هارای نیوز

خبری - تحلیلی

اروج امیری ؛ روزنامه نگار : تهدید و تطمیع خبرنگاران طبق قانون جمهوری اسلامی ممنوع...!

+0 به یه ن / بپسند
اروج امیری در گفتگو با هارای نیوز به ناقضان حقوق ملت هشدار داد:
تهدید و تطمیع خبرنگاران طبق قانون جمهوری اسلامی ممنوع...!

هارای نیوز: اروج امیری؛ روزنامه نگار آذربایجانی در گفتگو با هارای نیوز تصریح كرد: مدیران ناقض حقوق ملت حق ندارند طبق اصل 24 قانون اساسی و قانون مطبوعات، خبرنگاران و مدیران سایت های خبری را تهدید  یا تطمیع یا تحقیر  كنند تا در حوزه های عمومی قلم فرسایی و خبررسانی ننمایند.

به گزارش هارای نیوز اروج امیری؛ روزنامه نگار آذربایجانی در گفتگو با هارای نیوز تصریح كرد: مدیران ناقض حقوق ملت حق ندارند طبق اصل 24 قانون اساسی و قانون مطبوعات، خبرنگاران و مدیران سایت های خبری را تهدید  یا تطمیع یا تحقیر  كنند كه در حوزه های عمومی قلم فرسایی و خبررسانی ننمایند.

آزادی فعالیت خبرنگاران در چهار چوب اصل 24 قانون اساسی و قانون مطبوعات
وی با اشاره به اصل 24 قانون اساسی كه بر آزادی مطبوعات در چهارچوب قانون تاكید دارد می گوید:  فعالیت خبرنگاران در چهار چوب اصل 24 قانون اساسی و قانون مطبوعات آزاد است و هیچ مقام دولتی و حكومتی حق ندارد جلو فعالیت خبرنگاران سنگ اندازی نمایند.
امیری با تاكید بر حق دانستن مردم اظهار می كند: ماده 5 قانون مطبوعات می نویسد: كسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی كه به منظور افزایش آگاهی های عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.


طبق قانون ماده 4 قانون مطبوعات، ساسنور و فشار بر مطبوعات ؛ ممنوع !
این وبلاگ نویس قره داغی ، مقیم مرند می نویسد: در  ماده 4 قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران آمده است:
 هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و كنترل نشریات مبادرت كند.
ماده 5: كسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی كه به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.
در تبصره یك این ماده نوشته سشده است:
تبصره 1 ـ متخلف از مواد(4) و (5) به شرط داشتن شاكی به حكم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دوسال ودر صورت تكرار به انفصال دایم از خدمات دولتی محكوم خواهد شد.
تبصره 2 ـ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است . درصورت تخلف، دادگاه می تواند نشریه متخلف را موقتا تادوماه توقیف و پرونده راخارج از نوبت رسیدگی نماید.

خطوط قرمز ما مدیران دولتی نیست ،خطوط قرمز ما فقط دوتاست
امیری با هشدار به مدیرانی كه همه چیز را خط قرمز می دانند، افزود: خطوط قرمز ما مدیران شهرستان و افشای تخلفات پرونده بزرگ مالی تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند نیست!

وی  با اشاره به شفافیت قانون مطبوعات، خطوط قرمز را در 2 اصل مهم می داند و می گوید: : خطوط قرمز ما 1 : تبصره 2 این قانون یعنی مصوبات شورای عالی امنیت و 2 : دین و قرآن ماست بنابراین دیگران حق ندارند برای ما خطوط قرمز بیشتری ترسیم كنند.

مدیران دولتی و حكومتی منطقه، جلو فعالیت آزاد خبرنگاران را می گیرند!
این روزنامه نگار می افزاید: تعداد زیادی از خبرنگاران منطقه و استان در گفتگو با بنده اظهار می نمایند كه برخی از مدیران عالی رتبه شهرستان و حتی استان ، ما را از ادامه فعالیت اطلاع رسانی و نشر مطالب مردمی در حوزه پرونده تخلفات بزرگ تعاونی اعتبار فرهنگیان و شفا مهر كه (  حدود 50 هزار نفر سپرده گذار نزدیك یكسال است در خیابان های شهر یك دو می  كنند اما هنوز به سرمایه های نقدی خود دست پیدا نكرده اند! )، منع كرده اند!

