هارای نیوز

خبری - تحلیلی

رئیس جمهور: از شرایط پهنای باند راضی نیستم

+0 به یه ن / بپسند
وحانی: مبارزه با ماهواره در پشت‌بام تاثیرگذار نبود؛
راه مقابله با تهاجم فرهنگی، شمشیرچوبی نیست/ از شرایط پهنای باند راضی نیستم

هارای نیوز :‌  رئیس‌جمهور گفت: من از شرایط پهنای باند اینترنت كشور راضی نیستم و قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است كه هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها بلكه برای موبایل‌ها نیز وسیع‌تر شود.

به گزارش هارای نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریك روز ارتباطات و اطلاعات به خانواده بزرگ این صنعت اظهار كرد: ما همه باید تلاش كنیم كه كشور ان‌شاءالله در زمینه این صنعت به خودكفایی برسد.

روحانی با بیان این‌كه "كلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبلیه، روستا، شهر یا دیارش اطلاق می‌شد"، خاطرنشان كرد: گاهی نیز استثنائاً در سفری به مناطق دیگر كشور اطلاق می‌شد.

وی با بیان این‌كه در سطح ملی نیز وقتی صحبت از ارتباطات می‌شد، بحث ارتباطات دولت و ملت بود، تصریح كرد: اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و كشور خارج شده و ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی به نام كاربران داریم. كاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است.

رئیس‌جمهور اضافه كرد: یك زمانی بحث این بود كه ما به سمت دهكده جهانی حركت كنیم، اما امروز كم كم به سوی یك خانواده جهانی در حركت هستیم. امروز می‌بینید كه كشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یك كشور را تشكیل داده‌اند اما گاهی یك شبكه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها كاربر است.

روحانی با بیان این‌كه "دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است"، گفت: در هر دقیقه یك میلیون و هشتصد هزار لایك در فیسبوك زده می‌شود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌كنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یك میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌كنند.

وی با بیان این‌كه این به معنای یك تحول بزرگ در دنیای امروز است تصریح كرد: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌كنیم اما آثار این فضا بر جامعه و كشور كاملا عینی است؛ حتی بر سبك زندگی مردم.

روحانی ادامه داد: امروز شما می‌بینید یك نفر از گوشه دانشگاه، خوابگاهش یا گوشه اتاقش در منزل می‌تواند صدها و هزاران كیلومتر دورتر با كاربر دیگری در ارتباط باشد، سخن بگوید، پیام بدهد و پیام بگیرد.

دوران بلندگوها، منبرها و تریبون‌های یك‌طرفه به سرآمده است
رئیس‌جمهور در این ارتباط افزود: گویی دوران پیام‌های یك‌طرفه به سرآمده و كم كم به نقطه‌ای می‌رسیم كه جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یك طرفه، منبرهای یك طرفه، تریبون‌های یك طرفه و سنتی به سرآمده است. امروز هر پیامی كه در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

وی با تاكید بر این‌كه "ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم كه به خاطر اضطرار و از روی ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم"، تاكید كرد: ما باید دنیای سایبری را به عنوان یك فرصت ببینیم و تلقی كنیم.

روحانی ادامه داد: به یاد بیاوریم كه قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی و اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعد منتقل كردند؛ آن هم در دورانی كه ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

زمانی فكر می‌كردیم اگر ویدئو وارد كشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند
رئیس‌جمهور همچنین گفت: امروز این همه ما جوان، دختران و پسران تحصیلكرده و دانشگاه دیده داریم. دختران و پسرانی كه علاقه‌مند به كشورند و فضای بزرگی در اختیار آنهاست تا بتوانند از هویت ایرانی و اسلامی دفاع كنند. چرا این همه در تزلزل هستیم؟ چرا به جوانان خود اعتماد نمی‌كنیم؟

روحانی یادآور شد: زمانی فكر می‌كردیم اگر ویدئو وارد كشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود كه مبادا یك دستگاه ویدئو وارد كشور شود؛ چراكه فكر می‌كردیم اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ كنیم؟!

وی اضافه كرد: دیدیم كه ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت، بلكه حضور جوانانمان در مساجد، محافل، دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌های انقلابی بیشتر شد، به جبهه رفتند و از كشور دفاع كردند و افتخار آفرین بودند.

روحانی اظهار كرد: بعدها قصه دیگری شروع شد، اینكه با ماهواره چه كنیم. اگر خدایی نكرده تلویزیونی بتواند با یك دیش مخفی یا آشكار شبكه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبكه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند؟! دیدیدم كه ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالكن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پَر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت.

