هارای نیوز

خبری - تحلیلی

وزیر فرهنگ : رشد اندیشه در سایه آزادی قلم و بیان حاصل می شود

+0 به یه ن / بپسند
وزیر فرهنگ : رشد اندیشه در سایه آزادی قلم و بیان حاصل می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رشد فكر و اندیشه در سایه آزادی قلم، بیان و سخن حاصل می شود و ما نمی توانیم فرهنگ یك كشور را در یك محیط بسته گلخانه ای رشد دهیم.

جنتی: رشد اندیشه در سایه آزادی قلم و بیان حاصل می شود

هارای نیوز: علی جنتی رروز پنجشنبه در آیین هجدهمین دوره انتخاب كتاب سال استان كرمان افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاكنون در زمینه گسترش فعالیت های قلمی، كتاب و كتابخوانی رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایرنا وی بیان كرد: پارسال، حدود 66 هزار عنوان كتاب در كشور به چاپ رسید كه بیش از 50 درصد آنها چاپ اول بوده و نشان دهنده این است در این زمینه گام های مثبتی برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگرچه متاسفانه شمارگان كتاب ها پایین آمده و به طور میانگین هر كتاب حدود دو هزار و 100 نسخه چاپ شده كه اندك است اما همین تعداد عناوین، نشان دهنده این است كه حركت خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی گفت: در گذشته بعضی تنگ نظری و سختگیری ها هم در حوزه كتاب صورت گرفته كه از آغاز این دولت با توجه به سیاست های تدوین شده از سوی ریاست جمهوری و علائقی كه در این زمینه داشتم و به آن فكر می كردم فضایی ایجاد كردیم كه همه اهل قلم آنچه را دارند بتوانند روی صفحه كاغذ بیاورند.

جنتی افزود: تعدادی از اساتید و فرهیختگان برجسته به عنوان اعضای هیات نظارت بر كتاب بزرگسال و كودك و نوجوان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و آن ها هستند كه بطور تخصصی بر كار كتاب نظارت می كنند و از جمع 21 نفری كه در این رابطه انتخاب شدند متخصصانی در حوزه كودك، حوزه بزرگسال در رشته های مختلف روانشناسی، تاریخ، مسائل سیاسی، ادبیات، داستان، رشته های دینی و سایر رشته های تخصصی می توانند به طور تخصصی نظر دهند.

وی بیان كرد: در بررس های كتاب هم افرادی انتخاب شده اند كه عموما تحصیل كرده و اهل نظر و با روحیه باز كه خیلی به كلمات نچسبند و به خاطر یك كلمه یا جمله ای كتابی را نگهدارند و یا مجور ندهند، می باشند.

وی گفت: در این مدت مجوزهایی كه برای چاپ كتاب صادر شده تعداد قابل توجهی حتی برخی كتاب هایی بود كه در دوره های گذشته به دلایل واهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانده و مجوز نگرفته بود كه مجوز دادیم و وارد بازار نشر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه بین المللی كتاب تهران امسال برگزار شد و كسانی كه مشاركت داشتند از نزدیك شاهد بودند به جز یكی دو ناشر كه دستگاه قضایی آن ها را از كار انتشاراتی منع كرده بود و نمی توانستیم آنها را در كار نمایشگاه مشاركت دهیم، همه ناشران كشور حضور داشتند.

وی گفت: امسال منعی برای حضور یك ناشر در نمایشگاه ایجاد نكردیم در حالی كه سال گذشته 250 ناشر برای حضور در نمایشگاه بین المللی كتاب ممنوع الورود بودند.

وی تاكید كرد: اگر قرار است فرهنگ كتاب و كتابخوانی را توسعه دهیم راهی جز این نیست كه همه باید وارد این میدان شوند و علائق خود را ابراز كنند.

جنتی، كتاب را نماد فكر و اندیشه صاحب قلم توصیف كرد و گفت: افرادی كه كتاب را می خوانند، بهترین قاضی هستند لذا اگر مفید تشخیص دهند این كتاب ممكن است 10 بار چاپ شود و مورد استفاده قرار می گیرد و گر مفید نباشد مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی بیان كرد: بعضی كتاب ها در این دو سال بیش از 160 بار چاپ شده كه نشان دهنده این است كه جامعه احساس كرده به محتوایی كه در این كتاب است نیاز دارد و كتاب برایش شیرین و جالب بوده است.