این روزنامه نگار تصریح  می كند كه مدیران مربوطه مسئله امنیت شهرستان را از مهمترین علت این امر دانسته اند! و می گوید: در كشور و شهر ما همه چیز شده امنیتی و به همه چیز با دیده امنیتی نگاه كردن بس كاری خطرناك و استبداد زاست ...!

سوال از فرماندار و نماینده محترم مرند و جلفا در خصوص بلاتكلیفی سپرده گذاران
وبلاگ نویس آزاد در ادامه گفتگو ، تنی چند از مدیران مسئول  شهرستان را مورد مخاطب قرار می دهد و سوالاتی مهمی را از نماینده محترم و فرماندار محترم در خصوص بحران مالی و پرونده بزرگ تخلفات تعاونی اعتبار فرهنگیان و شفامهر اینگونه می پرسد:

آقای نماینده مجلس! شما در برابر تضییع حقوق مردم شهرستان مرند مسئول هستید با توجه به بلاتكلیفی مردم و عدم امكان دسترسی مردم به سپرده های خود چه پاسخ قانونی و حقوقی دارید؟


آقای فرماندار! شما به عنوان عالی ترین مقام دولتی در برابر حقوق پایمال شده مردم مرند نیز مسئول هستید با توجه به بلاتكلیفی سپرده گذاران ضرر دیده ، چه جوابی دارید؟

آقای فرماندار!

اصلاح طلبی این نیست كه بر سر حقوق مردم با تنی چند از اصلاح طلبان نان طلب و مقام طلب و فرصت طلب كه فی السابق مدیریت این موسسه مالی فرهنگیان را به عهده گرفته بودند، خدای ناكرده معامل غیرانسانی صورت پذیرد و بر روی تخلفات آنها سرپوش بزرگ از نوع آهن و فولاد و سنگ سفت و سخت گذاشته شود ...!؟


تاكید بر نقد عملكرد مدیران دستگاههای حكومتی


این روزنامه نگار با اشاره به لزوم نقد در سیستم حكومتی و جامعه می گوید: همه از نوع انسان هستیم و دارای خطا ها و اشتباهات فراوان و كسانی كه مسئولیت بالاتر و بزرگتر و خطیری دارند اشتباهات شان به مراتب  خیلی بزرگ و بیشتر است یعنی به صورت نسبی هر چه مسئولیت بیشتر باشد خطاها هم بیشتر می شود و لازمه گوشزد كردن و اصلاح این اشتباهات و خطاها ، نقد و انتقاد است و اعتراض.

رواج امر به معروف و نهی از منكر در جامعه به منظور مهار فساد مالی مدیران
امیری امر به معروف و نهی از منكر را بهترین و قوی ترین ابزار اجتماعی فرهنگی در جامعه  دانست و گفت: امر به معروف این نیست كه همه بگوییم نماز بخوانید، موهای تان بیرون نباشد و آرایش غلیظ نكنید و  ... بلكه امر به معروف خیلی دایره هشدار و تذكر قوی و گسترده تری دارد. وی افزود: اگر این فریضه مهم عمومیت پیدا كند كسی قادر نخواهد بود در جامعه حقوق بیت المال را پایمال كند یا حق و الناس را نادیده بگیرد و در مسیر ظلم و ستم واقع شود.
این روزنامه نگار افزود: بوسله اشاعه و همگانی كردن امر به معروف اعتراضات مردم اجتماعی و به شكل مسالمت آمیز در می آید و می توان امیدوار شد كه قانون در كشور ما به طور كامل اجرا و حقوق ملت تحقق خواهد یافت .

ضرورت حمایت حاكمیت از خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل و منتقد
امیری گفت: امروز بهترین امران امر به معروف و ناهیان نهی از منكر روزنامه نگاران و خبرنگاران هستند و حاكمیت ضرورت دارد از روزنامه نگاران و خبرنگاران  منتقد و مستقل بخاطر تحقق این فریضه مهم عبادی سیاسی حمایت ویژه نماید.