رئیس‌جمهور افزود: امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینكه با اینترنت جوانان كاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه كنیم.

وی ادامه داد: من به همه دوستان عرض می‌كنم كه به جوانانمان اعتماد كنیم، به نسل جوانمان اعتماد كنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاكی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاك است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چراكه انسان توبه كننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است.

روحانی خاطرنشان كرد: این بدان معنا نیست كه ما به امنیت ملی فكر نكنیم و اسرار ملی‌مان را كه به عنوان یك گوهر تابناك در اختیار ماست، رها كنیم. حتی كشورهای پیشرفته نیز نسبت به مسائل امنتی ملی‌شان برخی دغدغه‌های خاص دارند.

حق ارتباط با شبكه اطلاعات جهانی را به عنوان یك حق شهروندی در كشور به رسمیت می‌شناسیم
رئیس‌جمهور تاكید كرد: در مسائل اجتماعی آنچه كه برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌هاست. مصلحت دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم. روحانی ادامه داد: حق ارتباط با شبكه اطلاعات جهانی را به عنوان یك حق شهروندی در كشور به رسمیت می‌شناسیم.

وی اظهار كرد: اگر روزگاری سواد به مفهوم خواندن و نوشتن بود و روزگار دیگر داشتن سواد به معنای ورود به دبستان و دبیرستان بود و در دورانی به مفهوم ورود به دانشگاه بود، امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به وسعت فضای ارتباطات جهانی و استفاده بسیاری از كاربران از اطلاعاتی كه وارد این فضا می‌شود،‌ گفت: مگر قرار نیست كه ما امسال در پی اقتصاد مقاومتی باشیم؟ مگر توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فناوری‌های نوین كه در رأس آن IT و ICT هست امكان‌پذیر است؟

روحانی با اشاره به اهمیت IT و ICT در بسیاری از رشته‌ها و فناور‌ی‌ها و تحقیقات گفت: دنیای امروز دنیای تحول عجیبی است و علم و مفهوم آن عوض شده است. تبلیغ و ترویج مفهومش عوض شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح كرد: مگر می‌شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی استفاده كنیم؟

در عرصه فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌كه امسال سال فرهنگ است، تصریح كرد: ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم. گاهی نیز شمشیر به دست می‌گیریم كه این شمشیر چوبی است. می‌ترسیم به كنجی می‌خزیم كه مبادا تیری به ما برخورد كند.

روحانی اضافه كرد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد - كه وجود دارد - راه مواجهه با آن، شمشیر چوبی نیست. ما باید با ابزار مدرن البته نه منفعلانه و ترسو بلكه فعال و شجاع وارد عرصه شویم و بخش بزرگی از این فضای اجتماعی و شبكه‌های اجتماعی را جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان دست به تصرف درآورند و هویت اسلامی، ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی كنند.

وی با اشاره به تصویری كه برخی از گروهك‌های تروریستی از اسلام ارائه می‌كنند از جمله ربودن تعدادی از دختران در نیجریه توسط "بوكوحرام" تصریح كرد: یك گروه تروریستی نادان در گوشه‌ای از آفریقا دختران تحصیلكرده را می‌رباید و متاسفانه می‌گوید آنها را به عنوان برده گرفتم چون جرمی نابخشودنی انجام داده‌اند و به دبیرستان رفتند تا دانش بیاموزند.

باید چهره اسلام رحمانی را به دنیا معرفی كنیم
رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه "ما باید در این فضا باید چهره اسلام رحمانی را به دنیا معرفی كنیم"، اضافه كرد: وقتی كه انقلاب پیروز شد، در همین سومالی و مناطقی كه امروز مركز تروریست‌ها شده‌اند برای پیروزی انقلاب دعا كردند. یكی از اهالی آنجا بعد از پیروزی انقلاب خاطره‌ای برای من تعریف می‌كرد كه سال گذشته در ۲۲ بهمن ما از شب تا صبح دعا كردیم كه شما در انقلابتان پیروز شوید.

روحانی افزود: انقلاب عظیم ما در دورانی رخ داد كه آن دوران معروف به دین‌زدایی بود. این انقلاب در آن زمان پیروز شد و ما شعار اسلام‌گرایی را در سطح جهان ترویج دادیم. در زمانی كه غرب‌گرایی به عنوان فرهنگ حاكم در جوامع سیطره داشت.

