هارای نیوز

خبری - تحلیلی

اولین جلسه رسیدگی به پرونده اروج امیری؛ روزنامه نگار برگزار شد

+0 به یه ن / بپسند

امروز توسط بازپرس شعبه اول دادسرای مرند؛

اولین جلسه رسیدگی به پرونده اروج امیری؛ روزنامه نگار برگزار شد


سهند نیوز : اولین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی اروج امیری؛ روزنامه نگارآذربایجانی در شعبه اول بازپرسی مرند به ریاست قاضی افلاکی برگزار شد.

 

این جلسه که به مدت یک و نیم ساعت طول کشید در ابتدا قاضی پرونده ضمن تفهیم اتهام توهین و افترا به مجید دلدار؛ مدیر عامل زندانی شرکت تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند از اروج امیری خواست به این اتهام پاسخ دهد.


 امیری در پاسخ به این اتهام ، ضمن این که اتهام انتسابی به خود را رد نموده ، تصریح کرد:  اتهام مذکور را قبول ندارم چرا که به اعتقاد بنده آنچه که در شرکت تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند اتفاق افتاده فراتر از این حرف و حدیث هاست و تخلفات ، باند بازی ها و سوء استفاده های کلانی در این پرونده هست، تا جایی که مردم از محتویات کامل پرونده هیچ گونه اطلاعی ندارند و بی خبرند! یعنی اطلاع رسانی شفاف و کاملی صورت نپذیرفته است.

 

وی در این زمینه گفت: بنده به عنوان یک روزنامه نگار افشاگر و منتقد در چارچوب اصل 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر آزادی مطبوعات و رسانه ها تاکید دارد و نیز طبق مفادی از قانون مطبوعات در فصل حقوق مطبوعات و خبرنگاران و  با اعتقاد بر حق دانستن مردم ، اخبار و تحلیل های خود را از پرونده تخلفات آقای مجید دلدار مدیر عامل بحران ساز این شرکت برای افکار عمومی و مردم اطلاع رسانی نموده ام و این حق بنده و مردم است تا  از حقایق پررونده  مفسدان مالی باخبر شوند.

این در حالی است که نزدیک یک سال است که  34 هزار نفر معلم ، کارگر، کارمند، بازاری و نظامی و ... گرفتار سوء مدیریت و تخلفات گسترده ناشی از عملکرد سیاه و لکه دار آقای مجید دلدار شده اند و کسی پاسخگو نیست و تا به امروز پولهای مردم به صاحبان اصلیش که فرهنگیان و سپرده گذراران از عموم مردم هستند پرداخت نشده است.

 

این خبرنگار در ادامه پاسخ به اتهام بی اساس خود افزود: بیش از 9 ماه است که مردم مرند و سپرده گذاران گرفتار شده اند و سرمایه های مردم بلاتکلیف مانده است و علیرغم ادغام این موسسه در بانک سرمایه هیچ اقدام اساسی و عملی در خصوص باز پرداخت سپرده های مردم مشاهده نمی شود و مردم همچنان با کاسه ای پر از صبر در پی اخذ مطالبات خود هستنند... !

اروج امیری در دفاعیات خود و در دفاع از حقوق مردم در این پرونده با بیان اینکه 150 میلیارد تومان در اواخر مدیریت آقای مجید دلدار ، خارج از ضوابط و مقررات نظام بانکی وام های میلیاردی به اشخاص خاص و به بیش از 200 نفر وامهای بالای 200 میلیون تومانی پرداخت شده است....! سوالی که در اینجا مطرح است و باید پرسید این آقای مدیرعامل با چه انگیزه سوئی و گرفتن چه امتنیازات و ویژه خواری هایی به خود اجازه داده است چنین مبالغ هنگفتی را خارج از اساسنامه و قوانین نظام بانکی  و با تبانی گری به اشخاص خاص پرداخت نماید...!؟

 

روزنامه نگار مرندی خطاب به بازپرس محترم شعبه جناب آقای افلاکی به صراحت گفت: من روزنامه نگار وقتی که در حضور زنی که در شعبه مربوطه حاضر می شود و   از مسئول شعبه عاجزانه درخواست می کند و می گوید » : تو را خدا پول مرا بدهید، فرزندانم از گرسنگی تلف می شوند«...، نمی توانم چشمم را روی اینگونه حقایق ببندم و یا بی تفاوت از کنارش رد شوم و موظف و متعهد و مکلف به افشاگری و بیان حقایق در رسانه ها بوده و هستم.