افشاگری آزاد خبرنگاران رسانه ها ضامن مهار فساد مالی در كشور
وی در ادامه قوی ترین ابزار و وسیله مهار فساد مالی را در دستگاهها حكومتی و جامعه میدان دادن و آزادی عمل خبرنگاران دانست و افزود: اگر خبرنگاران در چهارچوب قانون آزاد باشند فساد در كشور مهار خواهد شد و امنیت برای مفسدان و اقضان بیت المال و حقوق ملت تنگ خواهد شد و نهایتا ما به سمت پاكسازی مفسدان مالی و كشوری عاری از فساد مالی خواهیم رفت و فساد در كشور به صورت تضمینی مهار خواهد شد در غیر اینصورت همه چیز سرابی بیش نخواهد بود.


به جز قاضی مطبوعات در دادگاه مطبوعات هیچ مقام حكومتی حق ندارد روزنانگاری را ممنوع القلم كند
این روزنامه نگار با بی اهمیت دانستن موضوع غیر قانونی ممنون القلم خود توسط ناقضان حقوق ملت تصریح كرد: به جز قاضی مطبوعات در دادگاه مطبوعات هیچ مقام حكومتی حق ندارد روزنامه نگاری را ممنوع القلم كند. وی در این باره با برشمردن خصوصیات بارز انسانی افزود: خداوند آدم را بخاطر انسان بودنش اشرف المخلوقات عنوان كرده است در غیر اینصورت فرق او با حیوان چیست؟ امیری با برشمردن امتیازات انسان نسبت به حیوان می گوید: یا به تعبیری دیگر ، انسان حیوانی است ناطق و دارای عقل و شعور و فهم و درك و احساس پاك.! انسان می بیند ، مشاهده می كند ، حس می كند، حرف می زند، اعتراض می كند، حقایق را با دو چشم ظاهری و چشم بصیرت درونی اش می بیند و لمس می كند...! انسان دارای قاضی قوی است به نام وجدان ...!

انسان آزاد اندیش ، ظلم نمی پذیرد
امیری در ادامه می گوید: انسان آزاد اندیش ، ظلم نمی پذیرد و حقایق را افشا می كند چرا كه  انسانهایی كه چشم بر روی حقایق می بندند و ظلم ها را تحمل می كنند و هیچ اعتراضی هم نمی كنند!، یا بی تفاوت هستند،  آیا این انسانها می توانند بگویند ما انسان هستیم و بس...! نه باید در انسان بودن چنین افرادی شك كرد...!

امیری با مخاطب قراردادن انسانهایی كه فقط خود را انسان زنده می دانند ، اظهار می دارد: اینها انسانند اما انسان مرده و اینها هیچ فرقی با مردگان ندارند....! همچنان كه مردگان نمی توانند اعتراض كنند و این انسانهای بظاهر زنده هم نمی توانند اعتراض كنند و حق شان را بگیرند پس اینها مرده اند و بس...!!!

امیری امتیاز انسان زنده را دارای فعل و انفعالات ، تحركات و حركات دانست و گفت: ما زنده ایم بخاطر حق گویی مان، ما زنده ایم بخاطر جسارت و شجاعت مان، ما زنده ایم و نفس می كشیم چون حق مان را می خواهیم و معتقدیم كه حق گرفتنی است نه دادنی...

آدم زندانی و خلافكار از زندان از حقش دفاع می كند اما مردمی آزاد در بیرون...
این روزنامه نگار با اشاره به موارد مهم فوق تصریح می نماید: چطور یك آدم خلافكار و زندانی از زندان می آید  از پرونده اش دفاع می كند و می گوید امیری به من توهین كرده ، افترا گفته، هر چند این ها كلك و حقه این آدم متخلف است اما خیلی زرنگ است و خیلی هم دار و دسته و باند قویی در اطرافش هست... اما 34 هزار نفر سپرده گذار آزاد در بیرون نمی تواند حق شان را از چند نفر آدم بظاهر مدیر تبانی گر و متخلف بگیرند...!


