌تواند موقعیت خود را نمایان كند كه متكی بر شكوه حضور و شناخت مردم باشد. اگر شناخت آگاهانه شد، ایران می‌تواند به تارك جهان بدرخشد.

خرازی خاطرنشان‌كرد: آنچه در هشت سال‌گذشته رخ داد این بود كه مردم هزینه‌پرداز شعارهای پوچ و توخالی باشند. مردم قربانی رفتار نابخرادانه كسانی شدند كه جهان را از دریچه كوچك خود رصد می‌كردند و مردم را با هزینه‌های سنگین خود مواجه كردند. وی گفت: مشروعیت نخبه به شناخت درست جهان است. در جهان جدید اگر خردمندان و افرادی كه مسئولیت نسل جوان را برعهده می‌گیرند، آگاهی لازم را نداشته باشند، كشور را به ورطه نابودی می‌برند.

مشاور ارشد دولت اصلاحات اظهاركرد: بی‌تردید زمانی می‌توانیم از قلمرو كشور دفاع كنیم كه آگاهانه و با صلابت كامل، هوشیاری تاریخی را به اكنون خود گره بزنیم. در عصر جهانی شدن و دوره‌ای كه همه مرزهای جهان فرو ریخته و همه قلمروهای فرهنگی در هم‌آمیخته شده و بسیاری از "ایسم‌های" نامبارك تحت ایدئولوژی‌های ناصواب قرار دارند، رمز موفقیت درس گرفتن از تاریخ است.

خرازی تأكیدكرد: باید اكنون خود را به آینده و آرمان‌های خود پیوند بزنیم. زمان آن فرا رسیده كه در پگاه عقلانیت سیاسی و نقش‌آفرینی، سیاست‌های اصلاح‌طلبانه برافراشته شود. نه می‌توانیم و نه می‌توانند اصلاحات را نادیده بگیرند. اصلاحات واقعیت تاریخی این سرزمین و پدیده مهم انقلاب اسلامی است. وی با تاكید بر این كه حركت پیامبر اكرم(ص) در روزهای تاریخی آن دوران حركتی اصلاح‌طلبانه در تاریخ بود و امام علی(ع) نیز حركت اصلاح‌طلبانه علوی را در پیش گرفت، تصریح‌كرد: چاره‌ای نداریم جز این‌كه از موهبت انتزاع دین بهره گیریم. اسلامی كه در آن آزادی، مردم سالاری و عقلانیت مظهر پیشرفت است، باید خود را با حقایق آن آمیخت تا بتوان نقش‌آفرینی كرد.

خرازی گفت: بپذیریم عده‌ای ناجوانمردانه و نابخردانه موقعیت ما را مصادره كردند. مجموعه مجاهدت‌های ملت شریفی را نادیده گرفتند و اكنون اگر بخواهیم نقش آفرینی كنیم باید بازخوانی مجددی از تاریخ داشته باشیم. در پناه اصلاح‌طلبی به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نسبت به خود، جامعه و تاریخ رسیدیم. كسی كه مسئولیت دارد، می‌ایستد و از حیثیت جامعه خود دفاع می‌كند. زمان آن فرا رسیده كه بتوانیم سرشت و سرنوشت اصلاح‌طلبی را از غیرواقعی مشخص كنیم.

خرازی عنوان‌كرد: نمی‌توانیم بین هویت ملی و واقعیت‌های دینی خود فاصله بیاندازیم. مهمترین رمز اعتلای هویت ملی، شأن دینی و اعتقادی مردم، پیوند بین سنت و واقعیت‌های مدرن جامعه است. روزهای سخت 88 تا 92 را دیده‌ایم. اكنون فرصت مناسبی است كه به بازنگری برخی رفتارها و پندارها بپردازیم. نه آن‌كه بخواهیم مبانی جدیدی را به عنوان مبانی اصلاح طلبانه تحمیل كنیم، بلكه مسئولیت ما بیان حقیقت و انتقال آن به نسل دوم اصلاحات است. باید اقتضائات جهانی‌سازی را درك كنیم و اعتقاد داریم زندگی مسالمت‌آمیز در سایه همكاری، همفكری و مشاركت بین همه اقوام تجلی می‌یابد.

خرازی گفت: اصلاح‌طلب واقعی مسلمانی است كه به همه دینداران احترام می‌گذارد، از حقوق اولیه آن‌ها دفاع می‌كند و از هرگونه رفتار یكسان‌سازی به دور است. مشاور ارشد دولت اصلاحات خاطرنشان‌كرد: دوران افراط و رفتارهای هیجانی به پایان رسیده و باید واقع‌بینانه نواقص و مشكلات را بررسی كرد و در چارچوب روند اصلاح‌طلبانه با آزادی‌خواهی تمام و سماجت بتوان زندگی و همزیستی مسالمت‌آمیز و مشتركی را آغاز كرد. وی گفت: در هشت سال‌گذشته از همزیستی مشترك دور شدیم اما در یك سال اخیر مردم در حال حركت مجدد به سمت همزیستی مشترك هستند. مهمترین خطر جامعه ما تقابل با همزیستی مشترك است. اگر دانایی  و دانش گوناگون و متفاوت حرمت نداشته باشد، جامعه از همزیستی خود دور می‌شود.

خرازی بیان‌كرد: تفاوت‌های فرهنگی بسیاری در كشور وجود دارد. مفهوم همزیستی یعنی تمام صاحبان عقل جمعی و دارای هویت ملی و مذهبی باید در یك محیط همزیستی مشترك داشته باشند؛ آنچه كه ما را در هشت سال دور كرد، پایمال كردن همزیستی مشترك بود. این دیپلمات پیشین ایران گفت: باید تلاش كنیم تا آرمان‌های مشترك خود را پیدا كنیم و با صداقت، واقع‌بینی و واقع‌گرایی را برای جامعه به عنوان هدیه بزرگ خداوند به انسان، به هموطنان هدیه كنیم. نتیجه تجاهل، بازی با احساسات یك ملت است. در طول تاریخ هزارساله هرگاه به سرزمین ما تجاوز شد، بخشی از خاك ایران از دست رفت و نخستین باری كه نتوانستند به بهانه بخشی از خاك كشور را ببرند، مربوط به دوره امروز است كه جوانان ما مجاهدت كردند و نگذاشتند یك وجب از خاك ما از دست برود. امروز می‌توانیم با بسیج خردمندانه و واقع بینی، نه رفتارهای عوام‌فریبانه، جامعه را به پیش ببریم.

خزاری تأكیدكرد: معتقدیم همان‌گونه كه باید نگران سوء استفاده از آزادی بود، باید نگران سوء استفاده از قدرت هم بود. امیدواریم خردادماه بزرگ همواره برای ما همراه با درس و چراغی برای آینده باشد و ملت و جامعه ما را با كارآمدی كه مهمترین ركن فعالیت یك انقلاب است، پیوند دهد و بسترهای جدیدی در جامعه مدنی فراهم كند. وی ادامه‌داد: جامعه مدنی به عنوان ركن اساسی در جامعه امروز، رمز عمیق شدن معرفت دینی را به همراه می‌آورد و ما در برابر جامعه مسئولیت داریم. آن‌هایی كه در خرداد 61 و 42 نقش‌آفرینی تاریخی كرده‌اند، نزد خدا مأجورند.