وی با بیان اینكه در حوزه نشر، تنگناها و مشكلات زیادی داریم افزود: امروز كتاب خیلی گران به دست مخاطبان می رسد به علت قیمت گران كاغذ و خدمات چاپ كه خیلی گران تمام می شود و مانعی است برای این كه كتاب در اختیار افراد قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یك راه حل كوتاه مدت این است كه هرچه می توانیم كتاب ها را در فضای مجازی عرضه كنیم تا كسانی كه امكان خرید كتاب را ندارند بتوانند از طریق اینترنت آن ها را پیاده كنند و بخوانند.

وی افزود: راه حل دیگر توسعه كتابخانه های عمومی است كه در هر كوی و برزن در اختیار افراد باشد و اگر توانایی نداشتند كتاب را تهیه كنند از كتابخانه های عمومی كه در پارك ها و نقاط مختلف شهر مستقر هستند استفاده كنند و این جزء دستور كارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه نهاد كتابخانه های عمومی را بیشتر تقویت كنیم.

جنتی در ادامه سخناش از كرمان به عنوان خطه فرهنگ، هنر و ادب نام برد و گفت: وقتی گوشه گوشه این استان را نگاه می كنیم شخصیت های مبارز و چهره های بسیار برجسته فرهنگی، علمی و ادبی وجود دارد كه تنها یك نمونه كه اخیرا از دست دادیم استاد باستانی پاریزی بود.

وی اظهار كرد: مرحوم باستانی پاریزی بیش از 60 عنوان كتاب در عمر بابركتش چاپ كرد و استاد فرهیخته ای بود كه صدها دانشجو را تربیت كرده و كتاب های مختلف را در حوزه تاریخی و ادبی نوشته كه همه مورد استفاده و بسیار دلنشین و شیرین است.

وی گفت: شخصیت های دیگری، ادبا، شاعران، ریاضی دانان و عارفانی از این سرزمین برخاسته اند و كرمان یك سرزمین سرزنده و پربركت با نیروی انسانی برجسته و دانشمند می باشد كه این سرمایه برای همه كشور و بلكه برای همه جامعه اسلامی و جامعه بشری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر این كه فكر و اندیشه مرز نمی شناسد، تصریح كرد: بسیاری از آثاری كه در دنیا منتشر می شود با برگردان به فارسی در كشور ما استفاده می شود و فكر و اندیشه آنها مورد بهره برداری است و از علما و نویسندگان از آمریكای لاتین گرفته تا كتاب های مختلف در حوزه ادبی و هنری در دنیا بهره می گیریم.

وی گفت: آثاری نویسندگان و اندیشمندمان ما نیز می تواند به زبان های دیگر دنیا برگردان شود و در اخیار مجامع علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا قرار گیرد.

وی تاكید كرد: از جمله كارهایی كه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می كنیم و همواره در دو سه دهه اخیر یكی از آرزوهای من بوده كه اكنون فرصتی پیدا شده تا به آن جامه عمل بپوشانیم این است كه نهضت ترجمه را در كشور راه بیندازیم.

جنتی گفت: آثار فاخر ما باید به زبان های دیگر ترجمه شود، البته در چند سال گذشته آثار خوبی به زبان های دیگر ترجمه شده و برآورد اجمالی و تخمینی این است كه حدود 30 هزار اثر داریم كه به زبان های دیگر ترجمه شده و هشت هزار اثر در نمایشگاه بین المللی تهران وجود داشت.

وی گفت: تقریبا همه كتاب های استاد دكتر شریعتی به زبان های دیگر ترجمه شده و همه كتاب های شهید مطهری نیز ترجمه و برخی ها نیز به دو یا سه زبان ترجمه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ترجمه یك بحث كامل تخصصی است و مترجمان باید به زبان اصلی اشراف كامل داشته باشند و قلمشان ادیبانه باشد و ترجمه قابل قبول و دلنشین ارائه كنند.

وی تاكید كرد: باید آثار خود را به زبان های دنیا ترجمه كنیم و اندیشه خود را در مرزهای كرمان و ایران محصور نكنیم.

وی گفت: در حوزه علوم انسانی آثار برجسته داریم و برخی كتاب های ما به زبان های انگلیسی و عربی ترجمه شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیش از 50 نویسنده، مولف و ناشر برتر استان كرمان تجلیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجشنبه به منظور شركت در آیین گشایش فرهنگ رضوی به كرمان سفر كرده است

پایان پیام

آچار سؤزلر : فرهنگ,