هشدار به برخوردكنندگان مصلحتی در پرونده تعاونی فرهنگیان و شفامهر!
مردم دارای حق؛ نامحرم اند در این پرونده! اما ظاهرا باطل دارای حق است...!
امیری با اشاره به ضعف قانون یا عدم برخورد قاطع مدیرانی كه قانون را در اختیار دارند اما تابحال طبق مشاهدات عینی مردم و ما، با جدیدت و قاطعیت با این پرونده بزرگ تخلفات تعاونی اعتبار فرهنگیان و شفا مهر برخورد نمی كنند، هشدار داد و یك سوال مهم را پرسید : امروزه ما خبرنگاران و مردم و سپرده گذاران قضاوت می كنیم نسبت به عملكرد شما در این پرونده و باین سوال مهم را از شما می پرسیم:
چرابا این پرونده بزرگ، برخورد مصلحت آمیز و لاك پشتی می كنید و چرا  هیچ گونه اطلاع رسانی به منظور حق دانستن مردم و  شفاف نمودن تخلفات این پرونده نمی كنید؛ چرا و چرا ...!؟

این روزنامه نگار باسابقه آذربایجان سوال دیگری را مطرح می كند و می گوید:  آیا به تعبیر مدیران مربوطه،مردم دارای حق؛ در این پرونده نامحرم اند! اما ظاهرا باطل دارای حق است...!؟ آقایان مدیر ! چرا خبرنگاران و مدیران سایت های خبری را تهدید می كنید كه هیچ گونه اطلاع رسانی در این پرونده ننمایند و می گویید: امنیت شهر به خطر می افتد، خب! عرضه ندارید امنیت شهروندان و حقوق مردم را تامین كنید استعفا بدهید و بروید كنار...! امیری ! قبل از عید گفتید تا آخر اسفند بانك سرمایه سپرده های مردم را پرداخت خواهد كرد... الان بانك سرمایه شما ساختمان 5 میلیاردی را تصاحب كرده و می گوید به ما ربطی ندارد...؟!
خب! آقایان تیم مدیریتی شهرستان مرند و استان ! شما بفرمایید مردم بیچاره برای گرفتن حق خودشان كدام راه قانونی باید بروند تا بیش از این حق شان با امروز و فردا كردن شما ضایع نشود و اعصاب و روان خود و خانواده های شان مختل نشود...؟!

این وبلاگ نویس منتقد آذربایجانی ، در پایان مسئولان را اینگونه خطاب داد و تصریح كرد: آیا می دانید كه حدود 50 هزار نفر مردم شهرستان مرند طلب كار دو موسسه تعاونی اعتبار فرهنگیان و موسسه شفامهر هستند و اگر این 50 هزار نفر سپرده گذار را به طور میانگین به 3 نفر یعنی هر نفر سپرده گذار سرپرست یك خانواده سه نفری باشد یعنی 150 هزار نفر از 250 هزار نفری شهرستان مرند به طور مستقیم گرفتار این بحران مالی هستند.

لكه ای بر كارنامه مدیران دولت روحانی در مرند بخاطر طولانی شدن بحران تعاونی اعتبار فرهنگیان
این روزنامه نگار با ابراز تعجب و تاسف فراوان نسبت به تبعات منفی فردی و اجتماعی  این پرونده تصریح كرد: مردم قادر نیستند در شرایطی كه در ركود اقتصادی و كسادی كسب و كار مواجه هستند، زندگی نمایند.
وی در ادامه می گوید: این در حالی است سرمایه های نقدی مردم هم در گرو دو موسسه فوق است و برباد رفته است و به طور غیرمسقیم زندگی 250 هزار نفری شهرستان ، تحت الشعاع این بحران واقع شده است و علاوه بر آن این موضوع حاد بر بسیاری از بحرانها و اختلافات خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی  را در میان جمعیت مرند دامن زده است.
امیری طولانی شدن پرونده فساد تعاونی اعتبار فرهنگیان و شفامهر مرند و عدم برخورد و رسیدگی به موقع با آن و عدم پرداخت به موقع سپرده های مردم  را نتیجه عملكرد منفی مدیران دولت جدید دانست و گفت: طولانی شدن این موضوع  و حل نشدن آن بعد از یكسال كارنامه مدیران دولت روحانی را در شهرستان مرند و حتی استان لكه دار نموده است.


آچار سؤزلر : روزنامه,