هارای نیوز

خبری - تحلیلی

رئیس جمهوری: به زور و شلاق نمی شود مردم را به بهشت برد

+0 به یه ن / بپسند
هارای نیوز : حسن روحانی سپس با طرح این سوال كه چرا توسعه یافته نیستیم؟ اظهار داشت: اگر این سوال ملی شود، كار درست می شود.
رییس جمهوری با بیان اینكه «نباید در زندگی مردم مداخله كنیم ولو به خاطر دلسوزی»، اظهار داشت: بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب كنند، به زور و شلاق نمی شود مردم را به بهشت برد.

به گزارش هارای نیوز به نقل از عصر ایران به نقل از ایرنا، حسن روحانی كه این سخنان را امروز (شنبه) در همایش بیمه سلامت همگانی بیان كرد، افزود: «ما مردم را سر مسایل كوچك و جزیی، بی خود، بی جهت و بی دلیل یا به دلایل واهی، به بهانه های واهی در واقع اسمش را دلیل هم نمی شود گذاشت....؛ بگذاریم مردم راحت باشند.»

روحانی با بیان این كه «بگذاریم مردم در سلامت روحی باشند»، خاطر نشان كرد: این قدر در زندگی مردم هر روز مداخله نكنیم ولو به خاطر دلسوزی، بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب كنند، به زور و شلاق نمی شود مردم را به بهشت برد. پیامبر هم بشیر بود و هم نذیر، شلاق در دستش نبود، بشیر بود و نذیر مردم را بشارت می داد، امید می داد راه حق را به مردم معرفی می كرد، مردم را انذار می كرد، می گفت این راه، راه ناصحیحی است، تبعاتش این هاست.

همه بشیر و نذیر باشیم

روحانی افزود: همه بشیر و نذیر باشیم، همه كاری كنیم تا آرامشی در جامعه باشد، دعواهای گروهی، جناحی، حزبی در یك حدی بد نیست نمی خواهم بگویم مثل نمك، می خواهم تعبیر فلفل كنم.

رییس جمهوری ادامه داد: فلفل كمش اشكال ندارد اما اگر همه غذا را پر فلفل كنیم كه نمی شود خورد. تا یك ذره خوردی دادت در میاد، زبان و گلو و مری و معده می سوزد و دل درد می آورد، هرچیزی اندازه ای دارد.

روحانی تصریح كرد: دعواها و رقابت ها تا حدی، معمول است و اشكال ندارد اما اگر همه شد دعوای جناحی وحزبی....

رییس جمهوری اضافه كرد: همیشه ما انتخابات داریم، اگر 6 ماه قبل از انتخابات، دعوا را شروع كنیم، اشكال ندارد، به محض این كه انتخابات تمام می شود، دعوا برای انتخابات بعدی شروع می شود، این كه نمی شود همیشه دعوا باشد.

روحانی یادآور شد: در دنیا هم معمولا اگر انتخابات خیلی مهمی است مثلا از یكسال قبل مقدماتش شروع می شود، 6 ماه بعد داغ می شود و دو ماه آخر حسابی آماده می شود، اما ما به محض این كه انتخابات تمام می شود، روز بعد شروع می كنیم كه آن كسی كه در انتخابات پیروز شده، موفق نشود.

رییس جمهوری افزود: چرا موفق نشود؟ آن ها به هرحال دلسوز كشورند و نمی خواهند كشور وضعش بد شود، می گویند این موفق نشود تا كاندیدای ما در چهارسال بعد موفق شود، بابا این را بگذارید یكسال مانده به انتخابات شروع كنید.

موضوع سلامت و بیمه از مسایل بسیار مهم است

روحانی افزود: موضوع سلامت و بحث بیمه از مسایل بسیار مهم است و هدف ما طبق چشم انداز 20 ساله این است كه كشور به یك كشور توسعه یافته تبدیل شود.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: از آن زمانی كه این چشم انداز به تایید مقام معظم رهبری رسید و ابلاغ شد تقریبا 9 تا 10 سال از آن زمان گذشته اما خوشبختانه یك 10 سال دیگری هنوز از آن 20 سال باقی مانده است.

