هارای نیوز

خبری - تحلیلی

اروج امیری : آقای دکتر روحانی ! ما خواستار اجرای اصل 15 قانون اساسی هستیم

+0 به یه ن / بپسند

آقای دکتر روحانی !

ما خواستار اجرایاصل 15 قانون اساسی هستیم

یازار:  اروج امیـری

اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید:

« زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

این اصل مهمی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. اصلی که بیش از سه دهه است که مثل دیگر اصول معطل مانده قانون اساسی از جمله فصل سوم مربوط به حقوق ملت، گرد و خاک خورده و هنوز از طاقچه کاخ ریاست جمهوری بر روی میز اجرا آورده نشده است. هنوز هیچ رئیس جمهوری به سوگندی که در قانون اساسی برای حفاظت و پاسداشت و اجرای کامل تک تک اصول قانون اساسی یاد کرده است، به طور کامل پایبند نبوده است.

اما امیدواریم دولت امید با تدبیر و پایبندی خویش به این اصل، آن  را به اجرای کامل بگذارد و به این ترتیب امید را در دل اقوام ایرانی خلق کند تا اینان  برای تحقق حقوق همه جانبه خود از جمله حقوق فرهنگی خویش  امیدوار گردند.

حال سوالی که در اینجا مطرح است و نگارنده مثل میلیون ها آذربایجانی دیگر از روسای سابق و رئیس جمهوری محترم جمهوری اسلامی - دکتر حسن روحانی می پرسد، این است که :

آقای رئیس جمهوری!

آیا هنوز وقت اجرای این اصل مهم از قانون اساسی مثل بقیه اصول معطل مانده قانون اساسی فرا نرسیده است؟! 

به اعتقاد نگارنده، ایران کشوری است پهناور که از اقوام و فرهنگ های گوناگون تشکیل یافته است وبا نگاهی ژرف به همه آنها می توان گفت که در حقیقت این تنوع فرهنگی و قومیتی نه تنها سرمایه های غنی فرهنگی و هویتی ملل ایرانی محسوب می شود، بلکه اشاعه و رواج آن برای کشور ما ،ملت ما و دولت ما ، یک فرصت است نه تهدید. چرا که بوسیله رواج و اشاعه فرهنگ اقوام ایرانی فرصتی فراهم می شود تا به اتحاد و انسجام ملی نایل آییم و بتوانیم سرعت توسعه کشور یکپارچه خود را دهها برابر افزایش دهیم.

تحقق این امر مهم به اعتقاد و میزان بها دادن دولتمردان ما به فرهنگ اقوام ایرانی بستگی دارد. حال چرا این فرهنگ اقوام ما تا این حد مورد بی مهری و مظلوم واقع شده است و چرا تابحال دولتمردان یا حاکمیت ما برای تحقق حقوق فرهنگی اقوام اقدام شایسته ای انجام نداده است، سوالی است که هنوز بی پاسخ مانده است و هنوز افکار عمومی اقوام ایرانی و آذربایجانیان تشنه پاسخ این سوالها هستند.                                                         

بی تردید کارشناسان فرهنگی بر این باورند که فرهنگ ملی، شکل گرفته از فرهنگ اقوام ایرانی است و توجه به این فرهنگ ها، منجر به تقویت و غنی سازی فرهنگ ملی می گردد و عدم توجه  به فرهنگ اقوام ایرانی، فرهنگ ملی را دچار تزلزل می کند و آن را تهدید می نماید. یعنی اگر ما می خواهیم فرهنگ ملی قوی و غنیی داشته باشیم باید در درجه اول به فرهنگ اقوام ایرانی اهمیت ویژه ای قایل شویم و آن را تقویت نماییم.

حال در اینجاست که به دنبال اعمال چنین سیاست بی توجهی و کم لطفی به فرهنگ اقوام،‌ تهاجم فرهنگی غربی به نتیجه می رسد و چیزی که امروز ما به عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد می کنیم یکی از عوامل موفقیت هجوم فرهنگی بیگانه در کشور ما ، بی توجهی به توسعه و اشاعه فرهنگ اقوام ایرانی است.

اما سوال دیگری که مطرح است و باید از سیاست گذاران حاکمیتی بپرسیم، این است که :

وقتی که ما خود فرهنگ غنی و اصیل با موسیقی اصیل و زبان های متنوع شیرین داریم چه لزومی دارد به فرهنگ های بیگانه روی بیاوریم؟! پاسخ آن این است که تابحال دولتمردان و دست اندرکاران فرهنگی فرهنگ اقوام را خرده فرهنگ دانسته  و هیچ قدمی هم در اشاعه و رواج و تقویت آن برنداشته اند!

باید اینگونه بیان کرد که سالیان سال است که فرهنگ 75 میلیون نفر ایرانی و هویت اقوام در جغرافیای ایران در برابر چند نفر تئوریسن فرهنگستان فارسی در پایتخت مورد تمسخر واقع می شود و هر روز خط و نشان های زیادی از سوی این گروه و هواداران سیاسی شان در پایتخت  به موافقان ترویج فرهنگ اقوام ایرانی می کشند و بیش از نیم قرنی است که محدودیت های بیجایی برای ممانعت از توسعه و رواج فرهنگ اقوام ایجاد کرده اند. اما در برابر این برخوردهای شکننده و چکشی با فرهنگ اقوام ایرانی، عواملی که نگذاشته است فرهنگ اقوام و بخصوص فرهنگ ما ترکان آذربایجانی بیش از حد آسیب نبیند همه اش در سایه تلاش و فعالیت های دلسوزانه فعالان فرهنگی مستقل و روزنامه نگاران و خود مردم بوده است نه دولتمردان و مسئولان فرهنگی ما.
تا جایی که فعالان فرهنگی مستقل ما هزینه های زیادی هم در این راه پرداخت کرده اند و باز پرداخت خواهند کرد و اینها انتظاری جز تحقق حقوق اقوام ایرانی نداشته و ندارند.

