هارای نیوز

خبری - تحلیلی

آب ۵۰ درصد دریاچه ارومیه را فرا گرفت + عكس

+0 به یه ن / بپسند

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست :

هارای نیوز : معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای 50 درصد مساحت دریاچه ارومیه آب‌دار شده است.

ایسنا گزارش می دهد ، مسعود باقرزاده كریمی با اشاره به تصاویر جدید ماهواره‌ای كه هفته گذشته از سطح دریاچه ارومیه گرفته شده و توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد منتشر شده است، دریاچه ارومیه هم‌اكنون ۵۰ درصد سطح دریاچه ارومیه آب‌دار شده است كه عمق این آب كم است ولی بدین ترتیب باید گفت كه حدود ۳ میلیارد مترمكعب آب دارد كه این حجم آب در مقایسه با ۲۲ میلیارد مترمكعب میزان متوسط دراز مدت آن حدود ۱۵ درصد است.

وی با بیان این‌كه از نظر غلظت نمك نیز دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای دارد، گفت: در حال حاضر شوری آب ۴۰۰ گرم در لیتر یعنی ۲ برابر متوسط آن است به طوریكه این غلظت موجب می‌شود بلورهای نمك در سطح آب شكل می‌گیرند و باعث سنگینی آب می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای دریاچه ارومیه به تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۳

LU_17-MAY-14

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست شرایط فعلی دریاچه ارومیه را ناپایدار دانست و گفت: اگر جریان‌های ورودی به دریاچه و بارندگی ادامه نداشته باشد این شرایط دوام نخواهد داشت.

وی در رابطه با برنامه نهایی عملیاتی نجات دریاچه ارومیه اظهار كرد: این برنامه تا اواسط خردادماه سال جاری شامل اقدامات كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با اعتبارات و مسئولیت‌های مشخص و میزان اثربخشی معین به دولت ارائه می‌شود.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان كرد: در حال حاضر سعی می‌كنیم با جلوگیری از فعالیت سدها، رهاسازی بخشی از آب سدها و مدیریت به آن شرایط موجود را حفظ كنیم.

به گزارش ایسنا، دریاچه ارومیه سال‌هاست به دلیل كاهش شدید حجم آب ورودی با بحران نابودی رو به روست و به طوری كه اردیبهشت ماه سال جاری عیسی كلانتری – دبیر احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این كه تنها ۷ درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است گفته بود كه احیای این دریاچه ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌كشد.

وی تاكید كرده بود كه در حال حاضر ۷۵ درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده می‌شود و اگر بخواهیم ۵۰ درصد آب حوضه دریاچه را صرفه‌جویی كنیم باید بر روی ۵.۳ میلیارد مترمكعب آب برنامه‌ریزی داشته باشیم.

كلانتری با اذعان به این كه در حال حاضر بالای پنج میلیارد متر مكعب آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد خاطرنشان كرده بود كه عمده مصرف‌كنندگان این حجم آب، كشاورزان منطقه هستند.

وی تاكید كرده بود كه چالش‌ها و معضلات خشك شدن دریاچه ارومیه جان ۵ میلیون نفر در سه استان آدربایجان غربی، آذربایجان شرقی و كردستان را تهدید می كند و در حال حاضر می توان آثار سوء خشك شدن این سرمایه ملی را در تنفس كردن ریزگردهای نمك در تبریز و بالا رفتن میزان میانگین فشار خون در آذربایجان شرقی بیانگر آثار تخریبی و هر چند ادامه دار این پدیده خشكسالی است.

به گزارش ایسنا، دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه بزرگ جهان با مساحتی حدود ۴۸۳ هزار هكتار یكی از مهمترین و با ارزش‌ترین اكوسیستم‌های آبی و بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می‌آید كه از سال ۱۳۵۴ در فهرست كنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر) ثبت شده است. دریاچه ارومیه و جزایر متعدد آن به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد اكولوژیكی از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده و از سال ۱۳۴۹ به عنوان پارك ملی مورد حفاظت قرار گرفته است. این دریاچه از سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر در برنامه انسان و كره مسكون سازمان یونسكو معرفی و در آن ثبت شده است و در سال ۱۳۵۴ دریاچه ارومیه و تعدادی از دریاچه‌های آب شیرین جنوبی آن به علت دارا بودن معیارهای جهانی كنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر ۱۹۷۱) در لیست تالاب‌های كنوانسیون قرار گرفته است و هم اكنون به دلیل مشكلات زیست محیطی در لیست فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اكولوژیكی این كنوانسیون جهانی قرار دارد. به گفته كارشناسان بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی كه عمدتا با هدف گسترش فعالیت‌های كشاورزی صورت می‌گیرد، كاهش نزولات آسمانی و ورودی صفر آب از رودخانه‌های حوضه آبخیز در كنار احداث سازه‌های سدی و احداث میانگذر ارومیه موجب شده كه وضعیت این دریاچه بحرانی شود. حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وسعتی معادل ۵۱ هزار و ۸۷۶ كیلومتر مربع در محدوده تقسیمات كشوری سه استان قرار دارد به شكلی كه ۵۱ درصد از حوضه در استان آذربایجان غربی، ۳۹ در آذربایجان شرقی و ۱۰ درصد در استان كردستان واقع است.



آچار سؤزلر : عکس, ارومیه, دریاچه,