وی اضافه كرد: البته می دانید كه طبق چشم انداز ما باید سالانه 8 درصد رشد می داشتیم تا برسیم در 20 سال به آن نقطه ای كه چشم انداز به ما می گوید.

رییس جمهوری گفت: در این 9 تا 10 سال اول شرایط ما شرایط مناسبی نبود. سال های اولیه 4 تا 4.5 درصد رشد داشتیم و بعد یكی دو سال وضع كمی بهتر شد و در مجموع در پایان در دو سه سال اخیر وضع ما به گونه ای بود كه در سال 91 رشدمان منفی 5.8 شد و سال گذشته هم كه سال 92 بود، هنوز آمار و ارقامی به ما ندادند ولی علی القاعده در سال 92 هم منفی خواهیم بود.

روحانی یادآور شد: امسال كه سال 93 است با حول و قوه الهی با حمایت و كمك همه مردم یكی از اهداف دولت كه رشد مثبت است، بتوانیم در سال های بعد نیز این رشد را افزایش دهیم و در طول مجموعه 10 سال آینده اگر با حركتی ملی همان كه رهبری فرمودند با عزم ملی و مدیریت جهادی، كار را پیش ببریم من ناامید نیستم كه بخش بزرگی از آن عقب ماندگی 10 سال قبل را در 10 سال بعد بتوانیم جبران كنیم.

وی تصریح كرد: این امر شدنی است كه به چشم انداز برسیم چرا كه یك اراده ملی می خواهد و همه باید دست به دست هم بدهیم و باید غم ما یك چیز باشد.

رییس جمهوری سپس با طرح این سوال كه چرا توسعه یافته نیستیم؟ اظهار داشت: اگر این سوال ملی شود، كار درست می شود.

روحانی یادآور شد: علت این كه در خرمشهرتوانستیم پیروز شویم، چون یك سوال ملی بود كه چرا خرمشهر سقوط كرد و چرا نباید خرمشهر به دامن كشور برگردد؟ آن وقت یك عزم و اراده ملی جزم و عزمی سراسری شد.

فتح خرمشهر پشت قباله هیچ كس و نهادی نیست

دییس جمهوری گفت: فتح خرمشهر روز شادی ملت ایران در سال 1361 و همه روزها و همه سالها بعد از آن به دلیل آن حماسه بزرگی كه بدست فرزندان این مرز و بوم آفریده شد، است.

وی تاكید كرد: فتح خرمشهر پشت قباله هیچ كس و هیچ نهادی نیست. فتح خرمشهر پشت قباله ملت ایران است. تمام مردم به صحنه آمدند.

رییس جمهوری با بیان این كه آدم در جنگ صحنه های عجیبی می بیند، گفت: از یك راننده لودر یا بلدوزر گرفته تا از یك بسیجی كه دانش آموز و دانشجو بود یا از یك كارگر و كارمند، از سپاه،ارتش و نیروی انتظامی حالا در آن زمان، ژاندارمری، شهربانی و كمیته بود و از عشایر، همه به صحنه آمده بودند.

روحانی افزود: من این را یك جای دیگر در سخنرانی گفتم، من در سال 62 در جبهه بازدیدهایی كه یك روز از صبح تا غروب داشتم، فرزندان روسای سه قوه را در جبهه دیدم.

رییس جمهوری ادامه داد: آمدم در سخنرانی دو كوهه به رزمندگان گفتم كه ما در جنگ پیروز می شویم، همه هستند، اگر بنا بود فرزندان فقرا، مستضعفان و روستاییان بودند و شهری ها نبودند، استان ها بودند و تهرانی نبود، مردم عادی بودند، فرزندان علما یا خود علما نبودند، كارمندان سطح معمول بودند و عالی رتبه ها نبودند .... امروز ما می بینیم فرزندان روسای سه قوه در جبهه هستند، پس این جنگ پیروز می شود.

روحانی تصریح كرد: ملت اراده كند، خدا هم عنایت می كند، اراده ملت، عنایت حق است، ان تنصروالله ینصركم و به هدفمان می رسیم.