وی در ادامه افزود: منشور اخلاق روزنامه نگاری و شرف و وجدان و انسانیت بنده هرگز اجازه نمی دهد که چشم روی حقایق مفسدان و تخلفات را ببندم و یا براحتی حقایق را وارونه جلوه دهم.  بنده به مردم خودم تعهد شغلی و حرفه ای و انسانی دارم و این حق مردم و خودم است که جسورانه در مسیر دفاع از حقوق تضییع شده مردم و بخصوص در این پرونده در مسیر دفاع از حق سپرده گذاران مظلوم قلم فرسایی نمایم.

 

این روزنامه نگار باسابقه آذربایجانی ضمن تشکر از بازپرس محترم پرونده مبنی بر رفتار خوب و حوصله عالیش در مراحل رسیدگی با این پرونده بخصوص در این جلسه خواستار برخورد قضایی با عاملین بحران ساز تعاونی اعتبار فرهنگیان گردیده و همچنین خواستار پرداخت بدون قید و شرط سپرده های مردم توسط بانک سرمایه که  مسئولیت و بازپرداخت سپرده های مردم را تضمین کرده است، گردیده است.

 

اروج امیری در بخش دیگری از دفاعیات خود به محضر قاضی محترم پرونده گفت: رسانه ها یک ابزار قدرتمند و نوین در امر پیشگیری و مبارزه با فساد مالی دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و مردمی می توانند نقش اساسی ایفا نمایند و اگر در این میان مدیران ما از رسانه ها و خبرنگاران حمایت قانونی نمایند قطعا در بعد پیشگیری و مبارزه با مفاسد مالی موفق خواهیم شد در غیر اینصورت امیدی برای مهار تخلفات و اختلاسها و دزدی مدیران متخلف در دستگاههای مختلف که دامن کشور و مردم را گرفته و هر هفته و ماه شاهد افشای اختلاسها و تخلفات گسترده مدیران در رسانه ها بوده و هستیم و این در شرایطی است که مردم در وضعیت بد اقتصادی و فشار اقتصادی مضاعف قرار گرفته است ، مشاهده نمی شود.

 

به اعتقاد این خبرنگار منتقد این شکایت حکایت از این امر دارد که حامیان پشت پرده ای آقای مجید دلدار که همدست و شریک تخلفات گسترده وی در این تعاونی هستند با این رویه شکایت به نوعی می خواهند از طریق شکایت وی علیه فعالان رسانه ای و خبرنگاران از ادامه افشاگری و پیگیری این پرونده جلوگیری کنند و آنها را با این روش تهدید کرده و نهایتا متوقف نمایند. اما غافل از آنند که خبرنگاران جسور این پرونده را تا آخر دنبال و پیگیری کرده و خواهند کرد و هیچ معامله ای با هیچ کس و جناحی نکرده و نخواهند کرد و اگر معامله ای در کار باشد  معامله به نفع مردم و سپرده گذاران را قبول خواهند داشت و بس ...!

امیری در این میان اظهار داشت: تا زمانی که سپرده گذران و مردم به حق خود نرسیده اند هرگز از ادامه کار اطلاع رسانی و افشاگری در خصوص این پرونده کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد.


این روزنامه نگار ، ضمن درخواست رسیدگی عادلانه به این پرونده پیشنهاد می دهد در این زمینه تحقیقات ویژه ای با تشکیل یک کمیته بی طرف مرکب از کارشناسان و بازرسان دستگاههای نظارتی و قضایی از جمله سازمان بازرسی کشور و استان تشکیل گردد تا حقایق پشت پرده این پرونده به اطلاع  مردم رسیده شود و نباید افکار عمومی را از دانستن حقوق  و تخلفات گسترده و وسیع در این پرونده بی نصیب و محروم ساخت.