باید بلوك فارسی را در شبكه اجتماعی تقویت كنیم
وی با بیان این‌كه "ما باید بلوك فارسی را در شبكه اجتماعی تقویت كنیم و حضوری فعال داشته باشیم تا بتوانیم صنعت، كشاورزی و خدمات دانش بنیان را به پیش ببریم و فرهنگ اسلام واقعی و ایرانی را به جهانیان معرفی كنیم"، اظهار كرد: این كار،‌ كار دولت نیست. كار مردم، جوانان، بخش خصوصی و شركت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس‌جمهور افزود: شورای عالی فضای مجازی، مركز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و همه و همه باید زمینه را برای حضور شركت‌های دانش‌بنیان آماده كنند. این جوانان ما هستند كه باید در این عرصه به میدان بیایند آنها قادر هستند كه تحول ایجاد كنند.

روحانی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینكه "وزیر ارتباطات گفته است كه در سال ۹۳، سی هزار شغل جدید در این عرصه ایجاد می‌شود"، افزود: البته من به آقای وزیر نیز گفته‌ام كه انتظار من این است كه امسال صدهزار شغل جدید در این عرصه بوجود بیاید. ایشان امسال قول سی‌ هزارتا را داده‌اند و ان‌شاءالله از سال‌های بعد به صد هزارتا افزایش پیدا می‌كند.

وی ادامه داد: این فناوری، ‌فناروی‌ای است كه دختران و زنان ما در داخل خانه هم می‌توانند در ارتباط با آن فعال باشند و كار كنند و هم مسئولیت خانه را حفظ كنند و بتوانند در این زمینه هم برای داخل و هم برای خارج فعال باشند. البته ما در زمینه زیرساخت، ابزار و امكانات فنی در سطح پایینی هستیم. البته در از برخی زمینه‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ مثلا در حوزه سیم‌كارت در رتبه ۱۵ در عرصه جهانی هستیم. در ارتباط با استفاده از موبایل و تعداد و نفوذ آن در جامعه نیز وضعیت ما در رتبه ۶۵ جهانی است ولی وقتی به پهنای باند می‌رسیم، رده ما در عرصه جهانی حدودا ۱۵۳ است و در مرتبه خیلی پایینی هستیم.

دولت باید دولت الكترونیك باشد
رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه "ما در دورانی هستیم كه باید در فضایی مطمئن‌تر، كم‌هزینه‌تر و با صرف زمان كمتر، امكانات لازم را برای نسل جوان فراهم كنیم"، تصریح كرد: دولت باید دولت الكترونیك باشد.

وی با اشاره به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مراجعه مردم به وزارتخانه‌ها نیز گفت: مردم برای پیگیری مسائل خود به مراكز دولتی مراجعات شخصی دارند و بعد از آن از پست و نامه استفاده می‌كنند و استفاده از ایمیل استفاده خیلی پایین‌تری دارد. اگر ما می‌خواهیم وقت مردم كمتر تلف شود، سفرها كمتر باشد و كارها كم‌هزینه‌تر شود و از سوی دیگر دقیق‌تر انجام گیرد، باید دولت ما دولت الكترونیك شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای گسترش دولت الكترونیك، خاطرنشان كرد: برای این كار قد‌م‌های كوچكی برداشته شده ولی قدم‌های بلندتری در پیش رو داریم. ما در این زمینه در دنیا در رتبه ۱۰۰ قرار داریم. ما باید به نقطه قابل قبولی برسیم.

روحانی در ادامه با بیان اینكه "باید با یك برنامه‌ریزی درست در وزارتخانه‌هایمان یك نهضت دیجیتالی انجام شود و در چارچوب قوانین، اسناد و مدارك دیجیتال شوند تا سرعت لازم برای خدمت‌رسانی لازم برای مردم مهیا شود"، گفت: ما در سایه این فناوری می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان را در كشور گسترش دهیم و از این فناوری برای این اقتصاد استفاده كنیم.

وی اضافه كرد: برای ترویج فرهنگ و هویت ایران اسلامی از این فناوری استفاده می‌كنیم. این فناوری و عرصه، راهی برای افزایش اشتغال است و در واقع این فناوری می‌تواند برای جوانان تحصیلكرده اشتغال ایجاد كند و از سوی دیگر با كمك آن دولت الكترونیك را ایجاد كنیم.