رییس جمهوری با بیان این كه امروز باید دغدغه ما توسعه باشد، اظهار داشت: اگر همه مردم یك صدا شدند و همان كه چشم انداز می گوید كه ایران كشوری است توسعه یافته؛ دغدغه همه ما شود، آقا این 10سال نشد، 10 سال دوم، باید دو برابر تلاش كنیم تا به آن چشم انداز برسیم.

روحانی اضافه كرد: یك وقت مقام معظم رهبری در یكی از بیاناتشان گفتند كه بعد از قانون اساسی، این چشم انداز است، از تمام سیاست ها مهم تر است؛ اگر بخواهیم به چشم انداز و توسعه برسیم، توسعه بدون توسعه در نظام سلامت امكان پذیر نیست.

رییس شورای عالی سلامت تصریح كرد: اگر مردم در بحث سلامت مشكل داشته باشند، فرقی بین جسم و روح ندارد، هر دو باید دغدغه باشد، مردم باید از لحاظ جسمی و روحی سالم باشند.

روحانی یادآور شد: وقتی از یك طرف گرد وغبار یا بنزین غیر استاندارد می آید همه نگران می شویم اما این كه مردم بی جهت دچار دغدغه می شوند، همان گرد وخا ك و بنزین آلوده است.

روحانی ادامه داد: مقصود من سیاست داخلی و سیاست خارجی نیست؛ مقصود من نظام سلامت است كه باید مردم را از نظر روحی و جسمی تقویت كنیم و عوامل آلودگی در نظام بهداشتی را كاهش دهیم.

 بهداشت موفق باشد، درمان محدود می شود

وی تصریح كرد: همه می دانیم كه اصل بر بهداشت است چرا كه اگر بهداشت ناموفق بود نوبت درمان فرا می رسد؛ اگر بهداشت كاملا موفق باشد درمان خیلی محدود می شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: قدم نخست بهداشت و قدم دوم درمان است؛ ما اگر می خواهیم توسعه پیدا كنیم باید جامعه مان جامعه ای سالم باشد؛ پولی كه برای سلامت هزینه می كنیم، به یك معنا هزینه نیست؛ مثل پولی كه در آموزش و پرورش مصرف می شود.

روحانی با تاكید بر این كه مهمترین پایه توسعه، توسعه انسانی است، گفت: یعنی باید استعداد جوانان شكوفا شود، باسواد شوند و مهارت و تجربه لازم كسب كنند؛ این پایه توسعه است، نه نفت و گاز و معادن؛ پایه اصلی توسعه، علم، دانش و تولید علم و فناوری توسعه تكنولوژیكی است كه كشور را به جلو سوق می دهد.

وی گفت: تصمیم ما بر این است كه نظام سلامت را متحول كنیم و به سمت نقطه مطلوب ببریم؛ البته تا نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم و قدم به قدم باید جلوبرویم تا به نقطه مطلوب برسیم.

رساندن نظام سلامت به نقطه مطلوب به معنای فتح خرمشهر است

روحانی با تاكید بر این كه رساندن نظام سلامت به نقطه مطلوب، به معنای فتح خرمشهر است، اظهار داشت: در همایشی كه به مناسبت فتح خرمشهر برگزار شد، گفتم كه نباید بگذاریم فتح خرمشهر و پیروزی و حماسه ما، در سال 61 باقی بماند و هر سال باید فتح خرمشهر داشته باشیم و حماسه بیافرینیم.

وی ادامه داد: ملت ایران در 24 خرداد سال گذشته طبق تدبیر رهبر معظم انقلاب یك حماسه سیاسی عظیم آفرید و به منطقه و دنیا اعلام كرد كه راه اعتدال را برگزیده است؛ مردم اعلام كردند كه از افراط و خشونت روی گردانیم و مسیری كه برگزیدیم، مسیر میانه روی، اخلاق و عدالت است.

وی با اشاره به این كه همه روزهای تاریخی ما در خرداد آفریده شده است، گفت: همواره خرداد، ماه مهم و سرنوشت سازی برای ما بوده است و اگر چنین است باید بتوانیم در نظام سلامت تحول بزرگی بیافرینیم.