هارای نیوز

خبری - تحلیلی

وزیر كشور: مصرف ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران طی سال گذشته

+0 به یه ن / بپسند
 
وزیر كشور اعلام كرد:
مصرف ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران طی سال گذشته

با حل مشكل موا د مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ در صد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.

مصرف ۵۰۰ تن مواد مخدر در ایران طی سال گذشته

هر سه ساعت یك نفر بر اثر اعتیاد می‌میرد./۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. 

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام وجود حداقل یك میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در كشور گفت: با حل مشكل موا د مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ در صد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش شورای نواحی و ا ئمه جمعه استان تهران كه با حضور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر و نقش ائمه جمعه در این زمینه گفت: بر اساس تحقیقات ما حداقل یك میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در كشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادین می‌توانیم بگوییم ۵/۵ میلیون نفر در كشور به طور مستقل با موا مخدر درگیر هستند.

وزیر كشور افزود ‌: حدود ۵۵ تا ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند به این معنا كه حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.

اعتیاد دلیل ۵۵ درصد از طلاق‌ها است

رحمانی فضلی گفت: اگر هر معتاد متاهل دو فرزند داشته باشد یك میلیون و چهار هزار كودك در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و آمار قابل توجه‌ای دیگر آن است كه ۵۵ در صد از دلایل طلاق در كشور اعتیاد است.

وی با اشاره به اینكه هفتاد در صد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر مرتكب جرم شده‌اند گفت: ۴۵ درصد از این زندانیان به صورت مستقیم و بیست تا بیست و پنج درصد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها هستند بنابراین با حل مشكل مواد مخدر ۵۰ درصد معضل اعتیاد و ۷۰ درصد معضل زندان‌ها حل خواهد شد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انهدام ۳۵۰ لابراتوار در سال گذشته گفت: اكنون گرایشی به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا كرده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینكه تنوع در مواد مخدر گسترش یافته است ادامه داد: امروزه برای كاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، تمركز برای امتحانات و... قرص‌های مختلفی وجود دارد كه همه از نوع مواد مخدر صنعتی هستند و سبب اعتیاد افراد می‌شود.

وزیر كشور گفت: مواد مخدر صنعتی سبب بروز توهماتی می‌شود كه به دنبال آن افراد خانواده‌شان را قتل رسانده‌اند و یا همسرشان را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و یا مرتكب كودك آزاری شده‌اند.

وی افزود: در یكی از استان‌های مهم كشور ۲۵ درصد كارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مكان‌ها سود می‌برند.

حدود ۵۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته

وزیر كشور با اشاره به سود بالای تجارت مواد مخدر گفت: چهار صد میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیا و چهار میلیارد دلار در كشور ماست. قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تبلیغات و نفوذ هر ساله در دنیا از طریق این تجارت سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.

وی ادامه داد در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر كشف شده است و دویست و هفتاد هزار نفر نیز به زندان روانه شدند و همین میزان نیز در كشور مواد مخدر مصرف شده است.

هر سه ساعت یك نفر بر اثر اعتیاد می‌میرد

رحمانی فضلی اظهار كرد: در هر روز ۹ نفر به دلیل اعتیاد در ایران می‌میرند، هرچند كه در سال گذشته ما ۱۷ درصد افزایش كشفیات و سه درصد كاهش مرگ و میر داشته‌ایم.

وی با اشاره به ۳۷۰۰ شهید نیروی انتظامی گفت: تمامی این هزینه‌ها و كشته شدن این شهیدان و آسیب‌هایی كه به خانواده‌هایشان وارد شده است به اضافه مجروحین كه در این راه داشتیم نشان دهنده زحماتی است كه در این راه كشیده شده است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه ما علاوه بر تمركز بر سه محور پیشگیری، درمان، و مقابله اكنون با محوریت دیگری به نام صیانت نیز همراه شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در بهترین شرایط تنها بیست درصد از كسانی كه ترك كرده‌اند پاك می‌مانند زیرا كه جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد، خانواده‌ها و مردم رفتار خوبی با آن‌ها ندارند و مردم برای اشتغال به آن‌ها اعتماد نمی‌كنند در حالی كه بیش از ۶۳ درصد از معتادین بهبود یافته مهارت‌های شغلی دارند و با یك آموزش ابتدایی می‌توانند وارد بازار كار شوند.

وی با اشاره به اینكه بیش از ۸۰ درصد مصرف كنندگان توزیع كننده نیز هستند گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با وزارت كار، كمیته امداد و بسیج امضا كردیم تا در راستای اشتغال معتادان بهبود یا فته اقدام كنیم. امسال نیز در مراسمی معتادین بهبود یافته را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم.

افزایش ۵۳ درصدی سازمان‌های مردم نهاد

وزیر كشور افزود: درسال گذشته با افزایش ۵۳ در صدی سازمانهای مردم نهاد این حوزه روبرو بوده‌ایم كه هر كدام از این سازمان‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ معتاد را درمان می‌كنند.

وی با تاكید بر اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: من با گروههای مختلف از جمله مداحان، ورزشكاران، هنرمندان، خیرین و مددكاران و... دیدار كردم و از آنها خواستم كه به دلیل جایگاه اجتماعی كه دارند دراین بحث كمك كنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: ۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. كه برای آن‌ها سرمایه گذاری شده بود تا سودی برای كشور داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم فعالیت‌های فرهنگی اعلام كرد: موافقت نامه‌ای را با آقای علی اكبری تتظیم می‌كنیم تا شرح وظایف مشخص شود و ائمه جمعه نیز در مساجد در این حوزه به یاری ما بشتابند.

پایان پیام