این وبلاگ نویس در بخش دیگری از دفاعیات خود از دستگاه قضایی و قاضی محترم پرونده خواست عدالت را در این پرونده رعایت نموده و با درخواست مطالعه پرونده تخلفات آقای مجید دلدار که در شعبه دوم دادسرای مرند مفتوح است و مدارک تخلفات گسترده وی در این پرونده موجود است و طبق شنیده ما قرار 50 میلیارد تومانی برای آزادی وی تا رسیدگی نهایی صادر شده است، با آگاهی کامل از تخلفات و مفاسد اقتصادی آقای مدیر عامل سابق شرکت تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند، حکم منع تعقیب و تبرئه اینجانب را صادر فرماید.


گفتنی است به گفته قاضی پرونده که یک جلسه قبل از عید نوروز ، امیری را یکبار احضار کرده بود و بنا به درخواست وی رسیدگی به این پرونده را طبق قانون مطبوعات به دادگاه مطبوعات استان ارسال کرده بود و قاضی محترم در این جلسه به امیری در این زمنیه گفت:  طبق درخواست شما پرونده را به دادگاه کیفری استان فرستادیم و آنها پرونده را به ما عودت دادند و دستور دادند طبق قانون باید کیفر خواست بر اساس سوال از متهم  و بازجویی صادر گردد و بعد به مرکز استان و دادگاه مطبوعات استان ارسال شود.

 

اما طبق قانون ، بازپرس محترم پرونده می تواند با توجه به مندرجات پرونده و دفاعیات مستند و مستدل و محکمه پسند اروج امیری و باتوجه به پرونده قطور تخلفات آقای شاکی محترم ؛ مجید دلدار ، تبرئه وی را طبق اصل سی و هفتم قانون اساسی که اصل بر برائت است را صادر نماید تا با این رویه و قضاوت خوب و پسندیده ، مفسدان دیگر احساس امنیت نخواهند کرد و امنیت برای متخلفان و ناقضان حقوق ملت تنگ تر خواهد شد در غیر این صورت صحبت از حقوق ملت و تضمین و رعایت حقوق شهروندی سرابی بیش نخواهد بود

اروج امیری با دستور بازپرس محترم پرونده و با صدور قرار 10 میلیون تومانی پس از پاسخگویی به اتهامات بی اساس و بی پایه پرونده آزاد شد و به گفته قاضی محترم، پرونده وی در این شعبه بسته و به دادگاه مطبوعات استان جهت رسیدگی نهایی مجددا ارسال خواهد شد.

در آینده مراحل دادگاهی و رسیدگی نهایی به این پرونده طبق قانون مطبوعات در دادگاه مطبوعات استان و با حضور هیئت منصفه آن برگزار خواهد شد.

 

این روزنامه نگار امیدوار است در آینده به بهانه این پرونده و روند مراحل رسیدگی در دادگاه مطبوعات استان ، به حول و قوه الهی قادر خواهد بود دیگر مسائل پشت پرده و اسناد تخلفات بسیاری را افشا نماید.

 

اروج امیری؛ روزنامه نگار مرندی در پایان به مردم مرند این اطمینان را داد و خطاب به 34 هزار سپرده گذار بلاتکلیف گفت: تا زمانی که در کنار مردم و در چارچوب قانون آزاد هستم و نفس می کشم از حقوق مردم و بخصوص سپرده گذاران مظلوم مرندی در این پرونده دفاع کرده و خواهم کرد.



منبع : سهند نیوز

http://sahandetabriz.blogfa.com/post-1158.aspx.


آچار سؤزلر : اروج امیری, احضار اروج امیری, به شعبه اول دادسرا, دادگاه مطبوعات, محاکمه روزنامه نگار, محاکمه خبرنگار, بجای محاکمه مفسد, سال نقض حقوق خبرنگار,