از شرایط پهنای باند اینترنت در كشور راضی نیستم
رئیس‌جمهور همچنین گفت: من به عنوان رئیس‌جمهور از شرایط پهنای باند اینترنت در كشور راضی نیستم. قرار ما با وزارت ارتباطات این است كه هرچه زودتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها‌ بلكه حتی برای موبایل‌هایی كه در دست مردم است، افزایش پیدا كند و این كار باید با مشاركت شركت‌های خصوصی انجام شود. در بحث محتوا نیز باید همه بخش‌های مختلف وارد شوند.

فناوری اطلاعات در حوزه سلامت مهم است
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات دولت در بخش سلامت اشاره كرد و گفت: ما در این زمینه در صدد هستیم كه ان‌شاءالله باری را از روی دوش مردم برداریم و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این عرصه مهم است.

روحانی افزود: دارو در كشور ما اگر بخواهد درست مصرف شود و - با عذرخواهی از برخی پزشكان - نسخه پزشك درست نوشته شود و داروهای اضافه نوشته نشود، باید نسخه‌ها در یك شبكه اطلاعاتی بیاید تا ببینیم چقدر دارو مصرف می‌شود، چه دارویی بیشتر مصرف شده است و از یك نسخه چند بار استفاده شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینكه "این كار در شفافیت امور و دقیق‌تر شدن كار پزشكان مؤثر است"، گفت: اگر ما می‌خواهیم سوابق سلامتی یك انسان را داشته باشیم، باید كارتی را تهیه كنیم كه با استفاده از آن كارت وقتی بیمار به بیمارستان یا دكتر مراجعه می‌كند، تمام شناسنامه درمانی او روی صفحه بیاید بدون اینكه لازم باشد خود بیمار به حافظه‌اش فشار بیاورد و از سوی دیگر خود پزشك نیز می‌تواند ببیند وضعیت بیمار به چه شكل است و همه این‌ها با این فناوری امكان‌پذیر است.

وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در بخش خصوصی در این فناوری نیز اظهار كرد: شورای عالی فضای مجازی، مركز ملی فضای مجازی و به طوركلی دولت به شدت در پی آن است كه از این چارچوب برای آزادی عمل و برای امنیت و هم برای صیانت از آنها استفاده كند. كارها نباید در جهت محدودیت باشد بلكه باید در جهت صیانت باشد. ما باید در راستای صیانت از اخلاق و ارزش‌ها حركت كنیم و چارچوب این كار با این شوراست و اجرای آن با دستگاه‌های اجرایی و شركت‌هاست.

روحانی ادامه داد: ما در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید به دانش داخلی خود توجه كنیم و زمینه را برای فعالیت شركت‌هایی كه در این زمینه فعال هستند فراهم آوریم و اینقدر به واردات تكیه نكنیم. در داخل كشور توانمندی‌های فراوانی وجود دارد و ما باید از این توانمندی‌ها استفاده كنیم و آنها را رشد و توسعه دهیم.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور در این مراسم محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین در این مراسم به صورت نمادین با استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی‌ و خراسان شمالی از طریق ویدئو كنفرانس ارتباط برقرار شد و طی ارتباط با خراسان رضوی و با دستور رئیس‌جمهور، خدمات شبكه ابری در هفت استان افتتاح شد.

با ارتباط‌ گیری با سیستان و بلوچستان و با فرمان رئیس‌جمهور نیز اینترنت پرسرعت خانگی برای چهار هزار و ۱۰۰ روستا در كشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت كه سهم استان سیستان و بلوچستان از این طرح، ۲۱ روستاست.

در این مراسم، با دستور حسن روحانی، افزایش ظرفیت ترانزیتی آسیا - اروپا از مسیر ایران به میزان ۱۵۰ گیگابیت بر ثانیه افتتاح شد كه رئیس‌جمهور در هنگام افتتاح آن گفت: یكی از شعارهای دولت تدبیر و امید، تعامل سازنده با جهان بوده و این فرصت مغتنمی است كه ظرفیت ترانزیتی آسیا به اروپا از طریق ایران افزایش پیدا می‌كند و ان‌شاءالله این میزان تا پایان سال افزایش بیشتری پیدا خواهد كرد.

همچنین در این مراسم ظرفیت مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران - اصفهان به میزان ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا كرد كه رئیس‌جمهور نیز در هنگام افتتاح آن اظهار كرد: این افزایش ظرفیت ارتباطی مسیر فیبر نوری تهران به اصفهان به دست توانمند دانشمندان ایرانی انجام شده و موجب افتخار است و حركتی در مسیر خودكفایی در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات خواهد بود.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و تعداد دیگری از مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند.