هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مهران تبریزی: كویرها آباد شدند سرزمین سبز من چرا؟!

+0 به یه ن / بپسند
فرصتهای سوخته را ترمیم كنیم كویرها آباد شدند سرزمین سبز من چرا؟!
برای خشكاندن دریاچه 15 سال وقت صرف كردیم و حالا هم بنا به گفته دكترعیسی كلانتری دبیر ستاد و مجری احیای دریاچه اورمیه، 75 درصد دریاچه خشك شده است و برای احیا آن 10 الی 12 سال وقت نیازاست. اگر دولت همت كند و تمامی سازو كارها و تمهیدات لازم را اتخاذ نماید، باز هم معلوم نیست سرنوشت احیا دریاچه اورمیه در دولتهای پس از دولت روحانی چه خواهد شد

استان آذربایجان غربی در میان سایر استانهای كشور به لحاظ وجود پارامترهای ممتازی،از موقعیت خاصی برخوردار است .همجواری با سه كشور جمهوری آذربایجان،تركیه و عراق با حدود نزدیك به یكهزار كیلومتر مرز مشترك و تنها دروازه ورود به اروپا محسوب می شود كه امتیاز ویژه ای به این استان داده است.

آذربایجان غربی با برخورداری از زمینهای حاصل خیز ، مناطق طبیعی و باغات از جمله  قطبهای كشاورزی و دامداری  كشور محسوب می گردد.

معادن غنی، صنایع دستی، طبیعت زیبا با جاذبه های گردشگری فراوان و وجود دریاچه اورمیه جلوه ای خاصی به این استان داده است.

 منطقه آزاد تجاری ماكو،بازارچه های مشترك سرو و پیرانشهر می تواند در توسعه همه جانبه این استان نقش بی بدیلی داشته باشد.

سوال اساسی اینجاست كه ما طی سنوات گذ شته در كدامیك از پارامترهای اشاره شده  موفق بودیم؟

آیا در بخش كشاورزی ، توسعه ای صورت گرفته است؟

 به بهانه حمایت از كشاورزی در اطراف دریاچه اورمیه حدود 28 سد احداث شده است. بهره مندی از سدها برای توسعه كشاورزی به چه میزانی بوده است؟

سدها را احداث كردیم ولی در عوض دریاچه را خشكاندیم وكشاورزی نیز توسعه نیافت! كشاورزان مورد حمایت واقع نمیشوند و همه ساله شاید یكی از دغدغه های اساسی  كشاورزان این باشد كه با صرف هزینه های هنگفت كشت و برداشت، محصولات دست آنها می ماند و در آمد حاصل از فروش، كفاف هزینه ها را نمی كند.

زمانی كه دریاچه اورمیه به خشگی می گرائید همه دلسوزان ، بسیاری از فعالان محیط زیست، روشنفكران،اصحاب جراید و... فریاد زدندكه خطر خشكی دریاچه، تهدید بزرگ زیست محیطی است. نویدآذربایجان طی 15 سال گذشته شاید صدها بار طی مقالات ، گزارشات  و مصاحبه ها  به این مهم پرداخت نموده است ولی گوش شنوایی نبود.هر روز كه می گذرد غروب دریاچه، دل میلیونها انسان را می آزارد.هنوز كه هنوز است دلمان را به جلسات و نشستهای آقایان خوش كرده ایم كه فكری بر این دریاچه بنمایند!!.

برای خشكاندن دریاچه 15 سال وقت صرف كردیم و حالا هم بنا به گفته دكترعیسی  كلانتری دبیر ستاد و مجری  احیای دریاچه اورمیه، 75 درصد دریاچه خشك شده است و برای  احیا آن 10 الی 12 سال وقت  نیازاست.

اگر دولت همت كند و تمامی سازو كارها و تمهیدات لازم را اتخاذ نماید، باز هم  معلوم نیست سرنوشت احیا دریاچه اورمیه در دولتهای پس از دولت روحانی چه خواهد شد.

آیا این پروژه نیز به مانند بسیاری از پروژه ها ، ناتمام و مسكوت خواهد ماند یا نه؟ باید همچنان منتظراقدامات جدی دولت روحانی  بمانیم.

علی رغم وجود منابع طبیعی زیبا و جاذبه های گردشگری، صنعت  توریسم و گردشگری آذربایجان غربی در هاله ای از ابهام قرار دارد و رشد و توسعه قابل قبولی نداشته است .یكی از دوستان نقل می كرد كه در سنوات  گذ شته بنا شد از میزان ورود توریست به این استان گزارشی تهیه شود،آمار ورود گردشگران داخلی طی یكسال  به این استان 2000 نفر بود كه بنا به سفارش مسوول وقت دو صفر به آن اضافه كردند و رقم را 200000 اعلام نمودند.بالا و پائین كردن آمارها و ارائه گزارشات غیر واقع بینانه  در دولت قبلی و سكوت مسولین رده بالای استانی و چشم پوشی از خطاهای آشكار برخی مدیران، همانی میشود كه  ما الان شاهد آن هستیم.و صنعت توریسم بخوابد!!

 غیر استاندارد بودن جاده ها و عدم اقدام عملی در جهت توسعه راههای این استان كه با شتاب لاك پشتی در بعضی نقاط ادامه دارد،  افزایش میزان وسایل نقلیه عمومی و شخصی و علی رغم تلاش شبانه روزی ماموران پلیس راه ، عملا  وضعیت جاده ها اسفناك است و مردم هر روز  شاهد تصادفات و حوادث وحشتناكی هستند.

 كشتی وعده وعیدهای مسوولین از افتتاح پروژه راه آهن  تبریز –اورمیه كه قرار بود تا پایان سال 1390  به اتمام برسد به گل نشسته است و دیگر از اتمام آن سخنی به میان نمی رود .كه گویا  شنیده شدن صدای بوق قطار، درحسرت مردم خواهد ماند.

توسعه در بخش صنعت این استان نیز تعریف چندانی ندارد.بیش از 70 درصد از شهركها ی صنعتی تعطیل شده است و مابقی با حداقل ظرفیت به فعالیت مشغول است.

آمارهای نگران كننده بیكاری، فساد، جرم وجنایت، اعتیاد خود حدیث مفصل است و شاید در حوصله این كوتاه سخن نگنجد.

آنچه كه بطور گذرا بر آن  رفت اشاره ای  بر توسعه نیافتگی این استان بر خلاف آمارهای ارائه شده می باشد.هر چند بر آن نیستیم چهره این استان را سیاه نمائی و تلاش و زحمات برخی مدیران و كارگزاران را نادیده بگیریم بلكه برآن هستیم تا با ذكر و شناسائی نقاط ضعف ، دولتمردان را به اهمیت آن واقف نمائیم تا نسبت به رفع و حل معضلات ،بیش از بیش كوشا باشند.

بیش از 10 ماه از روی كار آمدن دولت دكتر روحانی می گذرد.دولتی كه  بارقه امید را در دل میلیونها انسان زنده كرد.و قرار است نسبت به ترمیم ویرانیهای هشت ساله  بر جا مانده از دولت قبلی اقدام جدی  نماید.حواسمان باشد كه فرصتها را از دست ندهیم.همانگونه كه دكتر روحانی وارث بسیاری از مشكلات دولت احمدی نژاد است جناب سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز وارث بسیاری از ناكارآمدی  مدیران  قبلی است كه به گفته خود ایشان، كل اعتبارات استان را در عرض چند ماه اول سال خرج كردندو با بدهی چند صد میلیاردی به بخشها ی مختلف، سكاندار استانداری این استان به ایشان سپرده  شده است.

امید است ایشان به عنوان  شیخ الشیوخ استانداران كشور ،كه دارای  كوله باری از تجارب ارزنده است   با مد نظر قرار دادن تمامی كمی و كاستیها  و با بهره مندی از افراد خوش فكر،خلاق،توانا بتواند نقش اساسی، در به حركت درآوردن كشتی به گل نشسته توسعه استانی را بهمراه داشته باشد.

تا فرصتی دیگر...

منبع : نوید آذربایجان


آچار سؤزلر : تبریز,