این در حالی است که رسانه ملی ما با فیلم ها وسریال هایش و با تحللیل های غلط بیش از 30 سال است که در مسیر توهین و تحقیر کردن اقوام ایرانی بخصوص مردم آذربایجان گام برداشته است گامی که می بایست از اول می شکست تا به این جاها نمی رسید.

چرا که صدا وسیمای ایران با پول من تو بر علیه فرهنگ ما موضع می گیرد و توهین می کند، ما را تحقیر می کند و ...  و این سیاستی که در هیچ جای جهان تکرار  نمی شود الا در ایران ما و در رسانه  ملی ما ! در حقیقت نام این رسانه ملی را باید تغییر داد و بر لوگو و تابلویش رسانه ضد ملی نام نهاد...!

بنابراین عده ای تنگ نظر با برخورد های چکشی با تنوع فرهنگی ما ایرانیان، تا جایی پیش رفته اند که فرهنگ غنی ما را  حتی نوعی فرهنگ بیگانه می دانند! چرا که تا به امروز آنقدر در مسیر اشاعه و رواج فرهنگ اقوام ایرانی بخصوص ترکان آذربایجانی، محدودیت های بیجایی اعمال کرده اند که اگر با زبان محلی اصیل خود حرف بزنیم اینان  فرهنگ ما را ، فرهنگ بیگانه می دانند! شرم هم نمی کنند و تا جایی پیش می روند و انگ و مارکهای زیادی هم به فعالان فرهنگی ما می زنند و و به ما می گویند : پان ترکیست و جدایی طلب...!!!؟؟؟؟ ... 

عجبا ! واویلاست امروز این نگاه های تنگ نظران و بدبینان نسبت به فرهنگ اقوام ایرانی...!!! چرا که یاوه گویان و مغرضان و کینه توزان!، به ما عاشقان خاک وطن و ایران عزیز مان ، اتهامات بی اساس می زنند... که هرگز در افکار ، نوشته ها ، آرمان و ایده های ما چنین عقاید پوچ و بی اساس نمی گنجد.

آقای رئیس جمهور!

علیرغم وجود اینگونه افکار تنگنظرانه عده ای معدود و اقلیت خاص! در فضای فرهنگی جامعه ما، همچنان که جنابعالی مستحضرید؛ ما مردم آذربایجان به دولت امید و تدبیر شما ، امیدها بسته ایم و امیدواریم پنجره امید مان  رو به روشنایی باز شود  و برای اجرای اصل 15 از قانون اساسی قدم رنجه فرمایید و همت به خرج دهید تا همه اقوام و به ویژه مردم آذربایجان که بیشترین رای را به شما داده اند و علیرغم تبلیغات رسانه ای بیگانه به شرکت در انتخابات لبیک گفتند و با مشارکت حداکثری خود ثابت کرده اند که از کیان، جمهوریت و اسلامیت نظام و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی تا تحقق کامل حقوق همه جانبه خود پایبنده بوده و هستند و حماسه ای سیاسی آفریدند که باعث خوشحالی رهبری نظام  و ملت ایران گردید و حال این انتظار را دارند که با تدبیر عالی تان گام های محکم و اساسی در تحقق بخشی از حقوق فرهنگی و اجتماعی اقوام ایرانی بردارید.

 آقای دکتر روحانی!

ما مردم آذربایجان مانند سایر اقوام ایران عزیز، خواستار اجرای اصل 15 قانون اساسی هستیم و جنابعالی برای تحقق این اصل قبل از انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی را به مردم آذربایجان وعده داده بودید.

این نوید در اولین سفر تبلیغاتی شما، در آذربایجان و تبریز - شهر اولین ها در جمع هزاران آذربایجانی در ورزشگاه باغشمال تبریز داده شد. نزدیک یکسال از آن وعده شما می گذرد اما ما همچنان امیدورار هستیم برای عملی سدن و تحقق آن.

لذا به نظر می رسد طبق وعده تان ، برای قدم گذاشتن به اجرای اصل 15 قانون اساسی به عنوان پیش زمینه، فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی را در آذربایجان تشکیل دهید. تا امیدی در دلها و جان های میلیونها آذربایجانی برای تحقق طبیعی ترین حق قانونی که همانا خواندن و نوشتن به زبان مادری است، خلق شود.


توفیق دولت آرزوی قلبی همه ملت ایران است.

منبع:

1 : هفته نامه سراسری سهند تبریز - شماره 502 - تاریخ نشر : 4 شهریور92

ویرایش جدید

2 : سهند نیوز : http://sahandetabriz.blogfa.com/post-805.aspx

( با کمی ویرایش و اضافات در داخل پارانتزها توسط مدیر هارای نیوز)


آچار سؤزلر : روحانی,